Gå til innhold

Fjerning av HS (Heatspreader)


Anbefalte innlegg

Skulle akkurat til å spørre hvor i allverden overklokking.no hadde funnet denne "Jan Fjeld-Nilesen", men så så jeg jo at det var Skrue  ;)

 

En artikkel slik en artikkel bør skrives! Veldig bra!

 

Ser såvidt du nevner svakt buet core. Har det noe for seg å gi kjerna en aldri så liten omgang med 1200 papir eller deromkring?

 

DrE

Takk Dr.Erling!

 

Jeg faktisk prøvd å plane kjerna, men det viste seg ikke så enkelt.

For det første er jo kjerna utrolig hard (består vel av et kjeramisk materiale?) og for det andre er det svært vanskelig å holde en såpass liten flate 100% stabilt mot vannslipepapiret.

Resultatet ble derfor ikke overvettes bra, så jeg er i tvil om det har noe for seg.

Men det kan jo allikevel hende at det kan la seg gjøre, med andre teknikker enn de jeg har brukt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant spørsmå, Zipman.

Som du sikkert har sett på bildene av CPU, så åpenbarer det seg en del "mystiske" komponenter under HS.

Om disse i en eller annen sammenheng kan benyttes til det, er en annen sak.

Jeg har i alle fall ikke filla peil på om det lar seg gjøre.

Om du ser godt etter på det bildet av CPU ved siden av HS, så vil du se oppe i høyre hjørne på CPU, at det ene "tusenbeinet" er røsket vekk.

(Ja, det var mitt første forsøk på å fjerne varmesprederen). :blush:

Jeg tok for gitt at den CPU´n var kass etter det, men senere har det vist seg at den tilsynelatende fungerer som før!

Dermed kan det se ut som de komponentene på overflaten kanskje har en sekundær funksjon i form av spenningsstabilisering etc.

Men jeg understreker at dette bare er gjetninger fra min side, for alt jeg vet kan det jo ligge en liten "diamant" innimellom beina på de komponentene!

 

Btw: Pritorian har nok høyst sannsynlig rett, dessverre. :(

Lenke til kommentar
Kan også bekrefte at å fjerne HS på P4 - (NB!) ihvertfall S478 - går helt greit. Og når det gjelder rens:  Biltema Elektronikkrens koster 54.90 og holder lenge.

På noen så går det, på andre så er det brukt lim.

 

Har man en "M0" cpu, så burde man ihvertfall ikke prøve. Lite kult når deler av kjernen sitter igjen på HS.

Har man en s478 av nyere dato så vil jeg fraråde det. Feks de nye 3.0, 3.2 og 3.4 som klokker bra.

Endret av formann
Lenke til kommentar

Bra å se en detaljert guide med bilder, så de som skal gjøre dette vet hvor langt inn komponentene sitter etc. Jeg kom til å tenke på en ting: Hva med å bruke skalpell? Engangsskalpeller selges på apoteket for 6,50 elns. De er tynnere, og også skarpere, noe som betyr at man slipper å bruke like mye makt, og mindre sjangs for at den sklir for langt inn om den glipper

Lenke til kommentar
Bra å se en detaljert guide med bilder, så de som skal gjøre dette vet hvor langt inn komponentene sitter etc. Jeg kom til å tenke på en ting: Hva med å bruke skalpell? Engangsskalpeller selges på apoteket for 6,50 elns. De er tynnere, og også skarpere, noe som betyr at man slipper å bruke like mye makt, og mindre sjangs for at den sklir for langt inn om den glipper

Selvsagt.

Det bør fungere minst like bra. "Knepet" med pekefingeren mot kanten av prosessoren bør i alle fall brukes, nettopp for å unngå at kniven glipper inn til komponentene.

Lenke til kommentar

Veldig fin artikkel, Skrue! Fikk meg til å tenke på å prøve det samme på min A64 3200+ (s-754) Temperaturen går jo fort opp i 40-45C @ load, så kanskje jeg slipper å kjøre vifta for fullt uten heatspreader:) Men nå er det grilling, så jeg kommer tilbake med rapport senere;)

Lenke til kommentar

Flott artikkel dette! Lettlest og forståelig for alle - en Skrue spesial med andre ord :thumbup:

 

PS, ikke mas mer om Rødsprit vs blå isopropanol. Som allerede nevnt, arcus ble kontaktet og konkusjonen var at de er like "rene" begge to.

 

Både rødsprit og blå isopropanol inneholder flyktige komponenter. De vil

fordampe. Det som er av faste stoffer og som vil bli liggende igjen er

fargestoffene, og da snakker vi om små mengder.

I 1 liter rødsprit/ blå isopropanol er det ca. 3 mg/l fargestoff.

 

Håper dette svaret er greit.

 

Vennlig hilsen

 

Eli B. Petterson

Lab.sjef

Lenke til kommentar

Der va varmesprederen fjernet på min CPU (A64 3000+ S939)

Gikk smertefritt så fremst man har skikkelig kvasst barberblad.

Noe annet er bare håpløst.

 

Temperaturer kan jeg desverre ikke si noe om.. da den helvettes interne måleren på hovedkortet kødder konsekvent.

Så skal få tak i meg en temp måler som jeg setter helt inntil kjernen :)

Lenke til kommentar

noen som vet hvor jeg kan få tak i HK og ram til en s754 prosessor?

har en her som bare mangler to pinner, men ejg er så lat at jeg ikke gidder å fikse den før jeg får meg resten, men så har jeg jo ikke råd heller.. :(

 

den prosessoren jeg har nå er en P4 Northwood 3GHz @ 3,54GHz med stock kjøler, den manglet også et ben, så jeg fikk den gratis.. :D

 

*edit*

jeg loddet på et nytt ben, bare så det er klart..

har nå brukt ca 4500kr og har også 1GB ram, 500W strømforsyning og et GeForce 8800GT som jeg senere skal flashe til Ultra..

er fornøyd med det, endelig.. :)

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar

Denne var veldig god Skrue. Ser for meg at denne guiden kan komme meg til nytte senere, Takk!

 

Litt Off Topic, men

 

Skrue 09/05/2005 : 22:26

 

britney_02.jpg

 

WOW, der var du jo!!  :thumbup:

Kveldens beste gjensyn, i mine øyne!  :thumbup:

 

Litt OT dette, men det får våge seg. :yes:

 

 

En glede å se Arctic

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...