Gå til innhold

Den store X-Fi tråden! [Oppdatert]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fy søren X-Fi er mye bedre enn det innebygde lydkortet i Nforce4 kortene!

5421606[/snapback]

Jo, men ikke heng den integrerte drittlyden på NForce sine skuldre. Samme chippen sitter forøvrig på en masse Intel-hovedkort. Styggedommen jeg snakker om er Realtek ALC850 "AC97". Om du velger X-Fi til 1000kr eller et Audigy 2 "Bulk" til 300kr er forskjellen enorm. Forskjellen mellom Audigy 2 og X-Fi er derimot ikke såå stor til spillbruk.

 

De "billigste" modellene av X-Fi bruker samme D/A converter som Audigy 2. så om du skal høre på musikk skal det ikke være noen hørbar forskjell, med mindere du skrur på denne "24bit crystalizer" som er en slags DSP-funksjon X-Fi har. Om den gjør musikken bedre kan sikkert diskuteres opp og ned. Skal du ha bedre kvalitet på musikk, må du gå for X-Fi Elite Pro utgaven om har en dyrere og bedre DA-converter, forsåvidt den samme som sitter i Audigy 4.

 

Jeg mener fremdeles at X-Fi er et kort for spill. Da er det verd det. Skal du bruke det musikk eller film, velg noe annet...

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

Okey, Ut i fra det eg har lest i denne tråden kan eg konkludere med:

 

Forskjellen mellom integrert lydkort og X-fi er betydelig

 

Forskjellen mellom Audigy 2 og X-fi er liten med mindre du spiller spill med eax5 støtte

 

Men hvor stor er forskjellen mellom et Audigy 1 bulk kort kontra integrert lydkort og X-fi med tanke på musikk?

Lenke til kommentar

Hvis man skal bruke PC'n til musikk og er glad i god lyd er det best med et kort som har digital utgang for så å kjøre en ekstrern D/A konvertering. En typisk ok surround seciever har en bedre DA konverter enn du finner i de aller fleste lydkort.

Men som vi har vært inne på tidligere; spiller man av komprimerte lydfiler i lav bitrate så hjelper det liksom ikke med gode komponenter, da blir bare feilene enda tydeligere. Dritt inn -> dritt ut.

 

X-FI vs Audigy2 er idag ikke betydelig med mindre du bruker headset. X-FI vil med tiden bli utnyttet i større grad og man får nok mere glede av teknologien utover sommeren/høsten enn man har idag. EAX5 er en side av saken, X-FI har 128 reelle lydkanaler, Audigy2 har 64, men effektpålegging bruker av lydkanalene. Typisk lyd med romklang og ekko vil i ytterste konsekvens oppta tre -3- kanaler.. på X.FI kun en -1-.

X-FI avlaster også CPU i større grad, kort med X-MEM enda mer, men dette er ikke en driverrelatert oppgave, dette må programmeres på applikasjonsnivå. Tror ikke engang BF2 som Creative fronter som X-FI spill utnytter X-MEM.

 

Skal man kjøpe det beste spillkortet som i tillegg er bra på andre ting er det ingen tvil spør du meg. Er man ute etter spesialiserte kort som er meget gode på enkelte oppgaver, finnes det sikker bedre løsninger.

Lenke til kommentar
Styggedommen jeg snakker om er Realtek ALC850 "AC97"

Det var det intergrete jeg mente, glemte bare navnet en liten stund. Men det er jo uansett ikke å komme bort ifra at de aller flest intergrerte er et godt stykke under X-Fi?

Er det virkelig så stor forskjell på f.eks exrememusic og Fatality. Er litt noob på sånn converteringsgreier.I farten så tror jeg det var 109db dac, mens fatality hadde 112 db dac elns (og professional hadde 116db) :hmm:

 

Blir det det så klarere/bedre lyd ut av det?

Lenke til kommentar
Styggedommen jeg snakker om er Realtek ALC850 "AC97"

Det var det intergrete jeg mente, glemte bare navnet en liten stund. Men det er jo uansett ikke å komme bort ifra at de aller flest intergrerte er et godt stykke under X-Fi?

Er det virkelig så stor forskjell på f.eks exrememusic og Fatality. Er litt noob på sånn converteringsgreier.I farten så tror jeg det var 109db dac, mens fatality hadde 112 db dac elns (og professional hadde 116db) :hmm:

 

Blir det det så klarere/bedre lyd ut av det?

5425791[/snapback]

 

 

Bedre S/N er kanskje et symptom på at andre ting er bedre, men i seg selv kan jeg ikke se at det gjør noen særlig forskjell S/N på en CD er jo på ca 96 db.

 

AtW

Lenke til kommentar

Og for min del også et personlig hat mot Creative

5391470[/snapback]

 

:ermm: der har vi det, et personlig hat...

5392033[/snapback]

Samme her og med Creatives historie er det ikke så rart. De har stadig kjøpt opp all lovende konkurranse, og programvaren deres kan jeg ennå grøsse over når jeg tenker på den.

 

Men i rettferdighetens navn har jeg Audigy 1 og er rimelig fornøyd med det til spilling.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Og hvorfor får jeg ikke redigere mitt eget innlegg? Det skulle begynne med en quote, samt at [/size] er inkludert men forumet leser den tydeligvis ikke. :roll:

 

 

Uansett:

Bedre S/N er kanskje et symptom på at andre ting er bedre, men i seg selv kan jeg ikke se at det gjør noen særlig forskjell S/N på en CD er jo på ca 96 db.

 

AtW

5425925[/snapback]

Lenke til kommentar
Tenke at jeg skulle nevne at en CD i seg selv ikke har noe signal/støy-forhold. Men en 16bits konverter har det teoretiske S/N-forholdet. ;):p

Jeg tenkte jeg skulle presisere at 96dB er det teoretisk maksimale S/N-forholdet på CD-plater. Mastering vil alltid redusere tallet noe, god mastering reduserer lite, mens dårlig mastering kan redusere tallet mye. Det er også verd å legge merke til at en 20 eller 24bit konverter ikke kan bedre S/N-forholdet på CD'er siden det kun er 16bit oppløsning på CD'en.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Tenke at jeg skulle nevne at en CD i seg selv ikke har noe signal/støy-forhold. Men en 16bits konverter har det teoretiske S/N-forholdet. ;):p

Jeg tenkte jeg skulle presisere at 96dB er det teoretisk maksimale S/N-forholdet på CD-plater. Tvilsom mastering kan redusere tallet.

5426247[/snapback]

 

Det kan jo også øke tallet (i praksis, i det minste), med feks noise shaping. Personlig synes jeg sjeldent at det blir et problem. (dette med s/n altså, tvilsom mastering er jo et ganske stort og vanlig problem)

 

AtW

Lenke til kommentar
[...] tvilsom mastering er jo et ganske stort og vanlig problem

Det er nok det største problemet, vil jeg si... Dårlig utnyttelse av dynamikkområdet burde det utdeles nakkeskudd for. ;)

 

Å drive med opptak i 24 bit er en drøm i forhold til 16 bit, da man har mye mer dynamikk og slipper å ligge på ca. -0.5 dB hele tiden. :)

Lenke til kommentar

Bare for å underbygge mine påstander om 'ond spiral' når det gjelder musikkproduksjon fant jeg en artikkel. (kun et lite klipp) Fant desverre ikke den artikkelen jeg lette etter, finner jeg den ikveld skal jeg lime den inn.

 

...The phrase loudness war refers to the practice of recording music at progressively higher and higher levels, to create CDs that are as loud as possible. Louder CDs sound louder when played with the same equipment at the same settings. One reason for this practice is that when comparing two CDs, the louder one will sound better on first impression. Higher levels can result in better sounding recordings on low quality reproduction systems, such as web audio formats, AM radio, mono television and telephones, but since most of the material affected is delivered via CD audio, it is largely seen as detrimental to overall quality, given that one of the initial benefits of a CD was its enhanced dynamic range...

 

...Another consequence of the loudness war is that even if there is no distortion, every song on a CD, and every moment within each song, will have the same dynamic (i.e., loudness) level, with no rise or fall or any sense of dynamic shaping. The music has been flattened against the ceiling, so to speak. Pop music in general has not been interested in the expressive possibilities of crescendos, diminuendoes, sudden loudness or quietness, or any of the the other dynamic devices available to musicians, but the loudness war has eliminated even the possibility of dynamic expressiveness in recorded pop music...

 

For de som er mer interesserte så google litt på 'louder is better' og 'loudness war'

Et par linker:

Is Louder better

CDfreaks

Dette er OT kanskje, men her er det såpass mye lydprat og interesserte at det bør kunne gå. Tar man ovennevte og legger til komprimering til MP3 så begynner man å se hva jeg mener med 'ond spiral' og også hvorfor jeg ikke bruker pc'n som lydkilde. Og jeg har ikke 'et orgasminsk forhold til eget superanlegg' ;)

Lenke til kommentar

Dette er OT kanskje, men her er det såpass mye lydprat og interesserte at det bør kunne gå. Tar man ovennevte og legger til komprimering til MP3 så begynner man å se hva jeg mener med 'ond spiral' og også hvorfor jeg ikke bruker pc'n som lydkilde. Og jeg har ikke 'et orgasminsk forhold til eget superanlegg' ;)

5426978[/snapback]

 

Jeg er enig i at lite dynamikk er et problem, men angående mp3 er jeg ikke enig, det blir vanligere og vanligere å ha god nok bitrate til at forskjellen mellom mp3 og CD er minnimal/ikke-eksisterende. Det blir også vanligere med tapsfrie formater (synes jeg det virker som ihvertfall).

 

AtW

Lenke til kommentar
Men i rettferdighetens navn har jeg Audigy 1 og er rimelig fornøyd med det til spilling.

5426007[/snapback]

Problemene jeg har hatt med Audigy 1, hadde ikke noe å si meg lydkvaliteten og slikt til spillbruk, men det var en masse annet "tull" med dette kortet. FireWire porten var ofte kranglete og få opp, og endte opp med !-tegn på seg i Device Manager. Driver-oppdateringene til Audigy 1 hadde en tendens til å finne ut at jeg ikke hadde noe Audigy kort installert. Så en måtte gjerne pakke ut driverne manuelt og "hacke" til installasjonen. Rimelig irriterende i lengden.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål til dere hardware guruer. Lurer på en ting, sitter her med X-fi fatal1ty selv. I spill funker den døds bra og enda bedre med nye drivere ;)

 

Men jeg får sånne forvrengte "pip" i blant.. Varer kansje et 0.01sek men alikevell er litt forstyrrende i blant. Tanken kom jo inn på kansje det er noe krøll med kortet. Men dette kommer kun opp hvis jeg spiller BF2 og har på game mode. Game mode i andre spill skjer ikke dette. Heller ikke når jeg har på game mode og hører på musikk bare for og teste om det samme kommer opp.

 

Noen fler som har hørt dette? Har sa klart formatert pc`en, la inn nye drivere først men da kom ikke alt så jeg slettet dem, la inn gamle så de nye for at alt skulle være oppe å gå. Tror det er en driver feil.. Men må høre med ere ;)

 

Spec finner dere innpå profilen min ;)

Lenke til kommentar

Jepp, har den lyden jeg og. En form for knitrelyd. Den begrenser seg ganske bra når jeg ikke har volumet på fullt i windows. Denne lyden hadde jeg ikke til å begynne med så forstår ikke helt hvorfor den kommer. Har dog ikke prøvd å formatere maskinen og lyden kommer bare når jeg spiller Battlefield 2.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det er to RCA _utganger_ på frontpanelet?

 

Slik at man kan koble lydkortet til forsterkeren via en hann-hann RCA kabel?

 

Eller er det bare RCA-innganger?

 

Er det noen forskjell på kvaliteten med disse:

 

minijack -> RCA-hann

VS

RCA-hann -> RCA-hann

 

Takk for svar :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...