Gå til innhold

Overklokkingsguide for a64 -ferdig


Anbefalte innlegg

Hei! Også jeg må føye meg i støvet for en fin guide! Bra jobba! Har allerede overklokket skjermkortet, så da var det "bare" CPU-en og RAM-en igjen.

 

Jeg har disse "overklokk-potensielle" delene i maskinen (der bl.a. de GeIL RAM-brikkene du anbefalte):

 

CPU:AMD A64 3200+ 2GHz (Winchester)

RAM:Geil 1.0GB (2x512MB) DDR PC3200 400MHz Value

 

Har to, forsåvidt off-topic/dumme, spørsmål:

1. Tror der jeg klarer og tyne CPU-en til 2500 MHz uten ekstra kjøling? (Tempen i maskinen ligger vanligvis på rundt 30 grader).

2. Og vil RAM-en evt. holde meg tilbake?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hallo!

 

råflått guide :D:D:D:dribble::dribble:

 

men jeg har et spørsmål. Hvorfor får jeg ikke cpu høyere enn 229?? kjører stabilt da men straks jeg setter det på 230 vil ikke maskina starte. :hmm:

 

CPU: AMD A64 3200+ winchester

minne: Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 2x512 2,5-3-3-8

hovedkort: MSI K8N NEO4-F

skjermkort: Sapphire Radeon X800XL 256mb

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

@2bb1: de brikkene dine skal med litt flaks klare det samme som de brikkene jeg bruker i guiden, de har samme ic-ene. Cpuen kan det hende du får opp i 2.5ghz ja, det er iallefall ikke et urealistisk mål synes jeg, winchester cpuene klokket vel som oftest til 2.5-2.6ghz med standard kjøling...

 

@Brian_N: takk, har du husket å sette minnet ditt på en lavere divider? hvis du allerede ahr det på 1/2 divider så er det nok muligens cpuen som ikke klarer mer, prøv med litt mer spenning... evt. oppdater bios, k8n neo4-f skal kunne bruke k8n neo4 platinum sine bioser hvis jeg ikke tar skammelig feil, søk litt på XS, ligger noen tråder der om hket ditt som er et år gamle ca.

Lenke til kommentar

Divider? er det MHz på minnet du mener? i såfall er det stilt fra 200 til 180MHz. Jeg har også økt volten på CPU fra 1,400V til 1,446V. Og hvor mye kan jeg skru opp volten før CPU blir sprøstekt?? Har passet på at hyper transport bussen ikke har oversteget 1000MHz også, så det er ikke det som er galt. Fant ikke noe om biosoppgradering jeg, men er forskjellene fra bios til bios så store at det er noe spesielt å vinne på det? Er ikke så nøye med å bytte bios hvis det bare er snakk om 20MHz mere eller noe sånt. Og en ting til, hvorfor kan jeg ikke stille inne på Pc healt status eller hva det het igjen?? kan ikke stille noe på kjøleviftene. Men når jeg spiller Battlefield 2 en stund så ligger tempen på CPU på ca. 40C+- Dette er første gangen jeg overklokker, så er ikke så flink enda :blush: Hadde håpet å få den opp i 2,5 iallefall, det hadde vært bra :w00t:

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
un0kai, når jeg går i BIOS, finner jeg ikke de HTT, HHT multi, divider osv :s Finne rikke menyen.

5957620[/snapback]

 

 

Se om du finner cell menu, det er iallefall der jeg stiller :)

5957639[/snapback]

Nei, det er ikke noe som heter cell menu.

5957739[/snapback]

 

okey vet ikke hvilken bios eller hovedkort du har så, prøv å gå inn på alle menyene å se.

Lenke til kommentar
CPU Speed går ikke an å forandre. Må jeg "Enable" eller "Disable" noe for å få det til??

5958008[/snapback]

 

Nei jeg vet ikke, har ikke vært borti akkurat din type bios. Så jeg vet ikke, men kansje noen andre her gjør det.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Btw, har version 5.1.39 av Phoenix BIOS. Hvilken har du?

 

EDIT: Fant det nå! Måtte inn på Advanced-> JumperFree Configuration og velge "Overclock Progile: Manual". Driver og prøver meg fram nå. 235*10 = 2350 MHz atm.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Btw, har version 5.1.39 av Phoenix BIOS. Hvilken har du?

 

EDIT: Fant det nå! Måtte inn på Advanced-> JumperFree Configuration og velge "Overclock Progile: Manual". Driver og prøver meg fram nå. 235*10 = 2350 MHz atm.

5958154[/snapback]

 

tror det var versjon 6 jeg hadde. Bra at du fant det ut :thumbup: , bare å lete det. Din type prosessor (som også jeg har) har jeg sett folk har fått opp i 2,6.

 

og når du klokker må du passe på rammen og hyper transport bussen, står også forklart her i guiden :)

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått på maskinen igjen, men i CPU-Z står det fortsatt at den er bare 2009 MHz, når jeg satt den til 235*10 = 2350 Mhz.

 

wtfwatwtw5dq.th.jpg

 

Hva er galt nå da? :hmm:

 

EDIT: Kan det være at jeg ikke har klokket RAM-en enda? At den holder meg igjen?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Nå har jeg fått på maskinen igjen, men i CPU-Z står det fortsatt at den er bare 2009 MHz, når jeg satt den til 235*10 = 2350 Mhz.

 

wtfwatwtw5dq.th.jpg

 

Hva er galt nå da? :hmm:

 

EDIT: Kan det være at jeg ikke har klokket RAM-en enda? At den holder meg igjen?

5958237[/snapback]

 

prøv å gå inn i bios igjen å se en gang til, prøv å still fsb/htt til 202-203 og gå deretter inn i windows igjen. Prøv å se om det stemmer da

 

og du husket å lagre instillingene dine?

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...