Gå til innhold

2x 6600GT gikk opp i røyk...


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Colacork:

Det med antydninger om gjøre research... :)

Har du ikke lurt på hvorfor GPU'er i "600" serien gjerne har en ganske så kraftig klokk i forhold til sine "storesøsken" i "800"-serien? Det gjelder f.eks. ATI sine "gamle" radeon-kort.. og det gjelder Nvidia's Geforce 6 kort..

Med (langt) færre pipelines og 128-bits kontra 256-bits minnebuss er det "noe" ulike teknologiske forutsetninger..

Hadde det bare vært å "peise på" med klokk så hadde sikkert både 9800 Pro og 6800 GT/Ultra kommet med default klokk på 500 (Som 9600XT/6600GT).. Noen med god teknologisk innsikt kan sikkert belyse dette merkelige "fenomen" at "Mid-end" kort er klokket mye lengre (GPU) enn "high-end" kort..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
TLS1000 : Jo faktisk så mener jeg at i forhold til en overklokking på 11% og en overklokking på 29% at det var ganske merkelig at denne komponenten tok kvelden når selve Volten forble uforandret.

 

Personlig så har jeg opplevd at skjermkortet fryser / får mange artifakts når kortet får for lite strøm (ved en veldig høy overklokk av både fsb og mp på cpu samt høyere Vc).

 

Bare for å ta overklokking av cpu som et eksempel :

<snip>

Interessant diskusjon.. :)

Nå tenkte jeg mer på motsatt vei av det jeg tolker din tankegang..

Dersom produsenten av HK eller GPU/skjermkort har laget enn krets som tillater for *mye* strøm gjennom mosfet?-krestene..da kan vi vel få ett slik scenario som trådstarter har opplevd..

Ad din sammenlikning til CPU/HK...:

Jeg har opplevd å "svi" ett HK bare ved å overklokke.. (Prescott selvsagt).. og da var det akkurat samme feil.. svidde strømkrester pga. overbelastning.. og det på ett HK hvor VCOre ikke kunne "tukles" med.. kun FSB.. Seinere revisjon av HK.. så var/er dette fjernet fra BIOS.. Har akkurat samme "problemstilling" med ett MSI mAtx m 865PE-chipset.. "Nicht gestattet" (dvs. valg fjernet fra Bios) å øke FSB.. (nettopp pga. strømkretser ikke er designet for overklokk av Prescott)..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

TLS1000 : Hovedsakelig enig med deg, men det jeg prøver å poengtere er at produsentene bør sørge for at det finnes en viss overhead spesielt pga at man kan risikere at spenninger kan variere og dermed uten denne overheaden framprovosere en kortslutning eller at annlegget tar fyr.

 

Kan nesten se det som et sikkringsanlegg der du vet at kjøkkenet har en samlett effekt på 30A når alt brukes og dermed så velger du å sette maks A på sikringa på 30A. Når du da så kommer ut for en situasjon der kjøkkenet bruker alt og belaster kretsen med 30A så er du 100% avhengig av at komponentene tåler dette. Hadde du derimot lagt inn en sikkring på 40A der så hadde du kun belastet kretsen med maks 75% og dermed vært langt sikkrere over tid.

 

Men du har rett i at overklokking skjer på eget ansvar, eneste spørsmålet jeg stiller meg er om det eventuelt var en produktsvaket som ble framprovosert av overklokkinga og som kanskje hadde dukket opp uansett om han overklokket eller ikke.

Lenke til kommentar
Nå er jeg berget.... Red Alert 2 funka jo uten problemer.... :)

Red Alert 2 er ikkje akuratt så krevande da. (2D grafikk)

Men så har ikke skjærmkortet mitt 3d akselerator i det hele det store, er et reint 2d kort !

 

Fikk jo Mech commander2 til å funke, men det hakka noe grusomt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Men du har rett i at overklokking skjer på eget ansvar, eneste spørsmålet jeg stiller meg er om det eventuelt var en produktsvaket som ble framprovosert av overklokkinga og som kanskje hadde dukket opp uansett om han overklokket eller ikke.

Dette må helt klart være en produksjonsfeil..

Jeg er forøvrig helt enig i det du skriver ellers.. var bare en interessant diskusjon.. med ett par vinklinger..

En HK/skjermkort-produsent må/bør absolutt legge inn marginer for å tåle litt "juling", men det er å gå for langt som f.eks. MSI/Aopen å fjerne all muliget til "tweak/klokk".. Det er *en* ytterlighet med tanke på å legge inn marginer.. dvs. sørge for at det ikke er nødvendig... :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Nå er jeg berget.... Red Alert 2 funka jo uten problemer.... :)

Red Alert 2 er ikkje akuratt så krevande da. (2D grafikk)

Men så har ikke skjærmkortet mitt 3d akselerator i det hele det store, er et reint 2d kort !

 

Fikk jo Mech commander2 til å funke, men det hakka noe grusomt...

ok, hehe.

kva heiter skjermkortet?

Endret av Zernick
Lenke til kommentar
TLS1000 : Jo faktisk så mener jeg at i forhold til en overklokking på 11% og en overklokking på 29% at det var ganske merkelig at denne komponenten tok kvelden når selve Volten forble uforandret.

 

Personlig så har jeg opplevd at skjermkortet fryser / får mange artifakts når kortet får for lite strøm (ved en veldig høy overklokk av både fsb og mp på cpu samt høyere Vc).

 

Bare for å ta overklokking av cpu som et eksempel : Min Cpu kjører på alt fra en overklokk på 102Fsb (fra 133 tl 235) med en Mp på 10 opp til en maksimal OC på 11.5*235 på 2.1Vcore (kan oppnå POST på 2,9Ghz men ikke Windows).

 

Da overklokker jeg ca 35% på Mhz og 76,6% på FSb noe som burde framprovosere en eller annen feil hvis komponentene på hovedkortet ikke hadde takklet dette. Så jeg vil tro at i alle fall produsentene av hovedkortet mitt har i alle fall lagt inn en god overhead for at de fleste komponentene skal greie dette.

WOW

 

VCore 2,1 da begynner det å blir hard for CPU. men men morro er det da

Lenke til kommentar

750Mhz Core på et 6600GT ja.. hehe.

 

Det minner meg litt om den gangen du hadde en XP2500+ med helt vill klokk i forohld til alle andre.

Den gangen brukte du noen andres screenshot som ditt eget også, om jeg ikke husker helt feil.

 

Ikke for å være frekk, men DU klarer ikke å dra et 6600GT over 650-700 på core.

Lenke til kommentar
Hm. Greier ikke mer enn 600mhz på kjernen på mitt Golden Sample jeg. Med vannkjøling.

 

 

"Derfor bestemte jeg meg for å kalibrere strømforskyningen. Det ble gjort ved å ta den ut og åpne den mens den fremdeles var tilkoblet hardware, en vifte ble montert på et provisorisk stativ slik at kjølingen var ivaretatt under operasjonen. Deretter ble PC startet, og hardwaremonitor i bios ble tatt opp på skjermen. Så ble railene justert til ønsket verdi en etter en. 12v railen ble justert fra 11.7 til 12.2, 5v-railen fra 4.9 til 5.1 og 3.3v-rail fra 3.1 til 3.35."

Hi hi!

 

Sorry, men folk som dere gjør en trist arbeids fredag så mye lystigere.. vet det er sadistisk å le men når jeg så skjermkortene dine måtte jeg unektelig trekke litt på smilebåndet :-)

Noe jeg skal huske på neste gang jeg banner over at alle andre har så mye bedre ytelse enn meg..

 

 

Og til Muffinman som jeg har i Q, What the fu**??

 

vonGrepa - som synes han var sprø når han overklokket med 5% på cpu/minne :blush:

Lenke til kommentar
Hm. Greier ikke mer enn 600mhz på kjernen på mitt Golden Sample jeg. Med vannkjøling.

 

 

"Derfor bestemte jeg meg for å kalibrere strømforskyningen. Det ble gjort ved å ta den ut og åpne den mens den fremdeles var tilkoblet hardware, en vifte ble montert på et provisorisk stativ slik at kjølingen var ivaretatt under operasjonen. Deretter ble PC startet, og hardwaremonitor i bios ble tatt opp på skjermen. Så ble railene justert til ønsket verdi en etter en. 12v railen ble justert fra 11.7 til 12.2, 5v-railen fra 4.9 til 5.1 og 3.3v-rail fra 3.1 til 3.35."

Hi hi!

 

Sorry, men folk som dere gjør en trist arbeids fredag så mye lystigere.. vet det er sadistisk å le men når jeg så skjermkortene dine måtte jeg unektelig trekke litt på smilebåndet :-)

Noe jeg skal huske på neste gang jeg banner over at alle andre har så mye bedre ytelse enn meg..

 

 

Og til Muffinman som jeg har i Q, What the fu**??

 

vonGrepa - som synes han var sprø når han overklokket med 5% på cpu/minne :blush:

Du kan gjerne forklare dette innlegget litt nøyere. Spesielt

Og til Muffinman som jeg har i Q, What the fu**??
.

 

Har for øvrig aldri klokket ihjel noen hardware. Men det er jo klart at man er forberedt på at noe kan skje når man er entusiast og liker å tweake. Et billig 6600GT-kort driter jeg rett og slett i om det ryker, det er bare å kjøpe et nytt. Fjortiser, studenter og andre uten egen inntekt bør vel kanskje være litt mer forsiktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...