Gå til innhold

Syklister i trafikken


Glenn635

Anbefalte innlegg

Noe av det absolutt mest irriterende jeg vet om i trafikken er racersyklister som ikke kan bruke sykkel/gangfelt..  

 

Disse utgjør en stor fare i og med at de sykler "nesten" like fort som biler spesielt i bakker og er leie å komme forbi. Skjønner egentlig ikke at de tør å utsette seg for slike farer..

 

Jeg kan til dels skjønne det på steder hvor sykkel/gangfelt er dårlige etc, men de gjør det jo nesten uten unntak! På steder hvor sykkelveiene går parallelt med veien og er like fine bare smalere ser jeg ingen grunn til at de skal sykle i veibanen..

 

 

Quoter meg selv. Siden den gang har det bare blitt værre, synes jeg.

6595569[/snapback]

 

De sykler for fort til sykkelsti og har ikke lov til å sykle der, uansett vil slike sykkellister utgjøre en ennå større fare for de andre som ferdes der. Husk at på en sykkel og gangsti og ett fortau har sykkellisten vikeplikt for all annen trafikk, da er det litt vanskelig å sykle der i 40-50 km/t.

 

Uansett skal du ikke kjøre forbi om du ikke er sikker på at du fortar en trygg forbikjøring, hvis de har nesten samme fart som bilen taper du heller ikke noe spesielt på å ligge noen minutter bak.

 

Håper du forstår nå, det er ikke så vanskelig for de som kan trafikkreglene skjønner du og ikke bare de som gjelder på veien :yes:

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper du forstår nå, det er ikke så vanskelig for de som kan trafikkreglene skjønner du og ikke bare de som gjelder på veien  :yes:

6599393[/snapback]

 

Jeg forstår trafikkreglene. Synes ikke de er spesielt vanskelige. ;)

 

Jeg har fremdeles lov å irritere meg over de.

Lenke til kommentar

Håper du forstår nå, det er ikke så vanskelig for de som kan trafikkreglene skjønner du og ikke bare de som gjelder på veien  :yes:

6599393[/snapback]

 

Jeg forstår trafikkreglene. Synes ikke de er spesielt vanskelige. ;)

 

Jeg har fremdeles lov å irritere meg over de.

6611076[/snapback]

 

 

Vel, det sier vel bare hvor egoistisk du er når det gjelder trafikken...

Lenke til kommentar
Etter et slikt angrep må jeg nesten spørre.  Hva hvordan vet du at  jeg oppfører meg  egoistisk i trafikken?

6612307[/snapback]

 

Å bli irritert av av folk i trafikkbildet kun for at de er der som kanskje forsinker deg alt fra noen sekunder til maks noen minutter og som har like stor rett til å være der som deg selv vil jeg kalle å være egoistisk ja.

 

Kanskje du har ett annet navn på det :hmm:

Lenke til kommentar
Folk har lov til å irritere seg så mye de vil om de ikke lar det gå utover noen. Man kan irritere seg grønn av både jambareklamer og skrivefeil også, uten verken trusler eller hasardiøse handlinger.

6614775[/snapback]

 

Klart de har det... likevel synes jeg det er en egoistisk ting å bli irritert på noens tilstedeværelse som har like stor rett å være der som deg selv, uansett om man gjør noe med det eller ikke.

 

En god ting er ihvertfall når man ikke gjør handling ut ifra disse reaksjonene som f. eks. snittkjøring, tuting, etc.

Lenke til kommentar

Kameragutten: Jeg vet ikke hvor lokalkjent du er i området rundt her jeg bor, men jeg skal prøve å forklare situasjonen.

 

Jeg skal ta for meg et konkret eksempel. En situasjon som skjer meg innimellom på en veistrekning fra Ski til Langhus. En strekning hvor det er fullt utbygd gang/sykkelvei, og som er for lang til at fotgjengere bruker strekningen til å gå fra Langhus til Ski og omvendt. Det er i hvert fall sjelden. Regner med at strekningen er omtrent 4-5 km.

 

Allikevel sykler racersyklistene i veibanen gjerne to i bredden. Ofte midt i rushtiden, når folk skal til og fra jobb, barnehager etc. noe som gjør at det dannes saktegående kø på strekningen på grunn av stor trafikk i begge retninger. Dette selv om:

 

1. Sykkelveien ligger parallelt med veibanen, like lite dumper, ikke mer svinger enn i veien.

2. Det finnes praktisk talt ikke fotgjengere på strekningen. En og annen mosjonsyklist på vei til jobben forekommer dog.

 

Hvem er egentlig egoisten i denne situasjonen?

- Jeg som blir sittende i en bilkø som blir lenger og lenger på grunn av 2 (to) personer som er på treningstur.

- De to syklistene som utmerket godt kunne ha svingt inn på sykkelveien de 4-5 kilometerne og sikkert fått samme antall km/mil på telleren sin og forbrent omtrent samme antall kcal uten å være en belastning for omtrent 20-30 personer (ja, det blir fort det)

 

Jeg er sikker på at det ikke finnes én bilfører i den køen og ikke irriterer seg det grann, men tar hele situasjonen med den største knusende ro.

 

Det er slike situasjoner som overnevnte som irriterer meg, og jeg kan tenke meg at det blant treningssyklister er som så mange andre steder i samfunnet. At det er noen få som ødelegger for majoriteten.

 

Jeg vil ikke kalle meg egoistisk, heller menneskelig og rettferdighetssøkende.

Endret av morcan
Lenke til kommentar
Kameragutten: Jeg vet ikke hvor lokalkjent du er i området rundt her jeg bor, men jeg skal prøve å forklare situasjonen.

 

Jeg skal ta for meg et konkret eksempel. En situasjon som skjer meg innimellom på en veistrekning fra Ski til Langhus. En strekning hvor det er fullt utbygd gang/sykkelvei, og som er for lang til at fotgjengere bruker strekningen til å gå fra Langhus til Ski og omvendt. Det er i hvert fall sjelden. Regner med at strekningen er omtrent 4-5 km.

 

Allikevel sykler racersyklistene i veibanen gjerne to i bredden. Ofte midt i rushtiden, når folk skal til og fra jobb, barnehager etc. noe som gjør at det dannes saktegående kø på strekningen på grunn av stor trafikk i begge retninger. Dette selv om:

 

1. Sykkelveien ligger parallelt med veibanen, like lite dumper, ikke mer svinger enn i veien.

2. Det finnes praktisk talt ikke fotgjengere på strekningen. En og annen mosjonsyklist på vei til jobben forekommer dog.

 

Hvem er egentlig egoisten i denne situasjonen?

- Jeg som blir sittende i en bilkø som blir lenger og lenger på grunn av 2 (to) personer som er på treningstur.

- De to syklistene som utmerket godt kunne ha svingt inn på sykkelveien de 4-5 kilometerne og sikkert fått samme antall km/mil på telleren sin og forbrent omtrent samme antall kcal uten å være en belastning for omtrent 20-30 personer (ja, det blir fort det)

 

Jeg er sikker på at det ikke finnes én bilfører i den køen og ikke irriterer seg det grann, men tar hele situasjonen med den største knusende ro.

 

Det er slike situasjoner som overnevnte som irriterer meg, og jeg kan tenke meg at det blant treningssyklister er som så mange andre steder i samfunnet. At det er noen få som ødelegger for majoriteten.

 

Jeg vil ikke kalle meg egoistisk, heller menneskelig og rettferdighetssøkende.

6615366[/snapback]

 

 

Ja, du er jo rene frihetskjemperen du...

 

Skal innrømme at jeg ikke er kjent i området men en ting er ihvertfall sikkert og det er at de sykkellisten har prøvd begge deler for så å velge å sykle på veien. Tro meg, alle billistene som kjører plager dem sikkert like mye som de plager dem, likevel velger de veien.

 

Du kaller dem egoister, kan hende men en egoist gjør noe som bedrer sin egen situasjon ihvertfall og er det bedre for dem å sykle på sykkelstien så tro meg... da ville de gjort nettopp det.

 

Du kan jo rulle ned ruten neste gang du kjører forbi å spørre høflig hvorfor de sykler på veien. Hvem vet, kanskje du får ett fornuftig svar som du faktisk kan leve med :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er jo helt legitimt å irritere seg noe over langsomgående trafikk. Betyr ikke at en er egoistisk eller har trafikkfarlig atferd. Enkelte ganger kan en jo undre seg over hvorfor sykkelsti ikke brukes, særlig om den er fin med få underganger og det er i rushtid. Det er lov å ta hensyn.

Lenke til kommentar

Noko som irriterer meg noko grusomt er dei som sykler opp på høgresiden når eg står på raudt lys i eit kryss, sjølv om eg ligg godt til hørge i feltet og blinker til høgre.

Eg har lang erfaring både med å sykle og køyre bil i trafikken, men det er oftare at eg vert irritert på syklister enn på biler. Det virker som at mangen rett og slett ikkje bryr seg om sin egen sikkerhet.

Når eg er ute å sykler, så bruker eg heller 5 min lengre frå a til b, enn å utsette meg for unødig fare. Det er kanskje bilisten som får skulda, men det er syklisten som vart (fysisk) skada.

Lenke til kommentar
Noe som irriterer meg grenseløst er når VOKSNE personer sykler i sine tettsittende sykkeldrakter langs veien, når det er sykkelsti 1 meter lengre til høyre.

 

Finnes det ikke noe straff for disse? (Bortsett fra at de setter livet på spill ved å sykle langs veien?)

 

Får av og til lyst til å stoppe bilen, be de flytte seg fra veien og over til sykkelstien, der de hører hjemme.

 

Lurer på om jeg skal begynne å kjøre på sykkelstien istedet. Hvis de kan sykle i veien, så kan jeg kjøre på sykkelstien  :mad:

6107367[/snapback]

 

Hvis du ikke kan kontrollere sinnet ditt bedre enn dette, bør du ikke kjøre bil.

6131477[/snapback]

 

Hvis ikke du greier å legge inn mer fornuftige og kreative svar enn dette, så bør du ikke være her inne !

 

Når det som f.eks. HELE veien fra Røa og ned til Smestad er en sykkel OG gangvei som er tydelig OPPDELT med en "fil" for gående og en for syklister, hvorfor i all verdens navn og rike må idiotene sykle i veien ? Her er det som nevnt BEGGE DELER !

 

Slutt å klag på at ting ikke legges til rette for dere, og vis heller at dere setter pris på det når det brukes så mange millioner på disse sykkel-stiene/veiene.

Beste måten å vise det på BØR dere kunne tenke dere til, men med tanke på det nivået som denne diskusjonen ligger på så velger jeg å gi dere det i klartekst: BENYTT DERE AV DET SOM EKSISTERER ! Ingen gidder vel å bygge noe som aldri kommer til å bli brukt.....

Endret av fredster
Lenke til kommentar
Hei, sinte bilister.. Jeg har kjørt i 5 år, men nå sykler jeg. Ikke for å trene, irritere noen, eller ha det gøy. Jeg sykler for å komme fram i Trondheim. Hva i all verden har dere i mot at vi ligger i vinden bak kjøretøyet, slik at alle kommer fortere fram? Jeg har skjønt at det er upopulært at vi henger etter bilene, siden det da er sjåføren i bilen som gjør noe ulovlig, men hva er problemet deres med at vi får litt mindre motstand? Man kommer fett opp i 90 på flatmark med terrengsykkel når man gjør slikt, blir bare litt rask tråkking.

 

Hei Mare1us :)

Tviler litt på at du kommer opp i 90 km/t lett med terrengsykkel med å henge deg på bilene.

Sykkler en del selv etter vei med 70 sone, har ikke kjangs til å sykkle etter de, selv ikke i nedoverbakkene. For å få 60 km/t på en terrengsykkel skal du tråkke sinnsykt godt i en nedoverbakke. Så at du lett får 90 km/t er bare tull

Lenke til kommentar
Hei, sinte bilister.. Jeg har kjørt i 5 år, men nå sykler jeg. Ikke for å trene, irritere noen, eller ha det gøy. Jeg sykler for å komme fram i Trondheim. Hva i all verden har dere i mot at vi ligger i vinden bak kjøretøyet, slik at alle kommer fortere fram? Jeg har skjønt at det er upopulært at vi henger etter bilene, siden det da er sjåføren i bilen som gjør noe ulovlig, men hva er problemet deres med at vi får litt mindre motstand? Man kommer fett opp i 90 på flatmark med terrengsykkel når man gjør slikt, blir bare litt rask tråkking.

 

Hei Mare1us :)

Tviler litt på at du kommer opp i 90 km/t lett med terrengsykkel med å henge deg på bilene.

Sykkler en del selv etter vei med 70 sone, har ikke kjangs til å sykkle etter de, selv ikke i nedoverbakkene. For å få 60 km/t på en terrengsykkel skal du tråkke sinnsykt godt i en nedoverbakke. Så at du lett får 90 km/t er bare tull

6684808[/snapback]

Jeg kommer lett opp i 60 km/t med min terrengsykkel i nedoverbakker. Bare det ikke er motvind. 70 går også ganske lett men da begynner jeg å bli litt redd :) Å påstå at det er vanlig å ligge i 90 km/t bak biler på flatmark høres imidlertid som en skrøne. Vel går det an nedover bakker men da er du ikke mye redd for å dø.

Lenke til kommentar
Vanlige mosjonister jeg ligger bak på vei hjem, pleier å ligge i rundt 25-35km/t.

6688180[/snapback]

 

 

Hehe...det gjelder vel de aller fleste syklistene vil jeg tro... Så sant det ikke er snakk om oppoverbakke... Da går det i 10Km/t...

 

Så det at de prater om 50-70 og nå i det siste 90Km/t er vel egentlig bare et forsøk på å rettferdiggjøre sin eksistens på veibanen til tross for andre alternativ. For på den måten virker billistene urimelige når de sier at syklistene er et irritasjonsmoment.

Lenke til kommentar
Vanlige mosjonister jeg ligger bak på vei hjem, pleier å ligge i rundt 25-35km/t.

6688180[/snapback]

 

 

Hehe...det gjelder vel de aller fleste syklistene vil jeg tro... Så sant det ikke er snakk om oppoverbakke... Da går det i 10Km/t...

 

Så det at de prater om 50-70 og nå i det siste 90Km/t er vel egentlig bare et forsøk på å rettferdiggjøre sin eksistens på veibanen til tross for andre alternativ. For på den måten virker billistene urimelige når de sier at syklistene er et irritasjonsmoment.

6689035[/snapback]

25-35 km/t på flat vei høres normalt ut ja :). 50-60 km/t i nedover bakker er ikke noe vanskelig å oppnå. Har du mye sykkelerfaring du da Griffin?

Lenke til kommentar
Vanlige mosjonister jeg ligger bak på vei hjem, pleier å ligge i rundt 25-35km/t.

6688180[/snapback]

 

 

Hehe...det gjelder vel de aller fleste syklistene vil jeg tro... Så sant det ikke er snakk om oppoverbakke... Da går det i 10Km/t...

 

Så det at de prater om 50-70 og nå i det siste 90Km/t er vel egentlig bare et forsøk på å rettferdiggjøre sin eksistens på veibanen til tross for andre alternativ. For på den måten virker billistene urimelige når de sier at syklistene er et irritasjonsmoment.

6689035[/snapback]

 

Hvis det ikke fantes noen noen grunn til å sykle i veibanen men at de måtte bare finne på noe så hadde de faktisk syklet på sykkelstien. På tide at billistene innser dette, tror ikke billister er generelt dumme men det ser nesten slik ut i denne tråden :roll:

Lenke til kommentar

Når de fleste som støtter syklister i veibanen til enhver pris sier at de holder 50-70Km/t som er et stort fenomen, så kan jeg bare se fire grunner til det...

 

1. De har elendig selvinnsikt i egne sykkelferdigheter.

2. De sier de sykler så fort for å rettferdiggjøre sin tilstedeværelse i veibanen.

3. De heter Thor Hushovd eller et annet sprekt navn.

4. De mangler alt som heter fartsfølelse.

 

For en ting er sikkert... De holder ikke 50-70 Km/t om så bomber slo ned rundt de. Prøv 20-30...

De absolutt fleste, selv blandt de i kondomdrakt, er bare mosjonister og de sykler for å få trim, spare bensinpenger, slippe rushhour i byene og andre smågrunner. De trener ikke for å bli med til OL... de er det veldig få som gjør.

 

Så hvilken grunn har sykleoveraltalltid-forkjemperne som grunn til at de sier de ligger i 50-70 km/t?

Lystløgnere kanskje?

 

:roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...