Gå til innhold

Tester av GeForce 7800 GTX


Anbefalte innlegg

Det ser meget lovende ut dette her da 1 stk. GeForce 7800GTX ser ut til å gi omtrent like bra eller bedre ytelse på spill enn 2 stk. GeForce 6800Ultra i SLI, samt en merkbar reduksjon i strømforbruket også

 

 

slår geforce 7800GTX Geforce 6800ultra i Sli

 

for tenkte jeg skulle kjøpe ny pc nå med 2 GeForce 6800GT men tipper 7800GTX slår det nokså greit...hehe eller så tenke jeg å kjøpe xt 850Xt per.... eller hva det heter og kjøre crossfire men tror jeg heller skal kjøpe på Geforce 7800GTX og kjøre SLI på det hvis det går ann jeg :D:D:thumbup: tipper det fungere nokså bra hvis det går ann og kjøre SLI på det da???

 

 

 

noen som kan gi meg noen anbefalinger hva jeg skal gå for? begynner å bli litt forvirret med alle de kortene...hehe

:p:roll:;):hrm::hmm:

Endret av mohamedina
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest testene er jeg glad jeg kjøpte mitt X800XT PE kort. Ut fra testene som ble kjørt i 1280X1024 og med null AAAF var ytelsen omtrent helt lik. Self var 7800'en en smule bedre, men til en altfor stor pris. Personlig har jeg mer øye for hakking enn AAAF og jeg ser egentlig ikke forskjell med og uten AAAF heller (men det er meg da..her er folk svært forskjellig har jeg hørt)

 

Og siden jeg har LCS 19" så kan jeg ikke kjøre oppløsningen høyere uansett. Men for dem som enda sitter på sine utgåtte crt'er så kan det nye kortet være noe. Men når det er sagt så har kameraten min crt men han kjører heller ikke høyere enn 1280X1024 pga at skriften blir uleselig liten osv...

 

For min del så har jeg AGP, og det tar nok en stund før 7800 kommer til AGP plattformen, og da sikkert til en dyr pris pga f.eks pcie-agp bro påmontert.

 

Men om ett års tid, så går jeg til innkjøp av det kortet fra ATI som kommer til å knuse NVIDIA som vanlig.

 

Jeg vil si det slik at sitter man på en AGP plattform, LCD skjerm og X800XT (eller bedre) så er det ingen grunn til å gå for 7800

Lenke til kommentar
blir flere % av grafikkortmarkedet for ATI denne gangen også tenker jeg meg, dette blir vel 3 gangen på rad at ATI leverer bedre varer (ikke at jeg har sett noen offisielle tester av det nye kortet men bare antar det)

Men om ett års tid, så går jeg til innkjøp av det kortet fra ATI som kommer til å knuse NVIDIA som vanlig.

 

3. gangen på rad?

 

Hmmm... Rart at ATi har mistet markedsanndeler til nVidia de to siste kvartalene da...? :hmm: ATi har ikke knust nVidia i noe, iallefall ikke siden NV40 kom, har vært rimelig jevnt spør du meg!

 

Det er ytelsen i 1600x1200 og oppover og med AA og AF på som er imponerende. Se særlig på spill som bruker HDR (Splinder Cell). Bildekvaliteten på TransparacyAA er også meget bra!

 

Håper ATi følger det gode eksemplet til nVidia og ikke lanserer R520 får de kan levere kort til butikkene på lanseringsdagen, akkuratt som G70. Crossfire har vi jo enda ikke sett tester eller kort i butikkene enda...

 

Noe annet som imponerer er at strømbruket har gått ned. GTX bruker mindre strøm enn 6800 Ultra, og mye bedre ytelse! :yes:

Lenke til kommentar

Men om ett års tid, så går jeg til innkjøp av det kortet fra ATI som kommer til å knuse NVIDIA som vanlig.

 

når kommer det nye ATI kortet og hva heter det?

har ikke hørt noe om det skjønner du.

 

så du mener at jeg ikke burde bare kjøpe noe billig greier og oppdatere seinere

 

kommer ikke til å kjøre høyere oppløsning enn 1280x1024

hmmmm....hva skal jeg kjøpe da?

 

tips:D :hmm:

Lenke til kommentar
Det er ytelsen i 1600x1200 og oppover og med AA og AF på som er imponerende. Se særlig på spill som bruker HDR (Splinder Cell). Bildekvaliteten på TransparacyAA er også meget bra!

 

Joda..er jo enig der. Men for oss som kommer til å sitte med LCD 19" i mange år fremover så er det ikke særlig pris/ytelse lurt å gå for et 7800 på nåværende tidspunkt.

 

Men når det er sagt. Kjører du crt og 1600 oppløsning og ikke vil kjøre med lavere så er jo saken grei. Da bør man kjøpe når ATI kommer med R520.

Lenke til kommentar
Så flott at du utale deg om ting du ikkje har peiling på då. Historien trenge ikkje å gjennta seg.

 

Du må ta i betrakting at geforce 7 faktisk er tilgjengelig i butikkane akkurat nå. Ati sitt svar må du venta på.

 

Foresten, finn ein link der ytelsen blir dobbla, vær så snill? Og nei, eg vil ikkje bare ha eit spel, eller ein syntetisk test, eg vil ha bevis på at ytelsen blir heva 100% over heile fjøla...

jeg har aldri sagt at det SKAL heve seg med 100%, jeg blir bare skuffet hvis det ikke blir det, og nvidia sitt 7800 kort er et bevis på at det kanskje ikke gjør det, og så sier jeg at vi får vente på ati sitt svar på dette, så ikke drit deg ut

Lenke til kommentar
Joda..er jo enig der. Men for oss som kommer til å sitte med LCD 19" i mange år fremover så er det ikke særlig pris/ytelse lurt å gå for et 7800 på nåværende tidspunkt.

 

Men når det er sagt. Kjører du crt og 1600 oppløsning og ikke vil kjøre med lavere så er jo saken grei. Da bør man kjøpe når ATI kommer med R520.

Vet du noe om R520?

Du omtaler det som om du har det selv....

 

Det er jo ikke sikkert at R520 har like bra AA kvalitet som G70, vi vet egentlig ingenting om R520, gjør vi?

 

Når det gjelder LDC skjerm så kan du jo spille i 1280x1024 med 8xAA (Transparacy) glatt, og en kvalitet som er bedre enn noe ATi kort per dags dato produserer

Lenke til kommentar

grunnen til at ytelsen ikke er så mye høyere er jo at cpu og resten av systemet blir en flaskehals, tror r520 også kommer til å lide av det. blir spennende framover, da forhåpentligvis dette løser seg.

 

edit: 7800gtx er vel en konkurent til x850xt? nvidia har vel egentlig ikke en konkurent til det kortet før nå.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

7800gtx er definitivt et bra kort, men den representerer ikke den økningen jeg hadde håpet på. Mellom 20-30% økning på "max" settings i hl2/d3 i forhold til x850xtpe er ikke noen revolusjon. Det virker vel egentlig rimelig klart at nVidia holder litt igjen for å kunne klaske et ultra-kort i bordet etter at r520 er lansert.

 

Selv er jeg nødt til å kjøpe nytt skjermkort sporenstreks og er veeeeldig i tvil. Fornuften sier at x800xl er det beste kjøpet, gambleren i meg vil ha et brukt 6600gt-kort som kan holde stand til r520 kommer, mens krøsusen i meg vil ha 7800gtx asap.

 

Valgvalgvalg.

 

.joakimb.

Lenke til kommentar

Kaster ikke x800xtpe-en min på dør med det første nei :p. Som det nevnes her så blir CPU-en flaskehalsen i alle dagens spill (foruten noen benchmarks kanskje). Kan ikke tenke meg at du vil merke noen forskjell om du i dag kjører et spill med et x800 eller et 7800 (litt bedre AA/AF-effekter om ikke annet). Men for dem som sitter med en gammel sliter og ønsker seg highend i dag, så kanskje. Btw, komplett tar seg godt betalt med 5600 fordi de har den på lager, koster "bare" 4700 hos andre netbutikker (ubekreftet der).

Lenke til kommentar

Jeg vet jo ikke, men jeg tror R520 blir bedre enn 7800....vel jeg tror helt sikkert det kommer til å bli bedre.

 

I den senere tid har ATI alltid klart å være hakket bedre til spill enn NVINIA har. Og jeg satser på at dem fremdeles klarer å holde ledelsen. Jeg vet ikke, men jeg tror!

Lenke til kommentar

Hmm...

Kjedelige tester, vanskelig å vite det fulle potensialet til G70 pga. CPU. (utenom under PS/VS tester, fillrate osv som Beyond3D bl.a har)

 

Morsomt med TAA, men etterhva jeg har sett så fungerer den mest effektivt med SSAA istedenfor MSAA, personlig har jeg egentlig ikke sett forskjell med AA når TAA er på MSAA når det gjelder Alpha teksturer.

Men endelig bra at SSAA er tilbake for fulle mugger! Og, endelig fillrate/båndbredde til å kunne kjøre det.

 

Gleder meg mer til R520 blir offisielt lansert og NDA er over, siden dette kortet er next gen. fra ATi, så får vi se hva ATi kan med SM3.0 bl.a =)

Men, jeg håper, at ATi klarer å følge "fotsporene" til nVidia å ha R520 klart for salg lanseringsdatoen! Har mine tvil, men tiden vil vel vise som vanlig.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Jeg synes dette var meget bra jobbet av nvidia.

 

En bra ytelsesøkning, og det beste av alt er jo at kortet allerede er i butikkene. Lenge siden jeg har sett en slik launch :)

 

Om det svarte til forventningene mine eller ikke kan jeg ikke si så mye om, hadde egentlig ikke dannet meg noen enda.

 

Dette kortet vil kjøre mer ifra forrige generasjon skjermkort, i kommende spill.

 

Bra jobbet nvidia :thumbup:

Lenke til kommentar

Har også lyst til å støtte det at nVIDIA faktisk har klart å få produktet i butikkene ved launch. Men vi får se hva prisen blir etter hvert. De første virker veldig overpriset. Men det er vel slikt man kan gjøre intilll man har en likeverdig konkurent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...