Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

Samme gruppe et par år tidligere, også her et TV-studio

innslag med en skolelyspublik.

 

De bruker her en eller annen slags propell inni en kasse (til venstre for keybordisten). Tror den

er tilknyttet det elekrtiske orgelet? Har aldri sett eller hørt om

det der før.

Er det noe kjent flere brukte, eller er det noe spesielt?

Man hører virkningen av det (tror jeg) akkurat i det hele bandet tar av etter en akustisk gitar intro.

 

http://www.youtube.com/watch?v=GI5woI9o48w

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en Leslie speaker, den består av 3 hornhøytalere som roterer inni kabinettet og "slynger" lyden rundt. Hastigheten kan settes med en spake på Hammond-orgelet. Det er derfor det høres som om lyden vibrerer i volum. Esensiellt tilbehør til et hammond-orgel.

 

Synther og etterligninger emulere leslie effekten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en Leslie speaker, den består av 3 hornhøytalere som roterer inni kabinettet og "slynger" lyden rundt. Hastigheten kan settes med en spake på Hammond-orgelet. Det er derfor det høres som om lyden vibrerer i volum. Esensiellt tilbehør til et hammond-orgel.

 

Synther og etterligninger emulere leslie effekten.

 

Ok takk for oppklaringen! :blush:

Lenke til kommentar

Men i svarte heite jævla hælvete korfor har ingen tipsa oss om dette bandet før?

 

http://www.youtube.com/watch?v=Qp_O7Tq865k&feature=share

 

:love::love::love:

 

Norske er de også :new_woot:

 

Nå er dette ene og alene min uttalelse som står for min egen regning: Men er av den oppfatning at sånn type polerte soundscapes - (og da særlig de av nyere dato) faller fort gjennom.

 

Det der gjorde Pink Floyd en gang i tiden bedre, selv om flere og flere (med rette) også anser dem som noe overvurderte.

Man må nok ha mer enn det å fare med. Hvordan markedet for såkalt 'progressiv' og lignende musikk slår ut i dag skal jeg vedkjenne å vite mindre om. Men det virker som et surr av tifeldigheter og lite ekte vare å forholde seg til egentlig

 

Fritt ytret :ph34r:

Lenke til kommentar

maudlin of the Well!

 

Vet ikke om dere liker denne type musikk, men for meg er den det absolut beste!

 

maudlin of the Well — Heaven and Weak

 

Jeg tykker de er sinnsykt bra!

 

Om noen intresserar seg, skal de også publisere to av sine eldre plater — Bath (som denne sangen er fra) og Leaving You Body Map på vinyl!

Dette skal være en deilig pakke:

maudlin of the Well — Bath/Leaving Your Body Map LP box set promo

Lenke til kommentar

Nyeste albumet til Maudlin of the well var veldig bra, likte også Haken - Visions(kanskje årets beste album!!). 2011 har faktisk vært et veldig bra år!! :w00t:

 

Visions

Summereve

Heritage

The Suffering Joy

A Dramatic Turn of Events

Grace for Downing

Testimony 2

++!!

Endret av Glutar
Lenke til kommentar

Jøsses! Den første var virkelig kvalitet. Låt nummer 2, not som much. Tror jeg må prøve å få tak i dette på vinyl. :dribble: Noen som vet om det er vanskelig å oppdrive?

Plata Quiche Maya, som den første kommer fra, er ikke billig du. Den går ofte fra 300-500kr til oppi tusenlapper. Har selv vært på utkikk etter plater av dem, men der er ikke lett å finne. Lykke til med jakten, uansett!

Lenke til kommentar

Eg har gitt meg sjølv ein utfordring. Dei neste sju dagane skal eg kun lytta til album eg aldri har høyrt før og eg har heller ikkje lov å høyra det same to gonger.

 

Kjem til å bruka tråden her for å finna noko nytt og spanande.

Vil anbefale:

Genesis - Wind & Wuthering (Ett vakkert og stemningsfullt album. Må høres flere ganger for å komme inn i det.)

Banco Del Mutuo Soccorso - Darwin! (Superb italiensk prog. Noe av det beste.)

King Crimson - In The Wake Of Poseidon (KCs andre album. I samme stil som deres første. Like bra)

Yes - Yessongs (Ett av tidenes livealbum. Live versjonene av Starship Trooper og Heart Of The Sunrise overgår studioversjonene, noe som er vanskelig.)

Van Der Graaf Generator - Pawn Hearts (Skikkelig heavy prog. Noe av deres beste. A Plague of Lighthouse Keepers er et mesterverk.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...