Gå til innhold

2x 6600GT gikk opp i røyk...


Anbefalte innlegg

Ang bildene, som jeg har sagt før, er samme kortet (nr 2 som gikk til f..) i 2 vinkler, det døde etter 2 sek med TrackMania, med et poff & et lysglimt (pc'n slo seg ikke av, jeg måtte bakpå PSU...)

 

Det første kortet hadde ingen synlige skader, der ble bare all grafikken grøt.

Kort nr. 1 starta jeg Warcraft 3, etter 20 min (så på tv i bakgrunnen) hørte jeg at pc'n starta på nytt, da var alt bare grøt..

 

Med enkelt 6600GT kortet på 700 GPU, og 1200Minne, fikk jeg bare 3300 3dmarks i 3dmark 2005 jo, er vel ikke noe å rope hurra for det ???

Kortet har jo orginalt 500MHz core & 1000 minne ??

Ingen grafikkfeil i det hele det store, måtte jo også "Test New Settings" for å få lov å bruke det jo.

Klarte 750 Core, men da ble det litt grafikk feil i doom3, så jeg klokka ned til 700 MHz.

 

 

Dette er jo ikke første gang jeg overklokker skjærmkort...

 

Det begynte jo merkelig nok med et SLI system (Scan Line Interface) og 2 Diamond Monster 3d2 kort(12mb voodoo2), samt en stooor 120mm vifte som var montert over kortene....

Satte 3d mark rekord med de korta og en Celeron 300a som var overklokka til 500 MHz (t-rex kjøler, og vinduet på rommet mitt åpent i 25 -grader !!).

 

Forige kortet jeg hadde var et Geforce 5800 kort, sinnsykt varm, der vannkjølte jeg både minne og GPU.

 

5800 med minnekjøler:

DSCN0669.jpg

 

2x6600GT under montering av kjølerne:

6600GTx2.jpg

 

Sånn tilslutt....

Når har jeg hatt dette Matrox Millenium kortet i nesten 10 år, HVER gang jeg tar det ut, så er jeg HELT sikker på at det er siste gang jeg har hatt bruk for det og putter det tilbake i en antistatisk pose.......

Men neida...

 

Hva systemet mitt kjørte på:

Cpu (a-64-3000+) 2511 MHz, 278x9 1.51v, FSB 834 MHz.

Minne, 278 MHz, 1.85v, milde timings.

PCI-E, alt på standard mener jeg 133 mgz.

 

Førstegang:

GPU1, 600 MHz core, 1100 MHz minne.

GPU2, 600 MHz core, 1100 MHz minne.

Andregang:

GPU2 700 MHz core, 1200 MHz minne.

 

 

Ang lærepenge, hm.. ALDRI mer Club-3d !

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen!

 

For det første det heter Mhz, ikke mgz.

Megahertz-----------------/\

 

Og for det andre om du kjørte 700 på core så har du klart noe andre sjelden klarer.

Selv har jeg x800XT på 550 i core og 570 (570*2=1140), som er et litt dyrere kort enn det du har. Begynner å bli temmelig usikker på om jeg er helt på jordet her, men du har ganske sikkert ikke 500 i core. Da har du lest noe alvorlig feil.

 

Sikker på at du ikke har klokka 350 eller noe i den gata, og bare misforstått dette med klokking gddr moduler må ganges med to for å få "orntli" Mhz? Standard 250Mhz originalt.

 

Du er klar over at du i så fall har klokka langt forbi nVidias 6800 Ultra, som har 500 core, 1200 mem. Og at du ikke får mer enn 3300 poeng i 3Dmark05 vitner bare om jeg kan bekrefte mine mistanker. Men etter det jeg leser på andre tråder så ser det ut som dette er riktig. Veldig rart at folk får klokka så høyt når 6800Ultra ligger på en lavere klokk.. :hmm:

 

hehe, ang lærepengen. Aldri klokk så høyt. Jeg elsker mitt skjermkort, og da jeg fikk artifacts på skjermen min etter 3 timer hardcore testing skru rett ned 10Mhz med en gang for å teste 3 nye timer.

 

 

MvH Daniel

Lenke til kommentar
Hei igjen!

 

For det første det heter Mhz, ikke mgz.

Megahertz-----------------/\

 

Og for det andre om du kjørte 700 på core så har du klart noe andre sjelden klarer.

Selv har jeg x800XT på 550 i core og 570 (570*2=1140), som er et litt dyrere kort enn det du har. Begynner å bli temmelig usikker på om jeg er helt på jordet her, men du har ganske sikkert ikke 500 i core. Da har du lest noe alvorlig feil.

 

Sikker på at du ikke har klokka 350 eller noe i den gata, og bare misforstått dette med klokking gddr moduler må ganges med to for å få "orntli" Mhz? Standard 250Mhz originalt.

 

Du er klar over at du i så fall har klokka langt forbi nVidias 6800 Ultra, som har 500 core, 1200 mem. Og at du ikke får mer enn 3300 poeng i 3Dmark05 vitner bare om jeg kan bekrefte mine mistanker. Men etter det jeg leser på andre tråder så ser det ut som dette er riktig. Veldig rart at folk får klokka så høyt når 6800Ultra ligger på en lavere klokk.. :hmm:

 

hehe, ang lærepengen. Aldri klokk så høyt. Jeg elsker mitt skjermkort, og da jeg fikk artifacts på skjermen min etter 3 timer hardcore testing skru rett ned 10Mhz med en gang for å teste 3 nye timer.

 

 

MvH Daniel

Tror du bør gjøre litt Research først....

 

For det første vet jeg at det heter Megahertz, en skrivefeil.

 

For det andre så er ikke 6600 kjernen basert på 6800 kjernen, 6600 kjernen er nyere en 6800 kjernen.

 

6800 er i utgangspunktet et AGP kort, mens 6600 ble laget som et PCI-Express kort fra grunnen av.

 

Den kjørte jo med "litt" feil på 750mgz i doom3, så jeg klokka ned til 700 mgz, det er ikke 10 MHz, men 50 !

 

 

For det tredje så har jeg vannkjøling, og da kan man som regel overklokke mer en med standard kjøleren :p

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar
PCI-E, alt på standard mener jeg 133 mgz.

 

Standard PCI-E frekvens er 100mhz .

Hvis pci-e bussen er kjørt med 133mhz kan jo dette være årsaken ... :dontgetit:

Glemte å legge til TROR, for når jeg sjekka i sisoft sandra, så stod det at pci-express kjørte på 133 mgz default.

 

 

Når jeg reboota her i stad, så jeg at det var 100 mgz, altså default.

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte et Aopen FX5900xt kort for litt over et år sida, så funka det fint en stund, før det begynte å komme grafikkfeil (ikke overklokka). Så, etter noen dager, slo PC'en seg bare av, ville ikke komme på igjen, bytta tilbake til mitt gamle skjermkort, og alt funka fint. Bytta igjen, og BLAFF!, full fyr og flamme (så det ut som) på kortet. Fant etterpå at det var akkurat en slik liten 8-pins chip som var smelta, med en ring av sot rundt. Fikk nytt kort på garanti (MSI istedetfor), funker ennå prikkfritt.

 

Noen som har noen anelse om hvilken funksjon de små chippene har? Bruker jo å være ganske mange dem på skjermkort.

 

Edit: Ikke Asus, men Aopen

Endret av WD
Lenke til kommentar
Et spørsmål til trådstarter, du kjører ikke tilfeldigvis TT BigWater vel?

Mange av disse har produksjonsfeil som gjør at det lekker.

Har stort sett bare Aquacomputer, utover det så har jeg en eheim 1048, samt en Black Ice 120mm raddis.

Ikke noe ferdigsett, er kjøpt komponent for komponent.

Er det 5 vannkjølings systemet mitt.

 

Har ikke hatt lekkasje på noen av systemene mine.

Lenke til kommentar

For de som ikke har gjort noe research : Spesifikasjoner på kjerne 6600

 

Ved å kjøre på 600 Mhz = Overclock på 11%

Ved å kjøre på 700 Mhz = Overclock på 29%

 

Regner med at trådstarter ikke har brukt noen form for Voltmodd, og da burde temperaturen øke mest på Gpu og muligens noe på de andre komponentene, her er det viktig at man har riktig kjøleløsning noe trådstarter har i form av vannkjøling.

 

Området som har blitt ødelagt ser derimot ut som at det i utgangspunktet aldri har hatt noen kjøleløsning og at funksjonen til denne er da å styre strømtilgangen til skjermkortet. Så lenge brukeren ikke har gjort en Voltmodd så er det mer sannsynlig at kortet har hatt en fabrikasjonsfeil enn noe annet, det er også betenkelig at kort nr 2 tok kvelden ved en overclock på kun 11%.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Malvado:

Hvorfor er det så usannsynlig?

Dersom det er kretser som styrer strømtilførsel.. er det jo disse som blir hardt belastet ved overklokk.. Mer klokk.. mer watt.. og gitt en dårlig krets for strømstyring kombinert med manglende kjøling av kretsene... så er det vel ikke akkuart en "bombe" at det går galt..

Det er vel fremdeles slik at klokking gjøres på eget ansvar.. og går man for langt så må man ta følgende (selv om man oftest får nytt kort ved RMA).

I dette tilfellet er det likevel mye som tyder på en konstruksjonsfeil ved akkurat dette kortet..

Det produsentene da bør gjøre.. er å enten bedre løsningen.. eller legge inn BIOS/kode som stopper klokk over en gitt grense.. aka.."svart skjerm"..

Akkurat som enkelte HK-produsenter gjør i tilsvarende tilfelle (f.eks. Aopen m-Atx og Prescott-støtte=0 mulighet for overklokk)...

 

Edit:

700Mhz på GPU er forøvrig en "grotesk" overklokk for 66000GT.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
For det første vet jeg at det heter Megahertz, en skrivefeil.

 

For det andre så er ikke 6600 kjernen basert på 6800 kjernen, 6600 kjernen er nyere en 6800 kjernen.

 

6800 er i utgangspunktet et AGP kort, mens 6600 ble laget som et PCI-Express kort fra grunnen av.

 

Den kjørte jo med "litt" feil på 750mgz i doom3, så jeg klokka ned til 700 mgz, det er ikke 10 MHz, men 50 !

 

 

For det tredje så har jeg vannkjøling, og da kan man som regel overklokke mer en med standard kjøleren :p

Ja jeg veit at 6800 kjerna og 6600 kjerna er to forskjellige sett, men det sier seg ikke automatisk at den ene kan kjøre 3-400 Mhz høyere enn den andre iom at den kommer dårligere ut i tester. At du kjørte med 750Mhz på doom3 hørtes ikke sunt ut. :p

 

Vet at med vannkjøling hjelper det litt, men du har da vel OC klokka litt vell mye, langt over det jeg trodde var mulig med t o m vannkjøling.

 

For det første vet jeg at det heter Megahertz, en skrivefeil.

Bra det da hvertfall... Ikke bli fornærma, mente ikke det, men er litt mistenkelig om at du ikke helt visste hva du dreiv med. All unnskyldning.

 

MvH Daniel

Lenke til kommentar

TLS1000 : Jo faktisk så mener jeg at i forhold til en overklokking på 11% og en overklokking på 29% at det var ganske merkelig at denne komponenten tok kvelden når selve Volten forble uforandret.

 

Personlig så har jeg opplevd at skjermkortet fryser / får mange artifakts når kortet får for lite strøm (ved en veldig høy overklokk av både fsb og mp på cpu samt høyere Vc).

 

Bare for å ta overklokking av cpu som et eksempel : Min Cpu kjører på alt fra en overklokk på 102Fsb (fra 133 tl 235) med en Mp på 10 opp til en maksimal OC på 11.5*235 på 2.1Vcore (kan oppnå POST på 2,9Ghz men ikke Windows).

 

Da overklokker jeg ca 35% på Mhz og 76,6% på FSb noe som burde framprovosere en eller annen feil hvis komponentene på hovedkortet ikke hadde takklet dette. Så jeg vil tro at i alle fall produsentene av hovedkortet mitt har i alle fall lagt inn en god overhead for at de fleste komponentene skal greie dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...