Gå til innhold

hva kan mac som ikke en vanli pc kan?


Anbefalte innlegg

tråden heter jo hva kan mac som ikke en vanli pc kan,

Det har jeg ikke funnet noe svar på, har kansje oversett noe, men men,

Har du hoppet over alle innleggene der vi skriver om sikkerhet, virus og annet malware?

 

Det har blitt nevnt spilling som en ting pc er bedre på en mac, og det kan ingen motsi.

Ingen gjør det - slapp helt av. Men det blir spennende å se hvorvidt dette argumentet holder når vi får x86 baserte Macer.

 

Alt som en kan gjøre på mac, etter min oppfatning, kan en også gjøre på windows.

Joda og selv en Lada kan frakte deg fra A til B, det vi diskuterer derimot er måten bilen frakter deg på. Capiche?

 

Det der snakket om stabilt opperativsystem: jeg jobber selv med og produsere maskiner til militært formål, der til og med stripsen skal ligge likt, og alt skal fungere helt rett. Det er ingen Mac maskiner i denne produksjonen.

Vel, dersom Forsvarets infrastruktur er basert på en spesiell plattform er det logisk at de ikke kan kjøre Mac OS - det skjønner vel du også?

 

PC er mye lettere og skreddersy etter den enkelte persons behov, Mac er allerede ferdigsydd =)

Hvordan kan det ha seg at det er mulig å skreddersy en Mac på Apple.no?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva kan mac som ikke en vanli pc kan?

 

Svar:

- åpne og lukke cd/dvd drev ved hjelp av egen knapp på tastaturet.

- skrive @lfakrøll ved hjelp av en tast.

- hmm... ja det var vel de mest vesentlige forskjellene.

 

er dere ferdig med å diskutere snart? mac og pc er samme møkke begge to. alt avhenger av bruker.

Lenke til kommentar
hva kan mac som ikke en vanli pc kan?

 

Svar:

- åpne og lukke cd/dvd drev ved hjelp av egen knapp på tastaturet.

- skrive @lfakrøll ved hjelp av en tast.

- hmm... ja det var vel de mest vesentlige forskjellene.

 

er dere ferdig med å diskutere snart? mac og pc er samme møkke begge to. alt avhenger av bruker.

Vet du hva?

 

Akkurat det samme kan man få en x86-pc til å gjøre. :p

Lenke til kommentar

Så hvis begge er møkk, hva bruker du? :hmm:

pc hjemme, mac på jobb.

 

poenget mitt er at begge maskinene er like god/dårlig. alt avhenger av brukeren og dens kunnskapsnivå. det handler bare om personlige preferanser. så diskutere hva som er best blir bare tåpelig for den ihuga mac fan vil påstå at det han er vant med er best og ihuga pc geeks vil påstå at det de er vant med er best.

Lenke til kommentar

Så hvis begge er møkk, hva bruker du? :hmm:

pc hjemme, mac på jobb.

 

poenget mitt er at begge maskinene er like god/dårlig. alt avhenger av brukeren og dens kunnskapsnivå. det handler bare om personlige preferanser. så diskutere hva som er best blir bare tåpelig for den ihuga mac fan vil påstå at det han er vant med er best og ihuga pc geeks vil påstå at det de er vant med er best.

Ok, så dersom du skriver at begge er møkk blir min konklusjon (ut i fra det du selv skriver) at ditt kunnskapsnivå er dårlig.

 

Vel, jeg synes i hvert fall ikke at Win og Mac er møkk - jeg syns bare Mac er litt bedre. Men dette har vel med mitt kunnskapsnivå å gjøre (ref. dine innlegg).

Lenke til kommentar
Ok, så dersom du skriver at begge er møkk blir min konklusjon (ut i fra det du selv skriver) at ditt kunnskapsnivå er dårlig.

 

Vel, jeg synes i hvert fall ikke at Win og Mac er møkk - jeg syns bare Mac er litt bedre. Men dette har vel med mitt kunnskapsnivå å gjøre (ref. dine innlegg).

nå skrev jeg da i andre innlegget at jeg synes begge er like god/dårlige..

 

når det gjelder kunnskapsnivå så er det nok mye jeg kunne lært meg, spesiellt på mac fronten. på pc kan jeg nok til å opprettholde en vedlikehold og godt fungere maskin. på jobb derimot sliter jeg mye med datakræsj og krøll så det holder, men jeg skjønner jo at dette kommer av manglende kunnskap samt at dette ikke er en maskin som jeg selv har satt opp og fått tunet like nøye som hjemme pc'n min.

 

det du sier om at du synes mac er litt bedre og det har med kunnskapsnivået ditt og gjøre så føler jeg du treffer spikeren midt på hodet her. du har sannsynligvis meget gode kunnskaper når det gjelder mac men er nok ikke like sterk på pc, derfor føler du naturligvis at mac er overlegen pc.

 

personlig så føler jeg det motsatte, men jeg har innstikt nok til å forstå at dette skyldes kun min manglende kunnskap innenfor mac.. ikke maskin eller programvaren i seg selv. skillet mellom mac og pc er så hårfint at det vil være så godt som umulig og kåre en vinner på alle felt. på spesifikke områder kanskje, men ikke en total vurdering.

 

håper poenget mitt kanskje kom litt klarere frem nå for noen av dere..

Lenke til kommentar
det du sier om at du synes mac er litt bedre og det har med kunnskapsnivået ditt og gjøre så føler jeg du treffer spikeren midt på hodet her. du har sannsynligvis meget gode kunnskaper når det gjelder mac men er nok ikke like sterk på pc, derfor føler du naturligvis at mac er overlegen pc.

Jeg har brukt Windows siden 3.0 - jeg bruker Windows til daglig (jobb PCer) og har tidligere jobbet med nettverk basert på Windows 2000 Server, jeg har tom. Windows 3.0 Original Retail stående i hyllen. Jeg har altså brukt Windows i veldig, veldig mange år og jeg jobber til daglig med hardcore Microsoft folk - jeg vil derfor påstå at jeg har peiling på Windows.

 

Jeg har også bygget PCer selv og vet derfor veldig godt hva driverkræsj er. Mac OS X derimot har jeg kun brukt siden februar i år - likevel føler jeg (og slikt det fremkommer i all statistikk også) at UNIX er mer stabilt enn Windows. Jeg har for øvrig aldri sagt at Mac OS X er overlegent, jeg sa kun at det er bedre. Dersom Mac OS X ikke er bedre, hvordan kan det da ha seg at Microsoft implementerer mye av funksjonaliteten til Mac OS X inn i Vista? Hvorfor skryter Bill Gates om f.eks. Spotlight? Har plutselig alle hos Micrsoft dårligere kunnskaper om Windows siden de henter inn ideer fra Mac?

Lenke til kommentar
Jeg har brukt Windows siden 3.0 - jeg bruker Windows til daglig (jobb PCer) og har tidligere jobbet med nettverk basert på Windows 2000 Server, jeg har tom. Windows 3.0 Original Retail stående i hyllen. Jeg har altså brukt Windows i veldig, veldig mange år og jeg jobber til daglig med hardcore Microsoft folk - jeg vil derfor påstå at jeg har peiling på Windows.

 

Jeg har også bygget PCer selv og vet derfor veldig godt hva driverkræsj er. Mac OS X derimot har jeg kun brukt siden februar i år - likevel føler jeg (og slikt det fremkommer i all statistikk også) at UNIX er mer stabilt enn Windows. Jeg har for øvrig aldri sagt at Mac OS X er overlegent, jeg sa kun at det er bedre. Dersom Mac OS X ikke er bedre, hvordan kan det da ha seg at Microsoft implementerer mye av funksjonaliteten til Mac OS X inn i Vista? Hvorfor skryter Bill Gates om f.eks. Spotlight? Har plutselig alle hos Micrsoft dårligere kunnskaper om Windows siden de henter inn ideer fra Mac?

ja da tok jeg feil på det området, men jeg føler likevel at det er kjernen i mye av diskusjonene her. at det handler om bruker og mangel på kunnskap overfor det systemet de kritiserer. akkurat det nevnte du jo selv i en tidligere post i denne tråden.

 

når det gjelder mac os x vs windows xp så synes jeg personlig det er en litt urimelig sammenligning med tanke på at xp er vel sånn ca 5år eldre iforhold til tiger.. men selvsagt, sånn vil det jo alltid være. noen vil jo alltid ligge forran med tanke på nyeste programvare og/eller maskinvare.

 

og hvis det er meg du sikter til så har jeg ikke nevnt noe om at os x ikke er bedre på mange felter. det eneste jeg sier er at alt i alt er mac og pc nokså jevne. men du skal få kjempe for din sak, viva la mac og hele den greia. :wee:

 

(ps, bedre og overlegen er to sider av samme sak.)

Lenke til kommentar

Ja, som jeg har vært inne på før kritiserer alt for mange Mac fordi de selv ikke har peiling, det er egentlig rart det der. Heldigvis pleier disse personene å gi seg fordi de blir (som noen andre her sa) "eid".

 

Det faktum at Windows XP er snart 5 år gammelt (vel, med SP2 har man jo fått en del funksjonalitet) viser jo bare hvilket operativsystem som står for innovasjonen i markedet; Mac OS - som for øvrig er bedre men ikke overlegent.

 

Og tro meg, jeg er ikke en "Viva la Mac" entusiast - jeg gir mine subjektive meninger basert på min egen erfaring med de to ovennevnte operativsystemene. Det er derfor jeg ikke kaller Mac overlegent! ;)

Lenke til kommentar
Ja, som jeg har vært inne på før kritiserer alt for mange Mac fordi de selv ikke har peiling, det er egentlig rart det der.

da er vi jo enige vi to da! ;) bare at jeg mener det samme gjelder begge veier, ikke bare kritikk av mac. men her på forumet er det nok et flertall av det førstnevnte.

 

når jeg studerte grafisk designså opplevde jeg i stor grad det motsatte, folk som hadde fått med seg at til design, ja da må man bruke mac. så pratet de om hvor mye bedre det var enn pc fordi de hadde en gammel familie pc hjemme med windows 98 på. :wee:

Lenke til kommentar
hva kan mac som ikke en vanli pc kan?

 

Svar:

- åpne og lukke cd/dvd drev ved hjelp av egen knapp på tastaturet.

- skrive @lfakrøll ved hjelp av en tast.

- hmm... ja det var vel de mest vesentlige forskjellene.

 

er dere ferdig med å diskutere snart? mac og pc er samme møkke begge to. alt avhenger av bruker.

Vet du hva?

 

Akkurat det samme kan man få en x86-pc til å gjøre. :p

hvilken knapp åpner og lukker DVD-drev?

__

EDIT: @ WinXP altså.

Endret av Pels
Lenke til kommentar
Vel, dersom Forsvarets infrastruktur er basert på en spesiell plattform er det logisk at de ikke kan kjøre Mac OS - det skjønner vel du også?

 

Ja de bruker windows ;) Og dette er maskiner som kan sitte i et militært kjøretøy og hoppe opp og ned uten og bli ødelagt, ser ikke for meg at en kan få laget en slik mac med det første =)

 

Hvordan kan det ha seg at det er mulig å skreddersy en Mac på Apple.no?

 

Jeg tenker ikke på skreddersying som, mer ram, mindre ram, raskere prosessor og slikt, jeg tenker på kabinett, plassering av hard disker, strømforsyning, (ja kan du drive mac fra 24 eller 12 V DC uten noen store problemer?? =)

 

Jeg vil også si som mange andre at sikkerhet på windows kommer ann på brukeren, men det er fult mulig og få et så og si 100% tett windows.

 

Joda og selv en Lada kan frakte deg fra A til B, det vi diskuterer derimot er måten bilen frakter deg på. Capiche?

 

De forskjellige er flinkere til forskjellige oppgaver, kansje jeg ikke forklarte meg helt da jeg hintet til tråden som spurte hva Mac kunne som vanlig PC IKKE kan!

Ikke om det går treigere eller raskere. Kansje jeg bare tolket det feil.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...