Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har bare uttalt meg med små stikk til Mourinho når det kommer til hans ansettelse og Man Utd's fremtid, så jeg prøver meg på å være litt mer proff og snakke mer i dybden om Man Utd's fremtidsutsikter. Jeg vet at alle har holdt pusten i påvente av dette...

 

Jeg tror faktisk Man Utd har et bedre utgangspunkt enn hva mange synes. Er kanskje litt merkelig at jeg sier det etter en sesong der jeg fullt og helt mener at West Ham var et bedre lag og burde endt høyere på tabellen enn Man Utd, men det er ganske mange brikker på plass i klubben. De (få) spillerne som det er verdt å beholde passer Mourinho faktisk ganske bra. Det er en veldig sterk sentrallinje, spesielt defensivt, med De Gea, Smalling, Shaw, Darmian, (Schneiderlin, Herrera), Martial og med Rooney i en litt mer tilbaketrukken rolle (både på banen og antall minutter).

 

Skriver Schneiderlin og Herrera i parentes fordi de ikke så ut som en veldig verdifull del av troppen denne sesongen. Det at de til stadighet er på benken mens Fellaini starter er det største beviset på at Van Gaal måtte ut. Jeg vet ikke helt hvordan følelsen til Man Utd fansen er rundt disse to, men i mine øyne kan de begge være førstevalg på et lag som vinner ligaen. Det er mulig at spesielt Schneiderlin ikke får muligheten til å vise seg frem, siden Mourinho foretrekker å hente sine egne spillere på midten, men det får så være.

 

Navn som jeg ikke har tatt med i sentrallinjen er spillere som Fosu Mensah, Mata, Memphis og Rashford. Alle disse kunne blitt viktige for Man Utd de neste 3 årene, men jeg tviler sterkt på at de kommer til å få noen særlig sjanse hos Mourinho. Mata sier seg selv, bare se til Chelsea. Memphis er helt ute av det, og klarer Mourinho å få ut potensialet hans, så skal jeg virkelig revurdere hans ferdigheter som manager og ikke minst spillerutvikler. Fosu-Mensah og Rashford er spillere som jeg dessverre tror kommer til å lide av at Mou skal skape et vinnerlag de 3 årene han er her. Synes virkelig Rashford ser ut som et kjempetalent, men han er ikke den typen spiss Mourinho bruker noe særlig, og han er ikke ferdig utviklet nok i forhold til en spiller som Martial til at jeg tror han overlever i Man Utd.

 

Dette er en av mine store ankepunkter mot Mourinho, for i mine øyne burde i alle fall Fosu-Mensah og Rashford være en viktig del av Man Utds fremtid. Sier som jeg alltid gjør, prove me wrong Mourinho. Klarte ikke det med KdB, Lukaku, Bertrand osv. Forskjellen for meg i forhold til f.eks Guardiola er at sistnevnte etterlater en klubb i god behold når han selv(!) velger å dra. Man kan snakke om at han har kommet til dekket bord (akkurat som Mourinho), men man glemmer f.eks at han lot Busquets og Pedro få sjansen, og sendte vekk Yaya Toure, Deco og Ronaldinho. Skulle likt å se Mourinho satse på Busquets over en etablert spiller som Yaya og tjene på det.

 

Mourinho kommer til å gjøre motsatt. Vi vet allerede at Zlatan mest sannsynlig er på vei inn og tar plassen til Rashford. Ja, det kommer til å se bra ut i 2 år, siden Zlatan fortsatt er verdensklasse og alle de som tviler på at han kan være god i Premier League ("verdens beste liga") tar skammelig feil. Men Mourinho i Chelsea så jo også bra ut etter 2 år. Alle husker jo hvor mye skryt Mourinho fikk av tidligere Valencia-trener Gary Neville for bare 1 år siden her.

 

Men han fikk jo ikke tid i Chelsea... Han lå jo bare på 16. plass etter 16 serierunder. Hadde han bare fått like mye tillit i Chelsea som Ancelotti som røk etter en skammelig 2. plass.

 

Ancelotti er jo en av flere managere som har vært ledige på markedet det siste året, som jeg synes hadde vært bedre valg enn Mourinho. Legg til spesielt Guardiola og Klopp som like godt dro til Man Utds 2 største rivaler. Det er egentlig også den største utfordringen til Mourinho i Man Utd, framfor snakket om dårlig stall og påstandene om at Mourinho og sin til tider bussfotball ikke er så morsom å se på. De siste årene til Ferguson var også ganske grå og kjedelige, men han vant viktige titler, og da blir det meste glemt.

 

Styrken til Man Utds stall tyder jo også på at det blir defensiv fotball dersom man skal ha mye suksess. Sikkert flere som har glemt hvor bunnsolide Man Utd var defensivt i starten av sesongen, selv med Romero i mål, som er halvparten så god som De Gea. Shaw, Smalling og Darmian sammen blir nok bra, og dersom det er hold i ryktene om Varane, så skal det bli vanskelig å score mål på de røde djevlene.

 

Det har egentlig aldri vært problemet til Mourinho heller, men det er mer fremover på banen det kan bli vanskeligere og man må virkelig finne en løsning på hvem som skal være drivkraften offensivt for Man Utd og som skal fore Zlatan og Martial med sjanser. Her er det ingen Hazard å støtte seg på og redde førstesesongen sin sånn som sist. Man Utd har lagt til en vane de siste sesongene med å tape mot dårligere lag, og det er en god mulighet for at dette fortsetter, sånn som alltid med Mourinho. Det er ikke uten grunn at Real Madrid endte 15 poeng bak Barcelona i Mourinhos siste sesong der, selv med 10 poeng på 4 kamper mot Barca og Atletico.

 

Så ja, han tar ikke over en halvgærn stall i en liga der Leicester akkurat vant og Arsenal var årets skuffelse selv om de endte foran Spurs, Chelsea, Manchester*2 og Liverpool. Det skal bli tøft å slå Man City med Guardiola, men de er heller ingen sikker vinner. Kompany er konstant skadeplaget, de har få andre gode forsvarere, Yaya er ferdig, om ikke i klubben, så på høyeste toppnivå for City. Silva har blitt helt glemt, og det er kanskje like greit for han som har ungått kritikk, mens Aguero godt mulig fortsatt kommer til å slite med skader og være fantastisk i 6 måneder av sesongen og anonym i 3. Kanskje er det De Bruyne som blir tungen på vektskålen om det skulle stå mellom klubbene fra Manchester, og det hadde forsåvidt vært veldig passende, men man kan ikke utelukke de andre topplagene som Arsenal, Chelsea, Tottenham, Liverpool og West Ham

 

tl;dr: Mourinho kommer til en ganske god situasjon, men det er lite trolig at han kommer til å endre noe på ryktet sitt, på godt og vondt. Jeg tror ikke det er umulig at han vinner PL med Man Utd, selv om det blir vanskelig, men om 4 år tror jeg Man Utd er enda mer i grøfta enn de er nå. Lykke til!

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Forskjellen for meg i forhold til f.eks Guardiola er at sistnevnte etterlater en klubb i god behold når han selv(!) velger å dra.

 

Han etterlot Uniao de Leira i god behold. Han etterlot Porto som portugisiske mestere og CL-mestere. Han etterlot Inter som cup-vinnere, ligamestere og CL-mestere.

Endret av banansplitt™
Lenke til kommentar

De gangene Mourinho har vært i en klubb mer enn 2 sesonger så har det skjært seg. Hadde han blitt i Inter hadde godt mulig det samme skjedd igjen om man ser på hvor dårlige Inter har vært siden 2010. Stjeler denne fra et kommentarfelt:

 

Mourinho's career span:

 

Season 1 - Buy the bus

Season 2 - Park the bus

Season 3 - Throw the players under the bus

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De gangene Mourinho har vært i en klubb mer enn 2 sesonger så har det skjært seg. Hadde han blitt i Inter hadde godt mulig det samme skjedd igjen om man ser på hvor dårlige Inter har vært siden 2010. Stjeler denne fra et kommentarfelt:

 

Vel, han har vel også vært i klubber som er nettopp litt (kall det) "ustabile" på eier og ledelses-siden. Tenker på hhv Florentino Perez og gjengen, mini-Putin Roman Abramovitch, husker ikke direkte flere i farta. Trur du / evt dere det hadde blitt slik hvis han hadde overtatt en klubb som har en solid administrasjon og organisasjon i seg, og som ikke er høvla rundt med av en rik onkel?

 

Typ en solid Bundesliga-klubb, typ Arsenal, ja faktisk også Barca eller PSG.. Ta PSG, både de og Chelsea har rike onkler. Men det er nødt til å være lettere arbeidsforhold for en manager i PSG vel? Og nettopp arbeidsforholdene er en del av årsaken til at Mou har tenkt kortsiktig de stedene han har vært, og hatt en nomadetilværelse.

 

 

(..) Dette med Inter kan vi bare spekulere i, altfor spekulativt. En annen ting; hvilke reelle alternativer hadde MU? Å fortsette den ekstremt tungvinte og vanskelige fotballen gorillaen fra Nederland forfekter, Ancelotti faktisk, noen andre i PL eller med erfaring fra PL? Jeg tror neppe Ancelotti ville ønsket seg til United, i den forfatning klubben

er i pr dd.

Siste fra meg her - kort ift det kommentarfeltet; jeg kjøper den der ikke, rett og slett. ALtfor lettvint og simplistisk forklaring. Det er mange faktorer som gjør utslag, og som sagt Mourinhos klubber har ofte vært litt av noen hai-basseng.

Endret av Calippus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ikke noe som var ustabilt med situasjonen hans i Chelsea nå sist. Han lå på 16. plass et godt stykke ut i sesongen. Han gravde sin egen grav. Spillerne går lei, det skjer stadig vekk med han og det er ikke uten grunn. Mourinho sender all skyld på andre enn seg selv, mens SAF var veldig flink til å få fokuset på seg for å ta vekk press på spillere.

 

Synes ikke Man Utd har vært stort bedre drevet enn f.eks Chelsea og RM siden SAF og Gill forsvant uansett. Det er en enda større klubb enn Chelsea, med større forventninger i tillegg.

 

Det er flere alternativer man kunne gått etter. Ancelotti som nevnt, hadde man vært litt tidligere ute med å se at LVG var gaal man, så kunne man fått inn Klopp eller kanskje til og med Guardiola. Det å få muligheten til å bygge opp Man Utd igjen, med massevis av fans og solid finansiell backing må jo nesten være en drømmejobb. Det er større potensial enn Liverpool og det er en mye større klubb enn Man City.

 

Men nei, tror Man Utd har sett for seg Mourinho og bestemt seg for han da man så hvordan det kom til å ende med han i Chelsea. Ser flere sier at Mourinho er verdens beste manager. Bare i PL hadde jeg tatt garantert Guardiola, Klopp og Pochettino foran han om jeg kunne valgt fritt. Er et par andre som jeg fort kunne vurdert over Mourinho i tillegg. Ranieri, Wenger kan i alle fall argumenteres for i mine øyne... er ganske fornøyd med Bilic så langt, men skal ikke dra skepsisen til Mou som manager så langt heller.

 

Sa det for 3 år siden og sier det igjen. Det er opp til Mourinho å motbevise meg og alle de andre som er skeptiske til han.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...