Gå til innhold

Overklokkingsguide for a64 -ferdig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1. Finner ikke Hyper Transport Bus

2. CPU Multiplier kan ikke settes over x10

3. Finner ikke ut hva/hvordan jeg stiller inn RAM-en

5958299[/snapback]

 

hyper transport bussen står forklart i guiden her, CPU multiplier trenger du ikke å stille noe på. Rammen stiller du på Dram Configuration.

Lenke til kommentar

Wtf? Kom til og sette PCI Express Clock til 110 Mhz i forhold til normale 100, og nå vil ikke pcen slå seg på! Stopper opp når det kommer til den Windows tingen, der sånne prikker går frem og tilbake (da windows loades), har nå skrudd alt tilbake på Auto, men den vil fortsatt ikke slå seg på :hmm:

 

EDIT: Etter 3 restarter fikk jeg den endelig på. Skal komme tilbake med mer info straks.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Nå har windows loadet i over 5 minutter, men kommer seg ikke lengre. Har nå stilt prosessoren til 2250 Mhz, noe den skulle takle glatt, og RAM-en har jeg klokket ned slik det står i guiden, med ett unntak: Den Mhz greia som skulle være på 100Mhz(RAM-en altså) den satt jeg på 200Mhz da det ikke var noe som het 100.

 

Får opp feilmeldingen: WARNING: Your system last boot fail or POST interrupted. Please enter setup to load default and reboot again.

 

EDIT: Hele Windows klikker bare jeg setter CPU-en til 2250 Mhz! Og nå kommer opp sånn "Sikkerhetsmodus, Sikkerhetsmodus m/netverk, Sikkerhetsmodus med bare kommandolinjen, Siste fungerende konfigurasjo og Start Windows på vanlig måte. Ingenting virker! Alt bare klikker og henger seg opp! Hva kan ha skjedd?? Er RAM-en gått etter at jeg skrudde PCI Express Clock opp til 110 Mhz mot normale 100 ?? Eller skjermkortet??

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Ja formatering er sikkert en god ide, er sikkert oset ditt som ble korrupt når du stillte opp pci-e hastigheten...

 

Ellers så foreslår jeg at du leser guiden minst en gang til da mye av det du har spurt om blir tatt opp der. Uttrykkene jeg bruker er ikke de som blir brukt av bios snekkrerene...

 

HT multi ser man jo til og med på en av skjermbildene dine, "hyper transport frequency" heter den og skal stilles lavere.. x4 eller x3..

 

"max memclock" er er minne divider instillingen, denne skal settes til 100 evt. 200 om det er oppgitt i ddr hastigheter (lavest mulig)...

Lenke til kommentar
@2bb1: de brikkene dine skal med litt flaks klare det samme som de brikkene jeg bruker i guiden, de har samme ic-ene.  Cpuen kan det hende du får opp i 2.5ghz ja, det er iallefall ikke et urealistisk mål synes jeg, winchester cpuene klokket vel som oftest til 2.5-2.6ghz med standard kjøling...

 

@Brian_N: takk, har du husket å sette minnet ditt på en lavere divider? hvis du allerede ahr det på 1/2 divider så er det nok muligens cpuen som ikke klarer mer, prøv med litt mer spenning... evt. oppdater bios, k8n neo4-f skal kunne bruke k8n neo4 platinum sine bioser hvis jeg ikke tar skammelig feil, søk litt på XS, ligger noen tråder der om hket ditt som er et år gamle ca.

5955231[/snapback]

 

har stilt ned minnet til 150MHz tror jeg, har økt spenningen til rundt 1,60v og likevel vil ikke maskina starte. Har også passet på at hyper transport bussen ikke overstiger 1000MHz. Men det merkelige er at hvis jeg bruker clockgen og klokker i windows, så kjører jeg nå stabilt på 2,6GHz, etter et kvarter med prime så ligger tempen stabilt på ca. 53 grader. Fikk den også opp i 2,75GHz. Så hvis jeg restarter maskina vil den ikke starte og jeg må resette CMOS. hvorfor virker klokkingen i windows men ikke i bios? Og en annen ting, hvorfor kan jeg ikke stille noe inne på PC Health Status? :hmm:

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
=Brian_N,24/04-2006 : 17:01]
=un0kai,20/04-2006 : 16:13]@2bb1: de brikkene dine skal med litt flaks .....

har stilt ned minnet til 150MHz tror jeg, har økt spenningen til rundt 1,60v og likevel vil ikke maskina starte. Har også passet på at hyper transport bussen ikke overstiger 1000MHz. Men det merkelige er at hvis jeg bruker clockgen og klokker i windows, så kjører jeg nå stabilt på 2,6GHz, etter et kvarter med prime så ligger tempen stabilt på ca. 53 grader. Fikk den også opp i 2,75GHz. Så hvis jeg restarter maskina vil den ikke starte og jeg må resette CMOS. hvorfor virker klokkingen i windows men ikke i bios? Og  en annen ting, hvorfor kan jeg ikke stille noe inne på PC Health Status?  :hmm:

5979286[/snapback]

 

Pc health status er bare for å se hvordan pc'en din har det akkuratt nå.

 

Når jeg setter ned htt multiplier så kan jeg ikke sette opp fsb'en. Noen tips her, har prøvd å senke/øke volt på nforce og på cpu og minne, det bare virker ikke når htt er under 5x multiplier, pc'en går opp i 245fsb ca før den stopper helt. Jeg har MSI nforce 4 sli-f, athlon64 3500+ Corsair XMS3200C2 DDR-DIMM 512MB. Fsb går som sakt ikke høyere enn 245 uten at pc'en henger seg, og med lavere multiplier kan jeg ikke clocke i det hele tatt

Endret av micke090
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Kanskje et litt dumt/vanskelig spørsmål, men hvor mye vil ytelsen på systemet mitt falle når jeg stiller ned HT til 3X eller 4X?

 

(Jeg skal overklokke min AMD 4000+ San Diego og vil begynne med å sette fsb til 217 slik at jeg får 2604MHz med en multiplier på X12. Går ikke lenger enn dette til å begynne med da jeg fortsatt har original kjøler.)

 

Men ettersom jeg har forstått får jeg da HT på 5X217=1085MHz på HT.

 

Denne skal vel ikke overstige 1000? Med 4X vil jeg jo da få 868MHz og med 3X 651MHz.

Lenke til kommentar
yelsen vil så godt som ikke bli påvirket av lavere htt hastighet.

 

har du gode minnebrikker så kan du jo vurdere å senke multiplieren får å få økt htt mer og dermed kjøre minnet raskere...

6353291[/snapback]

 

Bruker Corsair sine 3500LL PRO så jeg skal prøve det du sier :thumbup:

Takk for flott guide forresten :)

Lenke til kommentar
Jeg tremger hjelp med å overklokke et Hovedkort fra NF8 -series. Funker denne guiden og hvis den gjør kunne noen hjulpet meg?

6390407[/snapback]

det skal funke helt fint, hva lurer du på?

 

Hei, driver nå og klokker prossesoren min litt, men i bios kan jeg ikke klokke lenger enn til 2,4ghz. Jeg prøvde og klokke med ClockGen til 2,6ghz og det fungerte fint helt til jeg restartet, da ble den stillt ned til 2,4ghz igjen. Hva kan jeg gjøre?  :ermm:

6394291[/snapback]

prøv å finn en annen bios som tillater dette, evt. se om du får clockgen til å sette klokken ved startup eller noe..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...