Gå til innhold

hva kan mac som ikke en vanli pc kan?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432
forskjellen er at du nesten bestandig må gå til aple sine reklamesider eller se i et speifiser apleblad for å få noe serlig informnasjon om mac.

 

Reklame for pcen kommer i alle blader og aviser .

Det var det jeg mente.

 

Mac mini for lage siden i pcwold ( tror det er noen år siden ). desuten så ser de designet ut.

 

aple er jo i grunne en litt annen spesiel type pc

 

svert mange som ønsker å spille kjøper egne maskiner til dette: playstaion, xbox.

 

pcwold som jeg abonerer på tar med aple nyheter.

Har du noe imot å gå inn på Apple sine sider for å finne informasjon om mac da? Og ja, mac mini er designet, selvfølgelig, hva skulle den ellers vært? Uansett. Den dyreste mac minien koster 6290 kr, og den billigste koster 5390 kr. Er det dyrt? Nei.

Lenke til kommentar

Jeg poenterer jo bare at mac kunn er beregnet for spesielt itreserte.

hadde aple vert intreser i at alle kunne kjøpe den så hadde de reklamer i vanlige aviser som det blir gjort med pcen.

macen er dermed vanskeliger å få tak i.

det er kansje like greit at aple har monopol på mac, men hvorfor er de ikke intrteser ti å selge flere - med reklame og sånn ?

 

Den kan ikke brukes til alt som pcen kan - eller er beregnet for.

pcen er jo heller ikke beregnet til det samme som macen.

 

En pc har egenlig mulihteen for mange oprativsytemer. derimot virker det ikke slik med mac. er det foresten mulig å kjøre rein unix på den. slik jeg forstår så er os x basert på unix.

 

 

For mage år siden var den en butikk her i området som solgte en model fra aple.

Jeg husker ikke hvilken butik eller hvilken begnelse macen hadde.

Maskina var bygetet inn i skjermen.

 

Husk at det ikke er alle som ønsker å betale extra for desig selv om det ikke er mye. og de fleste bruker programmer beregnet for windows. og må eventuelt betale litt ekstra for en menulator på en mac.

 

hvis du ønsker å kjøpe din føste maskin og ikke ønsker å kjøpe i den lokale butikke må ha tilgan til både maskin og internet før du kan kjøpe din egen maskin.

Derfor er det enklest å gå i den lokale butikken der de kun selger pcer.

Og har man først kjøpt pc så er det ikke så enkelt å gå over til mac.

 

det blir på samme måte som om man har pc og ønsker å bruke den til spilling.

Har man pc så kjøper man skjelden en som kun kan brukes til spilling (les xbos , playstation)

Lenke til kommentar
Jeg poenterer jo bare at mac kunn er beregnet for spesielt itreserte.

 

 

Nei, det er det ikke!

hadde aple vert intreser i at alle kunne kjøpe den så hadde de reklamer i vanlige aviser som det blir gjort med pcen.

Apple er 1 firma, Pc verdenen er MYE større, derfor lite reklame.

macen er dermed vanskeliger å få tak i.

Den er jo ikke noe vanskligere å få tak i selv om det er lite reklame.

det er kansje like greit at aple har monopol på mac, men hvorfor er de ikke intrteser ti å selge flere - med reklame og sånn ?

Hva i all verden er det du snakker om?Apple=Mac(intosh). Det er mindre reklame bla. Mac er ikke like stort i Norge som i flere andre land, hvertfall er det ikke her alle markedsføringspengene havner.

Den kan ikke brukes til alt som pcen kan - eller er beregnet for.

pcen er jo heller ikke beregnet til det samme som macen.

De har AKKURAT samme formål. De er begge en multimediamaskin, servere eller hva du trenger den til.

En pc har egenlig mulihteen for mange oprativsytemer. derimot virker det ikke slik med mac.

Du som sverger til Windows, så er vel ikke det noe problem for deg?Er mulig å kjøre PPC versjon av Linux bla. på Mac, men hvorfor?

Husk at det ikke er alle som ønsker å betale extra for desig selv om det ikke er mye. og de fleste bruker programmer beregnet for windows.

Det er ikke designet de betaler for!!Det er en bonus. Finnes oftest ett alternativ til OsX også vettu (programmer).

hvis du ønsker å kjøpe din føste maskin og ikke ønsker å kjøpe i den lokale butikke må ha tilgan til både maskin og internet før du kan kjøpe din egen maskin.

Derfor er det enklest å gå i den lokale butikken der de kun selger pcer.

Nå er du litt ut på viddene her. Du MÅ ikke kjøpe en Mac på Applestore. Det finnes butikker som Eplehuset og Officeline.

Og har man først kjøpt pc så er det ikke så enkelt å gå over til mac.

Bull. Det er ikke noe problem. Alt går ganske lett. Forskjellig måte å tenke på, men man venner seg raskt til det. Jeg brukte Pc i 8-9 år før jeg kjøpte Mac. Null problem.

Har man pc så kjøper man skjelden en som kun kan brukes til spilling (les xbos , playstation)

Det stemmer heller ikke. Hvorfor reklameres det mye for spill Pc'er bla?Dagens maskiner knuser PS2 og Xbox grafikkmessig, folk vil ha fetere grafikk, ergo Spill Pc.

Lenke til kommentar
Og har  man først kjøpt  pc så er  det  ikke  så enkelt å gå over til mac.

 

det blir på samme  måte  som om man har pc  og  ønsker å bruke den til spilling.

Har  man pc  så kjøper man skjelden  en som kun kan brukes  til spilling  (les  xbos , playstation)

Bare tullpreik hele greia!

 

Eg har vært PC bruker (og eier) siden 1990, og har nå gått over til iBook som primær maskin hjemme. (Eg har en Desktop PC som kontoret prakka på meg som 'hjemmekontor' også)

Eg blir bare mer og mer glad i iBooken.

 

Mye fordi eg jobber med drift av Nettverk og Servere(M$ W2K for det meste) or Arbeidsstasjoner(WinXP) og det er så deilig og komme hjem til noe stabilt....

 

Det er mange PC brukere som har PS2, GameCube eller tilogmed Xbox for å spille på.

(Har en haug med konsoll selv)

 

Det er DEILIG å slippe å bekymre seg om skjermkortet er godt nok for det nyeste spillet, eller om man må dytte inn mer RAM, kraftigere prosessor, oppdatere operativsystemet eller vifte med en levende kylling over maskina for å få det til å virke...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
En pc har egenlig mulihteen for mange oprativsytemer. derimot virker det ikke slik med mac. er det foresten mulig å kjøre rein unix på den. slik jeg forstår så er os x basert på unix.

Du kan kjøre hvilket som helst operativsystem på mac og, bare de er laget for å passe PPC arkitekturen. Du kan med noen modifikasjoner kjøre Slackware Linux på mac'en din, og det finnes en UbuntuLinux versjon som funker på PPC uten modifikasjoner.

Lenke til kommentar

jeg påstår fortsatt at hvis man er førstegangs kjøper så er det lettere å få tak i en vanlig pc en en mac. Det er jo klart at er man interesert i å kjøpe mac så får man tak i en men ikke like ankelt som en vanlig pc.

Derfor er pcen laget for vanlige folk og mac for de med stor/spesielt iteresse for den slags.

 

Det kan ikke vere mange butikker ( utenfor internet) som selger mac.

Det begynner også å bli få av disse butikene som selger pc.

 

 

 

Jeg leste (tror det var i pcworld) en gang om som skulle kjøpe nytt tastatur til mac.

Det kostet flere tusen kronner. han fikk vist ikke tak i noe bligere. mens tastaturet til en pc kostet ca 500 kr. Dette er ganske stor forskjell. Jeg må opplysse at dette var flere år siden.

 

 

Er alle mac-er gått over til seriel ata på diskene eller er det forsat noen som bruker paralell ata enda ?

hvilken type kontakt er det på skjermkortet ? AGP,PCI(e) ?

 

Er det meste integrett på hovedkortet eller er det tileggskort ?

Lenke til kommentar
jeg påstår fortsatt at hvis man er førstegangs kjøper så er det lettere å få tak i en vanlig pc en en mac. Det er jo klart at er man interesert i å kjøpe mac så får man tak i en men ikke like ankelt som en vanlig pc.

Derfor er pcen laget for vanlige folk og mac for de med stor/spesielt iteresse for den slags.

 

Det kan ikke vere mange butikker ( utenfor internet) som selger mac.

Det begynner også å bli få av disse butikene som selger pc.

 

 

 

Jeg leste (tror det var i pcworld) en gang om som skulle kjøpe nytt tastatur til mac.

Det kostet flere tusen kronner. han fikk vist ikke tak i noe bligere. mens tastaturet til en pc kostet ca 500 kr. Dette er ganske stor forskjell. Jeg må opplysse at dette var flere år siden.

 

 

Er alle mac-er gått over til seriel ata på diskene eller er det forsat noen som bruker paralell ata enda ?

hvilken type kontakt er det på skjermkortet ? AGP,PCI(e) ?

 

Er det meste integrett på hovedkortet eller er det tileggskort ?

www.apple.no

Lenke til kommentar
Det kan ikke vere mange butikker ( utenfor internet) som selger mac.

 

 

 

Eplehuset i Bergen, Ålesund og Trondheim.

Officeline Mac & Carry i Oslo og Bergen

Mac Office i Tromsø

Mac Butikken i Stavanger

Mac Office i Harstad

 

Dette er de jeg kommer på i farten. Dette er rene Mac butikker.

 

Derfor er pcen laget for vanlige folk og mac for de med stor/spesielt iteresse for den slags.

Du må huske å presisiere at dette er ditt synspunkt og ikke realiteten.

 

Og ja, du burde VIRKELIG lese litt på Apple.no

Lenke til kommentar

Jeg tror Apple sikter til en mer eklusive klasse med sine produkter, spesielt Powerbook-seiren. De vil vel ikke at "alle" skal ha en Mac men de som er mer bevisst på stil og trend (og seff ytelse)

 

Btw: Hva kan Mac som ikke en vanlig pc kan? Vel, kjøpes med 10% rabatt som elev/student eller 20% som utviklingsstudent? wee!

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Bare sånn apropos så hørte jeg idag at A-magasinet til Aftenposten som straks relanseres skal produseres sin i helhet på PC-plattform.

 

De kommer med andre ord til å kjøre Illustrator/Photoshop/InDesign på PC'er istedet for på Mac på desken, og det er jo ganske oppsiktsvekkende i norsk avis/bladbransje som tradisjonelt er Mac-slaver hele gjengen.

 

Men det tydeliggjør jo bare at for større applikasjoner som finnes til begge plattformer så er det ingen forskjell av betydning; alt du kan gjøre i InDesign på Mac kan du gjøre i PC-versjonen også - og motsatt selvfølgelig.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Dette beviser jo bare at pcen har mue større utbredelse . Det er mange flere som selger den.

 

Og skulle jeg engang kjøpe meg en mac så er det altfor langt å reise til Harsta eller Tromdø.

 

Hvis det finnes en butikk her i Bodø som selger mac så er den i hvertfall ganske bortgjemt. alså vanskelig å få tak i utenom internet.

 

Husk at man ønsker å se tingen eller aller helst prøve den ut før man kjøper non.

 

Stemmer det ikke at mac har fjernet disketstajonen som standard.

Jeg kunne ikk finne ut så mye om hardwaren til mac i linkene il tidligere innlegg i dette temaet.

 

f.eks brukes pararelle disk gresesnitt fremdeles eller er de gått helt bortfa det.

 

Desutten tror jeg at mac ikke er så eklusive som aple skall ha det til. bare lit tygre å få tak i.

 

når kommer Elkjøp, Expert , Telehuse o.s.v å selge mac ?

Lenke til kommentar
Bare sånn apropos så hørte jeg idag at A-magasinet til Aftenposten som straks relanseres skal produseres sin i helhet på PC-plattform.

Interessant at du skriver dette, jeg jobber selv i Schibstedkonsernet og sitter derfor på litt "inside-info". For det første så styres mye av IT-strategien (valg av plattform o.l.) sentralt ettersom hvilke avtaler konsernet har til enhver tid. Som alle de andre askjeselskap er Schibsted interessert i å tjene penger (noe de klarer, tro meg). Dersom valget står mellom billige Dell maskiner eller å ta hensyn til fire designere som vil ha hver sin dual 2.7Ghz PowerMac og 23" Cinema Display, er det ikke så veldig vanskelig å skjønne hva som til slutt blir kjøpt inn.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...