Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er i sjøforsvaret det skjer ting om dagen ;)

 

Hva bør jeg velge av Fregatt eller Kystvakta etter rekrutten?

Hvis det blir fregatt vil jeg på Fritjof Nansen, og skal jeg på kystvakta vil jeg til Ytre Kystvakt Nord.

 

hva er fordelene/ulempene med disse to stedene?

Lenke til kommentar
Endelig hjemme!!

 

Det skal bli deilig å ikke behøve å brette klær, gestapo-vask, strekke senga...

 

Skal bruke en halvtime på å kle på meg :p

6701795[/snapback]

 

Good for you! Gleder meg til vi får tilbake turnus etter rekrutten er ferdig. Skal bli godt med fri etter 5 veker på vakt. Nokon frå Madla som ska søka Wing Ops? :cool:

Lenke til kommentar

Jeg skal inn til Madla 26 september og spør de av dere som har vært i luftforsvaret/marinen. Jeg ønsker så aktiv tjeneste som mulig; hvor bør jeg søke meg? Jeg hadde sannsynligvis prøvd meg på kystjegerkommandoen hvis de hadde hatt inntak i september, men bare julikullet får sjansen der. Innspill pliz ?

 

koz

Lenke til kommentar
I Kystvakten gjør du hvertfall noe, du leker ikke krig slik som i KNM. Jeg var selv på KV Svalbard (Ytre Nord), og hadde en fin tid. Anbefales :)

6668807[/snapback]

 

 

Hva er dette for tullball? :p KNM leder redningsoperasjoner og holder oversikt over skipsfarten langs kysten. I tillegg tar KNM en tur til Svalbard for å få has på litt tyvfiskere. Og ja, KNM leker krig også (Det er noen som må være trent til å håndtere når f.eks. soldater blir kidnappet av fiskere), men man gjør nå mye i KNM. :)

 

I KV får man lukrative turnusordninger, i KNM får man muligheten til å reise rundt i Europa og Nansen skal vel muligens også til USA i noen måneder. Det er to ganske forskjellige verdener. Jeg ville anbefalle begge, de gjør en flott jobb både KV og KNM.

 

Hvorfor løper folk rundt med forsvarets ID-kort dinglende utenfor genseren? Er det en erstatning for manglende dog-tags? Idiotisk.

6667367[/snapback]

 

Dogtags hjelper lite når man snakker adgangskontroll ;)

Lenke til kommentar

Jeg skal inn i heimevernet i januar visst..

Heiv det brevet i reint sinne når jeg fikk det, men har etter hvert innfunnet meg med realitetene:D

Anywho, hvor er det jeg kommer til å lande?

Hvor er det heimevernet har baser rundtom?

Noen som har vært der og vil fortelle meg hva jeg har i vente?

Er vel 6mnd tjeneste der?

Lenke til kommentar
Hvorfor løper folk rundt med forsvarets ID-kort dinglende utenfor genseren? Er det en erstatning for manglende dog-tags? Idiotisk.

6667367[/snapback]

 

Dogtags hjelper lite når man snakker adgangskontroll ;)

6717211[/snapback]

 

Adgangskontroll på kjøpesenter? ;)

Lenke til kommentar
Hvorfor løper folk rundt med forsvarets ID-kort dinglende utenfor genseren? Er det en erstatning for manglende dog-tags? Idiotisk.

6667367[/snapback]

 

Dogtags hjelper lite når man snakker adgangskontroll ;)

6717211[/snapback]

 

Adgangskontroll på kjøpesenter? ;)

6717307[/snapback]

 

Nei, men skal man ta av seg adgangskortet bare fordi man går på butikken? I mange tilfeller er det påbudt å ha adgangskort synlig til enhver tid, ofte i forbindelse med økt terrorberedskap. Derfor er det bare naturlig at adgangskortet henger på utsiden av genseren også når man er på butikken. Er nok ikke mange som tenker "pokker heller, nå kommer jeg inn på butikken, må ta av meg kortet!" ;)

Lenke til kommentar
Nei, men skal man ta av seg adgangskortet bare fordi man går på butikken? I mange tilfeller er det påbudt å ha adgangskort synlig til enhver tid, ofte i forbindelse med økt terrorberedskap. Derfor er det bare naturlig at adgangskortet henger på utsiden av genseren også når man er på butikken. Er nok ikke mange som tenker "pokker heller, nå kommer jeg inn på butikken, må ta av meg kortet!" ;)

6717328[/snapback]

 

Vel det er ikke snakk om en liten tur til butikken som ligger vegg i vegg med leiren. Tydelig at de løp rundt med det kun for å vise frem. Jeg lo og gikk videre.

Lenke til kommentar
Jeg skal inn i heimevernet i januar visst..

Heiv det brevet i reint sinne når jeg fikk det, men har etter hvert innfunnet meg med realitetene:D

Anywho, hvor er det jeg kommer til å lande?

Hvor er det heimevernet har baser rundtom?

Noen som har vært der og vil fortelle meg hva jeg har i vente?

Er vel 6mnd tjeneste der?

 

 

 

Quoter meg selv jeg;) Noen som har vært i heimeværnet?

Endret av mcbanan
Lenke til kommentar
Hva er dette for tullball? :p  KNM leder redningsoperasjoner og holder oversikt over skipsfarten langs kysten. I tillegg tar KNM en tur til Svalbard for å få has på litt tyvfiskere. Og ja, KNM leker krig også (Det er noen som må være trent til å håndtere når f.eks. soldater blir kidnappet av fiskere), men man gjør nå mye i KNM. :)

 

I KV får man lukrative turnusordninger, i KNM får man muligheten til å reise rundt i Europa og Nansen skal vel muligens også til USA i noen måneder. Det er to ganske forskjellige verdener. Jeg ville anbefalle begge, de gjør en flott jobb både KV og KNM.

 

Er det generelt mange soldater som blir kidnappet av fiskere? :D Slik at man må trene spesifikt på slikt? :p

Endret av AlfSimen
Lenke til kommentar
I mange tilfeller er det påbudt å ha adgangskort synlig til enhver tid, ofte i forbindelse med økt terrorberedskap.

6717328[/snapback]

Økt terrorberedskap på rekruttskolen? Yeah right.. :!:

6723509[/snapback]

 

Ja det har hendt :)

 

I enkelte avdelinger er det uansett påbudt med adganskort, uavhengig av terrorberedskap.

 

Hva er dette for tullball? :p  KNM leder redningsoperasjoner og holder oversikt over skipsfarten langs kysten. I tillegg tar KNM en tur til Svalbard for å få has på litt tyvfiskere. Og ja, KNM leker krig også (Det er noen som må være trent til å håndtere når f.eks. soldater blir kidnappet av fiskere), men man gjør nå mye i KNM. :)

 

I KV får man lukrative turnusordninger, i KNM får man muligheten til å reise rundt i Europa og Nansen skal vel muligens også til USA i noen måneder. Det er to ganske forskjellige verdener. Jeg ville anbefalle begge, de gjør en flott jobb både KV og KNM.

 

Er det generelt mange soldater som blir kidnappet av fiskere? :D Slik at man må trene spesifikt på slikt? :p

6723549[/snapback]

 

Nja, bare et par (Elektron saken). Men bording av fartøyer er noe KNM trener på ja, skulle bare mangle. Dog er det MJK og KJK som har spisskompetansen på dette feltet, og bording av oljeriggere. Men plattformen de arbeider utifra er ofte KNM fartøyer. Fregattene har jo også egne bordingslag på over 20 mann, trent til både bording, beskyttelse av fartøy som ligger til kai, håndtering av sivile demonstrasjoner og selvfølgelig forsvar av eget fartøy.

Lenke til kommentar

Til dere i Sambandsbataljonen, til dere enten kommer på perm, Istindportalen eller får ha med egen pc: Hvilken tropp er dere i?

 

LarsP: Hadde Alamdari som sersjant siste halvåret i ISTAR-troppen, frem til sommeren. Han er i Ebn nå. Spesiell kar... I tillegg er Vegard Wahl NK i ISTAR, Jane Isaksen NK Tren, Line Solheim er i MTLK (tidligere tak.led), Julie Andersen er kp.-adj. (Grenader), og Tord Ståle Nyborg Storbækken er grenader og tekniker i ISTAR. Knut-Johan Haugen er NK MTLK, Buhaug (husker ikke fornavnet) er i det nye sambandskompaniet som er opprettet. Mange folk fra din tid :)

 

 

Maten i Heggelia er helt grei. Av og til ikke den beste, av og til veldig bra. Setermoen er generelt en god del bedre, men man kan ikke klage i Heggelia heller. For øvrig serveres det samme mat i Rusta befalsmesse som i Rusta og Heggelia, så vi spiser det samme som dere.

 

Tror vi hadde bortimot 60 feltdøgn i fjor. Fra KTS Øvelse Hvitmink til ENDEX Cold Response var vi nesten kontinuerlig i felt, i fem uker. Og det er snakk om at det skal bli mer øvelser i år. Noe som er bare bra, for øvelse betyr ØUA, og ØUA betyr penger :love:

 

Grenader Storjord, Lars

Kommando / KKP / SBBN

Lenke til kommentar
... og ingenting av dette får radiodotter være med på :D

6726184[/snapback]

 

Er fint lov å være med på bordingslaget selv om man er i radio. Men er også lett å slippe unna slik når man er i radio. Er man glad i litt søvn når man går krigsvakter så velger man selvfølgelig å ikke være på bordingslag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...