Gå til innhold

Den store X-Fi tråden! [Oppdatert]


Anbefalte innlegg

Jeg ser det står noe om dynamisk mikrophone i manualen, eh dynamisk mikrophonen?? dette sier ikke meg så mye. jeg har Koss SB45 headsett med mikrophone. det står noe om at mann må bruke jumper bak/inni front panelet,er det dette jeg skal/må gjøre??

En dynamisk mikk er en mikk som trekker veldig lite strøm, og hvis lydsignal må forsterkes etter det er kommet inn i maskinen.. Kulemikrofoner er dynamiske..

Motparten til dynamsike mikker er kondensatormikrofoner.. Disse er veldig retningsbestemt og veldig skjøre. Kondensatormikrofoner er forhåndsforsterket, og trekker derfor masse strøm.

 

Skjønte du dette? :)

 

Om mikken på headsettet ditt er dynamisk, må du stille om jumperen i frontpanelet til å forsterke mikk-signalet.

 

Mikk-port er forøvrig en av forskjellene på PC-lydkort kontra Mac-lydkort. På PC har det vært en tradisjon å ha en mikk-forsterker på lydkortet, mens på Macen har vi alltid hatt line-in uten forsterkning. Dette er hvorfor PC-mikker ikke funker på Macer sånn helt uten videre...

5227902[/snapback]

 

For å pirke litt, så har du misforstått begrepet kulemikrofon. Det er riktig at gitteret rundt membranen på en dynamisk mikrofon oft er formet som en kule, men det er ikke derfor automatisk en mikrofon med kulekarakteristikk (som er vanlig å referere til som "kulemikrofon") av den grunn.

 

Kondensatormikrofoner er heller ikke alltid "veldig retningsbestemte", de kan inneha en rekke forskjellige karakteristikker, bla kule, 8-tall, og nyre.

 

Back electret-kondensatormikrofoner er en slags "billigversjon" av phantomdrevne studiomikrofoner. De som ikke har et eget batteri, trenger strøm tilført i form av ca 9v "plug in power" som finnes i bla. bærbare minidiscspillere og 3,5mm mic-innganger på enkelte lydkort.

 

Til slutt må jeg få pirke på en siste ting, dynamiske mikrofoner trekker ikke strøm i det hele tatt, de generer faktisk sin egen strøm. Derfor trenger derfor et relativt høyt lydnivå for å få noe særlig utgangseffekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har titta og lest en god del om disse kortene her nå.

Men har noen spørsmål som jeg ikke har fått svar på.

 

 

 

Hvordan blir bassen på Fatal1ty-kortet i forhold til det jeg har nå? (nForce3 onboard audio)

Jeg synes ikke jeg har særlig mye bass nå. Tilheadsett-bruk.

 

Og går det an å stille på bassen på front-bay'en?

Lenke til kommentar

"Hvordan blir bassen på Fatal1ty-kortet i forhold til det jeg har nå? (nForce3 onboard audio)

Jeg synes ikke jeg har særlig mye bass nå. Tilheadsett-bruk.

 

Og går det an å stille på bassen på front-bay'en?"

 

Altså, frontpanel har ikke de innstillingene i fronten,

I fronten på Fatal1ty så er det følgende

spdif - in og out

Optical - in and out

tilkobling av høretelefon og mikrophone + volum kontroll

Aux in 2 - høyre og venstre

Midi - in and out

Line in 2 mid in 2

Lenke til kommentar
"Hvordan blir bassen på Fatal1ty-kortet i forhold til det jeg har nå? (nForce3 onboard audio)

Jeg synes ikke jeg har særlig mye bass nå. Tilheadsett-bruk.

 

Og går det an å stille på bassen på front-bay'en?"

 

Altså, frontpanel har ikke de innstillingene i fronten,

I fronten på Fatal1ty så er det følgende

spdif - in og out

Optical - in and out

tilkobling av høretelefon og mikrophone + volum kontroll

Aux in 2 - høyre og venstre

Midi - in and out

Line in 2 mid in 2

5246022[/snapback]

 

kommer jo litt an på headsettet. Jeg får kraftig bass i mitt (kan få

for kraftig bass) Jeg har et billig headsett som jeg kjøpte på Clas Ohlson :cool:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
skaffet meg ASUS A8N premium hovedkortet for noen uker siden og har nå bestillt dette Fatal1ty-kortet. Lurer bare på om jeg blir nødt til og legge inn nyeste bios så det ikke blir noe krøll her eller går det fint?

 

Takker for svar av dere lyd guruer :D

5317521[/snapback]

Har selv samme hk som deg,jeg har ikke oppdatert bios på hk mitt.Jeg har X-fi Elite Pro,fungerer utmerket.Dog sies det att du må ha SP2,men jeg kjører bare SP1.Mulig det er noen funksjoner på lydkort som ikke fungerer,hvis du kjører SP1.Er det none andre her som kan si om det er noe forskjell å kjøre SP2,istedenfor SP1?

Lenke til kommentar

Har X-fi fatal1ty kortet og er veldig fornøyd med lyden.

Spiller BF2 og det er en helt annen lydopplevelese i spillet nå.

Har også koblet Logitech z 5500 med optiskkabel er også meget fornøyd med lydbildet her.Det er jo tross alt ikke Hi-Fi produkter vi snakker om. Med det er absolutt verdt kr 1400.-

Lenke til kommentar
Har X-fi fatal1ty kortet og er veldig fornøyd med lyden.

Spiller BF2 og det er en helt annen lydopplevelese i spillet nå.

Har også koblet Logitech z 5500 med optiskkabel er også meget fornøyd med lydbildet her.Det er jo tross alt ikke Hi-Fi produkter vi snakker om. Med det er absolutt verdt kr 1400.-

5324635[/snapback]

 

1400,-? Hvor får man kjøpt det for 1400,-?

På prisguiden står det 1839,- som billigste. :hmm:

Lenke til kommentar
Har bare en ting å si..Herregud dette var dyrt.blir vel noen år før en av disse kortene lander i min maskin :(

4727453[/snapback]

Trodde ikke du skulle ha det kortet jeg :).

 

Men er det noe STOR forskjell på lyden i disse kortene ?

Creative SB X-Fi XtremeMusic PCI, Retail

Creative SB X-Fi Platinum PCI, Retail

Creative SB X-Fi Fatal1ty FPS & HS600

Lenke til kommentar
Hei'

Er det noen som har opplevd blåskjerm og problem etter de fikk Fatal1ty kortet? Etter jeg fikk det kortet har jeg hadd i snitt 1 blåskjerm hver dag. Har et Asus premium hk + en x2. Kan sies at jeg formaterte maskinen å la inn xp påny før jeg tok det i bruk.

5324717[/snapback]

Har selv X-FI Elite Pro.Har så å si samme maskinvare som deg,hvis du mener du Asus A8N-SLI Premium.Har også X2 4600.Formaterte ikke jeg heller,aldrig hatt blåskjerm etter jeg fikk Elite pro(aldrig før heller).Selvfølgelig lønner det seg å formatere iblant.

Lenke til kommentar
Men er det noe STOR forskjell på lyden i disse kortene ?

Creative SB X-Fi XtremeMusic PCI, Retail

Creative SB X-Fi Platinum PCI, Retail

Creative SB X-Fi Fatal1ty FPS & HS600

5338762[/snapback]

Lydmessig er det lite eller ingen forskjell i lyden på de fire variantene X-FI kommer i. Det er all hovedsak forskjellig utstyrspakker som medfølger. På de to dyreste modellene er det også 64MB ram på kortet.

 

Her har du linker til alle typene:

-XtremeMusic

-Platinum

-Fatal1ty

-Elite Pro

Lenke til kommentar

Synes de kortene ser fete ut jeg.

 

En kamerat har det største der og det er rimelig mye bedre enn det han klarer og

 

trøkke ut fra Fatal1ty hovedkortet sitt.

 

Men på min lille søken etter lydkort kom jeg over detta her.

 

Har sett at endel leter etter et lydkort med optisk bak på kortet.

 

Vel, det har hvertfall det her.

 

Hvordan klarer dette seg mot X-Fi kortene tro?

 

HDA Digital X-Mystique 7.1 Gold/ Dolby Digital Live

 

 

Her er en test, men er bare mot Audigy2 kortene.

 

www.3dxtreme.net

 

Ville tro at dette kortet ligger hvertfall på høyde med X-Fi, og i tillegg støtter ekte Dolby Digital??

 

Er det noe og satse på eller bare merke-hype med EKTE Dolby Digital?

Endret av Zephyr
Lenke til kommentar
Var det noen som leste arktikelen jeg linket til?
Some records sounded more coherent on inexpensive active speakers, though with more aggression. In case of high quality acoustics (studio monitors and Hi-Fi speakers of the mid class), I had no problems picking several MP3 files as well as original CDs, which quality was degraded by Crystalizer. I heard overloads, or the sound got too aggressive, so that I was getting tired of listening very fast.

 

Så disse nye "top of the range" lydkortene er bra hvis du har billige 500,- høytalere, men hvis du er interesert i god lyd og har bra høytalere er det bare tull. Hva er det folkene i Creative egentlig tenker på?

4718454[/snapback]

 

Jeg hiver meg innpå her. D.v.s at den aller billigste X-Fi kortet vil være det beste alternativet da? Eller tar jeg feil? Det som koster like under 1000,- og er retail. Litt rart dette... :hmm: Så jeg personlig kommer til å kjøpe det...

Er fan av å ha god lyd!

 

PS: Ble ikke helt klok av det med onboard RAM'en, så jeg ser litt bort fa det! Hehe.

 

Ha en god dag dere! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...