Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Hehe :) Gikk krigsvakter de to siste ukene av dimmetoktet mitt. Gikk ganske greit, men husker jeg hadde følgende tankerekke:

 

"Hva er klokka? Den må være rundt 4 (hadde nettopp kommet på vakt). Hmm.. om dagen eller om natta? ......... det spiller vel egentlig ingen rolle"

 

Hvor mye tjener man i KNM som radiomatros? Det har noen ganger fristet å avbryte studiene og ta et "friår" i marinen og tjene pæng :) Utenlandstokt + sjøtillegg burde jo hjelpe på pungen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe :) Gikk krigsvakter de to siste ukene av dimmetoktet mitt. Gikk ganske greit, men husker jeg hadde følgende tankerekke:

 

"Hva er klokka? Den må være rundt 4 (hadde nettopp kommet på vakt). Hmm.. om dagen eller om natta? ......... det spiller vel egentlig ingen rolle"

 

Hvor mye tjener man i KNM som radiomatros? Det har noen ganger fristet å avbryte studiene og ta et "friår" i marinen og tjene pæng :) Utenlandstokt + sjøtillegg burde jo hjelpe på pungen.

6741609[/snapback]

 

Det varierer hva man tjener, alt etter hvor mye seiling som det blir. Så langt i år har jeg tjent 300.000. Tjente 200.000 kroner på de fire første månedene alene. Så når det er seiling så er det fint med 50k i måneden. Men selv uten seiling er det greit, det minste jeg kan få utbetalt i måneden så lenge jeg er i kysteskadren er 17.000 i måneden. Nå har jeg mye ansenitet da og får ekstra grunnet SIS kompetanse, men de med lavest lønn får uansett utbetalt 15.000 i måneden.

Lenke til kommentar
Det varierer hva man tjener, alt etter hvor mye seiling som det blir. Så langt i år har jeg tjent 300.000. Tjente 200.000 kroner på de fire første månedene alene. Så når det er seiling så er det fint med 50k i måneden. Men selv uten seiling er det greit, det minste jeg kan få utbetalt i måneden så lenge jeg er i kysteskadren er 17.000 i måneden. Nå har jeg mye ansenitet da og får ekstra grunnet SIS kompetanse, men de med lavest lønn får uansett utbetalt 15.000 i måneden.

6741830[/snapback]

OK, høres jo ikke så verst ut. Dersom dere skal på utenlandstokt til sommeren, får du fikse sommerjobb til meg ;)

Lenke til kommentar

når eg er ferdig med førstegangs tjeneste, med den formodning om at alt går bra og eg fullfører et år, så er det forseint å begynne på skule når eg er ferdig, så da har eg lyst å ta litt utenlands tjeneste.

 

skal bla ta generell studiekompetanse, vekter kurs i militæret, mulig eg får ta fagprøva der også.

 

kva tjener en på utenlands tjeneste. vurderer 3 eller 6 mnd eller noke slikt. ifølge en eg kjenner så er det relativt godt betalt.

 

vurderer også å melde meg på befal utdanning, for å få meir ut av oppholdet i militæret =)

Endret av Solefald
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Da er det bestemt at 4 MTBer reiser ned til Libanon. Mannskapet på de båtene har fet lønn der nede, det er sikkert. Vil tippe rundt 30k netto i måneden.

Lenke til kommentar
Har fått vite hvor jeg skal og hva jeg skal tjenestegjøre som!

 

Operasjons assistent på Rygge...

 

Oioi, Wingops Rygge da tenker jeg?

Isåfall vil du ta en del samtaler til meg utover tiden din der.

Jeg sitter på JAOC (Luftops, fohk). Dere ringer da oss hver gang Seaking helikopterne skal noen steder:p

Lenke til kommentar

Er en viss betydning jo. Befalet sier at hvis man satser alt man har så går det nok bra om man ikke klarer kravene, men på en annen side, så må man klare kravene for å bli GKS (Godkjent Kampsoldat). Og blir man ikke det. F.Eks meg da. Blir ikke jeg GKS så kan jeg glemme Geværtroppen i SIBO-kompaniet jeg er i nå. Og blir sikkert flyttet til Vakt og Sikring, eller Støttetroppen.

Lenke til kommentar
Noen fra HMKG her? Plassser på rekrutten på Terningmoen.

 

Hva er de forskjellige kravene på de forskjellige stedene i forsvaret. Sit-ups,hang-ups osv..

 

I garden er det 4 hang-ups som er kravet. Har noen større krav?

6751819[/snapback]

 

Er i HMKG nå, altså til jeg dimmer. Når kommer dere til gardeleiren?

Lenke til kommentar
Da er det bestemt at 4 MTBer reiser ned til Libanon. Mannskapet på de båtene har fet lønn der nede, det er sikkert. Vil tippe rundt 30k netto i måneden.

6745068[/snapback]

 

30K? det er nå ingenting. Får selv godt over 30k netto når jeg er ute og seiler langs norskekysten i 3 uker. De får nok litt mer enn det, utenlandsoppdrag samt at det er skarpt. Men det er de menige som virkelig håver inn penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Er en viss betydning jo. Befalet sier at hvis man satser alt man har så går det nok bra om man ikke klarer kravene, men på en annen side, så må man klare kravene for å bli GKS (Godkjent Kampsoldat). Og blir man ikke det. F.Eks meg da. Blir ikke jeg GKS så kan jeg glemme Geværtroppen i SIBO-kompaniet jeg er i nå. Og blir sikkert flyttet til Vakt og Sikring, eller Støttetroppen.

6751890[/snapback]

 

Godkjent kampsoldat? Det har jeg aldri hørt om. Må være noe gardegreier... :p

 

Alle som skal opp til Haakonsvern: Skrik ut!

Lenke til kommentar

Jaja, det virker som om jeg skal til Madla i Januar jeg. For det er der KNM Harald Haarfagre er ikkesant? Hmm, Luftforsvaret, jeg husker ikke om jeg søkte på det på sesjon engang jeg...

 

Tror det kan bli moro i militæret, men synes også det er et jævla bortkasta år med tanke på at jeg har ganske klare planer for videre studering. Ville helst sluppet, men om jeg drar inn kommer jeg til å gjøre så mye ut av det som mulig... Får tenke litt på det fremover..

Noen som har erfaring med å være såpass lenge borte fra kjæresten?

Jeg bor i Tønsberg og kommer mest sannsynlig til å fly til Torp så ofte jeg får sjansen. Hvor ofte er det perm og får jeg rabatt på fly om jeg reiser i uniform?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Noen som har erfaring med å være såpass lenge borte fra kjæresten?

6755815[/snapback]

 

Statistikken sier at det forholdet kommer til å gå i dass. Sa de ikke det til deg på sesjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...