Gå til innhold

Syklister i trafikken


Glenn635

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når de fleste som støtter syklister i veibanen til enhver pris sier at de holder 50-70Km/t som er et stort fenomen, så kan jeg bare se fire grunner til det...

 

1. De har elendig selvinnsikt i egne sykkelferdigheter.

2. De sier de sykler så fort for å rettferdiggjøre sin tilstedeværelse i veibanen.

3. De heter Thor Hushovd eller et annet sprekt navn.

4. De mangler alt som heter fartsfølelse.

 

For en ting er sikkert... De holder ikke 50-70 Km/t om så bomber slo ned rundt de. Prøv 20-30...

De absolutt fleste, selv blandt de i kondomdrakt, er bare mosjonister og de sykler for å få trim, spare bensinpenger, slippe rushhour i byene og andre smågrunner. De trener ikke for å bli med til OL... de er det veldig få som gjør.

 

Så hvilken grunn har sykleoveraltalltid-forkjemperne som grunn til at de sier de ligger i 50-70 km/t?

Lystløgnere kanskje?

 

:roll:

6719203[/snapback]

 

Undertegnede har i sine innlegg presisert at dette (50-70 km/t) er i nedoverbakker. Manglende evne til forståelse og leseferdigheter fra andre debattanter kan jeg ikke gjøre noe med .... :cry:

Lenke til kommentar
Hva er det egentlig du vil fram til? Syklister har lov til å sykle på veien, og all verdens sutring fra deg på dette forumet vil ikke gjøre noe med det.

6719372[/snapback]

 

Poenget er vel at selv om det er lov, så er betyr det ikke at det er det mest fornuftige å gjøre.

Dessuten stiller jeg spørsmåltegn ved lovligheten ved å sykle i veien langt under fartsgrensen når det finnes sykkelstier. Det at det aldri er ført for retten betyr ikke at det er lov... bare at det ikke er noen domfellelser på dette.

Noe med unødig hinder i trafikken kanskje? Kan jeg sykle med trehjulssykkel i veien kanskje? Hvor går grensen for at jeg sykler ulovlig i veibanen med sykkelsti rett ved? 10Km/t? 5Km/t? 15Km/t Hvorfor får ikke rullestolbrukere benytte veibanen?

 

Men du har rett i en ting... det at jeg skriver inn på forumet her kommer ikke til å endre noe som helst.

Dessuten vil jeg poengtere at dette er et diskusjonsforum og jeg har all verdens rett til å diskutere dette her akkurat så mye jeg vil helt til en admin eller moderator sier noe annet..og all verdens sutring fra deg på dette forumet vil ikke gjøre noe med det. :tease:

 

Undertegnede har i sine innlegg presisert at dette (50-70 km/t) er i nedoverbakker. Manglende evne til forståelse og leseferdigheter fra andre debattanter kan jeg ikke gjøre noe med .... :cry:

6719665[/snapback]

Nja... nå ble vel du tatt som et eksempel da... men å snakke 40-50Km/t i også like uaktuelt.

Men om en syklist nå ligger i 40Km/t i veibanen, så har jeg ingen problemer med det i det hele tatt... problemet er at jeg har aldri opplevd det... unntatt drøye nedoverbakker.... og de som holder disse hastighetene skjønner jeg ikke vil være på sykkelsti, men de bør i alle tilfeller sykle innom busstoppene og slippe forbi den kø som måtte befinne seg bak de noen ganger. Dette gjør jeg hvis jeg sykler langs vei, når jeg kjørte moped og dersom jeg har en eller annen grunn til å holde lavere fart enn øvrig trafikk. Dette forventer jeg av traktorer, syklister og alle kjøretøy som av en eller annen grunn oppholder seg i trafikken og ikke kan holde flyten i trafikken.

Dette har med å vise hensyn i trafikken, ikke blåholde på sin rett til å irritere som enkelte gjør. Dersom noen synes dette gjør meg til en dum, egoistisk og hensynsløs trafikkant så dem om det. Da er det noe grunnleggende trafikkunnskap som har gått de hus forbi.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Når det er et sykkel felt og de som sykler sykler skjønner jeg ikke hva de tenker med?? Er det mulig liksom....

6719392[/snapback]

Argumenter for og imot dette har blitt diskutert til det kjedsommelige opptil flere ganger i denne tråden. Man kan vel egentlig bare slå fast at dem som irriterer seg mest over det sjelden sykler selv, og har problemer med å sette seg inn i andres situasjon.

Lenke til kommentar
Argumenter for og imot dette har blitt diskutert til det kjedsommelige opptil flere ganger i denne tråden. Man kan vel egentlig bare slå fast at dem som irriterer seg mest over det sjelden sykler selv, og har problemer med å sette seg inn i andres situasjon.

6721942[/snapback]

 

Eller også motsatt... at vi kan slå fast de som ikke har noen grunn til å la være med å sykle på gangstier har problemer med å forstå trafikken og sette seg inn i andres situasjon.

Sykler en del selv jeg, men er ikke no'n Hushovd så jeg har liksom lite å gjøre midt i veibanen når det er sykkelstier ved siden av som det går an å benytte seg av. I byer er det jo en litt annen historie da øvrig trafikk ikke beveger seg så fort og fortauene er fulle av folk og barnevogner...

 

men du har rett... det er diskutert til deg kjedsommelige. :yes:

Lenke til kommentar

Hva er den lengste sammenhengende (samme side av veien) gangstien du har sett? Så kan du tenke deg at du har vikeplikt når du skal ut i veien igjen, og så skal du sykle en runde på 60-100 km. Hvor mange turer ut og inn og bort og vekk fra den orginale ruten blir det?

 

Sykler du med et gjennomsnitt på 30 (helt vanlig fart for mange fler enn Hushovd), sier det seg selv at det fort er godt over 50 i utforbakker, og uforsvarlig å holde gangstien. Hadde stien hatt gode regler med høyreregel og markerte felt for sykler hadde det vært lettere.

 

Sykkelfelt til høyre i veibanen er mye enklere å benytte der de finnes, og man forholder seg fremdeles til de vanlige trafikkreglene.

Lenke til kommentar
Hva er den lengste sammenhengende (samme side av veien) gangstien du har sett? Så kan du tenke deg at du har vikeplikt når du skal ut i veien igjen, og så skal du sykle en runde på 60-100 km. Hvor mange turer ut og inn og bort og vekk fra den orginale ruten blir det?

 

Sykler du med et gjennomsnitt på 30 (helt vanlig fart for mange fler enn Hushovd), sier det seg selv at det fort er godt over 50 i utforbakker, og uforsvarlig å holde gangstien. Hadde stien hatt gode regler med høyreregel og markerte felt for sykler hadde det vært lettere.

 

Sykkelfelt til høyre i veibanen er mye enklere å benytte der de finnes, og man forholder seg fremdeles til de vanlige trafikkreglene.

6725558[/snapback]

 

De fleste jeg ser langs veien er på vei til arbeid eller hjem fra arbeid. Rimelig sikker på at 6-10 mil tilhører sjeldenhetene. Sykler du med snitt på 30 så går det vel egentlig greit å benytte seg av gang- og sykkelstier utenfor tettbebygde strøk og byer... eller kanskje jeg er en sånn syklist med super-skills.

Kan ikke helt se det store problemet med å benytte seg av bremsen en gang i blandt... enten for å slippe forbi trafikk dersom du må benytte veibanen, eller for å trygt passere gående på sykkelstien. Hverken veibanen eller gang- og sykkelstier er bygd for treningsøyemed for syklister eller rulleskiløpere og uansett hvilket alternativ som benyttes av vei og sykkelsti så må syklisten aktivt bidra til å holde flyt i trafikken. Det er vedkommendes fordømte plikt. Likeså er det vedkommendes fordømte plikt å vise hensyn langs gang- og sykkelstier.

Det at syklister har lov å oppholde seg i trafikken betyr ikke at det er den eneste regelen som gjelder. Det at de har lov å oppholde seg i trafikken gjør at mange andre lover og regler gjelder for syklisten også. Det er her de fleste veisyklistene blingser. De fleste sykkelitrafikken-forkjemperne her mener også tydeligvis at de fleste som sykler i veibanen er atleter som trener for å bli bedre/raskere...men det er like mange (om ikke flere) av typen gamlemor/far på vei til butikken med hybridsykkel som har korg foran...til tross for gang- sykkelsti med god plass.

Hvis syklister absolutt skal sykle for å trene og samtidig vil kreve sin rett til ikke å vike en tomme (en rett de egentlig ikke har) samtidig som de ikke vil benytte seg av bremsen i det hele tatt, så kan jeg anbefale å dra til en velodrom eller noe.

 

Griffin ut!

Lenke til kommentar

Griffin, du begynner å bli litt ufrivillig morsom syns jeg. Velodrom, sier du. Hvor i landet finnes det velodromer? Du fokuserer også sterkt på at syklister skal vise hensyn. Gjør de ikke det? Har du truffet på så mange syklister som ikke viser hensyn, og hvis ikke; er det et så stort problem at du må vente et minutt eller to før du kan kjøre forbi? Jeg tror de fleste som har bidratt til denne tråden er enig i at syklister skal vise hensyn på lik linje med det andre trafikanter skal. Også hva med alle de bilistene som tar seg friheter og parkerer på gangstier og sykkelstier. Skal ikke de også få litt galle :) Hva med mopeder som rusler avgårde i 50? De ligger som regel lengre ut i veien og er etter min erfaring bidragsyter til flere bilkøer enn det syklister er. Avslutningsvis vil jeg håpe at nye veier som bygges får en solid veiskulder (evt. sykkelfelt i tettbygde strøk) som syklister kan bruke. Det ville løst mange problemer.

Lenke til kommentar

I dag fikk jeg en skikkelig bilistidiot etter meg et stykke der det er sykkelfelt langs veien og jeg hadde lagt meg ut mot midten. Det var 50-100 meter før et uoversiktelig kryss, nedoverbakke, tett trafikk som gikk i 30-40 km/t, og bilen 6-7 meter foran meg blinket til høyre. Likevel lå idioten bak meg og tutet hele veien til jeg la meg tilbake i sykkelfeltet etter at bilen foran meg hadde svingt av og krysset ble oversiktlig. Han gasset selvsagt på som en gal og kom ca 20 meter før han måtte bremse ned for køen igjen.

Lenke til kommentar
I dag fikk jeg en skikkelig bilistidiot etter meg et stykke der det er sykkelfelt langs veien og jeg hadde lagt meg ut mot midten. Det var 50-100 meter før et uoversiktelig kryss, nedoverbakke, tett trafikk som gikk i 30-40 km/t, og bilen 6-7 meter foran meg blinket til høyre. Likevel lå idioten bak meg og tutet hele veien til jeg la meg tilbake i sykkelfeltet etter at bilen foran meg hadde svingt av og krysset ble oversiktlig. Han gasset selvsagt på som en gal og kom ca 20 meter før han måtte bremse ned for køen igjen.

6733610[/snapback]

 

Kan godt tenke meg at det er en av "idiotene" her i denne tråden :thumbdown:

Lenke til kommentar
Griffin, du begynner å bli litt ufrivillig morsom syns jeg. Velodrom, sier du. Hvor i landet finnes det velodromer? Du fokuserer også sterkt på at syklister skal vise hensyn. Gjør de ikke det? Har du truffet på så mange syklister som ikke viser hensyn, og hvis ikke; er det et så stort problem at du må vente et minutt eller to før du kan kjøre forbi? Jeg tror de fleste som har bidratt til denne tråden er enig i at syklister skal vise hensyn på lik linje med det andre trafikanter skal. Også hva med alle de bilistene som tar seg friheter og parkerer på gangstier og sykkelstier. Skal ikke de også få litt galle :) Hva med mopeder som rusler avgårde i 50? De ligger som regel lengre ut i veien og er etter min erfaring bidragsyter til flere bilkøer enn det syklister er. Avslutningsvis vil jeg håpe at nye veier som bygges får en solid veiskulder (evt. sykkelfelt i tettbygde strøk) som syklister kan bruke. Det ville løst mange problemer.

6727020[/snapback]

Ufrivillig morsom? Er det noe du ikke forstår? I tilfelle er det ikke meg det skal les av. Siden jeg er snill så skal jeg forklare.

Poenget var at i en velodrom trenger du ikke ta hensyn til evt. billister. Ellers i verden må du det. Vil du bare sykle på uten å bremse eller vike... ta med deg sykkelen til nærmeste velodrom. Hvor langt unna det er vedgår ikke saken.

Jeg fokuserer sterkt på at syklister skal vise hensyn fordi jeg mener det er ett større problem enn motsatt. Jeg har selv syklet svært mye og har vært på sykkelferier i Norges land uten å møtt noe særlig aggressiv kjøring fra billister som har gjort at jeg har følt meg utrygg. Grunnen er nok at jeg og følget ikke sykler ved siden av hverandre å småsnakker mens køen bygger seg opp bak. Vi slipper køen forbi ved de anledninger vi kan. Jeg bruker også sykkelfelt og gang-/sykkelsti der jeg kan og det er ikke vanskelig i det hele tatt...selv med bra tempo. Jeg har bremser, kan bruke de og klarer å tråkke meg opp i fart igjen. Og ja... jeg har truffet så mange syklister som ikke tar hensyn...både på gang-/sykkelsti og langs veien. Jeg gikk mye til jobb (har skiftet nå og blir for langt) og ned fra Tiller mot Bjørndalen så kom syklistene i god fart bakfra og svært ofte snittet jakka/genseren min. Hvis jeg ikke hører at de kommer og flytter meg 5 cm. mot midten (som ikke er mye) så blir jeg påkjørt og begge kan ende opp med å ligge flatt på asfalten. Er det ikke noe sånt syklister sier at billister ikke skal oppføre seg. Og ja... jeg mener de skal benytte seg av sådanne stier der det er mulig, men at de også der skal vise hensyn til øvrig trafikk (les: alle på gangstien).

Senest i dag så ble jeg liggende bak tre syklister på trimtur (kondomdrakt, ræsersykler, vannflasker). Disse holdt 30Km/t i 70-sonen. Det var smal vei. Dvs. ingen midtstripe. Siden det var på en svært lang strekning og ingen trafikk imot, så kunne jeg glatt ha kjørt forbi med trygg avstand dersom de hadde vært så vennlig å kjøre inn til siden, men siden de lå tre i bredden mens sladderen gikk så ble jeg liggende der. Dette var ikke et sjeldent fenomen. Tror du det, så vil jeg anbefale deg å komme deg litt mer ut.

Svært mange som tror at sykkelen er som en russedress. Ordinær oppførsel gjelder ikke for dem... kanskje fordi det er mer miljøvennlig...? Vet ikke hva de rettferdiggjør oppførselen sin med jeg. Men egentlig så fungerer hverken russedressen eller sykkelen slik. Samfunnets normer gjelder fortsatt.

Jeg vet at mange billister oppfører seg som rasshøl i trafikken... mange motorsyklister og yrkessjåfører av ymse slag også... men siden temaet var syklister i trafikken tok jeg nå en gang billistens side pga. overnevnte grunner. Jeg har ingen problemer med å kritisere sjåfører av motoriserte kjøretøy, men hvis jeg skal sitte på begge sidene av bordet så trenger jeg vel strengt tatt ikke noe diksusjonsforum?

Du står også fritt til å starte et tema om biler som parkerer hvor det enn måtte intressere deg...du må også gjerne starte et tema om mopeder, men jeg har ikke snakket om de her fordi det ikke var tema... Grunnen til at mopeder er større grunn til køer er nettopp at de klarer som regel å holde 50 og det tar derfor litt lengre tid for en stakkars personbil å komme seg forbi. Hadde alle billistene vist den hensyn som dere ber om, men syklistene fortsatt ikke viser den hensyn vi ber om så hadde det blitt ett voldsomt trafikalt problem på svært mange strekninger.

Men jeg er helt enig i det med sykkelfelt. Alle veier som bygges burde hatt skikkelig sykkelfelt. Men jeg mener det bør være påbudt å benytte seg av disse der det lar seg gjøre også.

 

I dag fikk jeg en skikkelig bilistidiot etter meg et stykke der det er sykkelfelt langs veien og jeg hadde lagt meg ut mot midten. Det var 50-100 meter før et uoversiktelig kryss, nedoverbakke, tett trafikk som gikk i 30-40 km/t, og bilen 6-7 meter foran meg blinket til høyre. Likevel lå idioten bak meg og tutet hele veien til jeg la meg tilbake i sykkelfeltet etter at bilen foran meg hadde svingt av og krysset ble oversiktlig. Han gasset selvsagt på som en gal og kom ca 20 meter før han måtte bremse ned for køen igjen.

6733610[/snapback]

 

Senest i dag så ble jeg liggende bak tre syklister på trimtur (kondomdrakt, ræsersykler, vannflasker). Disse holdt 30Km/t i 70-sonen. Det var smal vei. Dvs. ingen midtstripe. Siden det var på en svært lang strekning og ingen trafikk imot, så kunne jeg glatt ha kjørt forbi med trygg avstand dersom de hadde vært så vennlig å kjøre inn til siden, men siden de lå tre i bredden mens sladderen gikk så ble jeg liggende der.

 

Kan godt tenke meg at det er tre av "idiotene" her i denne tråden :thumbdown:

(Hvis noen skulle misforstå denne, så tenker ikke jeg på noen "idioter" i denne tråden, men at noen viser såpass lite respekt for sine medmennesker og motdebattanter at vedkommende mener at de er idioter)

 

 

Og hvis noen fortsatt skulle være i tvil så la meg oppsummere:

 

Jeg mener at både billister og syklister skal vise gjensidig hensyn i trafikken.

Jeg mener at begge parter skal holde mest mulig flyt i trafikken. Gang- og sykkelsti er et godt hjelpemiddel. Ut på landet er det ikke mange gående og de er ofte i god stand. Inne i byene er det mange fotgjengere og kanskje mindre hensiktsmessig å benytte seg av fortau.

Jeg snakker fra billistens ståsted fordi det har vært mange nok flåsete meninger om at syklisten har rett til å ferdes som de ønsker i trafikken (de får føle seg truffet de det gjelder).

Syklisten er den som har mest å tape på dårlig samarbeid mellom billist og syklist. Syklisten er også den som har mest å tjene på godt samarbeid.

Jeg treffer også på mange syklister som viser god trafikkultur. Disse er heller ikke tema her.

 

Og dersom noen flere synes dette er spesielt morsomt så vil jeg anbefale buss for de heretter. :yes:

 

Og dersom noen tror at jeg sitter her råprovosert av det jeg mener er dårlige holdninger så tro om igjen. Jeg liker å diskutere, jeg tar i utgangspunktet saken fra en side og nærmer meg motdebattanter for å få en slutt på diskusjonen når dette passer seg. Dette skjedde jo forøvrig for en del innlegg siden, men så var steilt på at syklister kan oppføre seg som konger på veien og alle billister er egoister igjen. Så jeg fortsatte å diskutere.

Jeg anser heller ikke mine motdebattanter som idioter eller noe annet fordi jeg ikke er fullstendig respektløs. Men jeg håper at enkeltes meninger ikke er så radikale som de har gitt uttrykk for her... for the record: det gjelder billister og syklister.

 

Har dere noen spørsmål så spør noen andre. Jeg har som regel problemer med å fatte meg i korthet og begynner å gå lei denne diskusjonen, så dette blir mitt siste innlegg på denne tråden. Snakkes i en annen tråd en gang kanskje... :thumbup:

Lenke til kommentar
Poenget var at i en velodrom trenger du ikke ta hensyn til evt. billister. Ellers i verden må du det. Vil du bare sykle på uten å bremse eller vike... ta med deg sykkelen til nærmeste velodrom. Hvor langt unna det er vedgår ikke saken.

Hvis du bare vil kjøre uten å bli hindret av syklister må du holde deg i 100-sonen mellom Oslo og Drammen. At det ikke er dit du skal vedgår ikke saken.

Lenke til kommentar
Poenget var at i en velodrom trenger du ikke ta hensyn til evt. billister. Ellers i verden må du det. Vil du bare sykle på uten å bremse eller vike... ta med deg sykkelen til nærmeste velodrom. Hvor langt unna det er vedgår ikke saken.

Hvis du bare vil kjøre uten å bli hindret av syklister må du holde deg i 100-sonen mellom Oslo og Drammen. At det ikke er dit du skal vedgår ikke saken.

6739944[/snapback]

Hehe, kjempebra sagt.

Lenke til kommentar

Dere fikk meg faktisk til å skrive ett innlegg til...

 

Poenget var at i en velodrom trenger du ikke ta hensyn til evt. billister. Ellers i verden må du det. Vil du bare sykle på uten å bremse eller vike... ta med deg sykkelen til nærmeste velodrom. Hvor langt unna det er vedgår ikke saken.

Hvis du bare vil kjøre uten å bli hindret av syklister må du holde deg i 100-sonen mellom Oslo og Drammen. At det ikke er dit du skal vedgår ikke saken.

6739944[/snapback]

Hehe, kjempebra sagt.

6744760[/snapback]

Kan selvsagt være morsomt å ta ting ut av sammenhengen, men det er dønn usaklig. Selvsagt. dersom jeg vil bare kjøre fort uten å ta hensyn så er det vel å leie meg tid alene på bane jeg må gjøre. Aldri påstått at billister skal slippe syklister i trafikken...men at i likehet med bilister så må også syklister vise hensyn. Problemet er omtrent som i midtøsten. Hvis du sier imot Israel så er du antisemititt... hvis du ikke støtter en del syklistene i deres påståtte rett til å være rasshøl langs veier og sykkelstier så er du en egoistisk villmann bak rattet som aldri burde hatt lappen.

 

Hissig sjåfør fratatt lappen

 

Er dette frakk2000 eller Griffin fra dette forumet, mon tro? Inndragelsen er uansett nødt til å bli langvarig.

6746050[/snapback]

Jøss... det MÅ jo være meg for jeg har jo bare sagt at syklister er fritt villt... Jeez... er det mulig? Kanskje du bør lese igjennom tråden en gang til sammen med en voksen?

Jeg har ALDRI ment at det bør være lov til å dytte noen av veien...og heller ikke å prøve å banke de opp.

 

Ikke særlig provosert, men temmelig oppgitt. Dere er jo verre en den tyske sladderpressen... hører, leser og skriver kun det dere vil høre.

Men jeg er overbevist. En del av dere er mener faktisk de fanatiske meningene deres om syklister rett til trafikale overtramp. Helt greit for meg. Jeg oppfører meg bra i trafikken uansett... mer enn jeg tror dere gjør.. og siden dere antagelig sykler som dere prater, så må jeg si at jeg håper det stort sett går ut over dere selv og ingen andre... Lykke til i trafikken!

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

I forsonelsens navn må jeg jo si at i en del av situasjonene Griffin beskriver oppfører absolutt syklistene seg dårlig. For meg er det imidlertid sjelden til irritasjon, siden jeg stor sett bare kjører motorsykkel. For meg er en kø av biler bak syklister bare en fin mulighet til å kjøre forbi ekstra mange biler i slengen og få et langt stykke med fri bane. Bilister som kjører sakte i svingene og fort på sletter er et mye større problem for meg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...