Gå til innhold

Problem med enkel elektronikk (Ja, jeg er blond)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

50 VAC = 20 * sqrt(2) = 70 VDC p-p i ei likeretterbro. (50VAC er jo +50V og -50V... Litt går vekk i sinus formen)

 

AC regnes som 'farligere' enn DC pga. frekvensen på AC kan påvirke hjerterytmen. Vet ikke om det virkelig er noe fornuft i det, men....

 

Dette er enkel elektronikk, og om dere ikke har bakgrunn til å skjønne hvordan det lages, så mangler du forutsetning for å bedømme hva som er farlig.

 

Foreslår at de som faktisk vet noe om dette ikke gir tips til personer som tydeligvis ikke har forståelsen for hva som skjer. Problemet er at man aldri vet hvem som leser et forum som dette. Hadde jeg postet oppskrift på dynamitt vil jeg tro moderatorene hadde moderert meg. Merkelig at de ikke gjør det ved andre emner der liv/helse kan gå tapt.

 

:D

Lenke til kommentar

Prinsippet lærer man på GK. Kretsen forstår man på VK1. VK2 kjenner man resultatet alt for ofte. Ihvertfall når jeg gikk på skolen.

 

Hvis du begynner på VK1 til høsten bør du spør læreren din om dette. Hehe, lærere har somregel ingenting mot eksprimenter der elevene lærer 'the hard way'... ;)

Lenke til kommentar

Stemmer det rozon sier, man lærer prinsippet på GK. Dersom du er interessert i el.nikk så anbefaler jeg at du søker VK1 El.nikk etter GK Elektro, da lærer du mer avanserte kretser. VK2 El.nikk finnes ikke, er bare VK2 Automasjon som er det nærmeste isåfall.

 

Husk at elektrisitet er farlig, uansett (min regel ihvertfall)!

 

Jeg nevnte ENKEL..

Tviler på det finnes en enkel måte, men du kan jo prøve deg fram, så lenge du er forsiktig...

 

EDIT: Må IKKE finne på å kortslutte batteriet, fare for at det eksploderer

Endret av Spacerider
Lenke til kommentar

Jo det stemmer, men etter som jeg forstår det så sitter de hele gjengen bare på datamaskiner, konstant!

 

Dersom du synes koblingen blir LITT for avansert, så kan du jo bare ta turen ned til Thailand. Selger massevis av livsfarlige elektroniske stasj der!

 

GK-lærern min kjøpte fluesmekke der. Formet som tennisracket og høyspenning som ble ledet gjennom trådene. Var visst ganske god futt iden!

Lenke til kommentar

I gamle dager når jeg gikk på skolen hadde serviceelektroniker hele 8 forskjellige fordypninger, bl.a. audio/video og datateknisk.

 

Det er vel enda særløp med 3 år på skole + 2 år lære?

 

Min erfaring fra min forhistoriske tid på skolen var at siste året fikk vi lov å jobbe med det vi ville. Ble endel forskjellige ting og tang... hehe...

 

Hvis interessen for el.nikk er skikkelig, og ikke bare for denne ene dingsen bør du kanskje vurdere utdanning eller i det minste kjøpe ei bok om emnet. Å komme i kontakt med 'likesinnede' bruker ikke være vanskelig. Radioamatører er merkelige skruer som ofte kan sykt mye el.nikk og liker stunts... hehe... Ellers er usenet no.teknologi.elektronikk en grei plass å spør.

 

Og til slutt: EPanorama hvor du faktisk finner kretsen du vil ha godt gjemt blant annet kjekk informasjon... ;) No freebies.

Lenke til kommentar
8 forskjellige fordypninger, bl.a. audio/video og datateknisk.

Tror det tallet har synket drastisk. På Sola Vgs fordyper det ennå i data, men ettersom jeg forstår det ser hele VK2 Service ut til å falle vekk, dersom regjeringen bestemmer det. De har visst diskutert dette en stund.

Lenke til kommentar

neida, det er fortsatt fordypninger, i allefall kontormaskiner(data), bilelektronikk og lyd og bilde. jeg skal til konsvinger, lyd og bilde til høsten.

 

edit:

glisevask, jeg tar meg nær av at du unskylder deg for dine manglende elektronikk kunnskaper med at du er blond. det er jeg og, og jeg har ikke noe problem med elektronikken min! men hvis du er blå øyd, kan det ligge der. jeg er derimot grønnøyd, noe som kan forklare hvordan saken ligger ann.

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

Burde prøve med en 1 farads kondensator merket med 220VAC.

De er bare å lade den i nermeste stikkontakt for så å vente på første og beste test-kanin (har prøvd på andre, og har blitt prøvd på (skvetter som f... når en ikke er klar over va som er i ferd med å skje))

Ellers er jo megger ideen ganske artig, en får jo tatt noen målinger menst en er i gang (anbefales ikke å megge tunga, de gjør j%&¤ vondt)

Lenke til kommentar
Burde prøve med en 1 farads kondensator merket med 220VAC.

De er bare å lade den i nermeste stikkontakt ...

Her mangler det visst elementære kunnskaper.

 

Hvis du kobler en kondensator til en stikkontakt så går sikringen - full kortslutning. Man trenger likestrøm for å lade en kondensator.

 

1 F / 220V er det vel svært få som har sett. Hvis det i det hele tatt finnes så ville den være på størrelse med en bøtte og koste mange tusen.

Har en 10.000uF (0.01 F) / 200V kondis her, den er dobbelt så stor som et kaffekrus.

Lenke til kommentar
Hvis du kobler en kondensator til en stikkontakt så går sikringen - full kortslutning. Man trenger likestrøm for å lade en kondensator.

Det er i hvertfall bare tull!!

 

Om sikringen går eller ikke kommer jo helt ann på størrelsen til kondensatoren...

Men, en kondensator på en farad ville nok tatt sikringen ja....

 

Jeg har en kondensator her som er beregnet for 200V på 4700uF, og den er på størrelse med en 0,5l cola-boks...

Lenke til kommentar
Det er i hvertfall bare tull!!

....

Men, en kondensator på en farad ville nok tatt sikringen ja....

Du motsier deg selv.

 

Hva var det som var tull? Vi er altså enige i at sikringen ville gått, og da er vel det eneste som gjenstår punktet om likestrøm. Kan du informere oss om forskjellen på å lade en kondensator med vekselstrøm og likestrøm?

 

Sikringen ville altså gå selv med en mindre kondensator (til en viss grense), siden en kondensator leder vekselstrøm.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...