Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En annen ting med samme jeg er i gang, eksisterer det noe ytelse-forskjell på de ulike USB minnepennene som selges i handelen? I så fall, hva bør man gå for (merke eller typebetegnelse)

 

I forhold til snurredisk, tar det ganske lang tid med instalasjon og oppdateringer på usb-pinnen.

Lenke til kommentar

Ja det gjør det. Spesielt mellom USB 2.0 og 3.0, men også mellom forskjellige 3.0 minnepenner. Sjekk prisguide.no eller prisjakt.no for å sammenligne hastigheter.

 

Takk for at du vekkte meg! :green: Har i grunn ikke tenk over at jeg faktisk har to usb 3.0 porter bak på pc'n, og heller ikke at det åpenbart eksisterer lynraske les / skriv 3.0 minnepinner der ute nå. Er vant med å bare raske med meg en minnepinne fra biltema og Jula for å si det sånn.

 

Vurderer denne

https://prisguiden.no/produkt/sandisk-usb-3-0-cruzer-extreme-16gb-175542

 

lynrask, men er litt for dyr for meg

https://prisguiden.no/produkt/kingston-datatraveler-hyperx-3-0-64gb-153320

 

Evt, noen andre i samme gata, når jeg har fått studert pris/ytelse nærmere

 

edit:

 

Hva med denne da? bra pris- god ytelse såvidt jeg skjønner, for kr.139

 

175 MB/s (les) 80 MB/s (skriv)

 

http://www.pixmania.no/usb-nokkel/verbatim-usb-3-0-minne-store-n-go-v3-max-16-gb-svart-gra/21403045-a.html

 

 

Hva tenker du på her? Hvor lang tid det tar å installere og oppdatere OSet når du installere fra usb? Eller tenker du på å kjøre selve OSet fra usb og ikke installere på harddisk?

 

(image) på brent DVD og installerer på minnepinne (ikke noe snurredisk er eller skal være i bruk)

 

Jeg har ikke sittet med stoppeklokke, men har inntrykk av at det tar lenger tid med USB, både selve OS-installasjonen og senere installasjoner av ulike oppdateringer osv. (enn med snurredisk, som jeg (selvsagt) også har vært borte i før) Men mulig det bare er litt dårlig hukommelse eller "synsbedrag"

 

Uansett, det blir vel litt andre boller med en ny 3.0 pinne i huset, så det ser jeg frem til :)

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Uansett hvilket mediet du installerer på så vil du bli begrenset av lese og skrivehastigheten til det mediet. Uten å ha sjekket så er det vel først med Usb 3.0 hvor hastighetene begynner å bli på høyde med en vanlig harddisk, eller i det minste har fått hastigheter det går an å leve med :) Så skal du ha best mulig ytelse er fremdeles en harddisk, og ssd spesielt, det som gjelder.

Lenke til kommentar

Ja, det er jeg klar over. Forventer ikke at det kan måle seg med snurredisk. Kan ikke få både i pose & sekk

 

Men en viss forskjell vs 2.0 skal iallefall bli spennende å se.

 

En vanlig treig 2.0 billig-minnepinne ligger rundt omkring 25/10 etc. les & skriv, etter hva jeg leser meg til, så disse (kjappe) nye 3.0 blir jo som å gå opp til warp-speed (iallefall på papiret) Uansett, tror jeg det blir merkbart :)

Lenke til kommentar

Ikke stol på det som blir oppgitt av produsent. Les tester hvor både sekvensiell og tilfeldig lesing blir målt. En 30-40 MB/s sekvensiell og 10-20 MB/s tilfeldig er sikkert godt nok for vanlig bruk uten at det skal være merkbart.

 

Og som allerede nevnt må du forvente at dersom du bruker en lagringspinne som disk for operativsystemet må du forvente at den slites ut etter et år eller to.

 

Husk dm-crypt.

Lenke til kommentar

Ja, det er jeg klar over. Forventer ikke at det kan måle seg med snurredisk. Kan ikke få både i pose & sekk

 

Men en viss forskjell vs 2.0 skal iallefall bli spennende å se.

 

En vanlig treig 2.0 billig-minnepinne ligger rundt omkring 25/10 etc. les & skriv, etter hva jeg leser meg til, så disse (kjappe) nye 3.0 blir jo som å gå opp til warp-speed (iallefall på papiret) Uansett, tror jeg det blir merkbart :)

En billig 2.0 minnepinne ligger gjerne på enkeltsifret les og skriv, spesielt ved ikke-sekvensielt.

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg finne ut hvilke editorer som finnes på et system?

Situasjonen er at jeg har innlogging på en server hvor jeg har begrensede rettigheter, og kan ikke installere ny software. Jeg må redigere noen tekstfiler, men nano/pico mangler. Så jeg har vært nødt å bruke vi, noe jeg ikke liker særlig godt. Kan det tenkes det er installert andre editorer? Hvordan finne ut?

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg finne ut hvilke editorer som finnes på et system?

Vel, da er det nesten bare å begynne å lete. Men jeg vil tippe du har vi og ed, kanskje til og med emacs. Forøvrig vil jeg anbefale deg å bli vandt med vi først som sist. Det er en fabelaktig editor når du først er blitt venn med den =)

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg finne ut hvilke editorer som finnes på et system?

Situasjonen er at jeg har innlogging på en server hvor jeg har begrensede rettigheter, og kan ikke installere ny software. Jeg må redigere noen tekstfiler, men nano/pico mangler. Så jeg har vært nødt å bruke vi, noe jeg ikke liker særlig godt. Kan det tenkes det er installert andre editorer? Hvordan finne ut?

 

Kan det tenkes at du likevel kan kompilere f.eks. nano og kjøre det fra hjemmemappen?

 

EDIT: Sikkert ikke dumt å lære seg vi, nei.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

 

Kan det tenkes at du likevel kan kompilere f.eks. nano og kjøre det fra hjemmemappen?

Dette burde gå helt fint, kompiler opp nano statisk på en maskin og kopier binæren over. Unødvendig mye jobb synes nå jeg, ihvertfall når du ender opp med en editor, som er dårligere enn den som allerede ligger inne :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...