Gå til innhold

Overklokkingsguide for a64 -ferdig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tremger hjelp med å overklokke et Hovedkort fra NF8 -series. Funker denne guiden og hvis den gjør kunne noen hjulpet meg?

6390407[/snapback]

det skal funke helt fint, hva lurer du på?

6409065[/snapback]

 

Det eneste jeg lurer på er om jeg får brukt den på NF8 -serires hovedkort, og det ser det ut som. Har en socket 939 3000+ AMD prossesor også og "Ati radeon 9600 Pro".

Lenke til kommentar
prøv å finn en annen bios som tillater dette, evt. se om du får clockgen til å sette klokken ved startup eller noe..
Noen som har peiling på hvordan jeg kan gjøre det? Hørtes litt for avansert ut for meg. :ermm:

6409940[/snapback]

Sorry mac, har aldri hatt probemstillingen så jeg vet ikke hvordan mn gjør dette i clockgen. Finne ny bios derimot er ingen problem, de har de på hjemesida til hket ditt, evt så kan du elite litt rundt og spørre på xtremesystems.org/forums

 

Hepp!

 

Tenkte å kjøpe en Amd Opteron 170 sammen med OCZ 2048 MB Dual Channel Platinum Edition PC3200 (2x1024 MB) Disse skal stå i min eksisterende Shuttle SN25P Er dette en bra kombinasjon for overklokking eller ? Har tenkt å få opteron opp i 2400 eller 2500 eller med minst mulig tap på standard timings på ram.

6410634[/snapback]

Har overhodet ingen anelse ;) leit rundt etter andre erfaringer med shuttle hket, det er det som setter begrensingene, men 2.4 til 2.5 bør gå greit skulle man tro...

 

Dette var en meget bra guide :thumbup:

6410649[/snapback]

takk :)

 

Jeg tremger hjelp med å overklokke et Hovedkort fra NF8 -series. Funker denne guiden og hvis den gjør kunne noen hjulpet meg?

6390407[/snapback]

det skal funke helt fint, hva lurer du på?

6409065[/snapback]

 

Det eneste jeg lurer på er om jeg får brukt den på NF8 -serires hovedkort, og det ser det ut som. Har en socket 939 3000+ AMD prossesor også og "Ati radeon 9600 Pro".

6410702[/snapback]

Det er ingen problem å bruke den til den an8 nei, systemene fungerer helt identisk, men bios til an8 vil være litt annerledes og ha andre navn på ting, samt ha færre muligheter, men som sagt følg guiden og prøv deg frem litt så får du det nok til skal du se :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Veldig bra tråd! Jeg håper dere unnskylder meg for ikke å ha lest hele og bare spør rett ut. Jeg har asrock dualsata med bios 1.70 og opty 165. Trodde denne skulle klare iallefall 2.5 på 1.4 volt men får problemer med en gang jeg prøver å kjøre over standard 1.8 . skjønner ikke dette. Er det hovedkortet eller er det jeg som ikke skjønner instillinger i biosen. megatrends? har ikke vært borti denne før så jeg er litt usikker på hva annet jeg kan stille på for å få det til å fungere. Hjelp søkes! Har bestil msi neo2 som backup nå siden voltmod og slike ting ikke er helt min greie! Varme er intet problem da jeg har vannkjøling.

 

 

Asrock dualsata

Amd Opteron 165

Corsair 2gb minne 4000pt

550w coolermaster psu

Geforce 6800gt

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Fin guide du har laget. Jeg har nå lest heile tråden og lurer fortsatt på en ting...

Hvordan kommer pcen min fram til at frequency på rammen min er 104.9mHz i CPU-Z?

 

Skal liste noe specs om bios og hardware..

 

Asus a8n-sli

Amd 64 3200+ Venice

Twinmos 2x512 pc3200 2.5 winbond ettellerannet.. de er 2-3 år gamle..

 

I bios.. Har satt HTT multi til 4x, HTT til 210, og multiplier til 10(maks på mitt hk)

Dette gir meg da 840 Hyper transfer bus eller ka d va.. og 2100mHz..

Minnet er som følgende:

TCL 2,5

TRCD 3

TRAS 8

TRP 3

Det du kaller ''divider'' kan ikke stilles lengre ned enn 200, i min bios heter den memclock index value.. - den står på 200 nå..

 

Jeg har ikke klokket langt for jeg driver bare å tester hvordan dette funker.

 

Sånn som jeg har forstått dette så når jeg har funnet en bra og stabil klokk så skal jeg da stille opp divideren igjenn? Jeg har ikke testet hva som skjer da, men går ut ifra at CPU-Z da vil vise et høyere tall på minne frekvensen..

Endret av Vegiboy
Lenke til kommentar

Ja, det du har gjort er å stille minnehastigheten ned til 106mhz (212mhz ddr) slik at minnet ikke blir noen flaskehals når du tester hva cpuen din kan klare... etterpå skal du se hva minnet ditt klarer ved å kun klokke det, og til slutt så vet du hva begge deler klarer og da kan du finne en fin kombinasjon av de til å kjøre til vanlig..

Lenke til kommentar

Ok. Jeg satt oppe i hele natt og klokket til jeg fant ut hvordan dette fungerer, tror jeg bjynner og skjønne det nå :)

 

Litt stats fra bios..

Multiplier 9.5

HTT(FSB) 285

HTT multi 3

Divider 266(4:3)

 

Dette gir meg ca 2660 core speed, 841 Hyper transfer bus, og 177 minne frekvens (effektivt 354)

 

Målet mitt er og få den effektive minne frekvensen på 400 som er standard frekvens for pc3200 brikker..

For og få det til må jeg jo ha 300 HTT.. (HTT * Minne ratio = effektiv minne frekvens) så det blir 300 * 3:4 = 400... Som vil gi meg 2850mHz på cpu (HTT * multiplier)

 

Mens jeg testet systemet i prime95 så søkte jeg litt på google og fant noen kjekke linker, som jeg fant nytte av. Hvis trådstarter ønsker disse fjernet så gi beskj.

Jarad's Guide to OC

 

AMD 64 3200+ overclocking

 

 

 

Skal oppdatere senere med hvor langt jeg greier og presse systemet :)

 

 

EDIT: Full stopp med HTT 285.. Så jeg klokket ned til 282, og kjørte Prime95 large FFT's torture test, den er stabil i 30min :)

Så til det store spm, bør jeg skifte multiplier ned til 9.0 istede for 9.5 for så og kjøre HTT enda høyere, men med mindre cpu speed...?

Er det verdt og få de ekstra verdiene på minne frekvensen iforhold til cpu farten som må klokkes ned?

Tror jeg starter med og overklokke skjermkortet for nå..

Endret av Vegiboy
Lenke til kommentar

ok, det var det jeg hadde tenkt å foreslå... bare sett mp til 9 og htt til295.. da får du samme cpu freq og litt høyere minne hastighet... :thumbs:

 

ved 9,5mp og htt=280 bør minnebrikkene dine kunne takle 166 divider (220mhz) ved en 3vdimm... det er enda bedre igrunn...

 

siden du har winbond er det godt mulig de liker høye spenninger og lave timings :)

 

edit: sry ;)

Lenke til kommentar

Ok. Skal prøve med mp 9 og høyne HTT littegrann..

Jeg hadde et abit nf7 før med socket a greier før, da prøvde jeg og sette CL på rammen til 2 istede for 2.5.. Den likte ikke det så bra, kan også nevne at det er lenge siden jeg har klokket med disse brikkene og vet ikke hvilke instillinger som er bra for dem, noen inspill?

De står som 2.5-3-3-7 nå..

 

EDIT

bah, andre gang jeg skriver dette pga strømmen gikk i hele området hvor jeg bor..

Men uansett..

Jeg kjørte Prime95 torture i 34 minutter og den var feilfri, dette var med HTT 295 og MP 9 som gir ca2655mHz :w00t:

 

Minnefrekvensen vises som 190 i CPU-Z (effektivt 380)

Men dette kan ikke stemme.. fordi: HTT * Minne ratio (295 *4:3 = 393.3)

Noen som kan tenke seg hvorfor CPU-Z viser 13mHz for lite iforhold til mine beregninger?

Alt i alt så er jeg fornøyd med denne klokken, jeg kan si jeg nådde målet mitt som var 400 effektiv minne frekvens :thumbup:

Endret av Vegiboy
Lenke til kommentar

Minnedividerne fungerer ikke slik som du tror ;) det er ikke hastigheten i forhold til htt som har noe å si, men derimot hastigheten i forhold til cpu sin klokkefrekvens.

 

Hvis du vil regne/finne nøyaktige verdier for dette så er denne linken fin: link

 

edit: ang. minneinstillinger så må du nesten bare prøve deg litt frem... se etter på minnebrikkene dine hva som står på dem.(på selve svarte brikka (IC-en)) står det bh-5 eller ch-5 på de så kan du klokke langt :) men de liker spenning så fyr opp :thumbs:

Lenke til kommentar

Så vidt eg har skjønt etterhvert så er minnehastigheten ALLTID en hel divider i forhold til CPU-frekvensen, ikkje i forhold til htt, selv om du i bios setter setter minnet på en divider i forhold til htt :hmm:

 

Så når vegiboy har 2655mhz på cpu og 190mhz på minnet så stemmer det med en 14-divider på minnet. Altså 2655/14=189,6mhz. Skjønner?

 

Dersom vegiboy har mange dividere å velge mellom i bios kan han prøve å velge litt høyere hastighet på ram. Neste mulige steg er 2655/13=204,2mhz. Men dersom hovedkortet ikkje har små nok steg mellom dividerene så kan det hende at neste mulighet på hans hovedkort gir 2655/12=221,25mhz eller tilogmed 2655/11=241,3mhz.

 

Det er derfor vi som har DFI elsker mulighetene vi har til å velge en drøss med dividere :love:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...