Gå til innhold

Trimme en Yamaha 50 hk 2002 modell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4takter er vansklige å trimme. Du har nok ingen plombe med tanke på at det er en 4 takter som blir produsert som 50hk. Det er hvertfall ikke mye og gjøre med eksos systemet da det har veldig lite å si på ytelsen på 4taktere, hadde det vært en 2 takter så hadde det vært anderledes med tanke på eksos. Det du kan gjøre er å sette på turbo ( som jeg aldri har sett på en påhenger før) kvassere kam og hele den greia...

Lenke til kommentar

hehe, turbo på 50 hester'n er vel en smule heavy??!! kult å cruise i skjærgården me litt ptssshhhh...!!! hehe! Nei, da er det vel ikke mye man kan gjøre da... kan jo alltids fylle blyfri 98 kanskje jeg får en kvart knop ekstra. Har forresten en 4 hester 2 taks motor... yamaha... 2003 modell kan det gjøres noe gøy med den da?

Endret av AudiPowha
Lenke til kommentar
Det du kan gjøre er å sette på turbo ( som jeg aldri har sett på en påhenger før)

 

JA! For det hadde jo ikkje blitt lite jobb i det heile tatt!, ka sitte du og dikta eller?

prøv og ver litt realistisk her då..

 

Er ikkje so masse trimm potensiale ei en firetakter, kjøp deg heller ny motor.. ;)

Lenke til kommentar
JA! For det hadde jo ikkje blitt lite jobb i det heile tatt!, ka sitte du og dikta eller?

prøv og ver litt realistisk her då..

Nå er ikke jeg helt stø i sproget ditt, men vist du mener at jeg sitter og dikter opp ting så er det feil. Jeg prøvde bare og si hva som var mulig og gjøre med 4takter... Det er som sagt ikke så mye, men dette jeg sa er da mulig og det mest realistiske i denne sammenhengen.

 

Edit: Du har da kompressor som er bedre en turbo grunnet den kalde luften og du har den med deg fra bunn av og ikke etter 1500omdreininger.. :p

 

Du kan jo bytte propell og finne en vridning som gir bedre ytelser sammtidig som du eksprementerer litt med tiltinga, prøv og heis motoren litt opp så propellen ikke ligger så langt ned i vannet. Vi økte fra 37knop til 42,8knop på og heise motoren opp, gå opp i størelsen på propellen og finne en annen vridning som passet bedre. Dette på en Yamaha 100hk 4takter fra 2002...

Endret av paroa
Lenke til kommentar

Ja, det er jo bare å skru litt så blir det 5hk, nei serøist alexsnader; kanskje han trenger det litt bedere beskrevet?

Med tanke på at dette er en to-takter så vil det være ganske store utslag på modifikasjoner på eksos systemet.

Det som er her er at en to-takter skal ha motstand i eksosen og at det er mulig det ligger en plombe her. Det er isåfall en ring som struper ned eksos utslippet litt som igjen fører til at den ikke får ut alle utslippene og får heller ikke inn det den vil ha av bensin og luft.

Motoren din slites veldig av det! Bare tenk deg og sykkle tour de france mens du puster gjennom et sugerør, det blir det samme.

Lenke til kommentar

Jeg kom på en ting, faren min har jo som sagt denne motoren, bare i 100hk og det som skjedde mitt ut på fjorden var at variatoren brant opp (tror det var variatoren, men skal sjekke for sikker hets skyld) så husk og bytt den etter så så mange timer osv... Men det som nå slo meg var at det kan være en variator sperre på denne motoren, det er isåfall der plomba du snakket om er...

Lenke til kommentar

Rappa/lånt fra en gluping her på forumet:

du kan jo forsøke å få litt mer ut av den ved å åpne opp orifice-plug som oftest sitter i bunnen av forgasseren på 2-taktsmotorer.

 

anbefaler at du kjøper et par slike (som reserve), samt et sett med små bor som går fra 0,7-2mm i 0,1 mm stigning.(forutsatt av at den originale orifice-plug er ca 07-1 mm i innvendig diameter)

 

litt, og lett forklaring:

på noen forgassere kan du skru ut tappeskruen og finne orifice-plug på innsiden.

det som skjer er at når du starter motoren er reservoaret i forgasseren (formodentlig) fullt.

 

etterhvert som du gir på gass synker nivået, og ved full gass er reservoaret (flottørkammeret) tomt, flottøren sørger for full åpning av ventilen og bensin renner (blir suget) rett ned i bunnen av forgasseren og gjennom orifice-plug. det er åpningen i denne som er med på å bestemme hvor mye "suppe" motoren skal få ved full gass. (og det er vel her du ønsker å hente ut mer?)

 

videre bør du justere opp readventilene ved å bøye stopperne et par millimeter.

 

når du skal bore opp orifice-plug bør du gå varsomt frem. jeg vil tro du kan doble innvendig diameter på den før du begynner å få trøbbel med motorgangen. (trøbbelet vil først vises ved full gass)

Derfor er det viktig å ha ihvertfall 1 stk i reserve slik at du kan begynne på nytt hvis du har vært for ivrig.

 

du kan også velge å kjøre uten luftfilter. filteret/boksen kan ofte strupe tilførsel av luft endel.

 

det kan være greit å ha en turteller i båten, slik at du kan tilpasse riktig propellvalg.

propellvalget kommer an på hva du skal bruke den til.

er du alltid alene, eller har bare med dama så kan det være greit med en større propell for høyere fart, men hvis du skal dra vannski, tube o.l. bør du ha en mindre propell som gir bra skyv i starten, men husk å ikke press motoren over max anbefalt turtall over lengre tid. dette dreper motoren raskt.

tipper max anbefalte turtall for denne motoren ligger i område 5-5500rpm.

 

jeg gjorde dette med en evinrude 50hk, og øket draget i motoren slik at der den før bare klarte å nå 26knop med 2 personer ombord, økte toppfarten med nesten 4 knop og var ikke så kresen på om det var 2 eller 4 stk i båten.

 

bakdelen er at motoren vil bruke mer suppe!

 

en ting til: du blander sikkert bensinen med 2-takts olje selv? husk at for mye olje er like ille som for lite olje! følg fabrikantens specs nøye!

 

lykke til!

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...
  • 4 år senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...