Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare å legge ned alt av industri og produksjon i Norge for datasentre er jo the shit. Hvorfor skal vi produsere noe her i landet? Vi kan jo bare kjøpe alt. Vi har jo sett at det skal myyyye uro til før markeder faller sammen,slik at den dagen verden ikke vil selge til oss så kan vi hvertfall lage tiktok videoer slik at ungdommen som ikke kommer til å ha arbeid i fremtiden hvertfall har noe å finne på.

Bortsett fra at vi ikke kommer til å ha kontroll over datasentrene heller.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jotun skrev (34 minutter siden):

Bare å legge ned alt av industri og produksjon i Norge for datasentre er jo the shit

Norsk industriproduksjon økte med 3,9 prosent fra 2024 til 2025
https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/2p3QEq/norsk-industriproduksjon-oekte-med-3-9-prosent-fra-2024-til-2025

Næringsgruppen dataindustri og elektrisk utstyrsindustri hadde en vekst på 10,3 prosent i 2025. Gruppen oljeraffinering, kjemisk og farmasøytisk industri økte med 8,2 prosent i 2025 – i 2024 var produksjonen i denne gruppen ned med 5,8 prosent.

Ifølge SSB kommer mye av produksjonsøkningen i 2025 fra grupperingen Petroleumsrettet leverandørindustri. Økningen i denne grupperingen kom fra næringen bygging av skip og oljeplattformer, som så en økning på 7,5 prosent. Samtidig flatet aktiviteten ut i andre halvdel av 2025, etter en kraftig økning siden 2022.

Metallvareidustri og maskinreparasjon og -installasjon så en vekst på henholdsvis 6,5 og 3,7 prosent, ifølge SSB.

Trelast og trevareindustri og møbelindustri og annen industri så derimot en nedgang i fjor. Nedgangen kan ifølge SSB knyttes til lavere aktivitet innen byggenæringen. Det var òg et fall på 0,3 prosent i fjerde kvartal 2025 sammenlignet med kvartalet før i hele industriproduksjonen.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Gazer75 skrev (8 timer siden):

Ikkje alle som er så heldig som deg og har eit nettselskap med låg nettleige.
Her så enda eg på ca 1,09kr/kWh med nettleige i februar. Og nettleiga her er langt frå den dyraste i landet.
Nettleiga kosta meg rett under 865kr for rett over 1406kWh før Norgespris vart trekt frå.

Nettleie på 59 øre per kWh i snitt  for natt og dag? Hvilket nettselskap er dette? Her ligger det på 27 øre for natt og 36 øre på dagtid. Eller har du regnet med fastavgiftene også?

• Liker 1
Skrevet
sedsberg skrev (4 timer siden):

Veldig bra! Du har selvsagt helt rett. Men det er viktig at strømprisen blir så høy som overhodet mulig slik at vi kan selge strøm til utlandet slik at de kan drive med kraftkrevende industri i stedet for oss. Så kan vi heller kjøpe inn igjen med stort tap. Vinn-vinn! :D

Det viktigste er at vi ikke sysselsetter noen og får all vår inntekt fra salg av strøm. Eventuellt fra digital gruvedrift som jo er å gjøre strøm direkte om til penger. Da blir det vinn-vinn til Norge AS.

Du må bare fortsette å prøve å dumme ned diskusjonen så mye du orker, men du bommer jo totalt på poenget her. Hvis vi (hypotetisk) selger strøm til et utenlandsk aluminiumsverk og så kjøper tilbake aluminium med stort tap, tyder det på at forutsetningen for nedlegging i Norge ikke er på plass. Forutsetningen (i det banale eksempelet) er jo at vi får mer for strømmen enn for aluminiumen. Jeg sier ikke at denne forutsetningen er oppfylt, og egentlig tror jeg den aldri kan bli oppfylt fordi aluminiumsprisen i stor grad følger kraftprisen.

Men i et mer realistisk eksempel er det lett å tenke seg at det finnes mer lønnsomme ting man kan drive med enn aluminiumsproduksjon. Du har tydeligvis stor moro av å fremstille det som at de 50 000 som i dag på en eller annen direkte eller indirekte måte er involvert i kraftkrevende industri, ikke duger til noe som helst annet og vil drive dank resten av livet hvis arbeidsplassen deres forsvinner. Men hvis vi legger til grunn at en stor del av disse er oppegående mennesker som kan gjøre nytte for seg i andre jobber, kan man slå flere fluer i en smekk om man heller selger under kraften slik at utenlandskablene går i metning. Da kan Norge følge alle inngåtte avtaler om kraftutveksling og likevel holde prisene på et fornuftig nivå. Det er jo dette man implisitt argumenterer for når man snakker om havvind og/eller kjernekraft, ev. annen utbygging av kraftproduksjon i Norge.

• Liker 3
Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 minutter siden):

Nettleie på 59 øre per kWh i snitt  for natt og dag? Hvilket nettselskap er dette? Her ligger det på 27 øre for natt og 36 øre på dagtid. Eller har du regnet med fastavgiftene også?

Nettleie for meg i februar ble 47 øre pr kWh. Alt medregnet (med unntak av norgespris selvsagt).

Skrevet
Minkowski skrev (19 timer siden):

Fordi "denne" industrien for det første er lønnsom og for det andre ikke legger beslag på så mye kraft at overskuddet fra kraftsalget i prinsippet kan dekke NAV-støtten i til de ansatte.

Jeg har hørt dette som en urban myte i årevis, men regjeringen har aldri satt ned et utvalg som har utredet eller konkludert noe sånt. Dessverre. Norge trenger veldig et solid og vitenskapelig beslutningsgrunnlag for den videre strategeien. Alt er bare løselig synsing og propaganda begge veier nå.

Minkowski skrev (18 timer siden):

Her er en liten regneoppgave som både du og andre her sikkert kunne hatt godt av å prøve seg på. Den er svært forenklet, men illustrerer likevel et poeng:

La oss anta følgende tall:

Den kraftkrevende industrien i Norge, inkludert leverandørindustri, sysselsetter 50 000 mann: n = 50 000

Alle disse får en halv million kroner i NAV-støtte om de mister jobben: s = 500 000 kr

Den kraftkrevende industrien i Norge bruker 40 TWh per år: E = 40 000 000 000 kWh

Hvis man selger kraften isteden, hvilken pris p behøver man for å dekke inn NAVs økte utgifter?  ( Hint: p = n*s/)

Du glemmer en viktig faktor: Varighet. Arbeidsledige på NAV går vel i snitt kanskje et halvt år ledige før de finner noe nytt. Selv om man er "låst" til en eller annen bygd med hus og familie og vi dobler det tallet så har det altså en begrenset varighet i snitt. Den inntekten man eventuelt får fra å selge krafta i stedet for å foredle den, vil ha "uendelig" varighet. Så selv om regnestykket ser mørkt ut den første måneden, så kan det bli svært lukurativt på sikt. Men siden vi ikke har noen skikkelig rapport som kan slå det fast så forblir dette spekulasjoner som henger i løse lufta. Hverken jeg eller du kan vite med noe særlig sikkerhet uten et skikkelig bredt og godt kunnskapsgrunnlag om ringvirkninger.

Skrevet
sk0yern skrev (2 minutter siden):

Nettleie for meg i februar ble 47 øre pr kWh. Alt medregnet (med unntak av norgespris selvsagt).

Å regne med fastavgiften blir lite relevant, skal man få en reell kostnad på hva den dusjen koster er det selvsagt kun marginalkostnaden man må se på. Fastavgiften må betales uansett om du dusjer eller ikke. 

• Liker 1
Skrevet
HF- skrev (16 timer siden):

Etter kvart som kraftkrevende industri må forhandle fram nye avtaler om kraftkjøp, risikerer vi at dei blir utprisa av datasenter. Då får vi en overgang fra lønnsom industri til datasenter som plasserer inntektene sine i skatteparadis og berre bruker opp straumen uten at vi får noenting igjen for den

Tja. Gitt at verdens etterspørsel etter datakraft og aluminium er bestemte mengder i TWh, så kan vi gjøre det sånn at Norge produserer Al, mens India produserer datakraft. Eller omvendt. Eller en miks.

Spørsmålet bør være hva som lønner seg for Norge. Uten en skikkelig utredning om hva som er best for oss så blir det mye spekulasjoner og propaganda basert på synsing. Jeg kan for eksempel se for meg at MDG veldig gjerne vil ha datasentere her på grunn av at CO2-utslipp som skyves ut av Norge er ute av syne og ute av sinn. Så kan vi fremstå ganske så skinnhellige. Videre kan jeg se for meg at Ap fokuserer ganske ensidig på antall industriarbeidsplasser med arbeidsdress, vernesko og hjelm. Dvs. datasentre taper fullstendig. Videre kan jeg se for meg at H bare tenker verdiskapning / samlet overskudd, mens R og Sv tenker skatteinntekter til å ekspandere velferdssamfunnet. Mens populister i Sp og Frp tenker mye mer på strømprisen.

Hva som er best er ganske politisk, men det er skremmende at vi ikke har noen god utredning for å filtrere idéer. Politikerne konkurrerer nå om å ha den største mefafonen - ikke den rasjonelt beste og mest gjennomtenkte politikken.

• Liker 1
Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (35 minutter siden):

Må jo ta med alt. Effektleddet har jo sin pris som må betalast. Om det er låg effekt men stort forbruk så slår det jo mindre ut per kWh. Her kostar 2-5kW no 299kr/mnd.

• Liker 1
Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (26 minutter siden):

Å regne med fastavgiften blir lite relevant, skal man få en reell kostnad på hva den dusjen koster er det selvsagt kun marginalkostnaden man må se på. Fastavgiften må betales uansett om du dusjer eller ikke. 

Den dusjen kan bli dyr om ein hoppar opp eit steg på effekt prisen. Om ein ligg rett under neste trinn så kan nokre dårleg plasserte dusjar bikke over.

• Liker 1
Skrevet (endret)

For all del, jeg setter pris på serviettregnestykker. Det bringer sårt tiltrengt saklighet til debatten. Jeg synes bare industri- og energi-nasjonen Norge fortjener mye mer enn dette.

Litt mer politikk: Hva vil nordmenn gjøre i framtida? Er det lurt å satse på bransjer der arbeiderne konkurrerer med svært lavtlønte indere? Eller råvarenæringer framfor høyteknologiske næringer?

1. Det kan jo hende at KI sørger for at kunnskapsnæringer forsvinner og at eneste inntektskilde for vanlige folk blir fysisk arbeid

2. Eller så kan det gå motsatt vei, at fysisk arbeid blir forbeholdt "kolonistater" mens vi som rik nasjon bare vil velte oss i luksus fra andres arbeid, som industrieiere og landeiere, både i regi av oljefondet og private investeringer. Kanskje vi bør vurdere å outsource visse næringer og utnytte vår posisjon som rike landeiere og industrieiere for å utnytte billig arbeidskraft i fattige land. Litt som gammeldags kolonial imperialisme, bare at vi eier bedrifter og tomter og ikke erklærer hele land som "våre". De får beholde sine demokratiske styrer og samfunnsorden - men kolonilandenes økonomisme motorer og arbeidskraften deres blir eid av oss. En ny-kolonistisk måte å omgå det historisk belastede kolonibegrepet på, men i praksis de facto eierskap over frivillige slaver.

Endret av Simen1
Skrevet
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Du glemmer en viktig faktor: Varighet. Arbeidsledige på NAV går vel i snitt kanskje et halvt år ledige før de finner noe nytt. Selv om man er "låst" til en eller annen bygd med hus og familie og vi dobler det tallet så har det altså en begrenset varighet i snitt. Den inntekten man eventuelt får fra å selge krafta i stedet for å foredle den, vil ha "uendelig" varighet. Så selv om regnestykket ser mørkt ut den første måneden, så kan det bli svært lukurativt på sikt. Men siden vi ikke har noen skikkelig rapport som kan slå det fast så forblir dette spekulasjoner som henger i løse lufta. Hverken jeg eller du kan vite med noe særlig sikkerhet uten et skikkelig bredt og godt kunnskapsgrunnlag om ringvirkninger.

Jeg har ikke glemt det, jeg valgte bare innledningsvis å se bort fra det. Det er enkelte her (det er ikke deg jeg sikter til) som later til å kunne ha godt av å prøve å reflektere litt over slike tall og denne måten å tenke på. Det fremstilles jo av enkelte som at kraftkrevende industri er det viktigste man kan drive med og at man må drives av ondskap og et ønske om å påføre Norge AS økonomiske ulemper ved å ikke sysselsette folk, om man snakker om å legge ned denne industrien.

• Liker 2
Skrevet

I dag kl 13.00 - 16.59 må folk i NO2, som har tegnet norgespris, betale penger til staten, sånn at timeprisene (spot + "støtte") kommer opp til 40 øre.

Screenshot2026-04-21at11-13-55DagensogmorgendagensstrmprisiNorgeSetimefortimeabcnyheter_no.thumb.png.887dd0685b4018dbbea300ad5a1ef309.png

Skrevet

Screenshot2026-04-21at11-20-04DagensogmorgendagensstrmprisiNorgeSetimefortimeabcnyheter_no.png.f963c35e3e42b62181653b45ca4037e5.pngScreenshot2026-04-21at11-20-38DagensogmorgendagensstrmprisiNorgeSetimefortimeabcnyheter_no.png.c6327fd9370de057cfb8438deb2e49c3.png

En svakhet til med ABC nyheter sin tabell over hva ting koster: De tar utgangspunkt i at panelovner hverken har termostater eller effekt-trinn sånn at de står på maks guffe hele tida uansett om sola står og steiker inn stuevinduene eller man fyrer i peisen ved siden av, eller rett og slett at boligen er så godt isolert at den slår seg av nå og da. Dette gir maks tak for hvor mye en panelovn i teorien kan bruke i løpet av en time og er lite realistisk i mer virkelighetsnære scenarier.

Skrevet

Screenshot2026-04-21at11-27-16DagensogmorgendagensstrmprisiNorgeSetimefortimeabcnyheter_no.png.4b271d2b76a847930ec8b61aa135c121.png

Ennå en svakhet med ABC Nyheter sin tabell over hva ting koster. Hvis man har en elbil med 50 kWh batteri så skal det godt gjøres å bruke det helt fra toppladet og ned til 0%. De fleste som har litt normalt vett og frykter kostnadene med tauing vil unngå å kjøre batteriet ned til 0%, særlig på daglig basis. En ørliten feilberegning kan fort koste veldig mye mer enn strømmen.

Beregningen insinuerer også at man lader batteriet fra 0 til 100% hver dag. De fleste elbilister vil nok riste på hodet og si det er et en ekstremt urealistisk forutsetning. Hvis bilen bruker f.eks 1,5 kWh på mila i snitt så vil dette tilsvare en årlig kjørelengde på 121 666 km, ca 12 ganger mer enn en vanlig gjennomsnittlig bilist, eller ca 2-3 ganger mer enn en vanlig taxi. Og det er før vi legger til eventuell kjørelengde som hurtiglades.

Så hvis ABC nyheter planter en idé hos noen folk (som ikke realitetsorienterer tallene) at det koster 51 kr i døgnet å eie en elbil, så får de veldig urealistiske forutsetninger.

• Liker 1
Skrevet
helsten2 skrev (På 18.4.2026 den 21.43):

image.thumb.png.406cf32e80a6f34cce557c6a06f5f5bb.png

Rapporterer du selektivt bare når Norge ligger på dyreste-lista? I dag finnes ikke Norge på dyrete-lista. Kun på billigste-lista. Tenkte bare jeg skulle poste dette for balansens del her i tråden.

Screenshot2026-04-21at11-46-52DagensogmorgendagensstrmprisiNorgeSetimefortimeabcnyheter_no.png.66749613f7f4b5ff6d3c2a5788a66171.png

• Liker 1
Skrevet
13 minutes ago, Simen1 said:

Rapporterer du selektivt bare når Norge ligger på dyreste-lista? I dag finnes ikke Norge på dyrete-lista. Kun på billigste-lista. Tenkte bare jeg skulle poste dette for balansens del her i tråden.

Legger ut et screenshot når det er store forskjeller mellom Norge og EU/nordiske land, ja. Billig i NO4, men dyrt i resten av Norge idag.
image.png.a183921e0475cb2ec5e2c9a1780fa1e2.png

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...