Gå til innhold

Fjerning av HS (Heatspreader)


Anbefalte innlegg

Du skriver at du vasket cpu og kjerne med rødsprit. Åssen er dette å "vaske" rent med iforhold til andre stoffer som isopropanol osv? Whitesprit osv legger jo ofte igjen en hinne, jeg antar man ikke har samme problem med rødsprit?

Vil tro at whitesprit legger igjen en hinne ja, mens isopropanol eller ren sprit fordamper :yes: Men jeg vet ikke om denne hinnen har noe å si, men det er smart å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du skriver at du vasket cpu og kjerne med rødsprit. Åssen er dette å "vaske" rent med iforhold til andre stoffer som isopropanol osv? Whitesprit osv legger jo ofte igjen en hinne, jeg antar man ikke har samme problem med rødsprit?

Vil tro at whitesprit legger igjen en hinne ja, mens isopropanol eller ren sprit fordamper :yes: Men jeg vet ikke om denne hinnen har noe å si, men det er smart å være på den sikre siden.

så rødsprit er ren sprit og har ikke samme hinne som whitesprit?

Lenke til kommentar
Du skriver at du vasket cpu og kjerne med rødsprit. Åssen er dette å "vaske" rent med iforhold til andre stoffer som isopropanol osv? Whitesprit osv legger jo ofte igjen en hinne, jeg antar man ikke har samme problem med rødsprit?

Vil tro at whitesprit legger igjen en hinne ja, mens isopropanol eller ren sprit fordamper :yes: Men jeg vet ikke om denne hinnen har noe å si, men det er smart å være på den sikre siden.

så rødsprit er ren sprit og har ikke samme hinne som whitesprit?

Jeg skulle til å spørre om det samme. Har alltid hørt at blå isopropanol er best... (fordi den er "ren")

Lenke til kommentar
Du skriver at du vasket cpu og kjerne med rødsprit. Åssen er dette å "vaske" rent med iforhold til andre stoffer som isopropanol osv? Whitesprit osv legger jo ofte igjen en hinne, jeg antar man ikke har samme problem med rødsprit?

Vil tro at whitesprit legger igjen en hinne ja, mens isopropanol eller ren sprit fordamper :yes: Men jeg vet ikke om denne hinnen har noe å si, men det er smart å være på den sikre siden.

så rødsprit er ren sprit og har ikke samme hinne som whitesprit?

Det kommer an på kvaliteten. Etanol-innholdet i rødsprit varierer fra 60-100%. Dette står på baksiden av flaska. Vil uansett ikke anbefale hverken rødsprit eller whitesprit. Isopropanol eller ren sprit er nok det beste :)

Lenke til kommentar
Du skriver at du vasket cpu og kjerne med rødsprit. Åssen er dette å "vaske" rent med iforhold til andre stoffer som isopropanol osv? Whitesprit osv legger jo ofte igjen en hinne, jeg antar man ikke har samme problem med rødsprit?

Vil tro at whitesprit legger igjen en hinne ja, mens isopropanol eller ren sprit fordamper :yes: Men jeg vet ikke om denne hinnen har noe å si, men det er smart å være på den sikre siden.

Diskutert før. Enden på visa ble at Acrus ble kontaktet, og de kunne bekrefte at Rødsprit og Blå Isopropanol var like gode til den slags rens. Begge la igjen like mye (lite?) rester. Nemlig microskopiske rester av fargestoff og brekkmiddel.

 

Er man riktig så fanatisk, så tørk med en fuktig klut etter at man er ferdig med rødspriten.

 

 

Skrue: Pen forskjell i temp der gitt. Sjeldent det er så mye som 10c. Virker som snittet ligger på 5-6c

 

Siden fjærene dine ikke er strammere enn at litt trekk i slangene gjør utslag i temp tipper jeg du kan hente ennå 1-2c ved å stramme skikkelig til. Kjærnen tåler det fint så lenge trykket er jevnt.

Lenke til kommentar
Du skriver at du vasket cpu og kjerne med rødsprit. Åssen er dette å "vaske" rent med iforhold til andre stoffer som isopropanol osv? Whitesprit osv legger jo ofte igjen en hinne, jeg antar man ikke har samme problem med rødsprit?

Vil tro at whitesprit legger igjen en hinne ja, mens isopropanol eller ren sprit fordamper :yes: Men jeg vet ikke om denne hinnen har noe å si, men det er smart å være på den sikre siden.

så rødsprit er ren sprit og har ikke samme hinne som whitesprit?

Det kommer an på kvaliteten. Etanol-innholdet i rødsprit varierer fra 60-100%. Dette står på baksiden av flaska. Vil uansett ikke anbefale hverken rødsprit eller whitesprit. Isopropanol eller ren sprit er nok det beste :)

Hvor bra er det å bruke slik Elektronikk Rens på sprayflaske?

Lenke til kommentar
Du skriver at du vasket cpu og kjerne med rødsprit. Åssen er dette å "vaske" rent med iforhold til andre stoffer som isopropanol osv? Whitesprit osv legger jo ofte igjen en hinne, jeg antar man ikke har samme problem med rødsprit?

Vil tro at whitesprit legger igjen en hinne ja, mens isopropanol eller ren sprit fordamper :yes: Men jeg vet ikke om denne hinnen har noe å si, men det er smart å være på den sikre siden.

så rødsprit er ren sprit og har ikke samme hinne som whitesprit?

Det kommer an på kvaliteten. Etanol-innholdet i rødsprit varierer fra 60-100%. Dette står på baksiden av flaska. Vil uansett ikke anbefale hverken rødsprit eller whitesprit. Isopropanol eller ren sprit er nok det beste :)

Hvor bra er det å bruke slik Elektronikk Rens på sprayflaske?

Det lurer jeg også på. Brukt det i lengre tid med gode resultater, og den fordamper raskt også uten å legge igjen noen synlig hinne. Elektronikk Rens er en "pusseklut på boks" for elektronikk :!:

Lenke til kommentar
Du skriver at du vasket cpu og kjerne med rødsprit. Åssen er dette å "vaske" rent med iforhold til andre stoffer som isopropanol osv? Whitesprit osv legger jo ofte igjen en hinne, jeg antar man ikke har samme problem med rødsprit?

Vil tro at whitesprit legger igjen en hinne ja, mens isopropanol eller ren sprit fordamper :yes: Men jeg vet ikke om denne hinnen har noe å si, men det er smart å være på den sikre siden.

så rødsprit er ren sprit og har ikke samme hinne som whitesprit?

Det kommer an på kvaliteten. Etanol-innholdet i rødsprit varierer fra 60-100%. Dette står på baksiden av flaska. Vil uansett ikke anbefale hverken rødsprit eller whitesprit. Isopropanol eller ren sprit er nok det beste :)

Hvor bra er det å bruke slik Elektronikk Rens på sprayflaske?

Det lurer jeg også på. Brukt det i lengre tid med gode resultater, og den fordamper raskt også uten å legge igjen noen synlig hinne. Elektronikk Rens er en "pusseklut på boks" for elektronikk :!:

Elektronikk rens på boks er nok det beste alternativet ja. Iallefall for små mengder dritt. Bruker det selv, eneste minuset er at en boks koster en del :ermm:

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Rart at dere bruker rødsprit må jeg si, for denatureringsmiddelet i spriten legger igjen en fetthinne.

Du får prøve selv. Se om du merker noen forskjell i temperaturen.

Ser ikke poenget når det finnes så mange bedre alternativer. Rødsprit er i allefall urent, og poenget er å få ting rene, ikke sant?

Endret av enl
Lenke til kommentar

Dette har som nevnt vært diskutert før. At rødsprit og isopropanol (2-propanol) "renser" like bra kjøper jeg, men jeg mener imidlertid at rødspriten ikke løser opp kjølepasta like godt. Ulike alkoholer (molekyler som inneholder OH-grupper) har tross alt litt ulike egenskaper.

 

Aner ikke hvilken type kjølepasta jeg hadde, men faktum er at jeg ikke fikk ren kjernen for det klisset som fulgte med min gamle (billige) CPU-kjøler med rødsprit. Isopropanol (kondensfjerner) funket derimot glimrende.

 

Derfor gidder jeg aldri å rote med rødsprit på mine CPU'er...

Lenke til kommentar
Ser ikke poenget når det finnes så mange bedre alternativer. Rødsprit er i allefall urent, og poenget er å få ting rene, ikke sant?

Poenget er å få lav temperatur, og så lenge temperaturen er den samme bør det være ett fett hva man bruker. Jo renere prosessoren blir, jo bedre er det for temperaturen, skulle man jo tro hvertfall. Jeg har ikke inngående kjennskap til noen av midlene som brukes til rensing av prosessorer, men jeg stoler på at Arcus har peiling på det de driver med hvis de sier at det går for det samme. Kanskje noen vil foreta en test med rødsprit, white spirit og isopropanol? Det hadde vært fint å få noen tall å vise til. :)

 

Edit: Ble litt rotete, var litt for trøtt til å få frem poenget mitt.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Trodde noe av poenget med å bruke slike midler var å få kjernen ren for partikler, ikke bruke et middel som legger slikt igjen :hmm: Skal man bruke sprit bør den vel være fin og ren. 96% teknisk er vel greit :!: PS..denatureringsmiddelet er ikke flyktig, samme hva arcus sier...poenget er vel at spriten skal smake dritt, og holde på smaken :p

Endret av enl
Lenke til kommentar
Diskutert før. Enden på visa ble at Acrus ble kontaktet, og de kunne bekrefte at Rødsprit og Blå Isopropanol var like gode til den slags rens. Begge la igjen like mye (lite?) rester. Nemlig microskopiske rester av fargestoff og brekkmiddel.

 

Er man riktig så fanatisk, så tørk med en fuktig klut etter at man er ferdig med rødspriten.

 

 

Skrue: Pen forskjell i temp der gitt.  Sjeldent det er så mye som 10c. Virker som snittet ligger på 5-6c

 

Siden fjærene dine ikke er strammere enn at litt trekk i slangene gjør utslag i temp tipper jeg du kan hente ennå 1-2c ved å stramme skikkelig til. Kjærnen tåler det fint så lenge trykket er jevnt.

Sant nok.

Det er vel for lengst opplest og vedtatt at rødsprit er mer enn godt nok til denslags rengjøring.

Jeg har i alle fall aldri registrert noen forskjell på rødsprit vs f.eks elektronikkrens, eller for den saks skyld isopropanol.

 

Ja temp-resultatet ble hva jeg kan kalle, nesten mistenkelig bra. Av den grunn snakket jeg også med Pritorian om han kunne gjennomføre samme "stunt", for å verifisere resultatet, noe som det ikke ble tid til før artikkelen gikk på lufta.

Av naturlige årsaker fikk jeg ikke brukt den eksterne føleren / termometeret før HS ble fjernet, så hva resultatet angår, så må jeg bare henvise til hva jeg registrerte i CoreCell, altså tidligere temp-forskjell mellom idle / load.

 

Det som imidlertid får meg til å tro at det allikevel stemmer, er at jeg nå har muligheten for å måle temps med både CoreCell og en inntil core, montert føler.

Disse to følges ad, i den forstand som at variasjonene er identiske for disse to målemetodene, dermed er jeg ganske sikker på at resultatet stemmer.

 

Jo, det er en viss mulighet for at fjærene kan strammes ytterligere, for dermed å få en "stummere" montasje, selv om de nå er praktisk talt helt komprimert.

Jeg er klar over at core tåler et ganske solid press så lenge dette er riktig plassert, så det kan godt hende at det er litt mer å hente både mtp temperatur og stabilitet mot core.

Vi får se...

 

Og som en liten digresjon: Det som egentlig ga støtet til hele greia, var resultatet jeg fikk etter å ha montert min nyeste "kreasjon" av en A64-vannblokk.

Jeg fikk jo nærmest hakeslepp når forsjellen mellom idle / load ble såpass stor, og trodde først at blokka var fullstendig mislykket.

Monterte da som tidligere nevnt blokka fra Alphacool, og "heldigvis" får jeg si, forskjellen var akkurat den samme!

Da var ikke veien lang til skalpell og olje, noe som altså resulterte i denne lille "skrivelsen"! :yes:

 

pstub:

Tror det kan bli vanskelig å bruke det gode gamle shimmet, ettersom området rundt selve core er "oversådd" med SMD-komponenter.

En sak som kanskje kan bidra til å redusere muligheten for knusing av kantene på core, er at denne nå er svakt buet i overflaten. Dermed får man et lite slingringsmonn når man monterer kjølere, ettersom anlegget først og fremst vil være mot midten av core, ved normal håndtering og montering.

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Skulle akkurat til å spørre hvor i allverden overklokking.no hadde funnet denne "Jan Fjeld-Nilesen", men så så jeg jo at det var Skrue ;)

 

En artikkel slik en artikkel bør skrives! Veldig bra!

 

Ser såvidt du nevner svakt buet core. Har det noe for seg å gi kjerna en aldri så liten omgang med 1200 papir eller deromkring?

 

DrE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...