Gå til innhold

AMD Dual Core erfaringer tråden


Betroz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sant sant...

 

Kan poste et bilde av maskinen min. Som nevnt før kjører jeg en Athlon 64 X2 4400+ orginalt klokket med vannkjøling. Temeraturen i vanlig Windows bruk ligger på mellom 28 og 30 grader.

 

Merker også at harddisken er en flaskehald, kanskje jeg burde vurdere en Raptor disk til for å sette i RAID0 ;)

 

Edit: Litt rot inne i maskinen, bruker en midlertidig PSU. Lynet tok min OCZ PowerStream 520W, så bruker nå en AOpen 350W

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liten respons i denne tråden ja... :hmm:

 

Lagt merke til at når jeg spiller CS:S så 'hakker' det på en rar måte selv om fps'n er på godt over 60 mesteparten av tiden. Satte hl2.exe til å kjøre bare på den ene kjerna og denne 'hakkingen' forsvinner. Merka ikke noe til dette da jeg spilte Half Life 2 da menne... Noen andre med liknende erfaringer?

 

Åh kom igjen nå da folkens med dual core ;)

Lenke til kommentar

Tja eneste er at 4800+ overklokker litt høyere enn 4400+. 5400,- kr er bra pris for den, men slettest ikke billig.

 

Hadde jeg visst det jeg vet i dag, så hadde jeg kjøpt meg en 3700+ SD isteden for min 4400+. Overklokket den 3700+ opp til 2.8 og klart meg med den frem til AMD får sine dual core prosessorer på 65nm og socket M2.

Lenke til kommentar
Tja eneste er at 4800+ overklokker litt høyere enn 4400+. 5400,- kr er bra pris for den, men slettest ikke billig.

 

Hadde jeg visst det jeg vet i dag, så hadde jeg kjøpt meg en 3700+ SD isteden for min 4400+. Overklokket den 3700+ opp til 2.8 og klart meg med den frem til AMD får sine dual core prosessorer på 65nm og socket M2.

Det var hva jeg gjorde . :)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt X2 4800 + i snart to uker, jeg merker best at minnekontrolleren er bedre enn min gamle FX 55 Clawhammer. For første gang fungerer Corsair XMS 4400 Twinx minnet mitt skikkelig, uten den underliggende tendensen til ustabilitet jeg hadde med FX'en.

 

Stabil i dual Prime 95, både i stock speed og i overklokket stand. Jeg kunne overklokke FX'en også, men da var den ikke lenger prime-stabil. Akkurat nå kjører jeg X 2'en på

2 640 MHz, med en minimal økning av Vcore. Derfor håper jeg at jeg kan gå et stykke til, uten at den blir alt for varm. Men jeg tar det gradvis, for tiden er jeg happy med den hastigheten jeg har.

 

Ellers synes jeg at ting flyter bedre, du kan kjøre flere applikasjoner samtidig og ha mange tab'er gående i browserne uten at dette merkes. Og det er jo det som er multiprosessorenes force. Eneste umiddelbare drawback er prisen, det merkes at AMD synes de er enerådende for tiden.

 

X2 3800 + er sånn sett et bra alternativ, fra andre nettsteder rapporteres det om flere overklokkinger opp mot 2 700 - 2 800 MHz, og det på luft.

 

På gøy testet jeg å sette X2'en rett inn, uten å installere XP på nytt. XP skiftet HAL til multiprosessor av seg selv, slik at taskmanager viste 2 CPU'er osv. Kjørte 3Dmark 05, Sisoft Sandra, dualmode Superpi og Prime 95 uten problemer. Så formaterte jeg diskene og la inn XP på nytt, og utførte de samme testene. Ingen større forskjeller der, noe som tyder på at XP klarte overgangen fra singlecore til dualcore-modus bra, uten å måtte legges inn på nytt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har eg hatt X2 4400+ i tre uker, og er meget fornøyd.

 

Handlevogn

 

Kjører cpu på 2520Mhz 1,4vcore (FSB 315Mhz X8), minnet på 220mhz uten å øke spenning eller slakke på timingene (2,3,2,5).

 

Klokker grafikkortet til 480mhz core / 1300mhz ram.

 

Får 8406 3DMark 2005 på en clean windows :thumbup:

 

CPU er stabil på 2630mhz 1,5vcore, men da synest eg det blir for varmt.

ITE Smartguardian rapporterer da at PWM IC ligger rundt 60 grader etter å ha spilt en times tid. Det synest eg blir for mye. Redd for å ødelegge noe :blush:

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Dragavon da har du fått både en bedre CPU og RAM enn meg. Core0 på min X2 4400+ vil ikke høyere enn 2.55 Ghz stabilt, mens Core1 vil høyere. Mine RAM brikker må jeg sette på 2.5-3-3-7 timings bare jeg øker frekvensen litt over standard...! (samme brikker som deg)

 

Det kommer sikkert bedre CPU kjølere enn den XP120 som du har, så da kan du jo bytte og så kjøre din CPU stabilt på 2630 Mhz da ;)

Lenke til kommentar

Ramen min har faktisk blitt gradvis raskere etter som tiden har gått. Første gang eg prøvde å klokke litt, etter å ha hatt PCen en uke, så kom eg ikkje over 206Mhz før eg måtte slakke på timings, og når eg overklokket CPU så måtte eg faktisk kjøre på 3-4-4-8 på 200Mhz!

 

I begynnelsen av denne uka så fikk eg maks 216Mhz stabilt uten å gjøre noe. Så det er litt spennende å prøve seg :cool:

 

Temperaturen på CPU på 1,5v er ikkje så ille, 38-40 idle og 50-52 load. PWM IC tror eg er en spenningsregulator på hovedkortet eller noe sånt. Tror ikkje den blir noe lavere med en annen CPU-kjøler. Og om nødvendig kan eg uansett skifte vifte, den eg har no går bare på 1200rpm, kan bytte til 1600 eller 2400 uten at det blir veldig mye bråk. Men er veldig fornøyd no :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Raptor' date='02/08/2005 : 09:14'] Da er dual-core ssystemet installert, og alt fungerer som det skal! :yes:

 

Jeg er nå den heldige eier av en Athlon 64 X2 4400+ basert på "Toledo" kjernen. Kjører foreløpig både 32bit og 64bit Windows XP Pro, samt 64bit Fedora Core 4

 

Jeg bruker vannkjøling på prosessoren. Har en Dager Den TXD blokk, selvsagt med Artic Silver 5. Har foreløpig ikke klokket prosessoren.

 

Cool & Quiet er aktivert...

Idle temperatur er rundt 28 grader

Temperaturen på hovedkortet er 30 grader

 

Hovedkortet jeg bruker er et ASUS A8N-SLI Premium, og det var klart for dual-core rett ut av boksen. Liker den pasive heatpipe kjølingen på chipsetet!

 

Venter nå på at nVidia skal lansere GeForce 7800GT ;)

hvordan har du fått cool and quiet til å funke?

får det ikke til på min A8n sli deluxe/x2 4200

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...