Gå til innhold

Fjerning av HS (Heatspreader)


Anbefalte innlegg

Huffda, det var jo ikke meningen å bryte noen illusjoner her!

Blokka du bruker tilhører vel det øvre sjiktet så vidt jeg vet, ialle fall har den et design som tilsier det.

 

Temperaturene man kan lese av i ASUS-probe og tilsvarende programmer, kan man langt fra stole 100% på.

I den maskinen jeg har brukt for tilsvarende eksperimentering, sitter det et MSI K8T NEO, som benytter "CoreCenter" for samme funksjon.

Av og til kan man lese av en CPU-temp på skarve 13grader der, tiltross for at vanntemperaturen gjerne ligger på 25 til 30grader!

Da sier det seg selv, at noe er rivende galt.

Men ok. I all hovedsak viser CoreCenter en temperatur som gjennmgående ligger 7-8grader høyere enn hva jeg kan lese av via føleren (NTC-motstanden) jeg har plassert inntil core.

Sistnevnte føler må nødvendigvis være mer til å stole på, ettersom den er fri for påvirkning av ustabil programvare, og slike digitale termometere er jo gjennomgående ganske stabile.

Uten dermed å påstå at den avleste temperaturen er riktig!

Når den digitale avlesninga viser 33,4 som nå, og CoreCenter indikerer 41grader, så er nok sistnevnte verdi nærmere "sannheten", ettersom man bruker den innebygde sensoren som utgangspunkt for målingene.

Problemet er imidlertid usikkerhetsfaktoren her, når CoreCenter plutselig kan vise 12-13grader etter reboot.

 

Core ER svakt buet ja, og dermed får man den effekten hvor pastaen skvises vekk i midten, og legger seg synlig ut i periferien av core.

Noe det etter min mening er "umulig" å få gjort noe med, ettersom man skal være ganske "skarp" mht plansliping for å ikke gjøre vondt verre. Jeg har (selvsagt) gjort et forsøk, men til ingen nytte.

 

Etter "innkjøring" av AS5 kan nok temperaturene falle en grad eller to, det er i alle fall hva jeg har registrert her.

3 til 5grader synes jeg høres mye ut, men har man en "stor" anleggsflate mellom kjøler og core / IHS, så kan det nok hende at man kan oppleve såpass store forskjeller også.

 

Stramming og slangespenn kan ha en ganske stor betydning, nettopp fordi core er svakt buet.

Ettersom vannblokka (i alle fall hos meg) bare er festet med to skruer i hver ende, så er løsningen mer sårbar for fysisk påvirkning fra en "stiv" slange, spesielt om festefjærene kanskje er av det slappe slaget.

Uten dermed å si at dette gir seg utslag i drøssevis av grader, men en forskjell vil det utgjøre uansett!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, takk for tips og trøst Skrue.

 

Så du har faktisk prøvd og "rette opp" core ja, hva skjedde egentlig?

Dette er uansett litt tidlig i livet til gjeldene cpu til at jeg ville tørre å prøve, og jeg har ingen formening om hvordan jeg skal sørge for at den er vannrett alle veier under en eventuell sliping. Men hører gjerne alt om dine erfaringer med det eksperimentet. Foruten at det altså ikke var velykket.

 

Jeg har ikke sett noe skikkelige bilder av andres avtrykk, men det er kanskje helt usannsynelig at min core er mer buet enn feks din, eller?

Har du forresten registrert om hs også er buet på innsiden? Jeg klarer ikke og se det med sikkerhet her hos meg.

 

Jeg trodde også at den blokka ikke skulle være så værst, men som sagt kun basert på utsende (og hva jeg med mine noe begrensede kunnskaper syns SER bra ut :blush: ) I tillegg ser jeg til min glede at flow indikatoren i motsetning til tidligere, raser rundt nå. Det med samme 1048 som jeg har brukt på andre blokker her. Så jeg tror om ikke annet det er bedre samspill mellom blokkene nå enn på det forige opplegget.

 

Men fikk en ide ut fra hva du skriver, skal som nevnt skjekke spenn osv, og når jeg tenker meg om var festeskruene med fjærer laget slik at man skrur til det stoppet, og det skal jo da gi passende trykk. Men jeg har da ikke kompensert for tapt høyde på cpu. Så skal legge inn plastskiver så jeg får rett trykk.

 

Var vel også litt redd for og legge for mye trykk på kjærnen, men den tåler kanskje mer enn jeg tror. Jeg skal gjøre et forsøk på og gå over innfestningen. Vi kan jo ikke ha noe av at du går rundt og er missfornøyd med kjølingen min :D

 

Edit; Probe har tilsynelatende oppført seg eksemplarisk på dette hk, har aldri vært noe usannsynelige målinger av noe slag, men jeg har jo ingen garanti for at det stemmer da...

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Ja, nå har jeg lagt inn noen skiver for å øke trykket mot core noe. Det ser ut til og hjelpe litt. Men det jeg kom på kanskje kan være litt av grunnen til "dårlig" resultat er klokking og økningen av V-core. Når jeg nå prøvde @2,2Ghz (defoult klokk og defoult V-core) ligger den nå på 22-23 grader idle og 25-26 grader load. Vil muligens øke ved litt lenger tids load (kjørt ca 15 min) men det er vel da fordi vannet blir varmere i så fall. Og idle temp vil muligens også gå noe ned om jeg venter litt lenger.

 

4 grader forskjell er vel bra nok for deg Skrue? he he, takk for at du er kritisk, liker og få det beste ut av det jeg har. Men jeg ser at forskjellen idle/load øker noe ved økning av V-core Så klokket som jeg vil ha det blir det nok uansett ikke fult så bra som hos deg. Forskjellen fra vannet er forsatt kanskje også litt vel høy etter dine standarder?. Lå på ca 17-18 grader under testingen nå.

 

Men jeg må jo få lov og synes at 26 grader ved standard klokk, jo uansett er en fin temp når det er 25 grader ute her nå :)

 

Edit; bør kanskje legge til at grunnen til de lave temperaturene er at jeg har koblet til aircodition annlegget jeg nevnte tidligere.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

pcp160:

Ang. plansliping av core:

Det skjedde egentlig ingenting, annet enn at det generelt sett er vanskelig å planslipe såpass små flater som core representerer. Det krever en særdeles stødig "labb", eller en litt mer utspekulert metode enn som så.

Noe jeg for min del mangler.

En annen og ikke uvesentlig sak, er at selve core består av ett eller annet kjeramisk materiale, omtrent like sprøtt og hardt som glass, altså ikke så lett å bearbeide.

Dermed må man nok ta i bruk mer avanserte metoder for å lykkes.

Nok en sak, er at komponentene i core antakelig ikke ligger særlig dypt under overflaten, så jeg er redd for at man fort kan komme til å ødelegge noe ved en evnt plansliping.

Mitt lille forsøk endte imidlertid godt, i den forstand som at CPU fortsatt virker. Men mer plan ble den ikke!

Ellers tviler jeg sterkt på at én core er mer buet enn en annen, til det er vel produksjonsprosessen såpass avansert at man neppe kan regne med det.

HS er nok også så plan som det er mulig å få den i en automatisert produksjon, jeg klarer i alle fall ikke å avdekke noen korresponderende bue i denne.

--

En økning av trykket mot core vil nok hjelpe litt ja, avhengig av utgangspunktet. I så måte har du jo også opplevet det! :yes:

 

Nå sier du jo ingenting om oc og hvor høyt du har kjørt v-core da, dette er er jo vesentlig om man skal sammenligne noe.

For egen del har jeg jo tynt det meste ut av det crappy kortet jeg har, noe som resulterer i en FSB på 210Mhz, og en v-core på 1,55v. Multiplier har jeg ingen mulighet for å endre på. Men det er jo først og fremst v-core som påvirker temperaturen i CPU da, så om du har kjørt den høyere enn 1,55v, så vil det i alle fall gi et "dårligere" resultat, temp-messig sett!

 

17-18grader over vanntemp ved testing synes jeg fortsatt høres mye ut. Der er det noe som ikke stemmer, i forhold til hva jeg opplever her.

Om jeg legger til grunn avlesningene for CPU-temp fra CoreCenter, så er utgangspunktet akkurat nå en vanntemp på 32,2 og CPU 42. Altså en diff på 9,8grader.

Etter 32Mb test i SuperPi ( som forøvrig tok 33min. 54,078sek!), har CPU-temp steget til 45grader, og vanntemp ligger på 32,8grader.

For ordens skyld kan jeg jo også nevne at CPU-temp avlest med føler ved core, viste hhvis 35,6grader idle og 36,3grader etter SuperPi-test.

Lufttemp 26,3grader, hele veien.

Altså en diff på CPU på skarve 3grader, fra idle til max, avlest i CoreCenter. Og en diff mellom vann og CPU på 12,2grader.

 

Nå ble jeg virkelig nyskjerrig på dette, og kjørte tilsvarende test på denne maskinen jeg sitter på nå, med NF7-S og en XP-M2400@2400 v/1,58v.

Faktum er, at jeg heller ikke her fikk nevneverdig store forskjeller:

Idle:

Vann: 32,1grader. CPU (avlest i AIDA) 37grader. (Den digitale måleren viser her det samme)

Etter 33Mb i SuperPi:

Vann: 32,8grader. CPU 39,9grader.

 

Her er differansen bare 7,1grad, mellom vann- og CPU! Vel og merke avlest i AIDA 32. Med de forbehold som naturlig nok må gjelde her også, ettersom det programmet baserer sine tall på innebygde sensorer.

 

Om jeg blir noe klokere av dette? Ikke voldsomt. Men uansett så er det fortsatt en forskjell mellom våre resultater. Hvorfor, klarer jeg ikke å finne noen plausibel forklaring på!

 

Rent bortsett fra det da, så er det "juks" med AC på rommet! :p

Her er det p.t. 25,6grader........

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser at det kanskje ble litt rotete satt opp, for de testene jeg nå gjorde i går på standard klokk viste nokså gode resultater (i mine øyne da... :p )

 

Det var altså Clawhammer @ 2,2Ghz V-core 1,5V (fsb 200x11)

Vanntemp I/L = 17/18,5 grader

Idle 23

Load 26

Dette er da med 15 min superpi, så muligens ikke representatvit for det endelige resultatet, men burde så vidt jeg kan skjønne være en brukbar indikasjon på forholdet mellom blokk og vanntemp.

 

Men så når jeg får opp farten litt blir forskjellen mellom idle og load noe større;

 

Clawhammer @ 2,85Ghz V-core 1,64V (fsb 285x10)

Vanntemp I/L = 18/ 20,3 grader

Idle 25

Load 34

 

Dette er da igjen superpi 16M (12 min 58 sek), så igjen kanskje ikke representativt for endelige temperaturer, men tempen var stabil på siste 2/3 deler av testen (34 grader).

 

Så det er ikke fult så galt som man kanskje fikk intrykk av i første post lenger. Uklokket ca 7,5 grader forskjell mellom vann og cpu ved load , og ca 3- 4 grader forskjell mellom idle og load.

 

Men "fullklokket" er det jo betydelig mer, 13-14 grader forskjell fra vann til cpu ved load, og ca 9 grader forskjell mellom idle og load.

 

Skrue Skrevet 05/07/2005 : 23:14

Rent bortsett fra det da, så er det "juks" med AC på rommet! 

Her er det p.t. 25,6grader........

He he, ja AC er Gud! Har drømt om å ha det hjemme i årevis, og nu er den på plass. Er jo ikke så mange dager man "trenger" det, men du verden så deilig det er de dagene. Og i tillegg åpner det jo for litt mer klokkelek ;)

 

Har ikke fått på alle viftene på den nye radiatoren enda, så uten AC på blir nok ikke resultatene her så veldig bra. Vanntempen stiger ganske mye ganske fort.

Men det kommer etterhvert, kan jo ikke ha på AC hver gang pc'n skal brukes.

 

( OT, Vi har jo en tråd her ang vannsløsing (wastewater kjøling) og hvor lite energiøkonomisk det er. Det opplegget jeg har her nå er nok like ille. AC som bruker 1200W på å spy ut varme av et hull i veggen, og kaldluften gjennom radiator på pc'n slik at inne luften igjen blir oppvarmet... Strømregningen vil nok minne kraftig om Februar :whistle: )

Lenke til kommentar
Så det er ikke fult så galt som man kanskje fikk intrykk av i første post lenger. Uklokket ca 7,5 grader forskjell mellom vann og cpu ved load , og ca 3- 4 grader forskjell mellom idle og load.

 

Men "fullklokket" er det jo betydelig mer, 13-14 grader forskjell fra vann til cpu ved load, og ca 9 grader forskjell mellom idle og load.

 

Tjah, da kan vi vel si at du er "i mål" på et vis da, ettersom du nå absolutt ser ut til å nærme deg de verdiene jeg har avlest her. :yes:

 

Kjøres CPU-spenninga opp, så vil det naturlig nok få konsekvenser for resultatet, og dermed blir jo spriket større!

Tror du skal si deg fornøyd med de resultatene! :thumbup:

Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 06/07/2005 : 18:46

Tjah, da kan vi vel si at du er "i mål" på et vis da, ettersom du nå absolutt ser ut til å nærme deg de verdiene jeg har avlest her. 

Ja, jeg sier meg fornøyd med det sluttresultatet når det gjelder det som har med fjerning av hs og gjøre. Takk for gode tips og hint underveis.

Jeg er en type som liker og prøve/feile/finne ut av ting. Da er det godt og kunne ty til dere som sitter på betydelig mye mer erfaring rundt disse tingene enn jeg tross alt har, til og underbygge forklare mine oppdagelser underveis... :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nei. Den sitter ikke noe hardere på om den så hadde vært kjørt i 2 år.

Bare følg guiden til punkt å prikke 120% så går det nokk bra.

 

Selv har jeg tatt livet av min A64 3000 som jeg fjernet varmesprederen på.

Den funket fint uten varmesprederen på helt til jeg skulle bytte blokk. Da skjedde det noe snodig og ikke vet jeg hva.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Flott artikkel Mr.Skrue.

Har ikke lest alle postene her,men en liten advarsel til dere som har lyst til å prøve,ta dere god tid,hos meg tok det ca 20 min (lett skjelvende) :p

IKKE klem prossessoren for hardt mot underlaget eller handen din. Jeg klarte nemlig å bøye ca 4 pinner.....ehm... men med tunga rett i munnen og et tynnt plaststrips så var heldigvis ingen skade verre enn at de lot seg bøye lett tilbake.

Etter at jeg hadde fått montert av "koppen" som forøvrig er 3,5mm tykk og veier hele

32 gram så la jeg merke til at pcb`n selve plata var blitt lettere bøyd,ikke mye,men nok til at det kunne skape problemer å sette inn cpu`n etterpå,så vær nøye med å sjekke både pinner og print før dere monterer igjen.

Fasit: Cpu`n var blitt opptil 4`c kaldere på lunk(1 time idle) og opptil 7`c kaldere ved lettere oc. Har ikke prøvd å klokke så seriøst ennå,men superPi går nå unna på under 32 sek. (31,672 sec) Har en AMD 3500+ (Venice) Mer å hente her med vannkjøl (Hjemmebygd TDX a`la Skrue...hehe..) flotte saker det :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for ros!

 

Vel, fint at du fikk fikset pinnene da!

Jeg tipset vel om at den skumgummien som ligger i orginalforpakninga kan være et greit underlag å bruke når man skal skjære løs IHS.

Men det er vel slikt man gjerne slenger i søpla med det samme.

Nesten rart at pcb ble bøyd da, jeg innbiller meg i alle fall at det skal tåle endel.

 

Du fikk jo gode resultater også, spes under load. Det er jo først og fremst da at gevinsten blir godt merkbar!

En TDX-løsning er jo også det optimale, ved at den gjerne er mest effektiv på en naken core.

Klokk ivei nå da, så kanskje du klarer å karre deg under 30 sek! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg brukte den "skumgummimatta" som fulgte med,men holdt den vel litt for hardt i handa slik at pinnene ble bøyd. Men det gikk jo bra,har vært med om værre saker :!:

Har et DFI Lanparty UT "Socket 939 med AGP" liggendes som jeg skal installere til helga: Der kan v-dimm stilles til 3,2v mot 2,85 på det HK jeg nå har i Lian Li kabbisen.

Da karnsje jeg kan krype ned mot 30-tallet i Super pi,

Har karnsje ei STORM vannlokk på hand også som jeg sikler no grådig etter å få prøvd,er jo den godeste "Cathar" som har designet den blokka....

Kommer med en liten oppdatering etter helga.......

Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 05/10/2005 : 23:41

  Veldig OT her nå da, men hvor høyt tør du kjøre Volt på CPUen din pcp160?? Tror jeg har rimelig lik din cpu, men er usikker hvor høyt jeg kan tyne... 

Jeg har gitt den det hk kan gi, altså 1,650V når jeg prøver og klokke lengst mulig, men min virker i grunn til å trives best med 1,6350. Har kommet til 2,98Ghz, og venter nå på at kaldere vær skal hjelpe meg over 3Ghz, jeg skal nok klare det...

Men min er da altså en "gammel" Clawhammer, ASBOX stepping CG, med 1,5V standard V-core.

 

Men til daglig bruk har jeg eksperimentert med og bestemme meg for en frekvens, feks 2,7Ghz og så forsøke og få V-core så lavt som mulig uten at det blir ustabilt, dette for å få varmeprodusjonen ned, som igjen betyr at jeg kan kjøre helt vifteløst under "Windows oppgaver" (Altså ikke spill ol)

Jeg personlig tror ikke 1,65V i seg selv er skadelig for denne cpu så lenge temperaturen ikke blir for høy. Men den produserer vanvittig mye varme ved slike spenninger sammen med litt høy frekvens. Så jeg mener det totalt sett kan være lurt og gi den minst mulig.

 

Nassuz Skrevet 05/10/2005 : 22:29

  Jeg brukte den "skumgummimatta" som fulgte med,men holdt den vel litt for hardt i handa slik at pinnene ble bøyd. Men det gikk jo bra,har vært med om værre saker 

Gjorde samme "tabben" jeg også, syns jeg var forsiktig jeg, så må nok med andre ord være enda mer forsiktig neste gang. Men så lenge det ikke er snakk om annet enn "lett" bøying er det ikke noen stor krise da. Men det er nok i alle fall lurt og ta en inspeksjon fra alle sider før man monterer den, så alle pinnen treffer perfekt. :)

Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 05/10/2005 : 23:41

  Veldig OT her nå da, men hvor høyt tør du kjøre Volt på CPUen din pcp160?? Tror jeg har rimelig lik din cpu, men er usikker hvor høyt jeg kan tyne... 

Jeg har gitt den det hk kan gi, altså 1,650V når jeg prøver og klokke lengst mulig, men min virker i grunn til å trives best med 1,6350. Har kommet til 2,98Ghz, og venter nå på at kaldere vær skal hjelpe meg over 3Ghz, jeg skal nok klare det...

Men min er da altså en "gammel" Clawhammer, ASBOX stepping CG, med 1,5V standard V-core.

 

Men til daglig bruk har jeg eksperimentert med og bestemme meg for en frekvens, feks 2,7Ghz og så forsøke og få V-core så lavt som mulig uten at det blir ustabilt, dette for å få varmeprodusjonen ned, som igjen betyr at jeg kan kjøre helt vifteløst under "Windows oppgaver" (Altså ikke spill ol)

Jeg personlig tror ikke 1,65V i seg selv er skadelig for denne cpu så lenge temperaturen ikke blir for høy. Men den produserer vanvittig mye varme ved slike spenninger sammen med litt høy frekvens. Så jeg mener det totalt sett kan være lurt og gi den minst mulig.

 

Nassuz Skrevet 05/10/2005 : 22:29

  Jeg brukte den "skumgummimatta" som fulgte med,men holdt den vel litt for hardt i handa slik at pinnene ble bøyd. Men det gikk jo bra,har vært med om værre saker 

Gjorde samme "tabben" jeg også, syns jeg var forsiktig jeg, så må nok med andre ord være enda mer forsiktig neste gang. Men så lenge det ikke er snakk om annet enn "lett" bøying er det ikke noen stor krise da. Men det er nok i alle fall lurt og ta en inspeksjon fra alle sider før man monterer den, så alle pinnen treffer perfekt. :)

Ja da har vi samme CPU, kommer ikke lenger enn 2,7 på Boxed kjøleren, skal av med HSen i kveld og på med vannkjølinga så får vi se hvor langt jeg kommer... Jeg skrudde opp spenningen til 1,65 i går kveld og det gikk helt fint, men jeg ser spenningen i CPUz blir høyere jo mer jeg klokker :dontgetit: og da blir jo CPUen mye varmere.

 

Men virker som disse Clawhammer ASBOX CPUene elsker volt og blir noe inni hampen varme.

 

Forresten en veldig bra guide skrue :thumbup:

Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 06/10/2005 : 15:11

Ja da har vi samme CPU, kommer ikke lenger enn 2,7 på Boxed kjøleren, skal av med HSen i kveld og på med vannkjølinga så får vi se hvor langt jeg kommer... Jeg skrudde opp spenningen til 1,65 i går kveld og det gikk helt fint, men jeg ser spenningen i CPUz blir høyere jo mer jeg klokker  og da blir jo CPUen mye varmere.

Ja, det blir spennende å se hva du får til, den klokker en del bedre når den holdes kald, og det er jo ikke så enkelt med Boxed, så håper på noen reale klokkeresultater fra deg nå... Cpu-z viser forresten helt opp til 1,68V hos meg.

Prøv uansett med litt lavere spenning før du gir opp og nå en frekvens, ikke nødvendigvis høyest som er best etter hva jeg har erfart.

 

Vær tolmodig når du setter Skrues guide ut i livet nå da, de overflatemonterte delene mellom kjernen og kanten av pcb var enda nærmere kanten enn jeg fikk inntrykk av på bildet. Følger du guiden til punkt og prikke er du trygg.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...