Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp. Mye kult som skjer i storbyene, og sikkert på mindre steder også.

 

LKK forfekter i utgangspunktet åpen kildekode, og er opptatt av at folk skal kunne lese kode. Målet er ikke å gjøre alle til programmerere, men at alle skal ha kjennskap til hva det er som får alle dingsene våre til å funke. Om det som en konsekvens fører til at flere begynner å kode, er alt bare velstand.

 

Nå jobbes det med å oversette code.org og andre engelskspråklige nettsteder, slik at det blir enda enklere å få ungene interessert.

 

Sjekk ut kidsakoder.no

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter å ha hatt litt laber ytelse i Serious Sam 3 så oppdaget jeg at jeg har kjørt med cpu scaling/nedklokket CPU på min stasjonære som kjører Debian testing m/KDE.

 

Jeg har ikke eksplisitt satt opp dette selv, så ble litt overrasket. Er dette noe som er default i Debian m/desktop environment? Kjenner kun til pakken cpufrequtils som jeg installerte nå etterpå for å tvinge den til å bruke max speed.

Lenke til kommentar

Etter å ha hatt litt laber ytelse i Serious Sam 3 så oppdaget jeg at jeg har kjørt med cpu scaling/nedklokket CPU på min stasjonære som kjører Debian testing m/KDE.

 

Jeg har ikke eksplisitt satt opp dette selv, så ble litt overrasket. Er dette noe som er default i Debian m/desktop environment? Kjenner kun til pakken cpufrequtils som jeg installerte nå etterpå for å tvinge den til å bruke max speed.

 

Sjekk hvilken scaling governor du har på CPU'en:

 

cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor
(enten powersave, performance, ondemand eller conservative)
Du kan også endre governors, enten med f.eks cpupowerd eller ved å fjerne de fra kernelen.
Du kan også midlertidlig bytte governor ved å echoe direkte til fila med en annen governor.
Endret av Petter3k
Lenke til kommentar

Det er en velkjent svakhet i skaleringen som ble fikset i 3.12. I mellomtiden må du sette governor til performance for alle kjernene for å få full sprut i SS3. Blir nok noen uker ennå før 3.12 kommer til Debian testing.

Petter, den kjører ondemand som standard for alle kjerner.

Lenke til kommentar

Sjekk hvilken scaling governor du har på CPU'en:

 

cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor
(enten powersave, performance, ondemand eller conservative)
Du kan også endre governors, enten med f.eks cpupowerd eller ved å fjerne de fra kernelen.
Du kan også midlertidlig bytte governor ved å echoe direkte til fila med en annen governor.

 

Jeg vet hvordan CPU scaling og governours fungerer, det er ikke "problemet". Var bare nysgjerrig på hvorfor jeg skulle ha noen form for scaling uten at jeg hadde eksplisitt satt det opp selv, og uten å ha f. eks cpufrequtils el.l.

 

Det er en velkjent svakhet i skaleringen som ble fikset i 3.12. I mellomtiden må du sette governor til performance for alle kjernene for å få full sprut i SS3. Blir nok noen uker ennå før 3.12 kommer til Debian testing.

Petter, den kjører ondemand som standard for alle kjerner.

Jeg satt alle kjernene til maks hastighet (2.79 GHz både lower og upper limit). Da vil den aldri kjøre svakere enn mellom denne limiten, så hvilken governour som er brukt er vel irrelevant? Eller er det noe spesielt med SS3 og performance governouren?

 

Etter at jeg satt max hastighet på CPU og GPU så fikk jeg forøvrig fortsatt kun 30 fps på ultra med ganske decent hardware, men etter at jeg skrudde av vsync så hoppet den opp til 40-60 fps. Vet ikke hvorfor, men har kontaktet en dev så får kanskje svar etterhvert.

 

Hva er forøvrig den velkjente svakheten? Skal en standard install av Debian ha skalering?

 

Edit:

Ser ut til at jeg har misforstått vsync. Hvis GPUen ikke klarer å oppdatere bildet mellom hver gang skjermen oppdateres, kan en frame vises mellom hvert interval. Hvis FPSen er høyere enn refresh raten (f. eks 60 Hz), vil den låses på refresh raten. For å unngå tearing når FPS er mellom 30-60 på en 60 Hz skjerm kan den derfor låses på 30 FPS. Hvis lavere, kanskje 20 FPS (samme bilde for tre frames osv).

 

Det er visst mulig å ha en mer adaptiv vsync som disabler vsync hvis f. eks et spill er lavere enn 60 fps, men utvikleren var usikker på om det fantes for Linux.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Skalering er innebygd i kernel, og vil alltid ha en scaling governor uavhengig av "userland".

 

I Linux .config, kan man konfigurere hva som er default, og hva som evt ikke skal være en del av systemet:

 

Du kan også velge å fjerne skaleringsdriverne (intel_pstate eller acpi_cpufreq)

 

Her er et utdrag av min kernel .config (jeg har en Ivy Bridge prosessor, og bruker derfor intel_pstate, og ikke acpi_cpufreq som var standard før):

 

 

 

CONFIG_CPU_FREQ=y

CONFIG_CPU_FREQ_TABLE=y
CONFIG_CPU_FREQ_STAT=y
CONFIG_CPU_FREQ_STAT_DETAILS=y
CONFIG_CPU_FREQ_DEFAULT_GOV_PERFORMANCE=y
# CONFIG_CPU_FREQ_DEFAULT_GOV_POWERSAVE is not set
# CONFIG_CPU_FREQ_DEFAULT_GOV_USERSPACE is not set
# CONFIG_CPU_FREQ_DEFAULT_GOV_ONDEMAND is not set
# CONFIG_CPU_FREQ_DEFAULT_GOV_CONSERVATIVE is not set
CONFIG_CPU_FREQ_GOV_PERFORMANCE=y
CONFIG_CPU_FREQ_GOV_POWERSAVE=y
# CONFIG_CPU_FREQ_GOV_USERSPACE is not set
# CONFIG_CPU_FREQ_GOV_ONDEMAND is not set
# CONFIG_CPU_FREQ_GOV_CONSERVATIVE is not set

Endret av Petter3k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...