Gå til innhold

Elkjøp personell opplært til å "jukse"?


Anbefalte innlegg

noen av komentarene her er helt latterlige å lese... Hvis dere tror at selgere på Elkjøp er opplært til å "lure" kunden så må dere få hue ut av det mørke hullet på baksiden av kroppen deres. Det er faktisk helt omvendt! Det at noen tilbyr dere et annet produkt som er bedre en det som er annonsert betyr ikke at dere blir lurt. I Elektronikk bransjen er det sjelden det billigste produktet er best. Så jeg ville bare sett på det som god service at de forklare at et produkt har bedre egenskaper en det andre og de anbefaler derfor å legge på litt til. Og husk at dere går frivillig til butikken. Det er ingen som holder en pistol mot hodet deres. Det er noe som heter fri vilje...

 

Jebus!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er bare krek som jobber på Elkjøp...etter det jeg har erfart.

Helt riktig. Elkjøp har blitt størst ved å konstant lure kundene sine slik at de blir misfornøyde. På den måten sørger de for at kundene kommer tilbake og handler mer en annen gang.

 

:roll:

Lenke til kommentar

og det er noe som heter kunnskapsnivå.

 

for det første, når man har et godt tilbud som man ønsker å slå til på,

er det enten fordi

- du ikke vet at det er et dårlig produkt og det finnes bedre

- du trenger ikke noe avansert, billig og enkelt er godt nok

- du har ikke råd til noe annet

- du vet at det er et bra produkt, til en god pris

 

dersom du kommer inn under den første kategorien, er forslag til andre(og dyrere)

helt på sin plass. men når man er i noen av de andre, vil slike forslag enten

være irriterende eller i værste fall villedede(du skal ha en billig kaffetrakter,

og har et tilbud til 99 som de er tomme for, du får da forslag om en til 499 som

gjør akkurat det samme, til tross for at de har en også til 299). for å ikke snakke

om jungelen av mobilabn som man må være ansatt på heltid for å ha tråden i.

 

og så kommer det til kunnskapsnivået til selgeren. eg er ofte i sterk tvil om

selgeren er kompetent nok til å kunne anbefale meg et annet produkt en

utgangspunktet, uansett prisnivå. her eg bor er det 5-6 selgere, hvorpå en ung

mann som er ansatt i mobilavdelingen. eg har ofte sett denne mannen selge

vaskemaskiner/hifi/tv/plasma og annen elektronikk. han er forøvrig veldig dyktig

på mobiltelefoner og utstyr, men eg tviler han også kan det som må til om hvitevarer.

å sjekke folderen som ligger ved de enkelte er ikke alltid nok.

Lenke til kommentar
Elkjøp er ikke verre enn Expert og Lefdal feks

Korrekt, alle vil jo prøve å selge opp til et bedre produkt både for butikken tjener mere, men også fordi ofte så får kunden et bedre produkt også. De beste produktene er ikke billigst! Og jeg tror heller ikke Elkjøp er noe værre enn der jeg jobber f.eks. så hvis dere ikke har noen konkrete hendelser burde dere ikke slenge dritt om noen.

Lenke til kommentar
Elkjøp er ikke verre enn Expert og Lefdal feks

Korrekt, alle vil jo prøve å selge opp til et bedre produkt både for butikken tjener mere, men også fordi ofte så får kunden et bedre produkt også. De beste produktene er ikke billigst! Og jeg tror heller ikke Elkjøp er noe værre enn der jeg jobber f.eks. så hvis dere ikke har noen konkrete hendelser burde dere ikke slenge dritt om noen.

minner om det jeg hører hver gang noen snakker om angrerett osv...bla bla dyrere priser bla bla bare gjør det hvis du vil ødelegge for andre :p

Lenke til kommentar

Hehe, ja de lokker alltid med bra tilbud på ting de ikke har på lager, sånn er det alltid..

Og internett prisene deres har INGENTING med prisene i butikkene å gjøre..

Selv internettprisene er ofte bare tull pga plutselig er det bra tilbud på noe merket "kun på internett" og det står "ikke på lager" fra første sekund :!:

Lenke til kommentar

Elkjøp-selgere har IKKE provisjon på det de selger! De jobber for luselønn, med konstant press fra sjefene om å selge så og så mye av varer med høy fortjeneste for elkjøp. De dårligste selgerne blir sparket etterhvert. Elkjøp har blitt kritisert leenge for personellpolitikken, ved at de legger et veldig stort press på de ansatte uten at de ansatte får noe igjen for det.

Lenke til kommentar
Elkjøp-selgere har IKKE provisjon på det de selger! De jobber for luselønn, med konstant press fra sjefene om å selge så og så mye av varer med høy fortjeneste for elkjøp. De dårligste selgerne blir sparket etterhvert. Elkjøp har blitt kritisert leenge for personellpolitikken, ved at de legger et veldig stort press på de ansatte uten at de ansatte får noe igjen for det.

...og dette er en avgrunnene til at den lokale elkjøp butikken har problemer med å beholde de nye folkene de ansetter. Enten så tilfredsstiller de ikke elkjøp sine forventninger, eller så sier de selv opp grunnet press fra ledelsen.

Lenke til kommentar
Elkjøp-selgere har IKKE provisjon på det de selger! De jobber for luselønn, med konstant press fra sjefene om å selge så og så mye av varer med høy fortjeneste for elkjøp. De dårligste selgerne blir sparket etterhvert. Elkjøp har blitt kritisert leenge for personellpolitikken, ved at de legger et veldig stort press på de ansatte uten at de ansatte får noe igjen for det.

Har du dette fra sikre kilder? Er det isåfall ny praksis innført i løpet av de siste tre årene?

 

For tre år siden er jeg iallefall sikker på at selgere på elkjøp (iallefall den lokale butikken her) fikk utbetalt bonus ut fra hva de hadde solgt...

Lenke til kommentar
Hmm...for en stund siden var det mye styr i nyhetene om elkjøp-selgere som prakket på folk dyrere varer enn de hadde tenkt å kjøpe. Mye av årsaken til dette er vel at selgerene på elkjøp får provisjon (bonus) beregnet ut fra fortjenesten på varene de selger - og de billigste lokkevarene har lav fortjenste (og dermed lav bonus for selger)

Dette er løgn, tull og fanteri. Hvor i alle dager har du hørt dette?

Lenke til kommentar
Hehe, ja de lokker alltid med bra tilbud på ting de ikke har på lager, sånn er det alltid..

Og internett prisene deres har INGENTING med prisene i butikkene å gjøre..

Selv internettprisene er ofte bare tull pga plutselig er det bra tilbud på noe merket "kun på internett" og det står "ikke på lager" fra første sekund  :!:

Nei det er helt riktig, internett er en annen salgskanal og en annen butikk med andre priser enn i de vanlige butikkene. Dette står det om på elkjøp.no :)

 

Når det gjelder varer som ikke er på lager når de er annonserte anbefaler jeg dere å lese (og bruke!) elkjøps annonsegaranti. Om dere er innom de 3 første dagene etter annonsestart (gjerne mandag, tirsdag, onsdag) og butikken er tom for varen skal de skaffe den eller en tilsvarende/bedre til samme pris innen 10 dager. Dvs at ALLE som vil skal få kjøpe annonsert vare, så lenge den ikke er annonsert med begrenset antall.

 

EDIT: og helt til slutt, elkjøp har jo 30 dagers returrett. En av grunnene til at oss på elkjøp gjerne anbefaler et dyrere produkt som passer kundens behov bedre er det at om vi finner ut at annonsert produkt ikke passer i det hele tatt til det behovet han har, så VET vi at kunden vil komme tilbake misfornøyd eller vil være misfornøyd med produktet.

 

Om kunden da kjøper det produktet vi anbefaler så er sjansen mye mindre for at kunden kommer tilbake misfornøyd, dermed får vi ikke større mengder b-varer og lignende, samt at kunden gjerne kommer tilbake for å handle mer en annen gang :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
noen av komentarene her er helt latterlige å lese... Hvis dere tror at selgere på Elkjøp er opplært til å "lure" kunden så må dere få hue ut av det mørke hullet på baksiden av kroppen deres. Det er faktisk helt omvendt! Det at noen tilbyr dere et annet produkt som er bedre en det som er annonsert betyr ikke at dere blir lurt. I Elektronikk bransjen er det sjelden det billigste produktet er best. Så jeg ville bare sett på det som god service at de forklare at et produkt har bedre egenskaper en det andre og de anbefaler derfor å legge på litt til. Og husk at dere går frivillig til butikken. Det er ingen som holder en pistol mot hodet deres. Det er noe som heter fri vilje...

 

Jebus!

Preach!

Lenke til kommentar
Elkjøp-selgere har IKKE provisjon på det de selger! De jobber for luselønn, med konstant press fra sjefene om å selge så og så mye av varer med høy fortjeneste for elkjøp. De dårligste selgerne blir sparket etterhvert. Elkjøp har blitt kritisert leenge for personellpolitikken, ved at de legger et veldig stort press på de ansatte uten at de ansatte får noe igjen for det.

Har du dette fra sikre kilder? Er det isåfall ny praksis innført i løpet av de siste tre årene?

 

For tre år siden er jeg iallefall sikker på at selgere på elkjøp (iallefall den lokale butikken her) fikk utbetalt bonus ut fra hva de hadde solgt...

Ja, jeg har det fra sikre kilder. Jeg har en søster som er elkjøp-selger.

Lenke til kommentar
Hmm...for en stund siden var det mye styr i nyhetene om elkjøp-selgere som prakket på folk dyrere varer enn de hadde tenkt å kjøpe. Mye av årsaken til dette er vel at selgerene på elkjøp får provisjon (bonus) beregnet ut fra fortjenesten på varene de selger - og de billigste lokkevarene har lav fortjenste (og dermed lav bonus for selger)

Dette er løgn, tull og fanteri. Hvor i alle dager har du hørt dette?

Tja, det begynner å bli lenge siden...og husken er ikke så god...

 

I farten fant jeg igjen denne linken: http://www.dagbladet.no/dinside/2002/10/02/350299.html og her beskrives det jeg skisserte, men det står vel her om elkjeder generelt, og ikke el-kjøp spesielt...

 

 

edit: på http://www.dagbladet.no/dinside/2002/10/02/350304.html står det:

Flere eksselgere Dagbladet snakket med bekreftet at Elkjøp-selgere bevisst holdt tilbake såkalte lokkevarer for å heller selge dyrere varer som ga dem høyere bonuser. Hele Elkjøp-systemet er bygget på dette, hevdet selgerne.

 

På samme side svarer el-kjøps infosjef:

Men, som de fleste andre er våre selgere opptatt av å tjene penger. Det er en resultatorientert kultur i Elkjøp, og selgerne har en lønn som består av både fastlønn og bonus.

 

Er du sikker på at dette er løgn, tull og fanteri? :p

Endret av tomahg
Lenke til kommentar
Hmm...for en stund siden var det mye styr i nyhetene om elkjøp-selgere som prakket på folk dyrere varer enn de hadde tenkt å kjøpe. Mye av årsaken til dette er vel at selgerene på elkjøp får provisjon (bonus) beregnet ut fra fortjenesten på varene de selger - og de billigste lokkevarene har lav fortjenste (og dermed lav bonus for selger)

Dette er løgn, tull og fanteri. Hvor i alle dager har du hørt dette?

Tja, det begynner å bli lenge siden...og husken er ikke så god...

 

I farten fant jeg igjen denne linken: http://www.dagbladet.no/dinside/2002/10/02/350299.html og her beskrives det jeg skisserte, men det står vel her om elkjeder generelt, og ikke el-kjøp spesielt...

 

 

edit: på http://www.dagbladet.no/dinside/2002/10/02/350304.html står det:

Flere eksselgere Dagbladet snakket med bekreftet at Elkjøp-selgere bevisst holdt tilbake såkalte lokkevarer for å heller selge dyrere varer som ga dem høyere bonuser. Hele Elkjøp-systemet er bygget på dette, hevdet selgerne.

Det må skilles mellom frittstående butikker og butikker eid av kjeden.

Bonus utbetales ikke til selgere i frittstående butikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...