Gå til innhold

Syklister i trafikken


Glenn635

Anbefalte innlegg

Har du noen gang prøvd å sykle i over 40km/t på en gang og- sykkelsti? Virker ikke vertfall slik. Skal man trygt kunne sykle på en gjenomsnitlig norsk gang- og sykklelsti kan man selv ikke med terrengsykkel ligge særlig høyere enn 20km/t. Man vet aldri når det plutselig kan hoppe noen inn i veien fra sidene (nei, i motsetning til veien så lages det skjeldent blokkeringer mot "ting" som plutselig kommer inn fra siden). I motsetning til veien, så har man også en svært begrenset bredde man kan bevege seg på om det skulle komme noe i veien.

 

En annen ting er at det er ikke skjeldent at det ligger knuste ølflasker, etc. på gang- og sykkelstier. Med terrengdekk klarer man fint å bare kjøre rett over, men med tynnere dekk skal det ikke mye til før man ødelegger dekk, felger, osv. Og, et sykkeldekk punkterer langt lettere enn et bildekk.

8263038[/snapback]

I det minste er jeg såpass ærlig å ikke påstår at jeg sykler 40km/t...men ligger kanskje greit på 25-30km/t... Slakker av når jeg noen ganger møter fotgjengere og i underganger samt når jeg skal krysse veien... det er ikke vanskelig en gang. men som sagt... jeg er nok en supersyklist med store talenter...

 

Glasskår møter jeg minst like mye på veibanen som på sykkelstien...

 

Men det som er litt "morsomt" er at alle disse problemene dere melder med fotgjengere og kryssinger og begrenset plass...

Det er mye de problemene billister o.l. har på grunn av f.eks. syklister i veibanen.

Det litt spesielle er at biler ikke har noe annet lovlig alternativ.

 

Et lite tankeeksperiment:

 

De som klager over at syklistene i veibanen sinker dem, hvor mye blir de sinket totalt sett? Hjelper lite å kjøre forbi en syklist når du bare tar køen igjen noen få hundre meter lenger fremme... Og om du er på landeveien og kjører inn på en bensinstasjon: Hvor lang tid går det før syklisten du passerte tidligere sykler forbi der? Altså sånn totalt sett, hvor stor forsinkelse er det snakk om i løpet av en uke, måned eller et år sånn ca?

 

Når vi har funnet den tiden, kan vi sette den opp mot følgende:

 

Hvor mye tid (og irritasjon / krefter) har vi brukt på å diskutere hvor ille det er med syklister i veibanen?  :hmm:

 

:D

8263162[/snapback]

Nå det er et tankeeksperiment som ofte kan aktuell... :thumbup:

Mye i rushtrafikk nær byer og slik...

 

Et annet tankeeksperiment:

Hva om alle billister var så hensynsfulle som syklistfantomene vil at de skal være?

Alle holder god avstand og passerer ikke før det er helt klart framme slik at de kan legge seg helt over og kjøre forbi uten å kjøre over fartsgrensen og legge seg inn igjen etter å ha oppnådd god avstand fra syklistene.

 

Da kunne du kanskje satt opp et regnestykke og funnet ut hvor mye tid har gått bort...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et annet tankeeksperiment:

Hva om alle billister var så hensynsfulle som syklistfantomene vil at de skal være?

Alle holder god avstand og passerer ikke før det er helt klart framme slik at de kan legge seg helt over og kjøre forbi uten å kjøre over fartsgrensen og legge seg inn igjen etter å ha oppnådd god avstand fra syklistene.

 

Da kunne du kanskje satt opp et regnestykke og funnet ut hvor mye tid har gått bort...

 

 

...Det du beskriver her handler vel ikke om hvordan syklistfantomene vil bilistene skal være. Det du beskriver her kalles vegtrafikkloven. ;) De som ikke klarer å innrette seg etter denne har vel strengt tatt ikke noe på verken sykkel eller i bil å gjøre.

 

Men joda, det går mye tid bort på at det finnes andre trafikanter på veien samtidig med meg. Det er dessverre (?) en realitet at jeg ikke er alene i verden... :D

 

Du virker veldig bitter og irritert på syklistene, Griffin. Jeg tror at du enten har møtt på kun "bermen", eller at du har en veldig kort lunte i trafikken. Personlig kommer jeg svært sjelden i "klinsj" med noen medtrafikanter. Og jeg bruker jevnlig både bil, sykkel og mc, samt at jeg har en fortid som lastebil- og bussjåfør. Ofte (altfor ofte...) i svært tett trafikk også. Cluet er å være smidig ovenfor andre. Trafikk er et samspill. Jo bedre man er som lagspiller, jo bedre går "kampen". Du kommer langt med et smil og defensiv oppførsel. Det er i alle fall min personlige erfaring. Noen løkruller og utskudd finner du alltid, men etter hva jeg har erfart er dette mer unntaket enn regelen. :)

 

God påske og kjør forsiktig og hensynsfullt, uansett hvilket fremkomstmiddel dere måtte velge! :)

 

Så brukte jeg litt tid her i tråden selv også... :whistle:

Lenke til kommentar
Du virker veldig bitter og irritert på syklistene, Griffin. Jeg tror at du enten har møtt på kun "bermen", eller at du har en veldig kort lunte i trafikken. Personlig kommer jeg svært sjelden i "klinsj" med noen medtrafikanter.

8282239[/snapback]

Jojo.. kanskje jeg høres slik ut... det er nok ikke tilfelle. Det er sjelden jeg mister noe tid på grunn av syklister...og her jeg bor er de fleste flinke til å benytte gang og sykkelsti. Sliter mer med traktorer faktisk... :roll:

Kjører faktisk aldri forbi noen som helst ved å presse meg mellom "hindringen" og motgående trafikk... ei heller legge meg helt bak for å presse på.

Min store synd er mer at jeg liker å ligger +10km/t på nåla over grensa... :blush:

 

Jeg er for at folk sykler...også langs veien... men mangelen til å ta til seg gode råd fra syklistene overrasker meg all den tid at de er de store taperne ved enhver hendelse de er involvert i trafikken.

Jeg møter også mange flinke syklister langs veien, men skal jeg begynne å nevne alt bra og dårlig så trenger jeg kun en monolog med meg selv.

Derfor stiller jeg meg på en side og prøver å argumentere for at syklistene ikke bare bør vurdere beste løsning, men også fraskrive seg sine kjære rettigheter i bytte for en sikker sykkeltur og at de bør lære seg å følge trafikkregler bedre...alt i deres egen interesse...selv om mye kan sies om andre trafikanter også...nå er det en gang syklistene som er tema.

En grunn til at syklistene er slappe med trafikkreglene er vel kanskje at politiet mye overser forseelsene. Dersom de hadde håndtert reglene like strengt for syklister og straffenivået hadde vært det samme, så kunne kanskje dette hjulpet svært mye. Å påstå at dette er å hindre treningsøktene til mange Hushovd-wannabees er for søkt... Det blir som å si at å håndheve loven ovenfor billistene er å hindre Solberg-wannabeene i trene. Trafikken er ingen lekeplass eller idrettsarena... sikkerheten bør og skal komme først... Dette gjelder alle.

 

Jeg har aldri sagt at syklister skal henvises til gang og sykkelsti...men at i svært mange tilfeller er dette et mye bedre alternativ...også for syklister.

Dette blir som regel besvart med at jeg er hensynsløs som billist, syklister har lov til å sykle i veien og blablabla...

Selv om jeg ikke er for forbud av sykler langs veien, så er slike holdninger et godt argument for å måtte ta et eller annet "sertifikat" slik som med mc hvor en del kunne lært hvor svak en sykkel egentlig er i trafikken.

 

I likehet med feministene så blir velmente råd betraktet som et forsøk på å dytte ansvaret over på den ofte uskyldige part...dette helt uten å tenke på at den uskyldige parten er den som betaler den høyeste prisen.

 

Men ellers god påske... og husk at påsketrafikken byr på mange ubehagelige overraskelser... se opp for de :thumbup:

Lenke til kommentar

Har desverre ikke hatt id til å lese gjennom alle 24sidene med for og mot-argumenter. Men har noen her også tenkt tanken at litt av feilen ligger på statens vegvesen eller samferdselsdepartementet....?

Det er de som setter norsk vei-standard. De er de som sier at det er nok med 3meter fra hvit til gul stripe ved tofeltsvei. Dette til tross for at mange vogntog er opp mot 3meter inkl speilene...

Da er det ikke plass til mer enn to kjøretøyer.

Hadde vi fått en bedre standard på veiene.. F.eks. 3,5meter fra hvit til gul stripe på hver side PLUSS 0,5-1meter veiskulder, Da hadde syklister fått bedre plass, vogntog hadde kjørt tryggere, busser, og billister.

En bonus til ved en slik veistandard er at man får bedre plass til snørydding om vinteren... Da man ofte bare får ETT felt å kjøre på pga brøytekanter.. En veibane som er 5-5,5m mellom brøytekantene er for smal..

Ellers kan jeg vel nevne fra flere tusen kilometer på sykkelsetet at det faktisk er mye bra å se, hvis man bare tar gjensidig hensyn. De farligste billistene etter min mening er faktisk de som kjører små biler. Av en eller annen grunn tør de nesten aldri å kjøre forbi, selv om man vinker de forbi, og det er brukbart med plass. Det er også de som ligger klin oppi sykkelstyret ditt hvis de først presser seg forbi.

Lastebilsjåfører og bussjåfører er generelt veldig flinke, og jeg viser dem selvfølgelig den samme respekten tilbake. Ved å stoppe innimellom, eller ved å legge meg ut på busstopp og slikt.

Et eneste unntak er, EN bussjåfør, en vinter jeg syklet til og fra jobben. Har en lang bakke ned mot sentrum, jeg trillet i 50-55km/t nedover med bussen ca 25meter bak meg. På isføre.. Hadde jeg falt hadde ikke sjåføren hatt noen som helst sjanse til å stoppe.. Men det er bare EN gang som sagt..

På gang og sykkelsti er det mange fotgjengere som oppfører seg som om de eier den, selv om jeg sykler saktere der og gir signal med ringeklokka er det mange som nekter å flytte seg.. Så disse burde kanskje hatt "sertifikat" for å kunne gå ? Eller bare en dose folkeskikk?

Tror nøkkelordene er -hensyn -aktpågivenhet -respekt for andre trafikkanter uansett fremkomstmiddel.

Lenke til kommentar

Jeg har syklet noen mil i påsken, og må si det er mange farlige sjåfører i trafikken. Jeg kaller dem Audi-sjåfører, for de fleste av dem kjører Audi.

 

Hvis jeg (på sykkel) blir tatt igjen i en sving, så venter de fleste til det er en liten rettstrekning med å kjøre forbi. Men ikke Audi-sjåførene, de kjører forbi selv om sikten er 10 meter eller 200 meter. Om det er klart eller ikke, bryr de seg ikke om.

 

De setter heller sitt og andres liv på spill, i stedet for å vente 30 sekunder.

Lenke til kommentar
Jeg har syklet noen mil i påsken, og må si det er mange farlige sjåfører i trafikken. Jeg kaller dem Audi-sjåfører, for de fleste av dem kjører Audi.

 

Hvis jeg (på sykkel) blir tatt igjen i en sving, så venter de fleste til det er en liten rettstrekning med å kjøre forbi. Men ikke Audi-sjåførene, de kjører forbi selv om sikten er 10 meter eller 200 meter. Om det er klart eller ikke, bryr de seg ikke om.

 

De setter heller sitt og andres liv på spill, i stedet for å vente 30 sekunder.

8333235[/snapback]

:!:

 

Det der kan du åpne egen tråd om... Tror du får en del med deg. Sitter med akkurat samme inntrykket. På sykkel er jeg riktignok sjelden ut i veien, men på motorsykkel og i bil så blir jeg kjapt innhentet av diverse audi'er som kjører forbi straks de ser en liten luke i motgående trafikk... Har sågar blitt forbikjørt i en venstresving (Bergvegg til venstre) hvor du så maks 10 meter fram mens jeg kjørte mc. Jeg lå nok 10-15 over... la meg litt ned i svingen så merket jeg en bil rett ved siden av meg og så rett ned i fanget på jenta som var passasjer... Hadde han ikke hatt så stor fart så hadde jeg nok fulgt etter rasshølet for en liten diskusjon om trafikkvett. Riktignok et ekstremeksempel, men jeg har dessverre noen slike... Må være våken og proaktiv når du kjører mc i langt større grad enn bil...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det som forundrer meg i disse debattene er at trafikkreglenes §12 ledd 4 ikke trekkes frem oftere.

 

"Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse."

 

Syklister, som definitivt kommer inn under betegnelsen "beveger seg sakte", skal om nødvendig <altså om nødvendig for at den andre skal kunne kjøre forbi> vike til høyre og sette ned farten eller stanse. Hvor mange syklister gjør dette? Knapt noen, hvis jeg skal dømme etter min egen erfaring. Her tror jeg det er mange syklister som bør feie grundig for egen dør før de begynner å beskylde bilister - med eller uten Audi - for hensynsløs kjøring.

Lenke til kommentar

veit ikkje om dette er nevnt før eller ikkje, men:

 

greit, en syklist har like stor rett på kjørefeltet som en bilist, men en bilist blir stoppa i kontroll viss han kjører under fartsgrensa på grei vei og greit føre. er det kø bak bilen får han forelegg på lik linje med dei som kjører for fort. dette er jo rett og rimelig sidan den kallast å hindre effektiv trafikkavvikling og fører til farlige situasjonar.

 

en syklist på hovedveien hindrar effektiv trafikkavvikling og fører til farlige situasjonar, men har han lov til det meir enn ein bilist?

 

etter mi meining har syklistar og gåande ingen ting å gjere langs en meir trafikkert vei.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
veit ikkje om dette er nevnt før eller ikkje, men:

 

greit, en syklist har like stor rett på kjørefeltet som en bilist, men en bilist blir stoppa i kontroll viss han kjører under fartsgrensa på grei vei og greit føre. er det kø bak bilen får han forelegg på lik linje med dei som kjører for fort. dette er jo rett og rimelig sidan den kallast å hindre effektiv trafikkavvikling og fører til farlige situasjonar.

 

en syklist på hovedveien hindrar effektiv trafikkavvikling og fører til farlige situasjonar, men har han lov til det meir enn ein bilist?

 

etter mi meining har syklistar og gåande ingen ting å gjere langs en meir trafikkert vei.

8471933[/snapback]

 

Bytter du ut ordet syklist med moped, traktor eller trailer, gir ikke innlegget ditt mening. sorry.

Lenke til kommentar

Syklister i kjørebanen. Hva sier gjeldende forskrifter?

Skrevet av Bjørnar Eirik Stokkan, nestleder i Tromsø Cykleklubb. Utdannet jurist og jobber som dommer.

 

Foranlediget av utallige små og større konfliktsituasjoner samt ukvemsytringer mellom veifarende bilister og syklister, har jeg sett nærmere på hvilke formelle regler som gjelder for syklistene når disse ferdes langs våre veier. Jeg er medlem og nestleder i Tromsø Cykleklubb, ved siden av å være jurist og dommer.

 

For det første må det slås fast at en sykkel er et kjøretøy i vegtrafikklovgivningens forstand. Dette følger klart av trafikkreglene. Syklisten er, når vedkommende sitter på sykkelen, kjørende, og skal forholde seg til reglene for disse. Syklist som leier sykkelen ved sin side, er derimot gående.

 

Alle kjøretøy, herunder altså også sykler, skal bruke kjørebanen. Det er forbudt å kjøre på fortau eller på gangveg, jf. trafikkreglene § 4. Plasseringen i kjørebanen skal være som for andre kjøretøy, likevel slik at sykkel kan ferdes på veiens skulder, noe andre kjøretøy ikke har anledning til. Sykkel kan også ferdes på gangsti, herunder gang/sykkelsti, men bare dersom gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for de gående. Sykling på gangsti og lignende skal foregå i tilnærmet gangfart, og syklisten har vikeplikt for de gående. Dette betyr at transportsykling over gangfart (5-8 km/t) bare unntaksvis kan skje på områder hvor det også ferdes gående. Det er syklisten som har valgretten i forhold til hvor en vil ferdes. Andre kjørende, herunder andre bilister, kan ikke kreve at syklister skal fravike kjøring i veibanen.

 

Et annet spørsmål som nok ofte er kilde til irritasjon blant bilister, er syklister som i treningssammenheng sykler to i bredden. Trafikkreglene inneholder ingen regler om dette. Reglene om forbikjøring får ikke anvendelse fordi disse bare gjelder der kjøretøyet krysser midtlinjen, og kjører i motsatt kjørebane. En syklist kan, som motorkjøretøy, foreta forbikjøringer hvis forholdene tillater det, og under samme regler for aktsom kjøring som øvrige kjøretøy.

 

Trafikkreglene er svært detaljerte, og fravær av regulering av dette spørsmålet tilsier at det ikke som utgangspunkt er forbudt å sykle to i bredden. Det er gitt en egen forskrift om konkurransekjøring, herunder sykkelritt, på veg åpen for alminnelig ferdsel. I forskriften gis politiet kompetanse til å fravike deler av trafikkreglene til fordel for avvikling av slike ritt. Av forskriften § 3 om særregler for sykkelritt, følger det at fellesstart (gruppesykling i felt) og andre måter å sykle på med mer enn to i bredden, bare kan gjøres når politiet har gitt tillatelse til avvikling av slikt ritt. Det betyr at dersom en vil sykle mer enn to i bredden, må det gis særskilt tillatelse fra politiet. Sykling med inntil to i bredden, krever ikke slik tillatelse, og er altså tillatt. Jeg har forelagt dette som spørsmål til Politimesteren i Troms, Truls Fyhn, som bekrefter at reglene er slik å forstå. Det betyr at syklister under treningssykling kan velge å sykle to i bredden mens de kjører såkalt kjedekjøring eller lagtempo. Reglene om aktsom ferdsel gjelder naturligvis fortsatt, og dersom forholdene tilsier det (smal veibane eller mye trafikk), bør syklistene plassere seg på en slik måte at de er til minst mulig hinder for den øvrige trafikk.

 

Tromsø Cykleklubb tilstreber gjennom holdningsskaping og opplæring av sine medlemmer, å skape trygge og gode forhold i trafikken. Under trening venter vi normalt til vi er ute av de mest trafikkerte områder før vi går over til formasjoner med to i bredden, og vi avslutter formasjonskjøringen på vei hjem når forholdene tilsier det. Bilistene må finne seg i at de blir hindret av syklister i grupper og formasjoner som nevnt, likesom de må finne seg i å bli hindret av saktekjørende traktorer, mopeder eller store kjøretøy som trailere og annet. Syklistens plass er først og fremst i kjørebanen. Syklisten har plikt til å kjøre der dersom farten er over tilnærmet normal gangfart. Bilister som "huter" syklisten over i gang/sykkelsti, krever i realiteten at syklisten skal begå brudd på trafikkreglene.

Lenke til kommentar

Så herlig å lese et saklig og godt skrevet innlegg i denne tråden! Når det i tillegg er meget informativt er det bare å ta av seg hatten! :)

 

Tenkte jeg skulle supplere med terminlisten til NCF over sykkelrittene deres i år. Her står tid og sted, så jeg vil i alle fall unngå å kjøre bil på de strekningene som "angår meg" mens rittene går, så sant jeg kan. :)

 

Terminliste sykkelritt 2007

Lenke til kommentar

Jeg personlig mener at folk som irriterer seg over syklister i veibanen rett og slett er noen komplette idioter.. her i Norge ligger syklistene som regel helt ute i kanten av veien og en forbikjøring vil være enkel.. Hadde du reist nedover europa ville jeg kanskje akseptert deres synspunkt da 9-10 syklister ligger samlet og luffer avgårde i et helt kjørefelt.....Jeg er forholdsvis enig i at om det er et tilgjengelig sykkel/gangfelt så bør man bruke dette, men dette kan fort bli problemer om denne strekningen f,eks er traffikert av barnehager. De aller fleste syklister idag har såpass gode sykler at disse med en viss råkkefrkvens fort holder hastighetr som 40-45 km/h på flater. Da kan du tenke deg mopeder som skal ha en fartssperre på 45 km/h.. og de tar hele feltet... Irriter dere nå heller over dem da!!

 

Ikke bare er syklingen bra for helsa, men i tillegg er dette noe som gleder mange.. så jeg synes absolutt at dere skal ha respekt for syklister i veibanen da! Det er greit at dere irriterer dere, men dere må ikke kjøre slik at en stakkarslig sykklist nesten kjører av veien pga deres mangel på forskjellige synsvinkler...!

 

Spar syklistene kjør heller nede naboens katte om du absolutt må splætte noe utover asfalten :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
.Jeg er forholdsvis enig i at om det er et tilgjengelig sykkel/gangfelt så bør man bruke dette, men dette kan fort bli problemer om denne strekningen f,eks er traffikert av barnehager.

8710738[/snapback]

Eller at bilister ser på sykkelstiene som ekstra parkeringsplasser. Ganske vanlig i deler av Bergen der det ikke er fysisk sperre mellom sykkel og bilvei (feks Landås-Haukeland for de innvidde)
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Vi skal faktisk få vikeplikt for dem også! Fra sykkelveier! Det der er det dummeste jeg har hørt på lang tid.

9058289[/snapback]

 

Ja, hvorfor ikke? Om dere på død og liv skal ha oss på sykkelveiene, burde man kunne se opp når man krysser en slik. Er det et sykkelfelt langs vanlig vei, bør man følge vanlig vikeplikt fra høyre, men langs gang og sykkelsti er det utrolig irriterende når biler stopper midt på gangstien for å vente på klar bane ved utkjøringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...