Gå til innhold

2x 6600GT gikk opp i røyk...


Anbefalte innlegg

Lurer jammen på om det er overklokkingen som har forårsaket dette. Jeg har tynt masse skjermkort gjennom årene for alt de er gode for og enda litt til uten å ha opplevd havari på denne måten.

 

Anbefaler at trådstarter forsikrer seg om at det ikke er noe galt med hovedkortet som gjør at skjermkortene tar kvelden før han setter i det nye kortet. Hvordan dette kan gjøres i praksis er jeg slettes ikke sikker på. En mulighet er å teste med et billigst mulig kort en periode.

Jeg har også tynt mange skjærmkort på samme måten, og de hadde jo fungert knirkfritt i langlang tid FØR dette, så jeg er jo litt usikker på årsaken....

 

 

Mulige syndere:

Slo på Q-Fan funktion til hovedkortet(asus) for 14 dager siden (ala speedfan), dette slo så og si av viftene i pc'n...

 

Steike her har jeg levd ved siden av en flymotor i 4 måneder uten å ha rørt en skrue, så slår jeg på den dærre cool&quiet funktionen og alt jeg hørte var hdd'ene..

 

Cpu temp steg fra 33c til 36c, og gpu tempene steg med ca 3c hver.

 

MEN den ene 120mm raddis vifta blåste jo LITT over kortene, vet ikke om det var en medvirkende faktor.

 

Installerte ny Nvidia driver den samma dagen kort nr 1 tok kvelden, satte på auto overklokk mener jeg å huske.

 

Tviler på at det er hovedkort eller psu, psu er meeeget stabil, og PCi-E spenninga er på 3.33v nuh.

 

 

 

Ang bildene, jeg tok to bilder, tenkte at det ikke var en katastrofe om jeg la ut begge..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå gikk jo disse korta på helt forskjellig måte...

Det ene bare daua.... mens det andre liksom tok fyr, ekke akkurat flott det kortet jeg har nå... Så nå at det var 4 mb minne, ikke 6, dessuten...

Video blir kornete og grusomt, men takkler 1280x1024 i allefall, endog kun i 24 bit farger...

Lenke til kommentar

hvis du har klokket CPU også, så er kanskje PCI-E bussen klokket. Kanskje de ikke tålte det over tid.

 

Kanksje PCI-E sporene (PSU?) gir litt for mye spenning ut, slik at de over tid overanstrenger kortene, og de til slutt tok kvelden. Det er i hvertfall ikke GPUen som har tatt kvelden, men en eller annen IC (eller hva det heter). Og hvis de bildene er av 2 kort (ok ikke ett i to vinkler) så ligger nok feilen på Hovedkortet, siden begge har tatt kvelden i samme spor, og på samme sted.

Lenke til kommentar
er du stinn av penger eller? :p

Går på skole, får selge noe gammelt pc utstyr, samt redusere anlegget i bilen ytteligere, leve på nudler, bruke avispapir i stedet for toalettpapir i en måned frammover+++

 

 

Demovare.

5 kilo havregryn 1 kilo sukker.havregryn, litt sukker og melk og du har frokost, varmer det og du har grøt til middag...

 

dessert er det kanskje litt værre med...

 

vips og du har spart inn nytt skjermkort på en ganske kort tid.

 

Etter som ati kommer med nye kongekort om ikke alt for lenge hadde jeg ikke lagt mer penger i skjermkortet en kanskje ett x800xl.

 

holder til det meste og koster ikke alt for mye.

:ohmy: Er du klar over hvor mye mat det er i 5 kg havregryn?? Prøv å lag deg frokost på det, da blir du relativt mett :!:

Lenke til kommentar

Trådstarter : Ta kontakt med skjermkortprodusent eller webshoppen du kjøpte kortene fra, ser at du skriver at du brukte nvidia's sin autoclock funksjon og da mener jeg at hvis kortene røk under nvidia sin predefinert overkclocking at det muligens var en produksjonsfeil på kortene.

 

Har hørt om flere tilfeller der et 6600 kort har begynt å brenne, skal se om jeg finner en av disse trådene på forumet til deg.

Lenke til kommentar

Hei gutten hadde jo OC opp til 700/1200 på luftlkjøling på to 6600GT kort. SÅ syk klokk har jeg aldri hørt om før! Har sett mange OC kort, men å forvente så høye hastigheter ut av en 6600 kjerne, er vel litt naivt?

 

Uansett, reagerte litt jeg også på det hverken var kjernen eller minnebrikkene som var ryki, men som:

hvis du har klokket CPU også, så er kanskje PCI-E bussen klokket. Kanskje de ikke tålte det over tid.

 

Kanksje PCI-E sporene (PSU?) gir litt for mye spenning ut, slik at de over tid overanstrenger kortene, og de til slutt tok kvelden. Det er i hvertfall ikke GPUen som har tatt kvelden, men en eller annen IC (eller hva det heter). Og hvis de bildene er av 2 kort (ok ikke ett i to vinkler) så ligger nok feilen på Hovedkortet, siden begge har tatt kvelden i samme spor, og på samme sted.

sa så ser det ut som overspenning eller noe i den dur. Sikker på at PCI-e'n din er i orden da? Bombesikker..?

 

Åff, uansett så tar det vel litt tid og det er hardt å skille seg av med noen av sine nærmeste "venner" som har vært gjennom så mangt skulle jeg tro. Håper du kommer deg i form og opp på beina snarlig! :thumbup:

 

 

MvH Daniel

Lenke til kommentar

Jeg har ikke råd til noe nytt skjermkort, så jeg skyndet meg til å klokke ned mitt da jeg så bildene...

VET jeg kommer til å få mareritt i natt over de bildene... Irak krigen og tsunami katastrofen gjorde mindre inntrykk enn de katastrofale bildene der... :cry:

Lenke til kommentar

Du sa det Dream_Lord! Herregud, jeg blei faktisk livredd for mitt eget når jeg så de bildene.. Men sitter fortsatt å lurer på hva som egentlig skjedde med det kortet (og egentlig hvordan det går med det nye..)

 

Jeg frykter at han har tatt en lærepenge han egentlig ikke behøvde. Er litt kjipt å ikke få refundert foprdi du klokka og så finne ut etterpå at det var aldri pga klokken kortet gikk til hellevede.

 

Gi fra deg respons ulykkeskiddo!

 

MvH Daniel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...