Gå til innhold

hva kan mac som ikke en vanli pc kan?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skole er greit det ja.

 

Må bare presisere at jeg synes at både Windows og OS X er bra begge to. Til spilling er min mening at Windows er bedre fordi de fleste spillprodusenter ikke gidder å porte spillene over til OS X plattformen.

 

Mac'en min er i stedet overlegen når det kommer til surfing, office osv. Ikke noe snikk-snakk som ikke fungerer riktig, det eneste det skal gjøre er å virke skikkelig, utseende er en bonus for OS X brukere, som Windows Vista åpenbart har rippet betydelig av.

 

Skal du ha det som virker hele tiden, fra du pakker den opp? Kjøp Mac.

Skal du ha det som virker bortimot hele tiden, men du er vanvittig spillinteressert? Kjøp Windows.

 

Subjektivt som pokker, men ingenting objektivt er nok skrevet på noen forum noensinne.

 

MEN! Det går an å spille på Mac, det er overhodet inget problem. Jeg har for eksempel spilt World of Warcraft på 12" PB'en min, ikke så glatt grafikk som på min stasjonære Windows, men mye hendigere å ta med rundt om kring selvfølgelig.

 

Begge plattformer er spilleplattformer, men Windows har lederposisjonen siden spillutvilkere som sagt ikke orker å porte over.

Lenke til kommentar

Enten så forstår dere ikke hva jeg mener eller så har dere bare bestemt at dere ikke vil forstå.

 

Hvis man ikke forsår at jo flere butikker som selger ting jo letere er det å få tak i dem så er man dum.

 

Aple bestemmer jo hvordan macen skal vere selv om det skulle vere flere

leverandører til inmaten ( bl.a. hovedkortet).

 

AMD som lager hovedkort til pc ,og INTELl som også lager hovedkort til pc bestemmer jo i mere eller mindre grad hvordan pc skal opføre seg. dette må produsenten av oprativsytemet ta hensyn. microsoft må altså ta hensyn til både det intel og amd bestemmer på harware siden.

 

Om intel lager hardware til mac så er det aple som til syvende og sist bestemmer her.

 

hvilken annen produsent enn aple er det som bestemmer hvordan macen skal vere ?

 

Mens aple kan bestemmes seg for en ting så kan de få hardwaren skredersyt til det optrativsytemet de ønsker å lage.

 

F.eks Ati får instrukser fra aple om ny harware og dette må de ta hensyn til for å få grafik kortet til å fungere . på samme måte må de også ta hensyn til både intel og amd .

 

Der som mener at macen tildels er enklere å få tak i en den vanlige pcen må vere blinde ( dere er kun på alple butikker ).

 

Jeg kanr f. eks ikke se at komplett.no selger noen mac datamaskin .

Er det fordi Aple ønsker like stor kontrol på markedet som microsoft ønsker på programvaresiden ?

 

 

konlusjon

 

Dere er sikker eninge om en ting : dette blir som å diskurere hva som er best av mercedes og BMW . ingen kan gi det rette svaret. det er snakk om smak og behag.

Lenke til kommentar

jeg jobber på expert selger minst 5 til 10 maskiner til dagen over 200 maskiner i måneden...

 

skal love dere hadde apple bare gitt meg lov å selge deres mac... tallene deres hadde gått til himmels og jeg er bare en mann....

Endret av MKE
Lenke til kommentar
Enten  så forstår  dere ikke hva jeg  mener  eller så har  dere bare  bestemt  at  dere ikke vil forstå.

Eller er det at du rett og slett ikke forstår?

 

Hvis man ikke forsår at jo flere butikker som selger ting jo letere er det å få tak i dem så er man dum.

 

Har noen sagt det?Nei. Apple er ett mye mindre firma i forhold til "PC verdenen"

 

AMD som lager hovedkort til pc ,og INTELl som også lager hovedkort til pc bestemmer jo i mere eller mindre grad hvordan pc skal opføre seg. dette må produsenten av oprativsytemet ta hensyn. microsoft må altså ta hensyn til både det intel og amd bestemmer på harware siden.

 

AMD lager ikke hovedkort. Ikke intel heller. Derimot lager Intel brikkesett, noe AMD ikke gjør. Dette har INGENTING med Microsoft å gjøre.

 

Om intel lager hardware til mac så er det aple som til syvende og sist bestemmer her.

 

De lager ikke hardware, se setter sammen akkurat som Dell, IBM, HP, PB, Acer, Medion osv.

 

hvilken annen produsent enn aple er det som bestemmer hvordan macen skal vere ?

 

Ingen andre enn Apple. Samme gjelder "Pc" firma.

 

F.eks Ati får instrukser fra aple om ny harware og dette må de ta hensyn til for å få grafik kortet til å fungere . på samme måte må de også ta hensyn til både intel og amd .

 

 

Det er snakk om drivere her.

 

Mens aple kan bestemmes seg for en ting så kan de få hardwaren skredersyt til det optrativsytemet de ønsker å lage.

 

 

 

Det stemmer hvertfall ikke. ATI og Nvidia trenger skjermkort drivere. Det gjør ikke prosessorene. Og grafikkort produsentene skriver drivere til OsX som Win.

 

Der som mener at macen tildels er enklere å få tak i en den vanlige pcen må vere blinde ( dere er kun på alple butikker ).

 

Det er det ingen som har sagt. Det er nevnt at tilgjengeligheten ikke er så dårlig som du skal ha det til.

 

Jeg kanr f. eks ikke se at komplett.no selger noen mac datamaskin .

Er det fordi Aple ønsker like stor kontrol på markedet som microsoft ønsker på programvaresiden ?

 

Det er MANGE andre nettbutikker i Norge som selger Apple produkter. Komplett selger da iPod.

 

Konklusjon

 

Du vet IKKE hva du snakker om. Selv om vi gir deg linker til sider med info, så leser du de ikke. Du kommer med bastante påstander om noe du ikke vet noe om. Har du i det hele tatt brukt en Mac?Mest sannsynlig ikke. For all del, du kan si dine meninger, men ikke kom med feilaktig informasjon og uttal noe som du "vet" er riktig.

 

Tips fra Nettikette

 

Dersom du har et skriveproblem, men ønsker allikevel å benytte forumet, ser vi at du helst bruker en elektronisk ordbok før du poster, f. eks. den du finner i Word. Vi vil oppfordre til at du la til informasjon i signaturen din om ditt skriveproblem, slik at du ved en senere anledning vil slippe at kanskje noen tar det opp.
Endret av nikhuse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg leste første side av denne tråden og trengte ikke lese resten fordi jeg hadde en anelse om hvor det ville gå (noe siste side også bekreftet). Jeg svarer heller på topic.

 

Selv har jeg brukt Mac i to år. Riktignok på skolen, men det var "min" maskin. Første året var det OS 9 det gikk i. Funket egentlig helt greit det, men det var ikke før OS X kom jeg fikk bekreftet hva Apple egentlig var. Så, hva kan en mac som ikke en pc kan? Uten å vite altfor mye om mac kan jeg si at alt er mye enklere. Vil man slette et program, ja da hiver man ikonet i søppelkurven. OS X er ikke et simpelt OS som mange mener. Det er enkelt, og gjennomført sådan. Apple har gjort en innsats for å gjøre det enklere for brukeren, noe som er mer enn hva jeg kan si om Microsoft. Jeg foretrekker Windows fordi det lar meg utnytte det mer. Det har mindre grenser, noe som også åpner for alt slags tull som virus og spyware. Det er et lite gjennomført OS i forhold til OS X. Jeg kan heldigvis nok til at jeg aldri får virus eller spyware. Det er sant. Aldri.

 

Stort sett kan en mac gjøre akkurat det samme som en pc kan, sett bort i fra spilling. Jeg kommer til å kjøpe meg en mac mini om ikke så altfor lenge, fordi jeg, som PiRANhA sier det; worth it. Jeg vil ha begge deler.

 

Jeg hadde garantert hatt en Powerbook i skrivende stund om det ikke hadde vært for en ting. En ganske stor ting som jeg føler at jeg er den eneste i verden som har lagt merke til: hvorfor er teksten på Apple sine LCD-skjermer så vanvittig dårlig. Anti-aliasing, er det? Det er slik som skriften i Photoshop er, for å jevne ut kantene. Eksempel: se på skriften i chatboksen til www.russ.no, så skjønner dere hva jeg mener.

 

Edit: Jo, en ting til. Skulle jeg konvertert til Mac, skulle jeg gjort det skikkelig. Satt meg helt inn i Apple-universet, for det er digert. Elsker konseptet. Når bare mobiltelefonen deres kommer, så er de i mål.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Jeg hadde garantert hatt en Powerbook i skrivende stund om det ikke hadde vært for en ting. En ganske stor ting som jeg føler at jeg er den eneste i verden som har lagt merke til: hvorfor er teksten på Apple sine LCD-skjermer så vanvittig dårlig. Anti-aliasing, er det? Det er slik som skriften i Photoshop er, for å jevne ut kantene. Eksempel: se på skriften i chatboksen til www.russ.no, så skjønner dere hva jeg mener.

Interessant at du skriver dette wh1te — jeg trodde også jeg var den eneste i verden som la merke til dette da jeg skrudde på Macen min for aller første gang; "Så utrolig tjukk font!" tenkte jeg. Det endte opp med at jeg skrudde av Fontutjevningen.

 

Sånn sett er vi vel like — vi er jo tross alt to "gamle travere" fra WDS-delen som er opptatt av hordan ting ser ut. ;)

 

Men så gjorde jeg litt research, var nede på Apple Center og snakket litt med dem. Det viser seg nemlig at Steve Jobs har en enorm "passion" for typografi, noe som var med på å gjøre Macintosh "must-have" maskinen blant designere — og ikke nok med det, Apples teknologi rundt fontutjevning finnes også i Windows XP: skru på "ClearType" og se hvordan fontene blir. Du kan lese mer om Microsoft ClearType hos Microsoft.

 

Så, etter å ha skrudd av fontutjevning på Macen min i et par uker har jeg gått over til å ha det på — uansett fontstørrelse. Jeg syns alt ser mye bedre ut, rett og slett. Jeg måtte vel bare bli vant til det. Se om du finner et par screenshots så kan du sammenligne hvordan websider ser ut på Mac vs. Windows. Nå kjører jeg tom. ClearType på min bærbare Windows maskin for å gjøre den mer Mac-aktig. Det er vel en vanesak.

 

Edit: Du kan jo se at Microsoft Office 12 kommer til å baserere seg heftig (for å si det mildt) på anti-alias, se screenshot her. Mac applikasjoner har derimot sett sånn ut i mange år nå.

Endret av PiRANhA
Lenke til kommentar
jeg lurer på hva en mac kan bedre en pc?

hva er grunnen til å kjøpe en mac når du lik så gådt kan kjøpe en vanli pc??

Den største (eneste) forskjellen mellom Mac og PC er CPU'en (så lenge det varer).

Er nok uenig der — hva er da forskjellen på en standard x86 maskin med Mac OS X og annen standard x86 maskin med Windows? De mest markante forskjellene er nok operativsystemet og designet.

Lenke til kommentar
Er nok uenig der — hva er da forskjellen på en standard x86 maskin med Mac OS X og annen standard x86 maskin med Windows? De mest markante forskjellene er nok operativsystemet og designet.

Det eneste som gjør en Mac unik er CPU'en, noe de nå dessverre mister. Ok, de har ganske bra utseende, men det finnes PC'er med bra utseende. PC'er har jo den fordel at man kan forandre utseende etter smak/personlighet/behov/pris.

 

Det som meste som er diskutert i denne tråden er MacOS vs. Windows, ikke Mac vs. PC.

Lenke til kommentar
Hvordan klarer du å prestere og ikke nevne operativsystemet?

Det er ikke alle som har Mac som kjører MacOS, det er heller ikke alle som har PC som kjører Windows.

Hæ? Hvem kjøper en Mac uten Mac OS X eller for å installere et annet OS?! Som du sikkert ikke har lagt merke til nevner jeg ikke "PC" - jeg referer alltid til Windows.

Lenke til kommentar

Jeg må ha fåt meg et mac-virus som endre på ordne slik at de blir uleselig for dere ( spesielt mac brukere).

 

Trådstater etterlyser forkejlen mellom mac og vanlig pc.

 

Jeg kan ikke se noen serlig forskjell.

Begge gjør samme jobben dog på litt forskjelige måter.

 

Jeg tok litt feil angåend intel og AMD på hovedkort . poenget er at det er to forskjelige produsenter med hver sit brikeset. et for intel cpu og et for AMD cpu. Da er det minst to forskjelig CPu er. dette må oprativsytemet til pcen ta hensyn til. det skal jo ikke være foskjell for brukeren om man bruker intel eller AMD. Macos skal jo bare virke på en type cpu. Aple sin. Da sier det seg selv at det blir enklere å lage, og bedre for brukerene.

 

Hvor mye kan man endre på utsende til macen og macos-et.

 

I windows er det mange muligheter, men de kan vere vanskelig å få det til .

 

Macen er nå vansleligere å få tak i enn en vanlig pc.

Jeg snakker om mac computeren og ikke noe annet aple har laget .

 

Macen vil ver lett tilgjengelig den dagen jeg kan gå inn i en vanlig data og elektornikk foretning og bestille den der . alternativt tilsvarende butikk på internet , ikke aple butikker .

 

Foresten , hvor mage slikke butikker er det i Noprge , og spesielt i Nordland ?

er det noen som vet det ? da kunne jeg kansje gå innom for å prøve en slik at jeg også fikk er faring med den.

 

Hva om Aple forsøker å lag et oprativsytem til pcen , bare for at det skal vere et alternativ til til windows. eller at microsoft lager et mac os. Det sjulle vert interesangt.

 

Brukerer dere mac brukere offce programmet open ofice. ( regneark, tekstbehandling , tegning o.s.v) ?

 

Og de linken som dere la frem . Jeg fant i hverfall ikke den informasjonen jeg var ute etter.

Lenke til kommentar
Jeg må ha fåt meg  et  mac-virus som endre på ordne  slik at  de  blir  uleselig  for  dere ( spesielt  mac brukere).

Jeg tror nok ikke det, nei. Når du skriver "fåt", "ordne", "Aple", "oprativsystem", "sit", "brikeset", "foskjell", "utsende", "vansleligere" etc. så er det nok ikke vi som sliter med virus!

 

poenget er at det er to forskjelige  produsenter  med  hver sit brikeset.  et  for  intel cpu  og  et  for AMD cpu. Da er det  minst  to forskjelig CPU er.

Feil, feil og atter feil. Det finnes ikke bare to typer brikkesett! Hvor i all verden har du det fra!?

 

dette må oprativsytemet  til pcen ta hensyn til. det skal jo ikke være foskjell  for brukeren om man bruker intel  eller AMD. Macos  skal jo bare virke  på en type cpu. Aple  sin.

Apple produserer ikke CPUer! Det er for øvrig Motorola som produserer G4 mens det er IBM som lager G5. Det blir altså to forskjellige CPUer (og produsenter), men fremdeles samme arkitektur; PowerPC. På samme måte som Intel og AMD produserer x86 CPUer.

 

Hvor  mye  kan man endre på utsende  til macen og macos-et.

En god del, se screenshot her, her, her eller her.

 

Macen er  nå vansleligere å få tak i enn en  vanlig  pc.

Jeg snakker om mac  computeren  og ikke noe  annet  aple  har  laget .

Gå inn på www.apple.no, velg maskin, klikk "kjøp nå" - i løpet av ca. én uke kommer maskinen din på døren. Hvor mye enklere vil du ha det?

 

Hva om Aple  forsøker å lag et  oprativsytem  til pcen  , bare  for  at det skal vere et alternativ til til windows. eller  at  microsoft  lager  et  mac os. Det sjulle vert interesangt.

Apple har laget et alternativ til Windows - det var faktisk Apple som var først ute med et grafisk operativsystem - men tilbake til spørsmålet ditt; Apple produserer et operativsystem men de designer også maskinen det skal kjøre på. Det blir som når BMW produserer en spesiell motor kun for M5, selv om mange ønsker at den motoren fantes i en Volvo V70 så er det fremdeles kun BMW som selger den.

 

Brukerer dere  mac brukere offce programmet  open ofice. ( regneark, tekstbehandling , tegning  o.s.v) ?

Jeg bruker Microsoft Office 2004 for Mac som veldig mange mener er bedre på Mac enn på Windows.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...