Gå til innhold

Overklokkingsguide for a64 -ferdig


Anbefalte innlegg

a64 prosessorer er ulåste nedover, det er dette som gjør at de kan ha cool'n quiet. Men de er låste oppover (bortsett ifra fx serien)

 

Med fsb mener du da systembussen=hyper transport bussen? Den kan gå et stykke over 1000mhz men det har ikke noe for seg da båndbredden allerede med 500mhz er mer enn nok. Om du mener hvor høyt HTT kan gå så har jeg vert på 400mhz uten å støte på noen stabilitetsproblemer. Tror jeg lekte meg litt med å kjøre 400x6 om jeg husker korrekt...

 

Når det kommer til HTT så vil 9x278 gi best ytelse om du kjører minnet synkront med cpu. Ellers så har det lite å si for ytelsen. Altså prosessorhastigheten vil være den samme, men om minnet ditt på denne instillingen vil være raskere enn med multiplikator på 10 så vil det yte bedre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
a64 prosessorer er ulåste nedover, det er dette som gjør at de kan ha cool'n quiet. Men de er låste oppover (bortsett ifra fx serien)

 

Med fsb mener du da systembussen=hyper transport bussen? Den kan gå et stykke over 1000mhz men det har ikke noe for seg da båndbredden allerede med 500mhz er mer enn nok. Om du mener hvor høyt HTT kan gå så har jeg vert på 400mhz uten å støte på noen stabilitetsproblemer. Tror jeg lekte meg litt med å kjøre 400x6 om jeg husker korrekt...

 

Når det kommer til HTT så vil 9x278 gi best ytelse om du kjører minnet synkront med cpu. Ellers så har det lite å si for ytelsen. Altså prosessorhastigheten vil være den samme, men om minnet ditt på denne instillingen vil være raskere enn med multiplikator på 10 så vil det yte bedre...

Thanx..!!

 

Tror jeg fortsatt er litt opphengt i nforce 2 systemet jeg solgte for litt siden....

Da var bios .......a little different!

Endret av eskarls
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En liten kommentar:

Det kan være viktig å være klar over at noen HK (ihvertfall to som jeg veit om) ikke er helt "greie" med LDT, HTT multi.. dvs. der du setter HTT-bussens hastiget..

En tommelfinger-regel er at ved klokking av HT(FSB) så bør man holde HTT-bussen ikke så mye over specs.. dvs. 1000 for S939 (og 800 for S754).

Dvs. at klokker du over 250 bør den settes til 3x.. over 300 til 2x.

Da er det dessvere slik at noen (ihverffall to jeg veit om) :) ikke fungerer ved visse HTT-"mp'er"..

F.eks. Abit AV8-serien (S939) har en "bug" ved 3x. .slik at man ved HT>250 må betytte HTT 2x.. For K8N Neo (S754) ser det ut til å være en bug med 2x.. Da jeg klokket min A64 2800+ til 300x9 antok jeg at jeg måtte sette HTT 2x (for å holde meg under 800), men her ville ikke systemet starte ved HTT 2x.. Ved HTT 3x (dvs. HTT 900.. 100 over "specs") så kjørte systemet helt stabilt (dog kun med en RAM-brikke)..

Som han over her påpeker mht. Bios:

Det er mye mer å passe på/mange flere "fallgruber" og mulige feilkilder i forhold til "gamle gode" socket-A (for ikke å snakke om "plain vanilla" S478)..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

nei, det er for å forhindre at minnet er en hindring mens vi finner maks stabile cpu hastighet.. Har forøvrig send deg en pm..

 

 

Ellers så kommer jeg ikke til å få gjort noe mer med guiden før jeg er ferdig med eksamen 10juni.. Vanvitti travelt for tiden :thumbdown:

Lenke til kommentar

Takk for gode tilbakemeldinger... :D

 

Jeg velger å si meg ferdig så langt nå.. basisen er på plass og de fleste burde nå kunne klare å klokke et stykke med å følge denne guiden..

 

Kan hende jeg kommer med noen oppdateringer i fremtiden, dette vil i så fall bli annonsert i topic.

 

Er de noe dere savner eller lurer på så bare spør, enten her eller via pm..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...