Gå til innhold

AMD Dual Core erfaringer tråden


Betroz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

"Puslete" stock-kjøler på en CPU til godt over både 3k og 4k er litt feil prio etter min mening.

Men nå kan jeg jo ikke ha noe originalt jeg da.. :!:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Byttet hovedkort pga en dårlig sata-kontakt på det gamle. Også byttet eg ut mine Papst 4412F/2GLL med SilenX iXtrema PRO - 120mm 14dBA.

 

Er meget fornøyd med de nye viftene, temperaturene gikk ned 2-5c over hele linja og PCen er faktisk litt stillere enn før. Spesielt chipsettet hadde godt av den økte luftstrømmen i kabinettet, temperatur på chipsett gikk ned med 7-8c :w00t:

 

Når eg begynnte å overklokke så ser det ut som om CPU klarer seg med mindre spenning enn den trengte på det gamle hovedkortet, nå ser den ut til å være stabil på 2600mhz/1,47vcore :dribble:

 

Edit: Fikk feil i Prime95 etter halvannen time, så da prøver eg med 1,5vcore :hmm:

 

Min Toldedo er også produsert uke 25.

 

oc.jpg

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Bra at du får din stabil på 2.6 Ghz da Dragavon ;)

Max på min er 2550 Mhz med 1.52V, men da ligger tempen rundt 60 grader load. Kjører den til vanlig på 2533 MHz og 1.48V.

 

Lyst på raskere saker, men får klare meg med min X2 frem til socket M2 kommer. Innen den tid så har nok AMD kommet med ny stepping som gjør det mulig med 2.8 Ghz tenker jeg.

Lenke til kommentar
Bråker stock-kjøleren på amd x2 mye ?

Imed at jeg har en støysvak PC så syns jeg den bråker mye @ full rpm.

 

boxed.jpg

 

Min BOXED-kjøler hadde ingen fancy heatpipes ol. :(

 

Tok noen videosnutter med mitt kamera, de er ikke de best men men.

 

High speed

 

Low speed

 

Håper det hjalp litt.

4849544[/snapback]

 

Hvorfor er din så stusselig a?? Har med Heat.pipes og sånn jeg!..

Min CPU er helt grei til mitt forbruk! Får kjørt alt på high og sånn..

 

Men Skjønner enda ikke ossen man skal klokke den :love::blush::p:P

 

Kristian

Lenke til kommentar
Hvorfor er din så stusselig a?? Har med Heat.pipes og sånn jeg!..

Min CPU er helt grei til mitt forbruk! Får kjørt alt på high og sånn..

 

Men Skjønner enda ikke ossen man skal klokke den :love:  :blush::p:P

 

Kristian

5012744[/snapback]

Fordi jeg har billigutgaven. De måtte sikkert spare på noe for å få prisen ned :p Kjører med vann så har den som backup uansett.

Har ikke testet den ennå.

Endret av Pels
Lenke til kommentar
Min 4400+ med Thermalright XP-120 ligger på 28-30c idle, 36-38 load på 2200mhz, 1,25vcore.

Overklokket til 2536mhz 1,39vcore er den 32-34 idle og 42-44 load.

Overklokket til 2600mhz 1,55 vcore er den 34-36 idle og 46-48 load.

Disse settingene er stabile med to X prime 95 kjørende over natten.

Har kjørt 3D Mark 2005 på 2720mhz, 1,65vcore, men da klarer eg ikkje å kjøre prime mere enn 2-3 min før eg får feil. På 2720mhz kryper temperatur fort opp mot 60c load. På 2600mhz kommer temperatur på chipsett og hovedkort opp mot 60 grader etter en times tid med spilling eller prime 95. Det synest eg er litt høyt, så eg holder meg på 2536mhz (317X8). Da holder alle temperaturer seg under 50c.

4838389[/snapback]

 

Hei Dragavon, har dette oppsettet:

 

Jeg har følgende oppsett:

 

Kabinett: Lian Li PC6070 Scand kabinett med to stk 120 vifter

Strømforsyning: Mist 500 W strømforsyning

Hovedkort: Asus A8N Premium med passiv kjøling

CPU: AMD X2 4400+

CPU-kjøler: Thermalright XP-120 (uten vifte)

RAM: Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048mb

DVD: Benq DW1640

XFX GeForce 6600 256MB Passive Cooling PCI-Express

 

Siden du har samme CPU-kjøler og CPU som meg - krever kjøleren vifte? Spiller ikke, mye fotoarbeid.

Lenke til kommentar
Min 4400+ med Thermalright XP-120 ligger på 28-30c idle, 36-38 load på 2200mhz, 1,25vcore.

Overklokket til 2536mhz 1,39vcore er den 32-34 idle og 42-44 load.

Overklokket til 2600mhz 1,55 vcore er den 34-36 idle og 46-48 load.

Disse settingene er stabile med to X prime 95 kjørende over natten.

Har kjørt 3D Mark 2005 på 2720mhz, 1,65vcore, men da klarer eg ikkje å kjøre prime mere enn 2-3 min før eg får feil. På 2720mhz kryper temperatur fort opp mot 60c load. På 2600mhz kommer temperatur på chipsett og hovedkort opp mot 60 grader etter en times tid med spilling eller prime 95. Det synest eg er litt høyt, så eg holder meg på 2536mhz (317X8). Da holder alle temperaturer seg under 50c.

4838389[/snapback]

 

Hei Dragavon, har dette oppsettet:

 

Jeg har følgende oppsett:

 

Kabinett: Lian Li PC6070 Scand kabinett med to stk 120 vifter

Strømforsyning: Mist 500 W strømforsyning

Hovedkort: Asus A8N Premium med passiv kjøling

CPU: AMD X2 4400+

CPU-kjøler: Thermalright XP-120 (uten vifte)

RAM: Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048mb

DVD: Benq DW1640

XFX GeForce 6600 256MB Passive Cooling PCI-Express

 

Siden du har samme CPU-kjøler og CPU som meg - krever kjøleren vifte? Spiller ikke, mye fotoarbeid.

5018269[/snapback]

 

Takk for tilbakemelding.

 

Tror jeg også går for et Asus Premium kort. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt DFI med hensyn til overklokking, men har fått inntrykket at det er mye problemer med disse her på forumet.

 

MrG

Lenke til kommentar

Hei Dragavon, har dette oppsettet:

 

Jeg har følgende oppsett:

 

<snippesnipp>

 

Siden du har samme CPU-kjøler og CPU som meg - krever kjøleren vifte? Spiller ikke, mye fotoarbeid.

 

Eg har altså et PCV-2000 Plus kabinett. Plus betyr at der er en slags trakt som leder luft fra vifta i bakveggen mot prosessorkjøleren. Eg testet å kjøre uten vifta på prosessorkjøleren i gang, bare med vifta som trakk luft inn i kabinettet. Det gikk fint en stund mens eg ikkje belastet prosessoren, men ble veldig mye varmere med en gang eg gjorde noe. Eg vil IKKJE annbefale å kjøre uten vifte, men selv den stilleste 120mm gir veldig god kjøling. Du kan ha en vifte du ikkje hører i det hele tatt.

 

Men innstaller overvåkingsprogrammet som kom med hovedkortet ditt, ås kan du følge med på temperaturene dine.

 

Photoshop er jo tildels tungt prosessorarbeid.

Lenke til kommentar
hva er max anbefalt Vcore til daglig bruk? blir arti og se 3d mark 2001 tester nár det slippes skjermkort drivere som stőtter dual core. da ser man virkelig hva man har og vinne med en dualcore

5022392[/snapback]

Max 1.60V har jeg hørt. Noen sier bare 1.55V også. (luftkjøling/vannkjøling)

Tror ikke skjermkort drivere med støtte for dual core vil hjelpe 3DMark resultater. Selve grafikkmotoren må være skrevet for det også. Dette tar tid, men spill vil støtte dual core etterhvert.

Lenke til kommentar
hva er max anbefalt Vcore til daglig bruk? blir arti og se 3d mark 2001 tester nár det slippes skjermkort drivere som stőtter dual core. da ser man virkelig hva man har og vinne med en dualcore

5022392[/snapback]

Max 1.60V har jeg hørt. Noen sier bare 1.55V også. (luftkjøling/vannkjøling)

Tror ikke skjermkort drivere med støtte for dual core vil hjelpe 3DMark resultater. Selve grafikkmotoren må være skrevet for det også. Dette tar tid, men spill vil støtte dual core etterhvert.

5022792[/snapback]

 

 

1,55 er jo ganske mye hvis det er under 1,4 til vanlig. ser jo at de fleste her nár 2,5-2,6 med sá mye volt. má innrőmme at jeg gár og sikler litt pá en 3800+ men tror ikke det noen vits nár jeg i dag kjőrer 3200+@2,5.

 

angáende ati driverne vet jeg ikke om jeg er enig i om vi blir og se noen őkning eller ikke 2001 er jo veeeeldig cpu főlsom sá det skulle váre rart om det ikke skulle főre til ytelses őkning. men hvis det er som du sier sá tipper jeg vi fár se noen pacher som muliggjőr dette. ihvertfall pá de nyere 3d markene.

 

det hadde várt artig og sett hvordan superPI hadde blitt hvis den hadde fátt brukt begge kjárnene :hmm:

Lenke til kommentar
Max 1.60V har jeg hørt. Noen sier bare 1.55V også. (luftkjøling/vannkjøling)

5022792[/snapback]

 

Har sett folk her på forumet påstå at de kjører Winchester CPUer på 1,7-1,8.

 

Sjølv er eg veldig skeptisk til å gå noe høyere enn 1,6. Men uansett så må man være klar over at det er en viss sjanse for at prosesspren ryker fortere når man øker spenningen.

 

Eg leste ett sted på nettet om dette for en stund siden, (anandtech eller Tom's hardware), der de hadde fått informasjon fra AMD at prosessorene deres var produsert for å vare i ca 20 år. Dersom du økte spenningen og overklokket så ville det redusere levetiden på prosessoren. Men om min 4400+ klarer 3 år på den spenningen eg gir den no, så er eg uansett godt fornøyd. Da kommer eg uansett til å selge den og resten av hardwaren min for å bygge ny maskin.

 

Men man må være forberedt på at ting ryker, og ha råd til å erstatte ting uten å klage og syte. Vil man være med på leken.... :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...