Gå til innhold

Problem med enkel elektronikk (Ja, jeg er blond)


Anbefalte innlegg

Virker som du har elektroutdanning perpyro.

Stemmer det du sier, forskriftene sier 50V~ ved norm. omg. og lavere ved baderom (NEK400 (forskriftsboka) for de som ikke tror meg).

 

MEN så må vi heller ikke glemme at han spør etter en enkel kobling og da er jo "kamerametoden" enklest!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så hvis du da tar et engangskamera og åpner det, så tar du ut kondensatoren og kobler denne til et 1,5v batteri. Eller mer, er ikke sikker på om kondensatoren tåler det. Så lager du en snasen løsning, så når noen tar på beltet, da 2 poler får de et merkbart støt, som garantert vil sjokkere :thumbup:

:hmm::nei:

 

Hvis du tar ut kondensatoren og kobler den til batteriet så vil jo ikke kondensatoren bli ladet med mer enn 1,5V, og dette er jo ikke værre enn batteriet...

 

Og en kondensator fra et engangskamera tåler vanligvis godt over 200V, så det er ikke noe problem med et 1,5V batteri, men det har ingen hensikt.... Da må man ha noe som får opp spenningen (som f.eks. resten av det engangskameraet)

Lenke til kommentar
Da må man ha noe som får opp spenningen (som f.eks. resten av det engangskameraet)

 

Kan koble en spole i serie. Er litt avansert kobling men når du kobler en spole i serie med en spenningskile så dannes det et magnetfelt rundt spolen. Med en gang du bryter forbindelsen så vil magnetfeltet rase, finne nærmeste jordingspunkt og levere et skikkelig støt til den uheldige. Var noe av det første vi prøvde i klassen vårs det (VK1 Elektronikk). Var visst ganske så hardt hørte jeg (turde ikke, lærern var jo gal).

Lenke til kommentar

Det var ikke meningen å holde foredrag om strømgjennomgang men bare fortelle litt farene ved å leke med strøm mens man holdt på.

For de som går på yrkesskolen så er det jo bare å prøve en 500V megger, så får dere følelsen av hva det dreier seg om.

Start da med å megge fingeren eller lignende før eventuelle masoshister fortsetter videre.

 

Og ja jeg er eleltroutdannet!

Gikk elektro GK og VK1 1991-1993, lærlingetiden 1995-1997 og har jobba som elektriker siden det.

Lenke til kommentar
Var noe av det første vi prøvde i klassen vårs det (VK1 Elektronikk). Var visst ganske så hardt hørte jeg (turde ikke, lærern var jo gal).

Prøvde dere ikke det før på VK1??? :hmm:

 

Det var noe av det første vi gjorde på GK Elektro... Hvor vondt det gjør kommer jo ann på induktansen til spolen... Og dette er jo en dårlig idé, ettersom man må bryte kretsen for å få transienten...

 

Det aller enkleste er rett og slett å bruke et engangskamera...

Endret av thomfre
Lenke til kommentar
Og dette er jo en dårlig idé, ettersom man må bryte kretsen for å få transienten.

Som sagt, læreren var gal, var han som brøt kretsen. Dessuten stod ikke han i sirkelen, han bare slapp ledningen opp og ned på batteriet. Han hadde 1 vinding rundt en annen stor spole (sirkelspole viss du kan kalle det) for å teste ut en teori: Om spenningen doblet seg ved 1 vinding rundt en annen spole. Etter reaksjonen ifra klassen min så tror jeg den gjorde det :yes:

 

Det aller enkleste er rett og slett å bruke et engangskamera...

Kan jo kjøpe ett strømaggregat for å ha på ryggen :p

Endret av Spacerider
Lenke til kommentar
Det er selvsag forskjellig fra person til person hvor høy spenning som skal til for å få stor nok strømgjennomgang men forskriftene har satt 50V vekselspenning som nedre grense for "farlig" berøringsspenning ved normale omgivelser.

På baderom er denne spenningen mye mindre.

Du mener kanskje øvre grense? ;)

Men nå er det vel satt 50V AC og 120 DC (eller husker jeg feil?), dermed kan det vel tyde på at AC er "farligere"?

 

Du er modig(viss det går an å si det) viss du tør prøve 500V med meggeren.

 

Ja, regner ikke med det er behagelig. Men alltid like artig å prøve det på folk som ikke aner hvordan en megger fungerer, bare å si det er et vanlig multimeter :innocent:

Lenke til kommentar

AC er farlig, men DC kan også være farlig, henviser da til ESD (Electronic Static Discharge). Bare for å illustrere: Dersom den relative luftfuktigheten er mindre enn 20% og du går på ett heldekkingsteppe (vet ikke helt hva det er) så er det i teorien mulig å "lade" seg opp til 35 000 V (tipper det hadde vært en god forsvarsmekanisme å brukt. :dribble: ).

 

Bare for å nevne det...

Endret av Spacerider
Lenke til kommentar

Da er det bare å ta seg en tur med den nye kielferga (Color Fantasy), der har dem noen tepper man får voldsomt med statisk ladning av, og så er det selvfølgelig metall på alt av ting man kan holde i der.... Var like morro å se på hver gang noen fant ut den "harde veien" hva som skjedde når man tok på metall etter å ha godt på teppene der.... :p

Lenke til kommentar

Kan kanskje også koble en operasjonsforsterker som spenningsforsterker med kondensator hvis du ikke syns det blir alt for avansert.. Operasjonsforsterkeren kan i teorien gi uendelig spenningsforsterking.. Du trenger bare to resistorer, en kondis og en operasjonsforsterker (fåes som IC sikkert på elfa). Forsterkingen er lik forholdet mellom Resistor1 og Resistor2 så hvis du bruker 40kOhm og 100Ohms motstander på et 9V batteri vil du få 3600V (40000Ohm / 100Ohm = 400*9V = 3600V) og det burde vel holde..

Rett meg hvis jeg tar feil..

 

Det er nok kanskje enklere å bruke et engangskamera.. :p

Lenke til kommentar
Du mener kanskje øvre grense?

Nei 50VAC er nedre grense for farlig berøringsspenning under vanlige forhold.

Jo høyere spenningen blir jo farligere er det.

Blir spenningen lavere defineres det som ufarlig berøringsspenning.(untatt på bad)

 

Uff NEKKen min ligger i firmabilen som lærlingen har i ferien.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
AC er farlig, men DC kan også være farlig, henviser da til ESD (Electronic Static Discharge). Bare for å illustrere: Dersom den relative luftfuktigheten er mindre enn 20% og du går på ett heldekkingsteppe (vet ikke helt hva det er) så er det i teorien mulig å "lade" seg opp til 35 000 V (tipper det hadde vært en god forsvarsmekanisme å brukt. :dribble: ).

 

Bare for å nevne det...

Hei! Vil bare si at det med å gå på sånne tepper når man er våt ikke er godt neste gang man kommer borti matall. Var på ColorFantasy på vei til tyskland og da måtte jeg jo selvfølgelig bade, men jeg glemte noe i lugaren og gadd ikke kle på meg igen så jeg gikk tilbake barbeint på de &%¤#¤ teppene. Kan vel gjette hva som skjedde når jeg tok på døra til lugaren etterpå? :p

 

Edit: thomfre var før meg ;)

Endret av Andy_12
Lenke til kommentar
AC er farlig, men DC kan også være farlig, henviser da til ESD (Electronic Static Discharge). Bare for å illustrere: Dersom den relative luftfuktigheten er mindre enn 20% og du går på ett heldekkingsteppe (vet ikke helt hva det er) så er det i teorien mulig å "lade" seg opp til 35 000 V (tipper det hadde vært en god forsvarsmekanisme å brukt. :dribble: ).

 

Bare for å nevne det...

Hei! Vil bare si at det med å gå på sånne tepper når man er våt ikke er godt neste gang man kommer borti matall. Var på ColorFantasy på vei til tyskland og da måtte jeg jo selvfølgelig bade, men jeg glemte noe i lugaren og gadd ikke kle på meg igen så jeg gikk tilbake barbeint på de &%¤#¤ teppene. Kan vel gjette hva som skjedde når jeg tok på døra til lugaren etterpå? :p

Hvis du leser litt lengre opp, så ser du jeg har skrivi det samme om teppene til Color Fantasy....

 

Litt av noen tepper det :p

Lenke til kommentar
AC er farlig, men DC kan også være farlig, henviser da til ESD (Electronic Static Discharge). Bare for å illustrere: Dersom den relative luftfuktigheten er mindre enn 20% og du går på ett heldekkingsteppe (vet ikke helt hva det er) så er det i teorien mulig å "lade" seg opp til 35 000 V (tipper det hadde vært en god forsvarsmekanisme å brukt. :dribble: ).

 

Bare for å nevne det...

Hei! Vil bare si at det med å gå på sånne tepper når man er våt ikke er godt neste gang man kommer borti matall. Var på ColorFantasy på vei til tyskland og da måtte jeg jo selvfølgelig bade, men jeg glemte noe i lugaren og gadd ikke kle på meg igen så jeg gikk tilbake barbeint på de &%¤#¤ teppene. Kan vel gjette hva som skjedde når jeg tok på døra til lugaren etterpå? :p

Hvis du leser litt lengre opp, så ser du jeg har skrivi det samme om teppene til Color Fantasy....

 

Litt av noen tepper det :p

Ja .. Skvatt som et %#"#¤" når jeg skulle inn i lugaren etterpå. Hadde jo selfølgelig lugaren helt bakerst å da så det var jo gangske mange meter med teppe. Det er litt morsomt når jeg tenker på det i ettertid da :p gikk noen hundre meter barbeint med vann på beina på de teppene :p

Lenke til kommentar

Forresten hvis du går og soper begge bena i et ullteppe og lader deg opp til f.eks. 20kV, vil du doble det ved å løfte det ene benet slik at du bare er i kontakt med bakken med en lem.

Det er fordi bena virker som 2 kondensatorer i parallell, og når du løfter det ene benet vil all ladning i den ene gå over i den andre.

 

En operasjonsforsterker kan nok ikke forsterke til spenninger over drifspenningen.

Kan du ikke bare kjøpe en Taser når du først er i gang :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...