Gå til innhold

Problem med enkel elektronikk (Ja, jeg er blond)


Anbefalte innlegg

Skal lage en "strømbeltespenne" så kjekke gutter som meg og kameraten min ikke blir voldtatt.. :tease:

 

Vel, har en 9V batteri med en rød ledning fra pluss og en svart fra minus.. Disse går til hver sin mynt (eller samme beltespenne som jeg vet leder strøm, akkurat som mynten)! Når vi tar disse imot hverandre, tar på betltespenna eller noe sånt merker vi ingenting.. Hvorfor? Burde vi ikke få støt? Er noe koble feil? Vi har surre ledningen rundt hver pol.. Skal den neddi kanskje? Hmmm, legger iallfall med et raskt bilde..

post-112-1120660132_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å? Offda.. Bommert altså! FÅr bare kjøpe 10 batterier da, koster jo bare hundre..

Men resultatet blir et godt stykke fra et strømgjerde. :)

 

Når vi tar disse imot

 

Tar du myntene borti hverandre kortslutter du batteriet :cry:

Endret av ikkeno
Lenke til kommentar
Hmmm.. Hvor mange batterier skal til før man får et merkbart støt da? Skal være litt, men ikke for mye! Som et strømgjerdet kanskje?

Et strømgjerde har som regel ca. 6000V, med andre ord over 660 batterier :p Men det leverer nesten ikke strøm, dermed er det #&%%#& vondt, men ganske så ufarlig.

Lenke til kommentar

Spenningen må være minst 50V for at du skal merke noe, men du må ett stykke opp for å merke det skikkelig.

 

Kan jo lage ett kondensatorbelte hvor du har nærmere 200 stk ladet opp, så dersom noen prøver seg så får hånden deres besøk av minst 5 kondensatorer :dribble: som tømmer ut sine kjære Volt for å beskytte deg :D

Endret av Spacerider
Lenke til kommentar

Du kan jo bruke engangskameraer da, og koble sammen kondensatorene.

Sjekk tråden "Zapp vennene dine 300-400v"

Gjør vondt nok det.

Og en inverter til katoder går vel også, så vidt jeg har hørt. Mulig at du må ha 12v da, men en inverter er billig også, rundt 50kr.

Lenke til kommentar

Det med å kjenne spenning har mye med fuktighet å gjøre.

Har du prøvd å koble bilbatteriet i regnvær, personlig synes jeg det er litt ubehagelig.

Passerer du 20V vil det nok bli mærkbart.

Over 50V kan man få strømgjennomgang på over 30mA og tro meg det mærkes!

Dobler man dette kommer man opp i berøringsspenninger ved jordfeil som kan være døderlig.

Det skumle med likespenning er at det er ingen sinuskurve og da heller ingen 0 punkt som man har anledning til å slippe på selv om den muligheten er mere teoretisk, men uansett du sitter mye bedre fast med likestrøm en med vekselstrøm da musklene får et stabilt signal som sier hold.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Trodde det var motsatt jeg, at når det er:

-Vekselspenning så får musklene krampelignende trekk, som fører til at du holder lengre ved spenningskilden (avhengig av hvordan du holder).

-Likestrøm trodde jeg ga deg ett sjokk som gjorde at du slapp kilden men fikk ett brannsår etterpå.

 

Som sagt så er jeg ikke sikker på dette, så vennligst korriger meg dersom jeg tar feil...

(Må også nevnes at det er forskjell ifra teori og praksis, så vær forsiktig dersom du skal eksprimentere (vet ikke om det er sånn ordet skrives))

Lenke til kommentar

det somer farlig er somoftest frekvensen, den har en jo ikke i likestrøm så en vil ikkje sitte så lett fast, og strømmen vil være "mindre farlig da"

 

er mye rart i det du sier perpyro?

en kan da få strømgjennomgang på 30mA med lavere spenninger en 50V, men kjangsen er jo heller liten. hva kroppen tåler varierer jo fra dag til dag, men mener at 10mA, gjennom hjertet somoftest er nok.

 

"dobler man dette kommer man opp i berøringsspenninger ved jordfeil" ?

var ikkje heilt med på ka du meinte der.

Lenke til kommentar

Et strømgjerde, som man finner på gårder, gir et støt på ca 12000v. Men mengden ampere er minimal. Derfor ikke farlig. Men skal du kjenne det skikkelig må du nok, som nevnt over, bruke en kondensator fra et engangskamera. Det holder nok med en, ved mindre du vil strømme ballene av deg :tease:. Har gjort det selv, og det er en grei mengde strøm. (ikke strømma ballene av meg, hvis noen trodde det:P)

 

Så hvis du da tar et engangskamera og åpner det, så tar du ut kondensatoren og kobler denne til et 1,5v batteri. Eller mer, er ikke sikker på om kondensatoren tåler det. Så lager du en snasen løsning, så når noen tar på beltet, da 2 poler får de et merkbart støt, som garantert vil sjokkere :thumbup:

Endret av Chris_LoX
Lenke til kommentar

Stemmer det Chris_LoX sier. Det kan oppstå minimal strøm ved stor spenning, selv om dette varierer ifra person til person (tykkelsen på hud, åpne sår, fuktig/svett/klam). Det er kroppens motstand som har noe å si.

 

-Pleier som oftest å stå på kondensatoren hvor stor spenning den max tåler.

-Holder med en kondensator, men du vet aldri hvor vedkommendes hånd "tar" deg.

 

Dersom du synes disse forklaringene er litt for avanserte/vanskelige, så prøv heller å finne en kobling over en "Stun-Gun". Skal visst være ganske så effektive (vet ikke om de er lovlige i Norge da men).

Lenke til kommentar

Det er selvsag forskjellig fra person til person hvor høy spenning som skal til for å få stor nok strømgjennomgang men forskriftene har satt 50V vekselspenning som nedre grense for "farlig" berøringsspenning ved normale omgivelser.

På baderom er denne spenningen mye mindre.

 

Det med veksel likespenning og det å henge fast så er det frekvensen som forstyrrer hjerterytmen slik at hjertet kan stoppe men det er strømmen som får musklene til å låse seg.

 

Mennesket er en elektrokjemisk organisme som styrers av elektriske og kjemiske signaler og musklene våre styres av elektriske signaler.

Vekselspenning skaper muskelkramper forde det elektriske signalet forteller muskelen om å slippe/holde/slippe/holde 50ganger i sekundet ved 50Hz så lenge spenningen veksler fra + til -.

Likespenning derimot gir det samme entydige signalet til muskelen hele tiden.

Begge typer spenninger gir musklene et mye kraftigere signal en det hjernen klarer å gi når man prøver å slippe så godt man kan slik at man henger fast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...