Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sorbotane-såler er en god investering. Synes hvertfall det hjelper en god del. Garden stiller nok ikke spesielt høye krav fysisk. Tror ikke du har noe problemer med å komme til Huseby med 3000 meter tiden din. Men når det gjelder ben/gange og rygg stiller de høye krav. Var vel to i troppen min som fikk prolaps (skiveutglidning i ryggen), noe forsvaret jo gjerne vil unngå for å slippe å betale alt for mye erstatning.

 

Uansett, så trenger ikke det du har være noe seriøst. Hadde selv veldig vondt i beina etter hver eneste sloøkt i Huseby i begynnelsen. Men det gikk stort sett over til dagen etter. Er en del i troppen min som har hatt problemer med føttene, men for de fleste har det gått over.

Lenke til kommentar
Sorbotane-såler er en god investering. Synes hvertfall det hjelper en god del. Garden stiller nok ikke spesielt høye krav fysisk. Tror ikke du har noe problemer med å komme til Huseby med 3000 meter tiden din. Men når det gjelder ben/gange og rygg stiller de høye krav. Var vel to i troppen min som fikk prolaps (skiveutglidning i ryggen), noe forsvaret jo gjerne vil unngå for å slippe å betale alt for mye erstatning.

 

Uansett, så trenger ikke det du har være noe seriøst. Hadde selv veldig vondt i beina etter hver eneste sloøkt i Huseby i begynnelsen. Men det gikk stort sett over til dagen etter. Er en del i troppen min som har hatt problemer med føttene, men for de fleste har det gått over.

6795783[/snapback]

 

Veldig betryggende å høre :)

Lenke til kommentar

ut ifra det eg har forstått så er det inntak som spesial jeger 1 gang i året i april. eg skal til madla, sjøforsvaret den 27 sept. så når eg er ferdig om 1 år. så har eg endel mnd å slå i hjel.

 

er det vansklig å få jobb i militæret da? har VELDIG lyst på utenlands tjeneste. gjerne til afganistan eller noke slikt.

Lenke til kommentar
Jegeropptak er i juli-august, søknad er i April. Det samme gjelder befalsskole/kurs.

 

Akkurat som tingene er nå, så vil du ikke til Afghanistan.

6878480[/snapback]

 

norge har jo soldater i den rolige delen av Afganistan. Norge har fått forespørsel om å flytte dei ned til den andre delen, der kriginga holder til.

 

men jo det har eg lyst til

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jegeropptak er i juli-august, søknad er i April. Det samme gjelder befalsskole/kurs.

 

Akkurat som tingene er nå, så vil du ikke til Afghanistan.

6878480[/snapback]

 

norge har jo soldater i den rolige delen av Afganistan. Norge har fått forespørsel om å flytte dei ned til den andre delen, der kriginga holder til.

 

men jo det har eg lyst til

6878487[/snapback]

 

Regjeringen er livredde for å norske soldater skal stryke med, så nå skal MJK, HJK-FSK, the works, ned.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hva kan man gjøre videre i forsvaret etter førstegangstjenesten? Jeg tenker på noe som enten gir studiepoeng, eller kan man få en skikkelig karriere i forsvaret?

6891822[/snapback]

 

Vil du ha noe som ser meget bra ut på CV, gir mye ekstrapoeng og god erfaring, så går du befalsskole. Husk at slike ting er tøffe og de fleste som kommer gjennom nåløyet bestemte seg ikke et par måneder før at de skulle søke.

Lenke til kommentar
Lønner det å verve seg et år som matros etter førstegangstjenesten?

6873871[/snapback]

 

Økonomisk sett så ja, såfremt du kommer på et fartøy som faktisk seiler.

 

Da er det fullt mulig med en årslønn på en halv million. Men det er veldig avhengig av hvor du ender opp som matros. Med sjømannsfradrag og særdeles billig kost og losji så kan du ende opp med å sette det meste av det du tjener på sparekonto, om du ikke har andre økonomiske forpliktelser.

Lenke til kommentar

Flysoldat Refsli her. Sitter på velferden på Kjevik nå, går 4-ukers kurs får å bli Våpensystemassistent på F-16(VSA). Drar å til Bodø midten av oktober. Er det noen som har erfaring fra hvordan det er det, og er det noen som har vært VSA? Gleder meg litt til Bodø, håper det er fint der. Og jeg så det var snakk om opptak til jeger. MJK,KJK og MDK hadde opptak på Madla i førsten når jeg var der, altså starten av Juli. Fikk høre får et par uker siden at det var ingen som klarte MJK, så det er tøffe greier.

Lenke til kommentar
Flysoldat Refsli her. Sitter på velferden på Kjevik nå, går 4-ukers kurs får å bli Våpensystemassistent på F-16(VSA). Drar å til Bodø midten av oktober. Er det noen som har erfaring fra hvordan det er det, og er det noen som har vært VSA? Gleder meg litt til Bodø, håper det er fint der. Og jeg så det var snakk om opptak til jeger. MJK,KJK og MDK hadde opptak på Madla i førsten når jeg var der, altså starten av Juli. Fikk høre får et par uker siden at det var ingen som klarte MJK, så det er tøffe greier.

6894712[/snapback]

 

Jess, snakka med en av de som kom lengst på testene der. Han røk til slutt på psyken, må visst tåle en del psykisk. Det fysiske var ikke noe problem. Nå har han "midlertidig" tjenestestilling som leirmesterassistent på madla. Herlig :love:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Fikk høre får et par uker siden at det var ingen som klarte MJK, så det er tøffe greier.

6894712[/snapback]

 

Det stemmer. Alle vernepliktige røk ut under opptaket. De som er igjen er kun eksterne søkere. De er beinharde.

Lenke til kommentar
Lønner det å verve seg et år som matros etter førstegangstjenesten?

6873871[/snapback]

 

Økonomisk sett så ja, såfremt du kommer på et fartøy som faktisk seiler.

 

Da er det fullt mulig med en årslønn på en halv million. Men det er veldig avhengig av hvor du ender opp som matros. Med sjømannsfradrag og særdeles billig kost og losji så kan du ende opp med å sette det meste av det du tjener på sparekonto, om du ikke har andre økonomiske forpliktelser.

6892785[/snapback]

Er veldig fristende. men vet ikke hvor lett det er å få kontrakt da.

vil i såfall velge et fartøy som er mye ute, helst i utlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...