Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Litt forvirret angående router og adsl modem


Anbefalte innlegg

Dette er sikkert et veldig basic spørsmål for mange, så jeg håper på et raskt svar :)

 

Jeg har bestilt en Linksys WRT54GS for å slippe strekke kabel til 3 maskiner. Dette skal brukes i forbindelse med et Telenor ADSL abbonement.

 

Må jeg ha et ADSL modem i tillegg, eller er alt jeg trenger innebygd i denne routeren?

 

Link til ruteren er her: http://www.dinpc.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2482

 

edit: La til link

Endret av Oxford
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ganske sikker på at du må ha modem i tillegg. Linksys sier at denne har 3 funksjoner: wireless access point, switch, og router.

WAN tilkobling er ethernet, altså må du ha modem for å koble til ADSL eller kabel.

 

Edit: litt for sen. ;)

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Takk for svarene :)

 

Er det en trådløs ruter med innebygd modem dere vil anbefale, som ikke koster alt for mye (jeg vet det er relativt). Det hadde vært greit å kunne ha et eget modem når man skal bytte leverandører framover, så slipper jeg å sende tilbake og vente på nytt hver gang...

Lenke til kommentar

Bør jeg kanskje investere i DENNE i stedet for linksysen? Så har jeg både ruter og modem i samme boks. Er det noen som har noen goe erfaringer innspill på dette?

 

Jeg har bladd og økt i hw forumet, men det har blitt så stort nå at jeg har problemer med å finne akkurat det jeg trenger!

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt en Linksys WRT54GS for å slippe strekke kabel til 3 maskiner. Dette skal brukes i forbindelse med et Telenor ADSL abbonement.

 

Må jeg ha et ADSL modem i tillegg, eller er alt jeg trenger innebygd i denne routeren?

Dette er en bredbåndsruter, dvs at du "ikke trenger modem" i tillegg ..

 

Det er nemlig et MEN her, og det er at den må konfigureres opp og fungere sammen med utstyret i sentralen til leverandøren din, og det er ikke alltid bare-bare. - Kommer an på hva slags leverandør du har og utstyret du står på i sentralen.

 

De fleste bruker derfor modemet som følger med fra leverandøren i tillegg, da det er det enkleste :)

Lenke til kommentar
Bør jeg kanskje investere i DENNE i stedet for linksysen? Så har jeg både ruter og modem i samme boks. Er det noen som har noen goe erfaringer innspill på dette?

Kjenner ikke denne SMC-enheten, men denne fra 3Com bruker å fungere fint, og er en del rimligere. Husk å kjøp splitter hvis du skal ha telefon på linjen, og uansett hvilken enhet du velger, oppdater til siste firmware før du konfigurerer den.

Lenke til kommentar
Dette er en bredbåndsruter, dvs at du "ikke trenger modem" i tillegg ..

Prøver du og si at Linksys WRT54GS har innebyggd modem?, hvis ja så er du rimelig langt på jordet.

Eller mener du den SMC-en så har du rett.

Nei jeg tror nok desverre det er du som er på helt feil jorde her. - Linksysen er en ADSL router, og det er det de fleste ISP'er i dag bruker som "modem" .. - og den har også mulighet for å "ringe opp" over pppoe etc ...

Lenke til kommentar

Stemmer at Linksysen kan ringe opp via pppoe for deg, men må ha modem i tillegg ja... Har en Linksys ruter selv og den er koblet til den gamle typen Nokia modem som Telenor brukte før.

 

De nye modemene til Telenor "ringer opp" selv..

 

Finnes også slike trådløse rutere som har innebygd ADSL modem, men kan variere fra ISP til ISP hva slags utstyr du trenger, så det greieste er å ha de avskilt..

 

Eneste ulempen er jo at du får dobbelt opp med brannmurer å holde styr på, men det gamle Nokia modemet mitt har heldigvis ikke det :D

Endret av cyberpet
Lenke til kommentar
Linksysen er en ADSL router, og det er det de fleste ISP'er i dag bruker som "modem" .. - og den har også mulighet for å "ringe opp" over pppoe etc ...

:thumbup:

 

Meget bra at du uttaler deg bastant om ting du VIRKELIG har peiling på! Men det er jo ikke OT, da topic er

Litt forvirret angående router og adsl modem
:!:

 

WRT54G er en Router, Switch og aksesspunkt, det er ikke et modem!

Den kan "ringe opp" (som du så lekkert kaller det) via PPPoE (logge på), men man trenger fortsatt et ADSL modem (hvis man har ADSL linje)...

 

Stå på! Tror de trenger litt veiledning i http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=432806

Lenke til kommentar
Nei jeg tror nok desverre det er du som er på helt feil jorde her. - Linksysen er en ADSL router, og det er det de fleste ISP'er i dag bruker som "modem" .. - og den har også mulighet for å "ringe opp" over pppoe etc ...

Tror du blander hva router og modem er.

For å koble til ADSL så må man ha et modem som gjør om signalet på telefonlinja til et ethernet signal. Linksys'en inneholder ikke noe slikt.

En bredbåndsrouter inneholder PPPoE funksjoner, det er riktig.

 

Forvirringen kommer nok av at det er er blitt vanlig å ha en enhet som er kombinert modem og router i samme boks. Men denne Linksys'en er ikke en slik.

Lenke til kommentar
Tror du blander hva router og modem er.

For å koble til ADSL så må man ha et modem som gjør om signalet på telefonlinja til et ethernet signal. Linksys'en inneholder ikke noe slikt.

En bredbåndsrouter inneholder PPPoE funksjoner, det er riktig.

 

Forvirringen kommer nok av at det er er blitt vanlig å ha en enhet som er kombinert modem og router i samme boks. Men denne Linksys'en er ikke en slik.

Det stemmer jo iogforseg, men som jeg påpeker så bruker mange ISP'er i dag kun en slik ruter på klient-siden, - men det er da altså mulig at det avhenger av hvilken ISP han velger....

 

nuff said.. :)

Lenke til kommentar
Det stemmer jo iogforseg, men som jeg påpeker så bruker mange ISP'er i dag kun en slik ruter på klient-siden, - men det er da altså mulig at det avhenger av hvilken ISP han velger....

Ingen ADSL-ISP'er bruker kun en slik router (WRT54G) på klientsiden. Det må stå ett ADSL-modem på linjen. Det er rett og slett teknisk umulig å sette en router som WRT54G direkte på ADSL-linjen, og få kontakt med ISP. Synes du skal slutte å dumme deg ut ved å brette ut uvitenheten din (på dette området), slik du gjør i denne tråden.

Lenke til kommentar
Er sikkert noen ISPer som leverer Ethernet direkte, slik at man bare trenger en router.

Men her snakker vi altså uforbeholdent om ADSL, og du har vel nå innsett at du var helt snøblind på det feltet.

Godt svart :) Har vi noen ISPèr her i landet som leverer direkte over ethernet.

som f.eks. over strømplugger og kabel ?

Lenke til kommentar

Hvis noen sku levere Ethernet direkte må det enten være en spesielt innlagt linje (hvilket skulle medføre bruk av gravemaskin) eller at man bor meget nært en sentral. Noe annet kan iallfall ikke jeg tenke meg.

 

Men over til saken, Netshop har en 3com trådløs router med innebygd modem til kr 650. Komplett har visstnok den samme til 50 lapp mer. NB:må ikke forveksles med den PSData har.

 

http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5475

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...