Gå til innhold

Fjerning av HS (Heatspreader)


Anbefalte innlegg

Takk for det, ManagHead!

Du får ha lykke til, når du kommer så langt. :yes:

 

brukernamn:

Spørsmålet har vel såvidt vært bragt på bane tidligere? Men det skader jo ikke med en gjentakelse.

Ved fjerning av HS, reduseres den orginale byggehøyden på CPU fra den opprinnelige, altså _med_ HS på plass, med ca 2,5mm.

Dette vil i første omgang kunne gi et redusert press mellom kjøler og core, da spennmekanismen vil møte motstand 2,5mm "senere", enn med HS på plass.

(Huff, ikke enkelt å forklare det der, men håper du forstår hva jeg mener).

Det som imidlertid er _vel_ så viktig å sjekke, er at miniumumsavstanden mellom kjøler og plastramma for feste av denne, ikke noe sted er mindre enn 3mm!

Er det noen som helst fare for at kjøleren kommer i konflikt med denne, så MÅ man passe på å modifisere denne!

Ellers vil jo kjøleren ikke få skikkelig kontakt med core, og da vet vel de fleste hva som skjer...

Ellers kan jeg gjerne innrømme at jeg nok overså akkurat den problematikken, ettersom jeg monterer mine vannblokker uten å ha den ramma på plass....

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrue Skrevet 07/06/2005 : 01:53

Ved fjerning av HS, reduseres den orginale byggehøyden på CPU fra den opprinnelige, altså _med_ HS på plass, med ca 2,5mm.

Nå som jeg endelig har fått tak i ny kjølepasta tenkte jeg at jeg skulle flekke av lokket på min 3500+.

Men har tenkt litt på dette med høyden og trykket når det gjelder montering av kjøleren. Jeg har tenkt og bruke boxed inntil videre i alle fall.

 

Men hva tror dere om å skru av denne plast-rammen og planslipe den ca 2mm (på den siden som ligger an mot hk) Med dette senker man altså hele festeanordningen tilsvarende senkning av toppen av cpu.

Såvidt jeg kan skjønne vil jo da trykket bli det samme, og det vil heller ikke bli noe problem med at den butter i noe sted...

 

Noen kommentarer til dette, høres det fornuftig ut, eller er jeg på jordet?

Lenke til kommentar

Høres fornuftig ut.

Du sjekker vel samtidig at du fortsatt har klaring mellom ramma og komponentene på kortet, om det er noen som kan komme i veien?

Det regner jeg med at du gjør.

Årsaken til at jeg nevner det, er at jeg mener å huske at ramma har noen "vorter" som ligger an mot kortet rundt skruefestene, nettopp for å gi klaring for komponenter rundt CPU.

Men det kan godt hende at jeg husker feil...

Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 07/06/2005 : 16:43

  Høres fornuftig ut.

Du sjekker vel samtidig at du fortsatt har klaring mellom ramma og komponentene på kortet, om det er noen som kan komme i veien?

Det regner jeg med at du gjør.

Takk for det glimrende innspillet Skrue. Akkurat det har jeg ikke tenkt på akkurat den måten du sier... (nettopp derfor jeg ville ta det opp her først, tilfelle noe er "glemt")

 

Foreløpig sitter jeg bare med tegninger av boxed foran meg, og nettopp disse "vortene" lurte jeg litt på, tenkte først at det var noe "styrepinner" som hadde matchende hull i hk. Men dette du sier høres veldig mye mer sannsynelig ut.

Jeg vil kanskje tro at alt innefor ramma er "no komponent zone" men det er TROR, så dette skal jeg være veldig oppmerksom på.

 

Hvis det da ikke er noe mer "innvendinger" vil jeg prøve på dette. Kommer selvsagt i så fall tilbake med rapport (med mindre jeg knekker pinner, river av core, eller noe annet dumt, da trekker jeg meg stilltiende tilbake :cool: )

Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 07/06/2005 : 18:32

  Det går helt sikkert fint, om du er forsiktig og tålmodig. 

Ja, da var det gjort.

Jeg erfarte et par ting som kanskje kan være greit for andre som vil bruke boxed.

Når det gjelder de overflatemonterte komponentene var det i alle fall ikke noe problem på mitt hk (A8N-sli) Klaringen er såpass at man kan fint ta av 2-3 mm på undersiden av rammen uten at den tar nedi disse. Men dette må man jo følge godt med på.

 

Det jeg fant ut underveis som er litt viktig og merke seg er at metallplaten på baksiden av hk, som holder rammen har gjengeparti som også fungerer som avstandstykke, så man må enten slipe ned disse tilsvarende, evnt borre i plastrammens hull slik at det ikke stoppes av disse avstands stykkene.

Glemmer man dette punktet vil ikke rammen ligge ned til hk skikkelig. Om det er slik på alle hk aner ikke jeg, men vil anta dette er en felles standard.

 

Regnestykket for hvor mye som skal slipes vekk er jo forsjåvidt tilsvarende hs tykkelsen om man skal oppnå samme trykk. Jeg gikk etter prøve og feile metoden, og prøvemonterte og skjekket at kjølepasta ble klemt vekk skikkelig.

Det er i så fall lurt og ta litt og litt, tar man for mye er ingen vei tilbake...

 

Dette er jo også et "problem" om man skulle få lyst og sette inn en cpu med hs senere. Den vil ikke lenger passe. En annen ting er jo at dette krever at man tar hk helt ut. Jeg skulle likevel montere vannblokk på chipset, så var ikke noe ekstra for min del.

 

Når det gjelder temperaturen har ikke fått prøvd så veldig mye enda, men noen dramatisk forbedring er det ikke snakk om her. Det får jeg evnt komme tilbake til når jeg har testet litt grundigere, uten Q-fan, og psu vifte på fult osv.

Det jeg syns ser ut til å være åpenbart andeledes er at temperaturen etter feks en runde 3DMark går mye fortere ned til idle temp, etter at den har vært varm.

Men skal ikke si noe skråsikkert enda :)

Lenke til kommentar

Fine og nyttige tips! :thumbup:

 

Ellers kan jeg ikke si meg helt enig med deg i problemet med senere å montere en CPU med HS.

Det man evnt kan gjøre, er å legge et par plastskiver på ca 2,5mm mellom ramma og HK. Da har man hevet ramma tilbake til det opprinnelige nivået.

 

Temperaturforbedringene er ikke voldsomme, mpt idle-temps. Det som derimot ble vesentlig bedre her, var den beskjedne tempøkningen fra idle til load!

Før fjerning var det snakk om 8-10graders diff, etter snakker vi om 2-3!

 

Dette er riktignok med vannkjøling av CPU, forskjellene blir kanskje ikke fullt så markerte for en luftkjøler.

Men det kan jo hende at vi får beskjed om, når du får testet litt mer!

Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 09/06/2005 : 23:16

Dette er riktignok med vannkjøling av CPU, forskjellene blir kanskje ikke fullt så markerte for en luftkjøler.

Men det kan jo hende at vi får beskjed om, når du får testet litt mer!

Ja, da har jeg både gode og mindre gode erfaringer og dele, hvis noen skulle være interessert.

 

Først, som du sier er det sant nok ikke umulig og bruke rammen med orginal cpu, om man feks gjør som du sier. Men da må man legge shims kun under skruehull samt "vortene". Legger man noe annet sted får man trøbbel med de overflatemonterte komponentene. Jeg sa "problem" (i gåseøyne), ikke umulig, så du har helt rett. Var bare en liten ting og ta med i betraktning, om man velger denne metoden.

 

Men til resultatene, mitt oppsett er altså en 3500+ Clawhammer som til daglig kjører på 2,7Ghz, og med boxed. Jeg har til vanlig enablet Q-fan (Asus viftestyring) så måtte teste litt uten denne på før jeg kunne si noe mer. Hk styrer viftefart uansett om Q-fan er på eller ikke, men viften øker turtall mye tidligere uten Q-fan.

 

Desverre viste det seg at den generelle temperaturen/viftefart i første omgang faktisk ble dårligere etter fjerning av hs, etter en stund med superpi var tempen oppe i 62 grader, med viften på 5300rpm...

(Jeg benyttet forøvrig tiden mens jeg satt og så temp og turtall stige, med og sitere signaturen til Skrue høyt for meg selv; den som intet våger intet vinner osv :whistle: )

 

Jeg bestemte meg for og forsøke og fikse dette, og demonterte kjøleren igjen. Når jeg så på avtrykket på kjærnen bar det i grunn veldig preg av dette som har blitt nevnt, at den er litt buet i formen. Det var tilsynelatende direkte kontakt mellom kjøler og midten av kjærnen, mens det var pasta-overføring rundt.

Dette ser jeg ingen lettvindt løsning på, jeg tør ikke prøve og slipe core. Men hva jeg også lett kunne se var at avtrykket også var med meget markerte dreiespor fra kjøleren.

 

Så derfor gikk jeg i gang med planslip av boxed kjøleren, og satte sammen igjen.

 

Nå ble det andre boller :w00t:

Temperaturen ved tilsvarende superpi ble nå 58 grader. Dette er kanskje ikke så imponerede i seg selv, men når jeg legger til at viften da går med 3900 rpm (i steden for 5300) blir det faktisk en dramatisk forbedring.

Det samme forholdet gjelder på idle, eller nesten idle, viftefarten er lavere enn før fjerning av hs. Selve temperaturen kunne blitt jo lavere også, om jeg hadde tvangsforet viften med 12V.

Det jeg først og fremst var ute etter var lavest mulig viftefart, med akseptable temperaturer, og det har jeg oppnådd.

Jeg har jo et litt merkelig oppsett med vann på chipset og gpu, ikke på cpu. Dette fordi det med den lille radiatoren jeg har gir lavest totalstøy ved feks kontorarbeid. Jeg trenger da ikke kjørende vifte på radiator, eller ekstra kabinettvifter, og det gir også mulighet for "det lille ekstra" av gpu klokk ved spilling pga kaldere vann. Må si støy nivået fra boxed viften på under 2000rpm er svært hyggelig. Men dette er en liten avsporing...

 

Men takk for en flott guide Skrue, selv om det altså så litt mørkt ut en stund her, ble det endelige resultatet bedre enn det var. Skulle jeg virkelig kunnet sammenlikne nøyaktig måtte jeg jo vist resultat med planslipt kjøler før fjerning av hs. Men er uansett fornøyd med resultatet.

 

Jeg har en liten teori på hvorfor dette ble så ille før jeg planslipte boxed; materialet i hs er jo en bedre varmeleder enn aluminium som boxed er laget av, samt at undersiden av hs er vesentlig jevnere. Når varmen så blir overført til et større område (HS) blir disse dreie- sporene i boxed kjøleren mindre viktig pga det store arealet. Men når varmen skal overføres direkte utgjør hver rille et stort tap. Dette har vi vel vært inne på tidligere, men da mest med tanke på fordeler og potensielle muligheter for forbedring av varmeoverføring, og at mindre areal krever mindre planhet.

Men riper blir altså desto viktiger, så mitt råd er i alle fall og ikke gjøre denne operasjonen, uten også og planslipe. Så lenge det er snakk om Boxed :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

pcp160: Slike velfunderte og saklige kommentarer er alltid interessante! :yes:

 

Når jeg snakket om 2,5mm skiver, så tenkte jeg selvsagt på at disse skal anbringes under "vortene" på plastramma, bare så det er sagt. Burde kanskje vært litt mer spesifikk på akkurat det, men jeg tok for gitt at det ble oppfattet slik.

 

Det overrasker meg egentlig ikke så voldsomt at temperaturene i første omgang faktisk økte, med stock kjøler.

En luftkjøler har i utgangspunktet alltid en mer eller mindre betydelig blindsone, nettopp i det området hvor det faktisk er størst behov for kjøling!

Festeklipset er én av årsakene, en annet er det faktum at luftstrømmen rett under viftesenteret er svært begrenset.

Dette vil i noen grad medføre at kjøleren må "støtte seg til" omkringliggende kjøleribber, som når HS er på plass, naturlig nok vil bidra til dette, og som nok i stor grad rettferdiggjør HS i en normal sammenheng.

 

Situasjonen for en vannblokk, som også er utgangspunktet for mine refleksjoner og resultater, er i så måte en ganske annen, nettopp fordi den "angriper" problematikken der den mest trenges; Rett over core. Dermed vil også resultatene i de aller fleste tilfelle, bli markert bedre enn ved bruk av en luftkjøler.

 

Ja, core er svakt buet, og vil dermed også nyte godt av best mulig kontakt med kjøleren, ettersom kontaktflaten av den grunn ytterligere vil begrenses.

En ruglet / ripet overflate vil innenfor det svært snevre området det er snakk om, gi en pr. kvadratmilimeter, ganske god kontakt med core. Men det finnes jo ganske opplagt et skjæringspunkt her også, noe som vel langt på vei er avslørt gjennom effekten av plansliping / fjerning av rillene på kjøleren.

Btw; Det er ingen idé å forsøke å planslipe core, i alle fall for "menigmann". Det er en ytterst krevende oppgave, som det er de færreste gitt å gjennomføre med et vellykket resultat.

Det gjelder også for undertegnede, tiltross for en godt over middels erfaring med slike ting...

 

Ellers vil jeg igjen takke pcp160 for et glimrende innspill i denne tråden! :thumbup:

La det stå som et ypperlig eksempel på hva og hvordan man i det daglige kan skape en meningsfyllt og interessant diskusjon omkring dette, og for den saks skyld, lignende tema.

Lenke til kommentar

Takk for det Skrue, det var hyggelig sagt, jeg er veldig begeistret for disse diskusjonene, lærer eller blir klar over noe nytt hver gang :blush:

 

Det spørs nok om ikke resultatet av mitt lille eksperiment tilsier at det faktisk finnes noen grunner til at cpu produsentene gidder og sette på denne hs'en ja. Som du sier er det udiskutabelt positivt, så lenge det er snakk om vannblokk (som jo i tillegg gjerne er kobber), men når vi kommer til boxed er det tydeligvis en del flere faktorer å ta hensyn til.

 

Interessant at du nevner det med sweet spot, det er jo enda en faktor som er "mot" meg, og som jeg heller ikke har tenkt på :blush:

Her kommer jo i tillegg, etter hva jeg kan skjønne material forskjellen litt inn i bildet. Akkurat på dette området har vel kanskje AMD noe og lære av Intel, jeg vil tro at 775 boxed er ganske genial i så måte. Der er det jo kobber i midten, og aluminiums- finner i sirkel som følger ytterkant av viften, så det er altså et mer eksotisk matriale der vifte virker minst, samt overføring viktigst. (får desverre ikke lagt bilder i denne tråden, men de fleste har vel sett den?)

 

Men er det mulig å si noe om hvor mye dette problemet utgjør, er det teoretisk sannsynelig at det vil kunne ha en positiv effekt og enten flytte viften litt til siden, eller heve den (dutch, heter det vel, en sånn trakt/rør minker vel "hullet" i midten)

Førstnevnte vil vel kanskje vinningen gå opp i spinningen fodi deler av kjøleren vil miste litt vind...

 

Ja, jeg bare drodler og tenker litt høyt her, jeg forstår jo at denne artikkelen først og fremst er tiltenkt vann kjølere, eller i det minste noe mer fancy enn boxed, men jeg finner det litt morsomt og se hvor bra jeg kan få det med det jeg har.

Det blir nok en vannblokk etterhvert også, men som nevt før vil jeg ikke det før jeg har en større radiator. Og har også en P4 som trenger det mer, så får se etterhvert.

 

Btw får jeg nå etter lengere tid superpi 52 grader v3900 rpm, syns ikke det er så helt ille med en Clawhammer @2,76Ghz. (hadde V-core unødvendig høyt ved forige innlegg) Vil tro jeg hadde klart slutten av 40 tallet med viften på 12V.

 

Er det forresten noen som har erfaring fra virkeligheten når det gjelder AS5 og innkjøring? De hevder jo 2-5 grader lavere temp etter 200 timer med av/på bruk.

 

Håper ikke jeg blir for OT her, alt henger da sammen på et vis :roll:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Noen som har vært borti fjerning av HS til p4? er det mulig?, blei litt nyskjerrig :hmm:

Mange som har opplevd at selve kjernen er _limt_ fast til innsiden av HS'en, og når man ta skal plukke denne av, risikerer man å få med seg kjernen! Du burde nok gjøre litt reseach ang. den spesifikke CPU'en du har... (Dette gjelder særlig LGA775 prosessorene)

Endret av ADT
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ADT Skrevet 26/06/2005 : 02:52

Mange som har opplevd at selve kjernen er _limt_ fast til innsiden av HS'en, og når man ta skal plukke denne av, risikerer man å få med seg kjernen! Du burde nok gjøre litt reseach ang. den spesifikke CPU'en du har... (Dette gjelder særlig LGA775 prosessorene)

I tillegg kan det som nevnt før være verdt og merke seg at HS på LGA775 er en del av selve innfestningen mot sokkelen, så om man ikke tenker seg at selve kjøleren skal stå for festet må det modifiseres litt på det også.

 

Men, nå har jeg endelig fått vannblokk til min strippede Clawhammer 3500+, og Boxed ekperimentene er over.

For og oppsummere erfaringene; Konklusjonen på fjerning av hs med boxed ble vel i grunn at det ikke uten videre har noen positiv effekt...

Skal resultatet bli noe annet enn dårligere krever det en del jobb. Og selv etter sliping av huset for og få "riktig" kjærne- trykk, samt plansliping av kjøleren ble ikke resultatet veldig mye bedre. Desverre fikk jeg aldri prøvd resultatet med hs montert, men orginal goop byttet ut med AS5, men jeg ser ikke bort fra at resultatet av det hadde vært ganske nære det jeg fikk med fjernet hs.

 

Så om man ikke er som meg, at man bare MÅ prøve alt :roll: , står nok gevinsten ikke helt ifht hverken risiko eller arbeidsmengen, så lenge det er snakk om boxed.

 

Men med den nye blokken på plass har jeg nå med en foreløpig vanntemperatur på 29,9 grader en idle temp på 34 grader, og ved load 42 grader (da med vanntemp ca 32,5) Jeg har så langt bare en av 3 radiatorvifter på, og luftinntaks temperatur på 26,1 grader, så det er nok rom for ytteligere forbedringer. Det som kjøles er i tillegg til cpu A8N-sli chipset og et 6800GT.

 

Men er fornøyd med disse foreløpige resultatene med Clawhammer @2,65Ghz.

Lenke til kommentar
Men med den nye blokken på plass har jeg nå med en foreløpig vanntemperatur på 29,9 grader en idle temp på 34 grader, og ved load 42 grader (da med vanntemp ca 32,5) Jeg har så langt bare en av 3 radiatorvifter på, og luftinntaks temperatur på 26,1 grader, så det er nok rom for ytteligere forbedringer. Det som kjøles er i tillegg til cpu A8N-sli chipset og et 6800GT.

 

Men er fornøyd med disse foreløpige resultatene med Clawhammer @2,65Ghz.

Da lurer jeg litt på hva slags vannblokk du bruker?

Synes differansen mellom null load og full load er i meste laget i forhold til hva jeg har opplevd her, med min A64 3400 Newcastle.

Har testet med to forskjellige blokker; Alphacool NexXxos og min egen TDX-klone.

Jeg får i alle fall adri større forskjeller enn 2-3grader, og det er jo en del bedre enn hva du oppnår.

Før jeg fjernet IHS, var tempforskjellen faktisk oppimot 10grader!

Avlest både med digitale termometre / følere og i MSI´s eget program for dette (CoreCenter).

 

Men igjen; Å stole på og sammenligne resultatene for bokstavelig, er vanskelig å stole 100% på, ettersom det tross alt er to forskjellige systemer.

Lenke til kommentar

Uff da, og jeg som var så fornøyd, så langt... :roll:

 

Men blokken er i alle fall en rimelig Mist blokk, Denne fra Microplex.

Vet ikke så mye om den jeg, annet enn at den er litt mindre restriktiv enn de andre jeg har her. Og den så veldig jevn og plan ut også, ikke disse dreiesporene jeg har snakket mye om før. Men utover det jeg ser, kan det godt være en elendig blokk for alt jeg vet altså...

 

Nå er jo mine temperaturer basert på Asus-Probe, bortsett fra luft og vanntemp som er målt med termometer. Så helt sikkert blir det jo som du er inne på kanskje ikke. Men om man skal sammenlikne bør man vel ta med vanntempen også; altså ble det her 34grader idle, vann 29,9 og load 42, vann 32,5

Dette innebærer en reell økning på blokk på 5,4 grader når man tar hensyn til vanntemperaturøkningen, som jo skyldes vifter og radiator oppsett.

 

At selve temperaturen generelt var litt høy skyldes nok i stor grad at jeg hadde rimelig høy lufttemperatur her i dag, faktisk så høy at jeg har brukt ettermiddag/kveld på og montere aircodition (med eget rør ned til pc'n selvsagt :p )

 

Men jeg har egentlig faktisk et lite problem jeg vet om. (Litt synd jeg ikke får lagt opp bilder i akkurat denne tråden)

Når jeg tok av boxed kjøleren så jeg igjen at det er ganske tydelig at core ikke er særlig plan. Var ca 1/3 del av midten av core der AS5 var skvist helt vekk, og relativt tykt lag hele veien rundt. Tykt i denne sammenheng er ikke snakk om millimeter altså, men man ser svært tydelig et lag med pasta untatt helt i senter. Dette får jeg jo såvidt jeg kan skjønne ikke gjort noe med. Så det er mulig at det er derfor jeg ikke får bedre resultater.

 

Skal også sjekke stramming og evnt slangespenn ved denne blokken siden du ikke er fornøyd... :hmm:

Nå vet jeg ikke om det er så effektivt som Artic Silver skal ha det til, men det skal jo bli noe bedre etter en tids bruk. Dette var første oppstart med den nye kjølingen.

 

Du har vel kanskje svar på dette med innkjøring Skrue? Jeg skjønner jo teorien bak dette, men er det snakk om så mye som 3-5 grader, som de snakker om i praksis?.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...