Gå til innhold

Final Fantasy-religionens tråd - SKJUL SPOILERS!


Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?  

814 stemmer

  1. 1. Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?

    • Final Fantasy (1987)
      39
    • Final Fantasy II (1988)
      4
    • Final Fantasy III (1990)
      11
    • Final Fantasy IV (1991)
      9
    • Final Fantasy V (1992)
      10
    • Final Fantasy VI (1994)
      41
    • Final Fantasy VII (1997)
      336
    • Final Fantasy VIII (1999)
      76
    • Final Fantasy IX (2000)
      92
    • Final Fantasy X (2001)
      131
    • Final Fantasy XI (2002/2004)
      19
    • Final Fantasy XII (2006)
      53


Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hva som er så spesielt med VII. Groteskt dårlig grafikk og eviglange ladesekvenser foran hver kamp gjør spillet uspillbart for min del. Det gjelder forsåvidt også de andre i VII-IX-trioen. X var vel det første spillet som hadde god grafikk og såpass korte ladesekvenser at folk holdt det ut.

 

Min favoritt: X (beste kampsystemet + beste skillsystemet + masse variasjon + interessant verden)

Mest overvurdert: VII (grafikken og ladetiden fra helvete)

Mest undervurdert: XII (enorm, eksotisk verden + interessant kampsystem + nest beste skillsystemet)

Største nedtur: XIII (herlig verden ødelagt av grusomt, upersonlig kampsystem)

 

Gidder du se om teorien min stemmer med å fortelle hvor gammel du er i dag..? Og i hvilken rekkefølge du spillte de ulike spillene (Jeg regner med du har runnet alle sammen..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hva som er så spesielt med VII. Groteskt dårlig grafikk og eviglange ladesekvenser foran hver kamp gjør spillet uspillbart for min del. Det gjelder forsåvidt også de andre i VII-IX-trioen. X var vel det første spillet som hadde god grafikk og såpass korte ladesekvenser at folk holdt det ut.

 

Min favoritt: X (beste kampsystemet + beste skillsystemet + masse variasjon + interessant verden)

Mest overvurdert: VII (grafikken og ladetiden fra helvete)

Mest undervurdert: XII (enorm, eksotisk verden + interessant kampsystem + nest beste skillsystemet)

Største nedtur: XIII (herlig verden ødelagt av grusomt, upersonlig kampsystem)

 

For en utrolig lite gjennomtenkt kommentar, no offence selvfølgelig.

 

For det første: Du må sette VII i kontekst med andre spill på den tiden, og da var hverken ladetid eller "dårlig" grafikk et problem. CGI sekvensene i VII lamslo en hel gaming verden, det var ingenting annet en direkte fantastisk å kunne se slik grafikk på den tiden, spesielt med tanke på hvor stor hele spill verdenen var.

 

For det andre: VII har solgt flere antall enheter på verdensbasis, og det er garantert flere folk som har gjennomført VII enn X, så din kommentar om at det var det var først ved 10ern at folk "holdt ut" ladetid og grafikk er bare BS.

 

Til sist: Dette var ikke ment som noe angrep, beklager hvis det oppfattes slik. Ville bare poengtere at sammenlignet med nyere spill er ikke VII mye å skryte av nei, men det er også helt feil kontekst å vurdere spillet i. Har god forståelse for at folk ikke gidder spille igjennom VII idag, men jeg klarer det fortsatt helt fint, tiltross for ladetid og grafikk, da fordi nostalgien og historien er helt fantastisk :)

Endret av fiskerdigg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gidder du se om teorien min stemmer med å fortelle hvor gammel du er i dag..? Og i hvilken rekkefølge du spillte de ulike spillene (Jeg regner med du har runnet alle sammen..)

 

38 :confused: Tipper jeg har spilt dem ganske hulter til bulter, alt etter hva jeg har funnet i butikker og slikt. Eneste jeg har spilt ferdig er X, men nesten I også (men da jeg måtte ta alle bossene på nytt på slutten gadd jeg ikke mer). De andre har jeg nok ikke spilt så grundig fordi de virket å være "mer av det samme" (I-VI ser alle ganske like ut, og jeg fikk som sagt overdose allerede i enern).

 

For en utrolig lite gjennomtenkt kommentar, no offence selvfølgelig.

 

Du hadde ikke trengt å si "utrolig"... -.-

 

For det første: Du må sette VII i kontekst med andre spill på den tiden, og da var hverken ladetid eller "dårlig" grafikk et problem. CGI sekvensene i VII lamslo en hel gaming verden, det var ingenting annet en direkte fantastisk å kunne se slik grafikk på den tiden, spesielt med tanke på hvor stor hele spill verdenen var.

 

Ja, det var sikkert veldig bra for sin tid. Men når jeg skal liste opp hvilke FF-spill jeg liker best, så tar jeg ikke hensyn til når det kom ut, kun hvordan det tiltaler meg i dag. OG i dag holder jeg altså ikke ut den type ladetid + 3D-grafikk bygd opp av ca. 8 polygoner som får øynene mine til å blø.

 

For det andre: VII har solgt flere antall enheter på verdensbasis, og det er garantert flere folk som har gjennomført VII enn X, så din kommentar om at det var det var først ved 10ern at folk "holdt ut" ladetid og grafikk er bare BS.

 

Vel, X kom ut på en tid da jeg bodde i kollektiv. Jeg bet meg merke i at en av kameratene mine og dama hans koste seg med å spille X sammen. Det skal sies at dama ikke var spesielt interessert i spill generelt, men åpenbart lot seg sjarmere av historien og grafikken til X. Det er det jeg mener med at X var mer "tilgjengelig", jeg kan ikke tenke meg at noen som egentlig ikke er interessert i spill kunne kost seg med VII på samme måte, fordi det spillet rett og slett er mer krevende når det kommer til tålmodighet og ikke like sjarmerende utseendemessig. Men kanskje jeg tar feil, jeg har ingen fasit, bare en mening.

Lenke til kommentar

Greia er vel at vår oppfatning av hva som ser bra ut og ikke endrer seg hele tiden ettersom teknologien blir bedre og grafikken ser penere ut. FF VII har jo en fantastisk god og engasjerende historie, en av de beste i serien etter min mening. Men forstår at folk som ikke opplevde det i dets storhetstid, kan ha problemer med å svelge grafikken, som tross alt er utdatert i dag. Men spillet så fantastisk ut når det kom. Så dersom kompisen din og dama hans hadde spillt sammen når VII ble utgitt i 1997, så tror jeg de hadde kost seg like mye med det som de gjorde med X.

Eneste er kanskje at historien i FF X muligens appelerer litt mer til jenter, siden den har et større fokus på en kjærlighetshistorie enn det man finner i VII.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte og at ff 1 tom 3 var kliss like. Liker ds-versjonen av 3ern dog, historien kommer bra til rette, men er veldig basic.

 

Historien i 4 tar en like stilisert vending, men litt mer karakterfulle karakterer.

 

6 er fantastisk på historie og karakterer.

 

Jeg spiller sjelden slike spill nå pga grafikk, men pga innlevelse og bra historier. Og der glimrer ff vi og vii, samt IX.

 

Ville absolutt sett forbi snes grafikk om du får det til.

 

Vii er såpass bra rett og slett pga den drit bra storyen. Ikke pga polygonene. Og materia-systemet syntes jeg funker best av de ff spillene jeg har spilt. Husker å grinde tonnevis av counter materia for å ta ene weaponet (ruby?). Og karakterene er bare så nice.

Lenke til kommentar

Kan ikke huske at FFX har noe spesielt korte lastetider iforhold til FF7, 8 og 9. FFX er uansett tregere enn spill som FF6, både til å starte opp kampene, og med tanke på hvor lang tid hvert angrep tar å utføre.

Noe av grunnen til at FFX virket jevnt over tregt var på grunn av den begredelige PAL-konverteringen fra NTSC.

 

Lenke til kommentar

Square har bedret seg. På FFX's tid var PAL-konverteringen tydeligvis ansett som elendig, mens på FFXII ser det ut til at de har lagt på frameskipping for å holde tempoet oppe og droppet rammene.

 

Men ettersom de baserer seg på International-utgavene i HD-remixen, så kan man anta at de mener NTSC-J.

Lenke til kommentar

X har en sterk og ganske oppfinnsom historie etter min mening. Den er jo original; hele dette opplegget med forholdet mellom Tidus, Sin/Jecht, Final Summoning og hva som skjer om man beseirer Sin er finurlig som bare det og jeg kunne hvertfall ikke forutsi slutten. Det er sjelden man kan si det om spillhistorier; vanligvis har man spilt i maks noen timer før man skjønner hvem helten er, hvem skurken er og hvor det hele bærer hen. Angående romantikken, så er den gjerne en essensiell ingrediens for at historien skal få noen følelsesmessig slagkraft; hva ville vel VII vært uten det forholdet man får til Aeris f.eks.

 

Vii er såpass bra rett og slett pga den drit bra storyen. Ikke pga polygonene. Og materia-systemet syntes jeg funker best av de ff spillene jeg har spilt. Husker å grinde tonnevis av counter materia for å ta ene weaponet (ruby?). Og karakterene er bare så nice.

 

Karakterene er mer utilgjorte og likandes i de eldre spillene, før man på død og liv ville at de skulle være hippe, kule og glossy - det skaper bare avstand og gjør at de virker kjøligere.

Lenke til kommentar

Noe av grunnen til at FFX virket jevnt over tregt var på grunn av den begredelige PAL-konverteringen fra NTSC.

 

 

Men dette gjelder jo de fleste PAL spill. Derfor det er (så og si) umulig å få tak i Excalibur 2 i PAL versjonen av FFIX (altså komme til slutten av spillet på under 12 timer), fordi klokka går like fort i begge spillene, men i praksis bruker PAL versjonen 10 minutter ekstra per time.

 

Uansett sammenlignet jeg NTSC versjon av FF6 og FFX, og med en rask sammenligning så det ut til at FFX brukt omtrent dobbel så lang tid før spilleren fikk kontroll over karakterene.

Lenke til kommentar

Men dette gjelder jo de fleste PAL spill. Derfor det er (så og si) umulig å få tak i Excalibur 2 i PAL versjonen av FFIX (altså komme til slutten av spillet på under 12 timer), fordi klokka går like fort i begge spillene, men i praksis bruker PAL versjonen 10 minutter ekstra per time.

Vanskeligere, men langt fra umulig.

 

http://www.youtube.com/watch?v=mNHtTQbRz7o

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar

Vel unnskyld at jeg ikke har fulgt med på utviklingen innen Excalibur 2 på Pal versjonen de siste årene. ;)

 

Prinsippet rundt trege PAL-spill har uansett ikke forandret seg, og er ikke noe som er unikt for FFX, selv om det nå kanskje er enda litt verre der (noe jeg ikke har belegg for å påstå, hverken i for eller i mot). Det jeg først og fremst ville frem til.

Lenke til kommentar

Seriøst? Og dette har ingen fortalt meg om? Noe sykt irriterende forskjell der.... Er dette borte i HD-remixen eller hva den nå heter?

 

Jeg var heller ikke klar over at det var så store forskjeller. Dersom dette er forbedret i HD-versjonen, så vil vi jo omtrent få et helt nytt spill. Gleder meg skikkelig, er mange år siden jeg spillte FF X sist. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Helt ærlig så ble jeg meget skuffet over forandringene dem har gjort på Tidus sitt ansikt i FFX HD Remaster.... :hm:

 

Hvilke mener dere var best?

 

1:

Final-Fantasy-X-FFX-HD-Wallpaper-set14-Macalania-Revisited-16-TIDUS-PORTRAIT.jpg

 

 

2:

Final-Fantasy-FFX-X-2-HD-Remaster-Tidus.jpg

 

Endret av Slettet+412
Lenke til kommentar

Ja, synes Tidus ser ut som en dukke på det andre bildet. Mistet litt av det "glimte" i øyet, han har på originalen. Ikke akkurat noen veldig god sammenligning da bildene er tatt fra forskjellige steder i spillet, men det er jo typisk at en skal f**** opp HD-versjonen. Sist gang var det Konami som greide og gjøre to av de beste skrekkspillene til noe ugjenkjennelig møkk, med den patetiske unnskyldningen av en HD-utgave med navn Silent Hill HD collection.

 

Seriøst? Og dette har ingen fortalt meg om? Noe sykt irriterende forskjell der

 

Sjansene er stor for at det samme gjelder flere av dine andre favoritt spill på PS2 (hvis du har det da). PS2 er kjent for å ha mange dårlige PAL-porter, og ekstremt dårlig støtte for 60hz/480p i PAL regionen (altså raskere bildefrekvens og høyere oppløsning) i forhold til konsoller som GC, Dreamcast og Xbox. Kanskje litt ironisk, er Dreamcast best da den støtter VGA (mulig Xbox gjør det samme?).

Lenke til kommentar

Det er da ganske tydelig at den øverste er fra PS2 og den nederste fra PS3. Teksturene, særlig i håret er skarpere. Ja foruten det faktum at øverste er i 4:3 og nederste i 16:9 format (hint: FFX til PS2 støtter egentlig kun 4:3).

 

Jeg trur vi er i en slags nitpick periode idag.

 

Sier fyren som lever av å nitpicke. Synes jeg ofte ser deg henge deg opp i alle slags rare småting.

Endret av g.i.r.l.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...