Gå til innhold

hva kan mac som ikke en vanli pc kan?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Muligens ett litt dumt spørsmål, men brakt frem grunnet litt interesse (jeg ønsker å kjøpe en 12" PB som neste bærbare, venter bare på 20. sept. og håper noe skjer da..)

 

Dersom Mac er så bra på det grafiske. Hvordan kan det ha seg at PM G5 har ATi radeon 9650 som standard, og kun har muligheten til å utvide til ATi x850 og NV6800 U. Burde da ikke ATi FireGL, 3dLabs Wildcat og NV Quadro vært opsjoner her? Eller har mac fordelene sine andre steder.

 

No need to flame, I just got a four day week-end (Homer)...

 

-Escariot

Lenke til kommentar

vil tro det er fordi apple er av den tro at du som forbruker ikke trenger mer enn Radeon 9650...

 

Men så er det vel grafisk design vi snakker om når det gjelder "grafikk på Mac"? (tenk adobe portefølje) Eller kjøres det tunge 3d programmer på Mac mye også? slike som gjerne trenger FireGL/3dLabs eller quatro kort? (for de har litt andre bruksområder enn til f.eks. photoshop) lurer bare..

 

 

Men til dem som hevder at Mac ikke bare er for spesiellt intresserte....hvorfor er det så liten utbredelse av Mac i forhold til Windows/linux baserte x86 PCer da? At Apple har så liten prosent av markedet som de har er jo nettopp en av tingene som tyder på at Mac er for de spesiellt intresserte...(hva de er intressert i når det gjelder Mac får noen andre finne ut av)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Det er nok av Mac Vs PC (både linux og windows) tester der ute, men de fleste blir vel avskrevet av enten Mac fans eller windows/linux fans fordi de som oftest ikke stiller på noenlunde samme linje.

 

(er det mac fans som tester, kan godt mac'ene være bedre, er det windows/linux PC fans, er PC'ene ofte bedre....)

Lenke til kommentar
vil tro det er fordi apple er av den tro at du som forbruker ikke trenger mer enn Radeon 9650...

 

Men så er det vel grafisk design vi snakker om når det gjelder "grafikk på Mac"? (tenk adobe portefølje) Eller kjøres det tunge 3d programmer på Mac mye også? slike som gjerne trenger FireGL/3dLabs eller quatro kort? (for de har litt andre bruksområder enn til f.eks. photoshop) lurer bare..

 

 

Men til dem som hevder at Mac ikke bare er for spesiellt intresserte....hvorfor er det så liten utbredelse av Mac i forhold til Windows/linux baserte x86 PCer da? At Apple har så liten prosent av markedet som de har er jo nettopp en av tingene som tyder på at Mac er for de spesiellt intresserte...(hva de er intressert i når det gjelder Mac får noen andre finne ut av)

Problemet til apple er at maskinene kun selges på egene butikker

hadde bare kjedene som expert kunne selget dem så hadde nok flere folk fått smaken på mac...

 

 

 

og en ting til x86 verdene har veldig mange konkurenter

hp,dell,fujitsu siemens,ibm,acer,sony +++++ så det er sinnsykt

press på pris dell sender ut reklame i ett sett i posten og blader over alt

vg...

 

når så du mac reklame sist ?

 

fleste folk vet ikke hva mac er...

Lenke til kommentar

Kjære deg, jeg har nå insett at du har meget store vanskeligeheter med å forstå at folk velger et annet operativsystem er som mer stabilt, sikrere og som ikke sliter med virus. Hvorfor du sliter sånn for du nesten selv finne ut av (evt. med litt hjelp) - men jeg må bare si det at jeg forventer egentlig litt mer modenhet fra en 25 år gammel person, selv om du oppgir at Counter-Strike er din interesse bør du kunne klare å forstå at ikke er like glad i ditt favoritt-OS!

 

vil tro det er fordi apple er av den tro at du som forbruker ikke trenger mer enn Radeon 9650...

Hvordan i all verden vet du hvilke beslutninger Apple tar? Slike kommentarer som "det er fordi Apple..." faller vel på sin egen urimelighet, i hvert fall hos oss forumbrukere som ikke går rundt med skylapper. Det er dette som er så morsomt ved dine innlegg, du blander dine egne fakta (som ovennenvte) sammen med et par spørsmål - noe som egentlig beviser at du har null kompetanse hva gjelder Macintosh. Misforstå meg rett; jeg har ikke noe i mot folk som ikke kan noe om Mac - men bedrevitere som påstår ting de overhode ikke har kjennskap til misliker jeg sterkt.

 

Men til dem som hevder at Mac ikke bare er for spesiellt intresserte....hvorfor er det så liten utbredelse av Mac i forhold til Windows/linux baserte x86 PCer da? At Apple har så liten prosent av markedet som de har er jo nettopp en av tingene som tyder på at Mac er for de spesiellt intresserte...

Jeg håper virkelig du forstår dette og at spørsmålet ditt kun er ment som ironi eller evt. for å "provosere" oss andre. Seriøst, du bør virkelig klare å forstå hvorfor Windwos er mer utbred, håper jeg...

 

(hva de er intressert i når det gjelder Mac får noen andre finne ut av)

Dersom Mac ikke appelerer til deg, hva i all verden gjør du på Mac-delen av forumet? Du kan være så god å flytte "hjem" til Spillseksjonen om du vil, ingen tvinger deg til å hverken like Mac eller å henge her. Du er tydeligvis ikke moden nok, enda.

Lenke til kommentar

Jeg har vært DOS/Windows bruker i 16 år, Linux bruker i 2 år og Mac bruker i 3mnd.

 

Windows kan være en flott og fin plattform, men du må da som bruker:

 

- Tune systemet hvis du ikke har en bleeding-edge maskin.

- Installere antivirus, antispyware, anti-adware.

- Være forsiktig med hva du installerer, og hvilke drivere du kjører samtidig.

- Skal du ha et vakkert utseende må du inn med hacks.

 

Som Linux bruker er mye av disse problemene borte, men du kan fortsatt ha utfordringer med:

 

- Drivere

- Installere software

 

Som Mac bruker har du følgende problemer/utfordringer:

 

-

 

Med andre ord, hvis du ønsker et problemfritt system hvor du ikke trenger å sette deg inn i hvordan systemet fungerer, hvordan hindre problemer, hvordan ditt og datt, men bare vil BRUKE systemet og herlige applikasjoner, er det kun en plattform som pr. dags dato kan det.

Lenke til kommentar

Det var da måte på reaksjon.

 

Hvor har du informasjonen om mine preferanser ang. os fra? Så vidt jeg vet, og kan se utifra mine poster i denne tråden har jeg bare kommentert hardware? Og vennligst ikke bring mine spillpreferanser inn i denne diskusjonen, de har nemlig lite med topic å gjøre. Jeg forventer mer modenhet enn å måtte ty til personangrep av folk som betviler min modenhet.

 

Jeg påstår ikke noe, jeg gir uttrykk for mine egne oppfatninger. Og er de egentlig så feil? Hvor mange kjøper Mac for å spille på dem? ikke mange. Da trenger man heller ikke særlig kraftigere skjermkort enn R9650 (vil jeg anta). At apple har en historie for å "vite" hva kunden vil ha, er da ingen hemmelighet? (iPod shuffle ble vel en suksess selv om de fleste mente at å lansere en MP3 spiller uten skjerm var idioti?)

 

MKE: Ang. hva hvermannsen vet om Mac, så vil jeg tro at mannen i gata kjenner igjen Apple logoen før de kjenner igjen f.eks. AMD (igjen, egen oppfatning). Skulle ikke tro at de er så ukjente? De figurerer jo i utallige filmer og serier. At de ikke trenger å konkurrere på pris (utifra ditt resonemang, selv mener jeg etter nærmere ettersyn at 12'' eren deres er jo riktig billig), så tilsier jo dette også at det er spesiellt intresserte som kjøper Mac?

 

 

Og jo, jeg har litt problemer med å forstå hvorfor Mac ikke er mer utbredt. De har ett sterkt merkevare, pent design, har ligget milevis frempå på teknologisiden (samt ytelse inntill nylig) og har ett bedre OS som MS har kopiert fra i årevis. Ja Bill har gjort sitt av sleipe ting for å beholde "tronen", men jeg vil alikevel si at det ikke forklarer hvorfor Mac utbredelsen ikke er større.

 

 

Og jo, trofast PC/Windowsbruker som jeg er, så synes jeg Mac er intressant.

 

edit: og en annen ting (og vennligst ikke se på dette som ett eller annet spydig spørsmål, det er det ikke) Hvorfor selges ikke Mac'er i vanlige butikker? Vil tro de kunne selge mye mer enn hvis de bare holder seg til spesialiserte butikker+nett?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Hvor har du informasjonen om mine preferanser ang. os fra? Så vidt jeg vet, og kan se utifra mine poster i denne tråden har jeg bare kommentert hardware?

La meg sitere et av dine innlegg: "Om de ikke er bedre egnet til enkelte ting en Windows baserte PCer er, HVA F. BETALER MAN MER FOR DA?" - det du skriker om her er vel strengt tatt softwaren/operativsystemet? La meg også sitere deg en gang til: "jo, trofast PC/Windowsbruker som jeg er (...)" der bekreftet du mine påstander.

 

Og vennligst ikke bring mine spillpreferanser inn i denne diskusjonen, de har nemlig lite med topic å gjøre.

Jeg nevnte dette for å illustrere at vi alle har forskjellige preferanser/behov, og at dette selvfølgelig får konsekvenser når man vurderer andre operativsystemer. Dere gamere må jo forholde dere til det OSet som har flest spill, logisk nok. Jeg må for øvrig også beklage dersom du tok deg nær av mine kommentar rundt din interesse for Counter-Strike, dette var kun for å vise hva slags preferanser du har (vs. mine f.eks.).

 

Jeg påstår ikke noe, jeg gir uttrykk for mine egne oppfatninger.

Beklager å ha misforstått følgende: "det er fordi apple er av den tro at du som forbruker ikke trenger mer". Jeg (og sikkert flere) tolket dette som en påstand.

 

Hvor mange kjøper Mac for å spille på dem?

Som jeg skrev innledningsvis kjøper man ikke en Mac for å spille på den. De aller fleste jeg kjenner som har Mac spiller på sine respektive konsoller, ikke Macer.

 

At apple har en historie for å  "vite" hva kunden vil ha, er da ingen hemmelighet? (iPod shuffle ble vel en suksess selv om de fleste mente at å lansere en MP3 spiller uten skjerm var idioti?)

Dette er vel strengt tatt bare en positiv egenskap? De utvikler produkter markedet vil ha. Men hvordan denne strategien fungerer i praksis er det kun Apple som vet. Det blir derfor ganske meningsløst å "vite" hva Apple mener ifm. f.eks. graffikkort, som det du nevnte.

 

Skulle ikke tro at de er så ukjente? De figurerer jo i utallige filmer og serier.

Apple bruker millioner på millioner i marketing. Apple er kanskje et av de beste selskapene i verden hva gjelder markedsføring, tror du det er tilfeldig når media snakker om "iPod" når de egentlig referer til MP3-spillere? Dessuten er Apple veldig kjent for å drive med såkalt produktplassering i filmer og serier. Den reklamen MKE og elgelg savner i avisen serverer Apple på kino, på DVD og på TV. Dette er en alternativ praksis, men minst like effektiv som konvensjonell reklame. Apple satser mye mer på merkevarebygging enn f.eks. Dell, dette er det selvf. ikke alle som legger merke til/forstår, og det er spesielt disse som ikke forstår som lurer på hvorfor de "aldri har sett en Apple reklame", når svaret egentlig er "du ser Apple reklamer overalt".

 

Og jo, jeg har litt problemer med å forstå hvorfor Mac ikke er mer utbredt. De har ett sterkt merkevare, pent design, har ligget milevis frempå på teknologisiden (samt ytelse inntill nylig) og har ett bedre OS som MS har kopiert fra i årevis.

Vel, du må ikke glemme det faktum at det er kun Apple som produserer operativsystemet og maskinen OSet kjører på. Når du så tenker på alle de hundre tusener av selskaper som bygger vanlige Windowsmaskiner skal det ikke være så vanskelig å komme frem til et svar. Der Windows kan kjøres på en hjemmelagd PC *må* Mac OS X kjøres på en Mac. Capiche?

 

edit: og en annen ting (og vennligst ikke se på dette som ett eller annet spydig spørsmål, det er det ikke) Hvorfor selges ikke Mac'er i vanlige butikker? Vil tro de kunne selge mye mer enn hvis de bare holder seg til spesialiserte butikker+nett?

I Norge er det ikke mange som selger Macintosh maskiner, dessverre. Har riktignok hørt at Elkjøp selger iMac og at Expert har Mac mini (lurer på om ikke Lefdal også hadde Mac mini), men dersom du skal ha en Mac i Norge har du ikke så mange valg. Dette er ganske dumt, men sånn er det i Norge. I utlandet derimot får du kjøpt Mac veldig, veldig mange steder, fra databutikker til varehus-lignende butikker. At situasjonen er slik i Norge betyr ikke at Apple bevisst har valgt å gjøre det vanskelig for kundene sine, slik elgelg tror (dersom jeg klarte å tolke innlegget hans riktig):

 

"hadde aple vert intreser i at alle kunne kjøpe den så hadde de reklamer i vanlige aviser som det blir gjort med pcen.

macen er dermed vanskeliger å få tak i."

Lenke til kommentar

jaja, mac er mac og pc er pc.. begge har sine pluss og minus, men fellesnevneren er vel at begge maskinene er ubrukelig hvis ikke brukeren har nok kompetanse til å vedlikeholde systemet.

 

på jobben min brukes det kun G5 og G4 powerbook, å der er det få maskiner som er helt som de skal. mye på grunn av at den forrige it sjefen ikke var helt i vater..

 

så poenget er at det er ikke maskinvaren det er noe feil på, i 97,6% av tilfellene er det brukerfeil. dette gjelder vel både pc og mac.

 

selv velger jeg pc pga av prisen og friheten til å velge mitt eget utseende og innhold.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri brukt noen mac.

 

bobjan : hvis du er mac bruker lurer jeg på om dere egenlig vet noe i det helete om oss pc brukere er du pc bruker så må du lese flere av svarene mine .

 

Hvis jeg skal lage programmer (hobby) i delphi så må jeg bruke windows.

Har aldri hør at det finnes en versjon for macos.

 

Når man mener at mac er lite utbredd så er det vel selve datamaskina mann mener og ikke alle dupedingsene aple lager.

 

Hvis Aple skal selge flere maskiner så kan de ikke ha nonopol. De må i hverfall tilate fler å lage dem .

 

en grunn til at felere kjøper pc i forhold til macintosh uten om tilgjengeligheten er muligheten til spilling . man ønsker ikke å kjøpe xbox eller playstation.

 

og jeg har set at det er noen spill til mac , men de er dørligere en de til pcen - av naturlige årsaker.

 

Derimot så er det mange som kjøper xbox fordi kun ønsker å spille.

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
Rart å høre dere diehard mac fans som lever i et lite nøtteskall og som syns alle argumenter for at pc er bedre ikke fungerer.

Fordi Windows er ikke bedre - dessuten er ikke PC det samme som Windows! (Og du nevnte nøtteskall?) Jeg er ikke en die-hard fan av Mac heller - bruker til daglig to Windows maskiner og én Mac. Har brukt Windows siden 3.1 og det jeg reagerer på er den usaklige og primitive kritikken mot Mac, av folk som så vidt har sett en Mac før.

 

Den artikkelen du linker til er da vel ikke så relevant heller? Hvor mange Macbrukere trenger å kjøre raske spørringer mot MySQL?! Noe å tenke litt på kanskje? La meg sitere AnandTech: "We found out that the Apple platform was a winner when it came to workstation applications, but there were serious performance problems when you run server applications such as MySQL". Her skriver dem at Mac er et bedre workstation-miljø. Mulig du ikke har fått det med deg, men vi diskuterer ikke Mac OS X Server her. At MySQL kjører dårlig på Mac har vel ingenting å si ovenfor vanlige brukere - hvem kjører forresten MySQL på andre OSer enn Unix/Linux uansett?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...