Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

 

Er det disse?

82254_HPI-RACING_MV24023_-_Centre_Dogbon

http://www.rc-shop.no/products/mv24023-centre-dogbone-joint-cup-2-pcs-blackout-mt

 

EDIT: Er det en Maveric Monster Truck?

 

Aner ikke om det er en Maveric - står ikke noe spesifikt på den. Men delene du linker til ser vertfall riktig ut! Hjertelig takk!

 

Ellers kan du kikke inn på denne siden:http://www.largescaleforums.com/

Der tror jeg du finner det meste du lurer på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nytt forsøk i samme snøen som falt i går men nå er det 8 minus og jeg kommer inn etter at lipo alarmen har gått med et smil om munnen.

Plastbeltene gjør jobben sin fint uten pakking av snø i drivhjulene i puddersnø.

Var bekymret et lite øyeblikk der for jeg hadde ikke lyst å starte med å måtte kjøpe meg stålbelter til 980 kroner.

Tengte det var ei oppgradering jeg kunne ta etter å ha bytta ut ESCer og motorer.

Bare et tips, om du går for Turnigy XK 24XX inrunner motor med 2mm aksling passer den rett i festene uten modifisering.

Lenke til kommentar

God Jul folkens!

Fristelsen på børseløsoppsett blei jaggu for stor så XK2430-4500KV motorer og Trackstar ESCer blei bestilt og i dag kom jaggu Hobbyking nissen på besøk med motorer og orange mottaker.

I mellomtida har jeg også installert HPI ESCene jeg hadde på de originale motorene.

Du verden for en forskjell i krypjøringa dette gav også en artig men uventet sideeffekt.

Ettersom HPI ESCene er ferdig programerte fra fabrikk for mini recon bilen så har de lagt inn brems fra forover mens fra revers hopper den rett i fremover igjen uten noe om og men.

Planlegger å bruke denne med DX9 radioen jeg bruker til heli for da kan jeg ha enten throttel og sving på hver sin stikke eller både throttle og sving på høyre stikka som vi bli som og kjøre med joystick.

XK motorene har for øvrig nøyaktig samme ytre mål som de originale børstemotorene som følger med.

Nå får jeg bare se om girkassa holder og har en plan for å forsterke den også om jeg må det.

post-49175-0-19295000-1419425637_thumb.jpg

post-49175-0-67951700-1419425648_thumb.jpg

post-49175-0-31976900-1419425666_thumb.jpg

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da var første tur utendørs unnagjort og jeg er noen erfaringer rikere.

ESCene fungerer som forventer etter innendørs kjøring og gjør kjøretøyet lettere og manøvrere ettersom det er lettere å finmanøvrere men......

ESCene tåler ikke fukt.

Kjøreturen endte med redusert hastighet på høyre belte og bare forrover.

Demontering viser at det har kommet snø inni kassa og ESCene har fått en del snø på seg der de står i bunnen av kassa.

Har bytta om på motorer og plugger på mottakeren og det er den venstre på bildet som fusker.

Videre demontering viser vann mellom transistorene som styrer sluttrinnet så jeg velger å tro at det ligger vann mellom transistor og kretskortet som fusker til signalet de får.

Det andre problermet om man kan kalle det det er at BECen i ESCene er litt for svak for plogservoen.

Om beltevogna blir stående på nesa og støtte seg på plogen kneler BECen og man mister all kontakt med mottakeren.

Som kjent med dobbelt ESC oppsett med innebyggede BECer så må man kutte power kabelen til den ene ESCen, for 2 BECer kan ikke kjøres i paralell for det kan ende i bål.

Har i hvertfall sett det før med doble ESCer på fly så tar ingen risker på det.

Blir nok ikke og gjøre så mye mere med oppsettet som det er for de nye BLS ESCene er kommet og kan hentes på Lørdag og de tåler å bli fuktige.

Lenke til kommentar

Fikk en slik "Parrot AR Drone 2.0 Elite Edition" til jul.

 

Fungrte fint, var ute å kjørte i dag, greide å krasje i en slik strlmledning som fikk over veien, og dronen svarte ved å falle i bakken, tilsynelatende fysisk uskadd, men dog livløs.

 

når jeg setter i batteriet lyser den rødt på alle lysene i 1 sec for så å skru seg av, SSID-en dukker heller ikke opp, så får ikke kontakt med den, prøvd resett knappen.

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar

Krasjet den i 1 av 3 ledninger som gikk over veien eller var det en enkelt kabel som gikk over der du fløyg?

I første tilfellet var det i såfall en høyspent kabel du var borti og da kan du hilse elektronikken din farvell.

Husk nå bare at når du skal fly så fly et sted det er plass og sikkert slik at du ikke krasjer i noe eller noen.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Krasjet den i 1 av 3 ledninger som gikk over veien eller var det en enkelt kabel som gikk over der du fløyg?

I første tilfellet var det i såfall en høyspent kabel du var borti og da kan du hilse elektronikken din farvell.

Husk nå bare at når du skal fly så fly et sted det er plass og sikkert slik at du ikke kraser i noe eller noen.

Er ikke høyspentkabler isolerte da?

 

Fugler tar jo ikke skade av det :p

Lenke til kommentar

Høyspent kabler er ikke isolerte, de bruker luft og fysisk avstand som isolasjon.

Joda fuglene sitter fint på strengen sin de uten at det plager dem men så er de ikke laget av plast, mangler plastpropeller i det tørre og kalde været og lager således ingen statiske felt rundt seg selv, ikke er de spesielt følsomme for sterke elektromagnetiske felter heller.

 

Denne videosnutten er sikkert ikke dum å ta med seg for nye ferske multicopter piloter.

http://www.vgtv.no/#!/video/105969/frykter-aarets-julegavehit-kan-skape-livsfarlige-sitasjoner-for-fly

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da var BLS oppsett på bandvogna installert og noen kjøreturer har funnet sted.

Første turen var i 8 minus og 20 cm puddersnø og dette var noe helt nytt.

Nå har den både fart og kraft og ettersom trackstar ESCene har mange programeringsmuligheter har jeg satt opp ESCene mine til fram/brems/revers uten noe pause mellom trinnene, endring av dreieretning skjer etter at ESCen senser at motoren har stanset.

Videre har jeg satt opp 50% drag brake som er maks slik at den stopper ganske momentant etter å ha sluppet gassen så nå følger hvert belte stikkene på radioen uten å mokke.

Har også lagt inn lavste trinn punch reduksjon som gjør at ESCen ikke rykker til om jeg gir full gass med det samme for å være liutt snill med girkassa.

 

Første turen var direkte morsom for det var et føre som er løsere en det jeg hittil har kjørt i men på tross av det så bare skvetter den fremover på full gass.

Første kjøreturen med børsteløs endte med at plogen knakk så den fikk seg noen striper karbonplater limt på som forsterkning for med større fart er det større kraft bak den også.

Neste tur blei nå uten plog i 4 plussgrader og selv om beltene nå har antydninger til å klabbe så har ikke motorene noe problemer med å tvinge drivhulene rundt.

 

I og med at dette er sensorløse inrunner motorer så har den tendenser til kogging om man tar løst meget forsiktig.

Ikke noe stort problem ettersom det bare er å gi mere gass så kommer den, og dette var forsåvidt forventet ettersom motorene og ESC er nesten de samme som jeg har i Mini Recon.

 

Til slutt noen ord om girkassa.

Selv om den er noe bøyelig og akslingene til tannhjulene kun er festet på den ene siden er girkassa designet slik at tannhjulene presses mot hverandre når man kjører fremover så her er det ingenting som gir så langt så lenge man kjører forover.

Selv ikke kramsnø med godt grep får den til å rape tannhjul men i revers er historien en annen, da er det veldig lett å få raping i drivverket så ikke om og gjøre å rygge så altfor mye i bakkene, i hvertfall ikke i djupsnøen som lett fyller opp med snø mellom drivhjul og belter.

 

Plassering av ESCene er som med HPI ESCer og benytter samme kablingen også.

Kjøretiden føler jeg er hverken lengere en kortere en med stock oppsett men dobling av toppfarta gjør den morsommere og kjøre.

post-49175-0-24808700-1420841879_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Noen som er gode på fjernkontroller her? Etter feilsøking har jeg funnet at det er selve håndkontrollen det er noe galt med. 2 kanals til bil, sender svingsignal fint, men ikke gass/rev.

Noe håp om å skru den opp og finne en fysisk feil?

 

Er snakk om wltoys a979, jeg har fått erstatningsbil som virker, det er derfor jeg har kunne feilsøke nøyaktig. Er altså ikke feil på mottaker/ESC eller motor.

Lenke til kommentar

Åpnet hele skiten og fant ganske riktig at den ene ledningen hadde falt av kretskortet, dårlig loddet. Klarte å få den til å virke med å pirke ledningen på loddepunktet, men har desverre ikke utstyr til å fikse den for hånden. Med mindre jeg kan ta kobber fra en vanlig ledning og tvinne det på plass.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, for det første må jeg si at jeg er veldig glad det finnes en slik tråd, jeg har lurt på en del lenge nå, og har veldig lyst å anskaffe meg en RC bil fra merket Vaterra. Jeg har lyst på en slik Ford Mustang 1967 og produktets hjemme side er her:

 

http://www.vaterrarc.com/Products/Default.aspx?ProdId=VTR03017

 

Så det jeg lurer på da er følgende, hva slags elektromotor bør man putte i denne hvis man vil ha litt mere futt og fart?

 

Jeg skjønner også at servoen burde oppgraderes da en del har sagt den er litt for treg og styring er uresponsiv.

 

Det er mulig å gjøre ett kupp på en slik på ebay, og vil koste langt mindre enn den gjør i Norge, men jeg må være rask. Isåfall kan jeg kjøpe hele settet den er tross alt ready-to-run, også se om noe bytte av deler blir nødvendig, kanskje jeg vil like den slik den er de først mnd uansett.

 

Det er minst 8 år siden jeg dreiv med RC, da hadde jeg en Subaru Impreza Tamiya 4x4, men den ble solgt, det var uansett kjempegøy og vet hvor mye morro en kan ha med RC så interessen er det ikke noe feil med iallefall. Takk det var alt.

Lenke til kommentar

Hei, for det første må jeg si at jeg er veldig glad det finnes en slik tråd, jeg har lurt på en del lenge nå, og har veldig lyst å anskaffe meg en RC bil fra merket Vaterra. Jeg har lyst på en slik Ford Mustang 1967 og produktets hjemme side er her:

 

http://www.vaterrarc.com/Products/Default.aspx?ProdId=VTR03017

 

Så det jeg lurer på da er følgende, hva slags elektromotor bør man putte i denne hvis man vil ha litt mere futt og fart?

 

Jeg skjønner også at servoen burde oppgraderes da en del har sagt den er litt for treg og styring er uresponsiv.

 

Det er mulig å gjøre ett kupp på en slik på ebay, og vil koste langt mindre enn den gjør i Norge, men jeg må være rask. Isåfall kan jeg kjøpe hele settet den er tross alt ready-to-run, også se om noe bytte av deler blir nødvendig, kanskje jeg vil like den slik den er de først mnd uansett.

 

Det er minst 8 år siden jeg dreiv med RC, da hadde jeg en Subaru Impreza Tamiya 4x4, men den ble solgt, det var uansett kjempegøy og vet hvor mye morro en kan ha med RC så interessen er det ikke noe feil med iallefall. Takk det var alt.

Jeg kan ikke svare på spørsmålene dine, men fytti grisen det var en pen RC!

 

$_12.JPG

Lenke til kommentar

Takk :D Det blir nok en sånn.. Det går fint om ikke noen vet noe, bare lurte om noen visste no.. det viktigste er å sikre meg kuppet, så kan jeg ta ting derfra, høre litt rundt hva er populært å modde på de.

Disse holder seg ikke stock lenge sies det. Det er mye morro som kan byttes til det bedre.

Vaterra er ett temmelig nytt men ett skikkelig kvalitetsmerke ut ifra andre på youtube sier og ikke en har vært misfornøyd.

 

Her er videoen som har overbevist meg hehe

https://www.youtube.com/watch?v=MXk6sJ8xeTo

 

 

Lenke til kommentar

Ser de selger 15T 540 reservemotor så da har du et utgangspunkt for størrelsen.

Personlig ville jeg satset på 2S LiPo batteri og børsteløs 4000KV eller oppover sensorløs inrunner til denne fra hobbyking.

De har mye billig man kan leke seg med.

Når du får den sjekker du mål på motoraksling så er det bare og begynne jakta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...