Gå til innhold

Overklokkingsguide for a64 -ferdig


Anbefalte innlegg

Hei

 

Min maskin:

AMD Athlon 64 X2 3800+

Arctic Cooling Silentium T1(350w)

Corsair XMS3200C2PRO TWINX DDR400 1024 MB (2x512)

EPoX EP-9NPA+ Ultra

PowerColor Radeon X800 GT 256 MB bytta til Zalman vf700 vifte.

 

Jeg finner ikke mange av de tingene du un0kai referer til i biosen min, du har så utrolig mye mere valg en det jeg har. Er det fordi hovedkortet mitt ikke er til overklokking?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det er nok helt riktig ja, men du har de fleste funksjonene jeg snakker om slik at det skal være mulig for deg å overklokke litt.

5446308[/snapback]

power bios:

post-83693-1137409244_thumb.jpg

 

pc health:

post-83693-1137409310_thumb.jpg

 

dram configuration:

post-83693-1137409341_thumb.jpg

 

Dette er det jeg kan finne som ligner på det du har, ser greit ut?

 

takk for all hjelp :thumbup:

Lenke til kommentar
cpu frequency=htt

memory frequency=divider

cpu ratio control=multiplier

cpu clock ratio=htt multi

 

Nei, "CPU ratio control" er ikke multiplikatoren, denne funksjonen kan enten stå på enabled eller disabled, og avgjør bare om man kan justere på CPU multiplikatoren. "CPU clock ratio" er altså CPU-multi, ikke LDT/HTT-multi (den finnes i en annen meny).

 

b-ill, jeg anbefaler deg å oppdatere BIOS. Epox sine "modne" utgaver bruker å være nesten like avanserte som DFIs :yes:

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
cpu frequency=htt

memory frequency=divider

cpu ratio control=multiplier

cpu clock ratio=htt multi

 

Nei, "CPU ratio control" er ikke multiplikatoren, denne funksjonen kan enten stå på enabled eller disabled, og avgjør bare om man kan justere på CPU multiplikatoren. "CPU clock ratio" er altså CPU-multi, ikke LDT/HTT-multi (den finnes i en annen meny).

 

b-ill, jeg anbefaler deg å oppdatere BIOS. Epox sine "modne" utgaver bruker å være nesten like avanserte som DFIs :yes:

5450950[/snapback]

Hei

 

Nå oppdaterte jeg bios til siste(03.01.06) med MagicBios, men kan ikke se at det har skjedd noe i bios mulighetene. Power bios er hvertfall helt lik. Jeg som gjør noe feil? Nye biosen er 9NPA6103.BIN.

 

b-ill

Lenke til kommentar

uhm.. jeg har fått mitt nye utstyr idag og har ett spøsmål her..

 

Jeg har

 

AMD Athlon 64 3700+

DFI LanParty nF4 Ultra-D

ProLink 7800GT

Geil Value ram (2*512)

 

Jeg har stilt divider til 100 sånn at Ramen skal kjøre 109Mhz på 2-3-2-5-7 Cas.

 

Jeg kjørte prosessor opp til 2397 Mhz og ram står på 109Mhz.

 

jeg tenkte jeg skulle kjøre noen minuter med OCCT før jeg gikk videre men fikk meg en støkk der.

 

etter 2min viser plutselig Cpu-z at minnet står på 3901.1Mhz (39 ganger høyere enn hva jeg hadde satt det på..)

 

Jeg blir panisk og trykker på go back. OCCT stopper torture test og ramen stiller seg på 109 igjen.

 

Hva skjer? er dette bare en feil i CPU-Z eller?? Nvidia MONITOR viser 34c på CPU (Zalman CNPS 9500 LED med AS 5 på ) bare til info.

 

regner med at dette ikke er normalt. derfor jeg spør :/ er litt n00b i OC.

Lenke til kommentar

Ok, ser bra ut nå. kjørte 16 min OCCT på 2697Mhz på stock volt.

hadde tenkt å kjøre det til det krasja eller 6 timer. men så gikk skjermen i sånn "hvilemodus" sånn at jeg måtte logge på brukeren min på nytt. noe som ikke går så bra med OCCT som bruker 98.9% av CPU.

 

så jeg restartet PCen og satte minne devider til 150 for å prøve å få høyere hastighet på minnet. men da jeg skrudde CPU på 2697 igjen så klikka det vist og den statet på nytt. kjørte 2-3-3-5 timings så regner med at det var feilen..

 

har nå forstatt 150 på devider og noe dårligere timings som CPU-Z delvis ikke vil vise.

 

men men.. prosessoren klarte 16min i OCCT på 2700 Mhz 1.392 vCore på 32-33c.

 

lover bra dette :D steppingen er KAB7E 0547, er dette en bra stepping?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Power BIOS er lik, ja. Men under Advanced Chipset Features (elns) og DRAM configuration skal det ha kommet frem en haug med ekstra innstillinger. Se her:

 

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1747&page=4

5452161[/snapback]

er det mulig å sette ram divider til /12 noe plass for da bare la rammen stå på 200Mhz? eller kan jeg kun velge mellom de Mhz som er i menyen, 100, 133, 166, 200 osv?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Konge guide un0kai :dribble:

Lurer bare på et par ting;

 

- Er det "trygt" å kjøre min AMD 64 3700+ San Diego på 1.55 volt (vCore)? (Så lenge tempen er fin/under 60*C)

 

- Er det "trygt" å kjøre mine OCZ 2048mb Platinum Edition E.L. rambrikker på 2.7 volt (vDimm)?

Fant nemlig dette;

We have now tested the Platinum 3200 2GB (Part: OCZ4002048ELDCPE-K ) (samme som mine)

and it clocks a lot better on this board than it did on the DFI and the MSI we have here.

 

Voltage is the key here, no more than 2.7 volts on the memory. More volts just gives errors. No extra fan is needed over the dimms as long as you have normal airflow in the case.

 

- Hva vil det si å klokke RAM synkront med CPU?

 

 

Her er de innstillingene jeg har kommet frem til som er stabilt; (men bare foreløpig, målet mitt er 3ghz)

 

HTT: 255

HTT multi: 3x

Multiplier: 11x

vCore: 1.5v (men i windows forandrer ikke volten seg en døyt, om jeg setter vCore til 1.5 i cmos, så er det fortsatt 1.432v i windows :cry:)

vDimm: 2.6v

Minne divider: 166

Alt annet i dram-config: Auto

 

 

Er det noen forandringer i det hele tatt som dere ser jeg burde/kan endre på for å få et bedre resultat... ?

 

Specs finner du i signaturen :thumbup:

 

PS/NB: Er ikke hjemme i helga, så har ikke tilgang på PCen min før søndagskvelden... :thumbdown::tease:

Endret av Bearclaw
Lenke til kommentar

Spenningene du nevner er ingen problem. Å klokke minne synkront med cpu brtyr å ikke bruke en divider. Uttrykket bør ikke brukes med a64 da a64 alltid kjører med divider/async, men det blir av og til brukt når man kjører 200 dvider.

 

For å få bedre resultat bør du eksperimentere litt med spenning til minnet og forskjellige timings, 2.5-3-2-6 ville jeg prøvd sammen med høyere minnefart (230-250mhz?) Du burde gså øke spenningen til cpu og få opp frekvensen på den... Klarer du ikke høyere cpu hastighet så bør du øke minne divideren til iallefall 180(hvis minnet takler denne eller høyere hastighet..

Lenke til kommentar

Kanskje dere kan svare meg på problemet mitt..?

Hr lest gjennom denne posten, men finner ikke svar på mitt problem.

 

Har en 3200+ Venice jeg leker med.

 

Crucial Ballistix 2x512MB

Asus A8N-SLI Premium

 

Jeg kjører selvfølgelig stabilt på spec CPU 2000MHz, RAM 200MHz/2.8V 2-2-2-6.

 

Overklokka til 2500MHz/1.4V på CPU.

HTT 4x250, RAM med 2/3 Altså ca 166MHz.

Dette funka også stabilt med Prime.

 

Jeg satte deretter NED HTT til 4x240. For å kjøre CPU på 2400 istedet.

 

Etter mine beregninger er RAM da på 200MHz.. altså på spec som var målet med å sette ned HTT bussen.

 

Men likevel feiler Prime omentrent med en gang?? BF2 er heller ikke stabilt her.

 

CPU er jo lavere nå enn isted.. og RAM er fremdeles innenfor spec... så hvorfor funger det ikke?

Lenke til kommentar
Okay, skal teste dette så fort jeg komemr hjem...

Men en ting til, hvor mange volt tror du jeg kan kjøre vCore på ? ("trygt")

Og det samme med vDimm... ?

 

Tusen takk, du er genial ;)

5627564[/snapback]

vcore på 1.55v er trygt, man kan godt gå høyere men da bør man lytte til cpuen og ta feedback på hva den liker, 1.55-1.6vcore pleier å makse ut a64 cpuen uansett så det er liten vits i å gå høyere vanligvis. vdimm vet jeg ikke helt da jeg aldri har hatt de brikkene, men antar de vil yte best på 2.7-2.8vdimm, mange brikker liker ikke høy spenning så du bør eksperimenter litt og se hva som funker for deg. Garantien til ocz dekker jo ofte litt høyere enn stock spenning...

 

Beste guiden jeg har lest noen gang :thumbup:

5660739[/snapback]

Takker, vil benytte anledningen til å rose deg for en meget god signatur :thumbup:

 

edit: @ buzz76: Det vet jeg ikke :innocent: hardware works in mysterious ways ;) JEg vil tro du har glemt ut en innstilling, f.eks htt multi. Men hvis det er stabilt om du øke htt til 250, så ser jeg ikke problemet med å kjøre på det :thumbup:

Lenke til kommentar
edit: @ buzz76: Det vet jeg ikke :innocent: hardware works in mysterious ways ;) JEg vil tro du har glemt ut en innstilling, f.eks htt multi. Men hvis det er stabilt om du øke htt til 250, så ser jeg ikke problemet med å kjøre på det :thumbup:

5667715[/snapback]

 

Takk for kjapt svar :)

Nei, HTT multi er ikke avglemt. Kjører den på 3 og 4. Gakk.... fatter ikke hva som kan være galt :( skal teste med kraftigere power iallefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...