Gå til innhold

Tester av GeForce 7800 GTX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes den yter som forventet og i motsetning til mange her holder jeg en stor knapp på nVidia denne runden.

 

Grunnen til det er at nVidia faktisk har fått kortet sitt ut på markedet med en gang, mens ATI sitt kort antaglig ikke blir tilgjengelig før tidlig på høsten. Det gir Nvidia kanskje over 2 månder uten konkurent til ytelses tronen. I tillegg ryktes det om en ultra verson som nVidia skal lansere etter ATI sin lansering.

 

Da kan det være vi ser 32 pipelines og klokke hastigheter på 500/1400.

 

ATI vil nok sikkert svare emd å komme med en 32 pipeline VPU også, men jeg er redd de akn få store problemer med yelds med 90 nm prosessen.

 

Mulighetene er dermed stor for at vi vil få en situasjon hvor ATI har det beste kortet på papiret, men vil ikke klare å levere dem før utpå nyåret.

 

Og hvem har vunnet hvis den ene produsenten ikke kan levere?

Lenke til kommentar
Morsomt med TAA, men etterhva jeg har sett så fungerer den mest effektivt med SSAA istedenfor MSAA, personlig har jeg egentlig ikke sett forskjell med AA når TAA er på MSAA når det gjelder Alpha teksturer.

Men endelig bra at SSAA er tilbake for fulle mugger! Og, endelig fillrate/båndbredde til å kunne kjøre det.

Merk at SSAA brukes selektivt, på overflater med alpha. Du får det ikke på hele scenen som f.eks. Voodoo 5.

Lenke til kommentar

Ser det er flere enn jeg som er skuffet over resultatene.. det er ikke akkurat noe å rope hurra og vifte med nvidia-flaggene for dette her. Jeg gjør som resten - håper at ATI vil banke nvidia i denne runden. Forrige oppgjør vant vel nvidia i all ærlighet (med ultra mot 800 xt pe), det var ikke før 850-kortene kom at ATI utjevnet spillebordet. Og om ATI smeller til med AMR/Crossfire ved neste release, får vi muligens se en ny 9800 vs FX-series-kamp.

Lenke til kommentar

Ryktene går om at dette kortet slår 6800Ultra i SLI med over 30% i Unreal 3-baserte spill: "Again, based on tests run using the Unreal Engine 3's Engine CityStreet2 demo, a single GeForce 7800 GTX is faster than two 6800 Ultras running in SLI, by almost 30%"

Dette er ekstremt spør du meg. Men dette er altså bare rykter. Les mer her: http://www.1up.com/do/newsStory?cId=3141621

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar

Morsomt å lese at folk henger seg opp i 3dmark score. Hvis dere er opptatt av benche kan dere sikkert holde dere til ati, nvidia er opptatt av å gi bra ytelse til de som vil spille. Spør du meg er dette kjempebra resultater, prisen er kun en 1000lapp over x850xt, og dette kortet er utvilsomt mye bedre. Ihvertfall på de tiltlene jeg bryr meg om, nemlig bf2 og hl2. Det er ikke tvil om at ati kommer til å gi dette kortet tøff konkuranse, men når da, til jul? Blir spennende å se når ati sitt r520 blir tilgjengelig i butikkene. og da mener jeg flere enn 3 kort. Akkurat nå er det ihvertfall helt høl i huet å kjøpe x850xt framfor dette kortet.

Lenke til kommentar

Hadde håpet på rundt 10.000 3DMarks, så rundt 8000 er litt skuffende, men forhåpentligvis kommer det en Ultra-versjon snart som bryter 10.000-grensa i 3DMark05. Men med tanke på at den er tilgjengelig nå og at den er 20-30 % raskere enn ATIs toppmodell, er det ingen tvil om at nVidia er kongen på haugen.

 

At ATIs neste kort vil bli kraftigere er rimelig irrelevant da det ikke vil lanseres på flere måneder. Trolig ikke i butikkene før i august/september og da er sikkert 7800 GTX Ultra ute med like god ytelse.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Har et lite inntrykk av at nVIDIA bare vil levere et Ultra kort hvis det blir nødvendig. Tror de tjener mye mer penger ved å ikke presse kortene sine like mye på den måten de gjør nå.

 

Sitter også med inntrykk av at dette kortet godt kunne blitt kalt 6900 istedenfor 7800, da det virker som det på mange måter bare er en modnet 6800 med enkelte nye finnesser og produsert med noen nye pipelines. Men det selger vel bedre på denne måten. Uansette synes jeg de har levert ett godt produkt, bare spendt på hvordan det ser ut etter ATI sin lansering, og om det er en reell konkuranse på toppmodeller før juletider. Blir spennende å se.

Lenke til kommentar

Jeg har bare et MSI GeForce 4 Ti4800SE 128MB!

 

Har tenkt til å oppgradere det da de nye ATI kortene kommer! Jeg er en GeForce fan, men jeg må nok også innse at ATI har blitt bedre både i pris ytelse og fart en GeForce!

 

Vet noen av dere hvordan de nye aTI kortene kommer til å bli (ytelse, fart om mer...)

Og når man tror de kommer (dato)

 

Ønsker meg engentlig et kort med 512MB fordi 256MB vil nok ikke vare så utrolig lenge!

 

Hva er engentlig 3Dmark05? Hva gjør det? Er det bra?

 

Skal kjøpe meg nytt grafikkort og bytte ut vifta med en Zalman VGA-Kjøler VF700-Cu

Og også skaffe en Zalman Passiv Heatpipe VGA-Kjøler! Da blir det nok ikke særlig varmt for grafikkortet nei.

 

Er det noe spesielt man må gjøre hvis man skal overklokke? Eller skjer det av seg selv? Hva er egentlig overklokking?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...