Gå til innhold

Overklokkingsguide for a64 -ferdig


Anbefalte innlegg

Da må du regne littegrann.

 

DDR400 er 1/1. DVS 200mhz fsb og 200mhz DDR.

 

Når du øker FSB følger ram med oppover, i ett 1:1 forhold. Setter du FSB til 300mhz og ram på må ram kjøre på 300mhz (DDR600).

 

Neste divider (DDR333) er 3/4, hovedkortet ditt har ikkje en 4/5 divider. Så der får du nok ikkje valgt uten å bytte hovedkort.

 

Setter du DDR333, så kan du øke FSB til 266mhz uten at ram blir overklokket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min 24/7 klokk på Toledo'n.

 

post-97607-1169754968_thumb.jpg

 

Var veldig heldig med tallen igrunn, alt gikk egentlig akkurat opp på 2,8ghz. HTT kan kansje skape litt problemer, men det inntrer ikke først før jeg når 2,85ghz. Tror jeg skal klare 2,9ghz 24/7 også, synes jeg ser potensialet i denne cpu'n. Men da må HTT ned et hakk, samt minnet. Maksklokken har jeg på 3,2ghz. :D

 

edit: er forresten luftkjølt med TT Big Typhoon.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Da må du regne littegrann.

 

DDR400 er 1/1. DVS 200mhz fsb og 200mhz DDR.

 

Når du øker FSB følger ram med oppover, i ett 1:1 forhold. Setter du FSB til 300mhz og ram på må ram kjøre på 300mhz (DDR600).

 

Neste divider (DDR333) er 3/4, hovedkortet ditt har ikkje en 4/5 divider. Så der får du nok ikkje valgt uten å bytte hovedkort.

 

Setter du DDR333, så kan du øke FSB til 266mhz uten at ram blir overklokket.

7798960[/snapback]

Jeg har følgende:

CPU:AMD A64 3200+ 2GHz (Winchester)

RAM:Geil 1.0GB (2x512MB) DDR PC3200 400MHz Value

 

Så hvis jeg setter FSB/HTT til 250 og multiplier til 10 (og HT mulit til 3x eller 4x), så får jeg 2,5GHz, noe som holder for nå. Og hvis jeg så setter RAM-en min til DDR333, så går dette bra uten at RAM-en beveger seg over stock hastighet?

Lenke til kommentar
Så hvis jeg setter FSB/HTT til 250 og multiplier til 10 (og HT mulit til 3x eller 4x), så får jeg 2,5GHz, noe som holder for nå. Og hvis jeg så setter RAM-en min til DDR333, så går dette bra uten at RAM-en beveger seg over stock hastighet?

7799313[/snapback]

Når minnet står på DDR400 vil altså divideren som minneklokken beregnes ut ifra være den samme som multiplilkatoren. På ditt hovedkort øker divideren med to hakk for hver gang du reduserer minneklokken i BIOS. DDR400 = 10, DDR333 = 12, osv. I ditt tilfelle blir det:

 

2500 MHz / 12 = 208 MHz (DDR 416)

 

Dette er jo bare 8 MHz overklokk på minnet, og det ville jeg ha tatt sjansen på ;)

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Ja, hvis det går så er det ikke noe problem. Så da blir RAM-en klokket 8MHz over stock selv om alt står på auto? Altså, vil ikke begynne med sånn RAS/CAS ting (2.5-3-3-4-8 e.l.) alt der skal stå på auto. Sist så ville ikke dataen på pga ram-en strittet i mot.

 

Men HVIS det skulle bli et problem hvis alt står på auto, kan jeg ikke bare sette RAM-en til DDR266 som = 2500 MHz / 14 = ca. 180 MHz (DDR360) ?

Lenke til kommentar
Ja, hvis det går så er det ikke noe problem. Så da blir RAM-en klokket 8MHz over stock selv om alt står på auto? Altså, vil ikke begynne med sånn RAS/CAS ting (2.5-3-3-4-8 e.l.) alt der skal stå på auto. Sist så ville ikke dataen på pga ram-en strittet i mot.
Det kan nok variere i hvor stor grad hovedkortene "griper inn", men jeg tipper det vil basere seg på minnets SPD-tabell. Dette er en chip som lagrer informasjon blant annet om sertifiserte timings på forskjellige klokkefrekvenser. Men selv om timingene blir slakkere gir det ikke noen merkbart ytelsestap.

 

Men HVIS det skulle bli et problem hvis alt står på auto, kan jeg ikke bare sette RAM-en til DDR266 som = 2500 MHz / 14 = ca. 180 MHz (DDR360) ?

7799925[/snapback]

Da burde det ihvertfall bli stabilt, men jeg ville heller ha prøvd å justere timings manuelt hvis ikke 208 fungerer med alt på auto. Trolig vil det bare kreve en liten spenningsøkning eller noen små justeringer (hvis du i det hele tatt må gjøre noen endringer da).
Lenke til kommentar

Okei, skal teste om det går med alt på auto først (stillt til DDR333), hvis ikke bare skifter jeg til DDR226, fortsatt med alt på auto.

 

Med DDR333 blir MHz-en på 208 MHz, mens med DDR266 blir MHz-en 180.

Er det store effekt-tapet? Og er det i det hele tatt verdt å begynne å stille timings for å få 28 MHz mer på RAM-en? :hmm:

Lenke til kommentar
Okei, skal teste om det går med alt på auto først (stillt til DDR333), hvis ikke bare skifter jeg til DDR226, fortsatt med alt på auto.

 

Med DDR333 blir MHz-en på 208 MHz, mens med DDR266 blir MHz-en 180.

Er det store effekt-tapet? Og er det i det hele tatt verdt å begynne å stille timings for å få 28 MHz mer på RAM-en? :hmm:

7800105[/snapback]

 

Mitt innlegg litt tidligere i tråden ;)

Lenke til kommentar
Men HVIS det skulle bli et problem hvis alt står på auto, kan jeg ikke bare sette RAM-en til DDR266 som = 2500 MHz / 14 = ca. 180 MHz (DDR360) ?

7799925[/snapback]

 

Eg ville prøvd DDR266 og økt prosessor over 2500mhz. Med DDR266 kan du kjøre prosessor på 2800mhz uten å overklokke RAM, og det er stor sannsynlighet for at prosessoren din er stabil på den hastigheten :thumbup:

 

Prøv deg fram først. Sett DDR 200, og øk FSB 5mhz om gangen til du får feil på prosessoren. Så stiller du FSB tilbake til trygg hastighet og øker minnet så mye som det klarer.

Lenke til kommentar
Okei, skal teste om det går med alt på auto først (stillt til DDR333), hvis ikke bare skifter jeg til DDR226, fortsatt med alt på auto.

 

Med DDR333 blir MHz-en på 208 MHz, mens med DDR266 blir MHz-en 180.

Er det store effekt-tapet? Og er det i det hele tatt verdt å begynne å stille timings for å få 28 MHz mer på RAM-en? :hmm:

7800105[/snapback]

 

Mitt innlegg litt tidligere i tråden ;)

7801123[/snapback]

Beklager, hadde helt glemt at du allerede hadde svart på det.

 

Men HVIS det skulle bli et problem hvis alt står på auto, kan jeg ikke bare sette RAM-en til DDR266 som = 2500 MHz / 14 = ca. 180 MHz (DDR360) ?

7799925[/snapback]

 

Eg ville prøvd DDR266 og økt prosessor over 2500mhz. Med DDR266 kan du kjøre prosessor på 2800mhz uten å overklokke RAM, og det er stor sannsynlighet for at prosessoren din er stabil på den hastigheten :thumbup:

 

Prøv deg fram først. Sett DDR 200, og øk FSB 5mhz om gangen til du får feil på prosessoren. Så stiller du FSB tilbake til trygg hastighet og øker minnet så mye som det klarer.

7801155[/snapback]

Jepp, da setter jeg den til DDR266, så slipper jeg å være bekymret for RAM-en :thumbup: Tror du virkelig at den klarer 2800 MHz på stock kjøing? Eller må jeg til med innkjøp av en prosessor-vifte e.l.?

 

Og for hver gang jeg øker med 5, kanskje 10 MHz, hvor lenge bør den være stabil i OCCT? Regner med jeg slipper å teste den 12 timer for hver gang jeg øker :p

Lenke til kommentar

Ok. Siste spm før jeg setter i gang: Hvis, la oss si at jeg setter FSB til 250, hva burde jeg ha HT-multiplikatoren på? x3 (=750 MHz) eller x4 (1000 MHz).

 

Hvis jeg beveger meg over 250 FBS velger jeg naturligvis x3.

 

 

 

EDIT: Og en ting til, når jeg starter OCCT, så kommer det opp:

 

"Which software are you using?"

- MBMS

- SPEEDFAN

- ASUS PC PROBE

- NONE

 

Trykte "none", er vel ikke noe galt i det?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Satte opp til 2550 MHz, men da frøs windows så fikk ikke på maskinen, så da stilte jeg ned til 2500 MHz, men da fikk jeg opp "CPU unstable!" i OCCT etter 36 sekunder.

 

Så nå har jeg den på 2450 MHz, og nå har den klart seg fint i OCCT i litt over 5 timer. Temperaturene ligger på 35-40 grader.

 

Høres dette bra ut? Og burde jeg kjøre OCCT enda litt til?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Grei klokk for en "Winnie" det der 2bb1. :)

Hvor lenge du vil kjøre OCCT er opp til deg selv, men jeg vil si at dersom klokk passerer "standard-testen" bør du være trygg.

Vel.. dersom du starter en 3DBench eller ett krevende spill vil du eventuelt finne ut om du trenger litt mer VCore (pga. evt. VDrop).

PSU må jobbe mye hardere når det skal leveres strøm til både CPU og skjermkort "på full guffe"..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Så det du sier er at jeg burde gi den litt mer volt? At den da vil bli enda mer stabil?

 

Og med "standard-testen", mener du da der hvor det står "test" i OCCT? :)

7806747[/snapback]

 

Ja.. og ja.. :)

Lenke til kommentar

Ok. vCore står atm på 1.48V, så flytter den opp til 1.50 da? Eller enda høyere, f.eks. 1.55?

 

Btw, noen sier jo at enkelte prosessore kjører bedre på lavere volt, er dette noe jeg burde teste også kanskje? :hmm:

 

Og når jeg så skrur volten på CPU-en opp eller ned, er det da mulighet for at jeg kan klokke CPU-en enda mer uten at Windows fryser (slik den gjorde på 2,55 GHz)??

 

 

Forresten, fikk kun 196 poeng mer i 3DMark03 nå enn jeg fikk når jeg hadde CPU @ stock, men men :p

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

slenger meg med jeg også..

spec:

DFI Lanparty UT NF4 SLI-DR Expert

X2 4400+

OCZ 1024MB Dual Channel Plat.Ed. EE TCCD PC-4800 2x512MB (2,5-4-4-10) 600Mhz E.L.

 

testet først rammen 7 timer for å se om de holdt det de lovet på 600Mhz, og det kom ingen feil. Så fikk jeg cpu opp i 2,7 Ghz me litt voltøkning.. men når jeg klokker både cpu å ram sammen så funker ikke noe lengre.. blåskjerm, frys og restart. de virker fint med klokk hver for seg men ikke sammen.. hvorfor det?

Lenke til kommentar

Jeg også fikk frys første gang jeg klokket begge 2 ilag, men i mitt tilfelle bare skrudde jeg RAM-en ned til DDR266.

 

 

testet først rammen 7 timer for å se om de holdt det de lovet på 600Mhz, og det kom ingen feil. Så fikk jeg cpu opp i 2,7 Ghz me litt voltøkning.. men når jeg klokker både cpu å ram sammen så funker ikke noe lengre.. blåskjerm, frys og restart. de virker fint med klokk hver for seg men ikke sammen.. hvorfor det?

7816157[/snapback]

Så du får faktisk CPU lengre opp hvis du øker volt..? Min 3200+ fryser på 2,55 GHz, men klarer jeg kanskje det med litt mer volt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...