Gå til innhold

Overklokkingsguide for a64 -ferdig


Anbefalte innlegg

Var en bra guide, noe å støtte seg på når jeg skal oppgradere på ny året. Fram til da får jeg bare leke litt med soket A oppsettet mitt. Er amatør på klokking men er mye hjelp i guiden til til å tyne min cpu litt, har jeg nå bare skjønt den timinga av rammen. Men bios'en min er ikke av den beste, greide nå å tyne 2,1ghz ut av min sempro2600+ med boxsed kjøler. noe mer tørr jeg ikke med den kjøleren 57 grader etter OCCT testen. hk er asus a7v880 og Apacer 2X512 brikker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK...Mulig jeg virker helt nOOb nå (noe som jeg forsåvidt er), men må man klokke minnet for å klokke CPU-en?

Jeg holder selv på med litt "fritidsklokking" av prosessoren, men kan ikke ha fått med meg at jeg har gjort noe med minnet. Kjører 2, 4 GHz stabilt på en 3500+.

Dessuten bruker vel ASUS A8N SLI (som jeg har) en annen BIOS enn i denne guiden. Phoenix eller noe tror jeg den heter.

Lenke til kommentar
Når man øker htt så økes også minnehastigheten, så nei men kan ikke bare klokke cpu, men det er heller ingen problem å sette minne på en divider og dermed kjøre det nerme standard spesifikasjonene...

5317486[/snapback]

Ja, jeg vet ikke helt hva jeg gjør uansett (i den betydning av at jeg ikke vet hva alt står for). Så lenge jeg greier å kjøre på en høyere klokkefrekvens 24/7 enn det som er standard er jeg førnøyd. Er en slik person at jeg vil ha mest mulig for minst mulig penger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

glimrende guid.

 

kan cpuen ta skade av overklokking selv om man holder temperaturen lav?

 

hvor mye kan jeg forvente å klokke min amd 64 3500?

 

når jeg kjører prime 95 og har overklokket litt får jeg hele tiden opp:

 

FATAL ERROR:Rounding was 0.5, expected less than 0.4

 

hva betyr og skyldes dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Utifra å ha fulgt guiden burde du vite om det er minnet eller CPU som er problemet. :)

 

"FATAL ERROR:Rounding was 0.5, expected less than 0.4" i Prime95 betyr at systemet ikke er stabilt ved den klokk du kjører på..

Så er det "vanlig feilsøking"... øke VCore... senke "timings"/"RAM-speed" (dividers)...etc.. for å finne ut hvor "problemet" ligger.

 

Selv "sleit" jeg lenge en tid med MSI K8N Neo2 og Vencie 3000+ til jeg fikk ett tips å senke ett par timings-parametre som ikke kunne endres i "release" BIOS-utgaver (bruker nå en "moddet" Bios).. Alternativet er å bruke A64Tweaker..

Slike "problem"/spørsmål er ofte veldig relatert til HK/Bios/Minne-brikker og svaret er ofte å finne i dedikerte fora (for aktuelt HK)..

Lenke til kommentar
Utifra å ha fulgt guiden burde du vite om det er minnet eller CPU som er problemet. :)

 

"FATAL ERROR:Rounding was 0.5, expected less than 0.4" i Prime95 betyr at systemet ikke er stabilt ved den klokk du kjører på..

Så er det "vanlig feilsøking"... øke VCore... senke "timings"/"RAM-speed" (dividers)...etc.. for å finne ut hvor "problemet" ligger.

 

Selv "sleit" jeg lenge en tid med MSI K8N Neo2 og Vencie 3000+ til jeg fikk ett tips å senke ett par timings-parametre som ikke kunne endres i "release" BIOS-utgaver (bruker nå en "moddet" Bios).. Alternativet er å bruke A64Tweaker..

Slike "problem"/spørsmål er ofte veldig relatert til HK/Bios/Minne-brikker og svaret er ofte å finne i dedikerte fora (for aktuelt HK)..

5426798[/snapback]

 

minne kjører på 155 mhz så det kan vel ikke være det?

har satt cpu'en til 1,5 v i biosen, er det mye? (240*11)

Lenke til kommentar

for det første så vil jeg anbefale deg å bruke occt siden p95 har hatt litt kompabilitetsproblemer med amd... Det er mest sannsynlig cpuen din som har møtt veggen. Du har jo kommt over 2.6ghz og bør være godt fornøyd med det synes jeg.. Klokk ned til den er helt stabil, og prøv deretter å finne minnet sitt overklokkingsegenskaper..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

minne kjører på 155 mhz så det kan vel ikke være det?

har satt cpu'en til 1,5 v i biosen, er det mye? (240*11)

5426824[/snapback]

 

1.5v er ikke så mye nei... Er det en Venice eller en Winchester 3500+ du har?

240x11 er nok kanksje "taket" for denne CPU'n..dersom det er en Winchester vil jeg tro...ihvertfall på "vanlig" luftkjøling..

Mange av disse 3000+, 3200+, 3500+ "stopper" gjerne rundt 2500Mhz.. så 2640Mhz er kanskje litt i overkant..

Prøv eventuelt med MP=10.. så får du også utnyttet minnet bedre...

"divider=155" sammen med HTT=250++ bør gi nærmere DDR400 (dersom du har "value" RAM).. :)

Lenke til kommentar

minne kjører på 155 mhz så det kan vel ikke være det?

har satt cpu'en til 1,5 v i biosen, er det mye? (240*11)

5426824[/snapback]

 

1.5v er ikke så mye nei... Er det en Venice eller en Winchester 3500+ du har?

240x11 er nok kanksje "taket" for denne CPU'n..dersom det er en Winchester vil jeg tro...ihvertfall på "vanlig" luftkjøling..

Mange av disse 3000+, 3200+, 3500+ "stopper" gjerne rundt 2500Mhz.. så 2640Mhz er kanskje litt i overkant..

Prøv eventuelt med MP=10.. så får du også utnyttet minnet bedre...

"divider=155" sammen med HTT=250++ bør gi nærmere DDR400 (dersom du har "value" RAM).. :)

5426881[/snapback]

 

Winchester sier everest

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...