Gå til innhold

Overklokkingsguide for a64 -ferdig


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

hvor mye over man kan gå finnes det ingen fasit på da dette er forskjellig fra tilfelle til tilfelle... Det er derimot ikke skadelig, men grunnen til at jeg sier man ikke bør overskride denne grensen er fordi det kan gi stabilitetsproblemer samtidig som det ikke hjelper noe på ytelsen... selv om du kjører den på 500mhz så vil det ikke ha noe nevneverdig på ytelsen å si. ergo så er det like greit først som sist å eleminere dette som en kilde for ustabilitet...

 

Men som med alt annet innen overklokking så finner man det bare ut med å prøve. Det er sikkert ingenting iveien for å kjøre på 1100mhz hvis du har lyst til det :)

Lenke til kommentar

Pen guide det der!

 

Har planer om å kjøpe en Operton 146 og overklokke den litt...

 

MEN: Man vel ikke overklokke (Stille på ram instillingene) rammen og sånn? Det går vel ann å bare klokke CPU`en?

 

Edit: Og som jeg skjønte over her, så spiller det ingen rolle hvor lavt man har hypertransport frekvensen på? Lavre jo bedre? (mer stabil)

Endret av Sjulimann
Lenke til kommentar

Nei, lavere er ikke bedre, men det er heller ingen vits i å overskride spesifikasjonen som er 1000mhz, det er enkelt og greit best å holde den lav når men finner maks OC på cpu og ram, og deretter skru den opp så høyt som mulig... Enkelt og greit, hold den innenfor 800-1000mhz så får du ingen problemer... Grunne til at vi holder den lav når vi overklokker er selvsagt for å kunne isolere en og en komponent, slik at når vi får ustabilitet så vet vi hvorfor. Det er mange som bare øker htt og stopper når det blir ustabilt. Men når man da stopper opp er den ingen som vet hvorfor, som oftest er det minne som holder en tilbake og cpu kan fremdeles klare mye mer...

 

Nei du kan ikke bare overklokke cpu. Men du trenger ikke stille på timings, selv om jeg så absolutt anbefaler å teste det ut... Du må uansett bruke en divider.

Lenke til kommentar

Men jeg trenger KUN å gjøre det som står i Del 2.1? Ser det er bitte litt intillinger på ram hastigheten der...

 

Vi slakker også timingsene noe, f.eks. til 2.5-3-3-7 (bruker man TCCD så er 3-4-4-9 et greit valg) Jeg velger også å øke spenningen noe.

 

Ram brikkene mine står på 2.5-3-3-7 fra før av (fra butikken), skal jeg bare la dem være da? Også en ting til, hvorfor setter man opp spenningen (evt. hvor mye?) ?

Endret av Sjulimann
Lenke til kommentar
Men jeg trenger KUN å gjøre det som står i Del 2.1? Ser det er bitte litt intillinger på ram hastigheten der...

 

Vi slakker også timingsene noe, f.eks. til 2.5-3-3-7 (bruker man TCCD så er 3-4-4-9 et greit valg) Jeg velger også å øke spenningen noe.

 

Ram brikkene mine står på 2.5-3-3-7 fra før av (fra butikken), skal jeg bare la dem være da? Også en ting til, hvorfor setter man opp spenningen (evt. hvor mye?) ?

5269318[/snapback]

 

Nja, du trenger egentlig bare å velge en divider også øke htt til du ikke får cpu høyere. Bare velg en lavere divider når minnehastigheten når 200mhz, så burde dette funke fint.

 

Jo lavere timings jo bedre, grunnen til at jeg slakker dem her er fordi det ikke skal være en kilde til feil. Når vi overklokker cpuen og får en feil så skal det kun være cpuen som blir ustabil. VI vet derfor at vi har funnet grensa for den.

 

Grunnen til at men setter opp spenningen er at all data blir kommunisert som strøm av og på, når man da øker spenningen mellom av og på så blir signalene tydeligere, og man kan øke hastigheten litt (veldig enkelt forklart). Hvor mye du bør øke er avhengig av hvilke IC-er brikkene dine har. Det er helt umulig for meg å gi deg noen fasit på dette her. MEn jeg kan gi deg en pekepinn hvis du forteller hvilke minnebriker du har..

Lenke til kommentar

Vel, det der er ikke noe overklokkingsbrikker igrunn.. Jeg har et par som er 1år gammelt. Kjører de daglig på 2.9v 2-2-2-5@166mhz i et intel oppsett. Med 2.5-3-3-7 gjorde de 230mhz på et nf2 system.

 

JEg ville ikke prøvd noe over 3v iallefall. Og husk nå at det ikke er sikkert at de overklokker bedre med mer spenning, du må finne sweet spoten for akkuratt dine brikker selv..

Lenke til kommentar

Så hvis jeg har fortått riktig nå, så klokker jeg rambrikkene ned noen hakk, derretter CPU litt og litt opp (slik at hvis det blir ustabilt, så er det ikke rambrikkene sin feil?). Og når jeg har funnet en fin og stabil klokk på CPU, så klokker jeg rammen opp til en pen og stabil tilstand. (?)

Endret av Sjulimann
Lenke til kommentar

Har drevet og overklokka min winchester 3000+ nå, og den stopper opp på skuffende 260 fsb eller 2340 mhz. Prøvde å skru opp spenninga ti 1.65 og litt under der men den stoppa brått på ca 260-265 fsb. Er det uvanlig?

 

Etter at jeg satte det som hastigheten på CPU, skulle jeg til med å overklokke minnet, men da det er av en billig type klarte det ikke stort. Satte ned hastigheten til 166*etellerannet* istedet for 200 *etellerannet*. Men da blir jo hastigheten på minnet lavere enn orginalt, selv med 260 fsb. Så da fant jeg ut at følgene måtte være lurt:

Multiplier på 8,5 på CPU og 275-280 fsb = ca 2350-2400 mhz

Og 166 på minnet = ca 215 mhz, altså litt overklokk, men ikke mer enn minnet klarer

 

Er det en smart instilling, eller mister en ytelse av å ha 8,5 som multiplier? Noe som ikke er logisk for meg da me :p;)

Lenke til kommentar
Så hvis jeg har fortått riktig nå, så klokker jeg rambrikkene ned noen hakk, derretter CPU litt og litt opp (slik at hvis det blir ustabilt, så er det ikke rambrikkene sin feil?). Og når jeg har funnet en fin og stabil klokk på CPU, så klokker jeg rammen opp til en pen og stabil tilstand. (?)

5273209[/snapback]

Kunne neppe sagt det bedre selv :thumbup:

 

Har drevet og overklokka min winchester 3000+ nå, og den stopper opp på skuffende 260 fsb eller 2340 mhz. Prøvde å skru opp spenninga ti 1.65 og litt under der men den stoppa brått på ca 260-265 fsb. Er det uvanlig?

 

Etter at jeg satte det som hastigheten på CPU, skulle jeg til med å overklokke minnet, men da det er av en billig type klarte det ikke stort. Satte ned hastigheten til 166*etellerannet* istedet for 200 *etellerannet*. Men da blir jo hastigheten på minnet lavere enn orginalt, selv med 260 fsb. Så da fant jeg ut at følgene måtte være lurt:

Multiplier på 8,5 på CPU og 275-280 fsb = ca 2350-2400 mhz

Og 166 på minnet = ca 215 mhz, altså litt overklokk, men ikke mer enn minnet klarer

 

Er det en smart instilling, eller mister en ytelse av å ha 8,5 som multiplier? Noe som ikke er logisk for meg da me :p;)

5273733[/snapback]

Ja dette er en smart innstilling hvis alt er stabilt og du får bedre ytelse ved å gjøre dette. Sjekk hvordan det påviker sisandra og super pi resultatene dine..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...