Gå til innhold

AMD Dual Core erfaringer tråden


Betroz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å sette en 120mm vifte strategisk til....det har jeg gjort. Som følge av det har idle tempen på skjermkortet mitt droppet 4 grader og jeg kan også sette ned hastigheten på chipset vifta mi! Jeg bruker en 120mm vifte på 22 dB og den hjelper mye (blåser over skjermkortet og ned på hovedkortet) :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå kjører eg CPU på 2720mhz, 1,55vcore, windows funker ok, men Prime klarer ikkje mere enn 20-30 sekunder :cool:

 

Edit: Økte vcore til 1,65v, da klarer eg å kjøre 3DMark, men får ikkje noe bedre score enn eg fikk på 2520mhz. Fikk 8396, men no har eg antivirus og skit innstallert. CPU kom opp i 54 grader på det meste. Prime95 gir opp etter to minutter. Tror eg klokker litt ned igjen eg :cool:

 

Edit2:

 

Hva med å sette en 120mm vifte strategisk til....det har jeg gjort. Som følge av det har idle tempen på skjermkortet mitt droppet 4 grader og jeg kan også sette ned hastigheten på chipset vifta mi!

 

Eg har saget hull i toppen på kabinettet mitt og satt inn en av 120mm viftene der til å blåse ut av kabinettet. Men eg vurderer å bytte ut grafikkortet med Asus's TOP kort med Arctic cooling NV silencer som blåser ut av kabinettet. Da vil kortet hjelpe til å holde temperaturen nede, istedenfor som no at det blåser varm luft ut ved siden av chipsett-kjøleren. Da kan eg kanskje snu vifta i toppen også.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er meget fornøyd med min X2 3800+, alt går glatt som silke. Av en eller annen grunn får jeg ikke Cool'n'Quiet til å funke, enda jeg gjorde akkurat det samme som med en vanlig 3500+, HK og bios er likt osv, ikke at jeg egentlih bryr meg så mye, iogmed at jeg bare hadde tenkt å teste det, men litt merklig allikevel.

 

Kjøler med en zalman reserator vannkjøling, og ligger i overkant av 40 grader under load. Ellers prøver jeg å kjøre uten paging file på disk, noe som tilsynelatende funker fint...

 

AtW

Lenke til kommentar

Med min luftkjøling så fikk jeg bare 2.55 Ghz max dual Prime95 stabilt. Grunnen er at den ene kjerna (core0) ikke ville høyere. På denne hastigheten måtte jeg gi den hele 1.52V for at den skulle være stabil. Dette gjorde at load temperaturen var i underkant av 60 grader, noe for varmt egentlig mener jeg.

 

Nå kjører jeg den på akkurat 2500 MHz og 1.43V og da ligger load tempen på ca 50 grader med dual Prime95 (varierer etter hva rom tempen er selvfølgelig).

 

Dessuten er det nesten umulig å merke forskjell i spill om jeg kjører den 50-100 Mhz fra eller til. Kunne sikkert kjørt den på 2.4 Ghz og ikke merka forskjell også! Men 2.5 Ghz er ett pent tall da ;)

 

Stabilitet og lite støy er tross alt det viktigste.

Lenke til kommentar

Min 4400+ med Thermalright XP-120 ligger på 28-30c idle, 36-38 load på 2200mhz, 1,25vcore.

Overklokket til 2536mhz 1,39vcore er den 32-34 idle og 42-44 load.

Overklokket til 2600mhz 1,55 vcore er den 34-36 idle og 46-48 load.

Disse settingene er stabile med to X prime 95 kjørende over natten.

Har kjørt 3D Mark 2005 på 2720mhz, 1,65vcore, men da klarer eg ikkje å kjøre prime mere enn 2-3 min før eg får feil. På 2720mhz kryper temperatur fort opp mot 60c load. På 2600mhz kommer temperatur på chipsett og hovedkort opp mot 60 grader etter en times tid med spilling eller prime 95. Det synest eg er litt høyt, så eg holder meg på 2536mhz (317X8). Da holder alle temperaturer seg under 50c.

Lenke til kommentar

Hva før du ved full load, dvs dobbel Prime 95? Min X2 3800+ @2650 stabiliserer seg på 58C. Bruker Big Typhoon som kjøler. (får feil på kjerne 1 @2700Mhz). Kjører 1.53 som vcore (kan sikkert sette den noe ned men...)

 

Pleier uansett sette ned hastigheten til 2600, da jeg ikke merker noen praktisk forskjell, samt kan kjøre lavere timings på ram.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg skal teste en elan vital greenberger til oppsettet mitt (se om vifta går på noen gang), og i den forbindelse vil jeg gjerne ha 100% load en time eller to, men hverken primetest eller CPU-burn in makter å få til mer enn ca 60%, er det noen som har noen tips?

 

AtW

:hmm:

Dette har da vært forklart/beskrevet i "en del" tråder.. som sikkert ett av dine 6000+ innlegg har deltatt i.. :p

Du kan enten kjøre Prime95 fra to kataloger.. eller Sp2004.exe i to instanser og sette den ene instansen til å kjøre på CPU0 og den andre på CPU1.

(Slik gjør jeg det.. SP2004.exe er Prime95 med forbedret GUI/funksjonalitet.. uten annen funksjonalitet enn stresstesting).

 

PS og Edit:

Å kjøre slik "dual-prime" er en fin test av PSU'er.

Særlig på Intel-system får man virkelig "kjørt" PSU. Man hører tydelig viftehastighet øker.. og at det "lukter varmt" etterhvert.

Ikke noe problem å varme opp ei lita stue.. :p

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Bestemte meg for å skikkelig teste multitasking egenskapene til min X2 4400+ her om dagen. Det jeg ville finne ut var om jeg fikk bra flyt i Counter Strike: Source mens jeg kjøre noen programmer som bruker mye CPU kraft. Som dere vet så er CS:S ett spill som krever mye av prosessoren, spessielt når man spiller på en 40 player server som Superserver 1.

 

Test 1 : La WindowsXP styre CPU ressursjene automatisk

Jeg satt i gang en full system scan av mine harddisker med både Norton Antivirus 2005 og Microsoft Anti-spyware beta1, så startet jeg CS:S og begynte å spille på Superserver (1). Dette stresser begge kjernene 80-100% hele tiden. Norton er faktisk multithreaded la jeg merke til!

 

Resultat fra test 1 :

CS:S er ikke spillbart i det hele tatt! Det hakker som en gud!

 

Test 2 : Bruke Windows Task Manager til å sette 'affinity' manuelt.

Jeg satte CS:S til å kjøre bare på core0 mens Norton fikk kjøre som det ville. (kunne ikke sette affinity på Norton da det er multithreaded og bruker begge kjernene)

 

Resultat fra test 2 :

Nå fikk jeg bedre flyt siden jeg bare kjørte 2 CPU intensive applikasjoner. Men jeg vil ikke si at CS:S var spillbart akkurat!

 

Test 3 : Bruke Windows Task Manager til å sette 'affinity' manuelt.

Her satte jeg CS:S også på core0. Så satte jeg SuperPI til å kalkulere 32M på core1.

 

Resultat fra test 3 :

CS:S hadde perfekt flyt. Ingen tegn til hakking!

 

Test 4 : La WindowsXP styre CPU ressursjene automatisk

Her satte jeg igang Norton, Microsoft antispyware, SuperPI 32M og jobbet med noen bilder i Paint Shop Pro 9.1 (åpne mange bilder samtidig og sette på noen filte på dem).

 

Resultat fra test 4:

Joda systemet var såpass responsivt at jeg kunne jobbe i Paint Shop PRO uten særlig problem. Alt gikk ikke helt smooth, men sammenliknet med en enkelt kjerne CPU, så er det nok en stor forskjell i en slik situasjon.

 

Konklusjonen min til dette :

Å kjøre ett spill på en kjerne og ett annet CPU intensivt program (hva det måtte være) på den andre kjerna funker utmerket på en dual core prosessor. Kjører du dermed 3 eller flere CPU intensive programmer mens du spiller, ja da går det heller dårlig! Spill som CS:S krever mye CPU så slik er det bare. Her vil nok en quad core CPU hjelpe når slike kommer.

 

Selv om man har en dobbeltkjerne CPU, så er det nok smartest å la spillet få prosessoren for seg selv. Små bakgrunnsprogrammer krever lite uansett, så det går greit selv på enkeltkjerne.

 

Så til dere som bruke PC'n mest til å spille på og lurer på om dobbeltkjerne er noe for deg, så er svaret : Ikke enda. Når Windows Vista kommer så er tiden mer moden for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...