Gå til innhold

Problem med enkel elektronikk (Ja, jeg er blond)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
så, er det da en bipolar kondensator du har da?  :nei:

4700uf ved 200V

Den er ikke bipolær nei, og det har jeg heller aldri sagt!

Det var bare for å illustrere størrelsen på en kondensator som tåler slike spenninger... Det er en polarisert elektrolytt kondensator tatt fra en gammal strømforsyning til et serverskap...

 

Men, det finnes mange kondensatorer som ikke er polariserte, man må ikke bruke elektrolytt, jeg sitter nå å ser på en hel haug kjeramiske 15nF kondensatorer, dem kan fint kobles på 230V, har også fler 220nF plastkondensatorer her, de kan også kobles på 230V...

 

Mitt poeng har hele tiden vært at enkelte kondensatorer kan kobles på 230V vekselspenning.. Men det gjelder selvfølgelig ikke alle!!! Og når kapasitansen blir for stor vil reaktansen bli for liten og vi får en "kortsluttning"...

 

Hvis du kobler en kondensator til en stikkontakt så går sikringen - full kortslutning. Man trenger likestrøm for å lade en kondensator.

 

Jeg bare kommenterte håreks innlegg, men jeg var kanskje ikke god nok til å ordlegge meg... Men det jeg mente er at en kondensator kan lades med vekselspenning (hvis den har lav nok kapasitans og er enten bipolær eller upolarisert) Og det med at vi får full kortsluttning og sikringen går når man kobler en kondensator til en stikkkontakt gjelder bare hvis kondensatoren har for høy kapasitans (regnestykkene kan noen andre få regne ut... :p), dersom den er polarisert vil sikringen gå pluss at kondensatoren vil eksplodere...

 

I de fleste apparater som drives fra nettspenning sitter det en "liten" kondensator i parallell med inntaket (koblet direkte på 230V nettspenning), (bare se inni en PSU), dette er for å dempe støy, kondensatoren kortslutter høye transienter for å beskytte resten av elektronikken... Dette blei veldig OT, men bare for å illustrere at kondensatorer faktisk blir brukt rett på 230V...

Endret av thomfre
Lenke til kommentar
Da er vi enige. Jeg var heller ikke god nok til å formulere det jeg mente. Det var tross alt nevnt en 1 Farad kondis - det var store kondensatorer jeg tenkte på, burde ikke skrevet "en kondensator".

Da er alt ting greit... :thumbup:

 

Er en del dårlige formuleringer ute å går... skal passe på neste gang... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...