Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du treng absolutt ikkje ha statisk IP sjølv om du har hatt same så lenge.

 

Min ISP har ein DHCP-leasetid på 24 timar, dvs at dersom routeren min er kobla frå i meir enn 24 timar, får den ny IP. Sidan den aldri skjer, får eg aldri ny IP.

 

Om du har statisk, set du det opp sjølv, eller ISP set opp statisk IP til deg i DHCP.

 

Du kan jo sjekke i routeren din (eller den boksen som får offisiell IP), om kva for lease tid den får...

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
hvordan få tildelt 2 ip-addresser av dhcpcd?

du kan hvertfall tildele flere statiske ip-adresser med "ifconfig eth0:1 ip-adresse" der eth0 er nettverkskortet og :1-x er ekstra ip'er.

I fedora kan du svært enkelt sette opp så mange ip-adresser du gidder på et kort igjennom system-config-network aka neat. Nyttig når du f.eks. trenger tilgang til to subnett på samme nettverk, f.eks. om du skal confe en switch...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Nettopp lagt inn CentOs på routern nå! Men hvordan får jeg init script til og starte under boot ?

Jeg er kjent med en distro, og det er Gentoo.

 

Nesten flaut og spøre om dette siden jeg nå har brukt Linux i snart 2 år.

Lenke til kommentar
Noen som kan forklare meg hvorfor menyen («main menu», aka start-ikonet på oppgavelinja i windows) i ubuntu er til tider ekstremt treig til å starte opp? Fra jeg trykker den til den blir åpna, går det ofte 5-6 sekund.

Har aldri opplevd så lang ventetid, men virkar som om den ikkje er cacha frå begynnelsen av. Er nok ein GNOME-"bug".

Lenke til kommentar
Noen som kan forklare meg hvorfor menyen («main menu», aka start-ikonet på oppgavelinja i windows) i ubuntu er til tider ekstremt treig til å starte opp? Fra jeg trykker den til den blir åpna, går det ofte 5-6 sekund.

Har aldri opplevd så lang ventetid, men virkar som om den ikkje er cacha frå begynnelsen av. Er nok ein GNOME-"bug".

det var en bug, men er ikke den fikset?

 

et spørsmål: er archlinux.org borte(har vært nede i noen dager)? kommer ikke inn.

Endret av hotstian
Lenke til kommentar
Noen som kan forklare meg hvorfor menyen («main menu», aka start-ikonet på oppgavelinja i windows) i ubuntu er til tider ekstremt treig til å starte opp? Fra jeg trykker den til den blir åpna, går det ofte 5-6 sekund.

Har aldri opplevd så lang ventetid, men virkar som om den ikkje er cacha frå begynnelsen av. Er nok ein GNOME-"bug".

det var en bug, men er ikke den fikset?

 

et spørsmål: er archlinux.org borte(har vært nede i noen dager)? kommer ikke inn.

Tror det skyldes noe med innlasting av ikoner og auto-complete (!), noe som desverre gjøres synkront i stedet for asynkront. Tror de skal fikse det...

 

Bruker bare alt-f2 (kjør) og taster de første par bokstavene i programmet, så finner auto-complete det for meg - gidder ikke rote i en meny...

Lenke til kommentar

Finnes det touchprogram for voksne folk for GNU/Linux, altså ikke tuxtype? Et "ordentlig" ett som viser deg hvordan du skal skrive touch, og ikke bare at man skal skrive masse ord raskest mulig? Jeg hadde et bra program da jeg gikk på videregående, men finner ikke disketten. Dessuten var den for Windows.

 

EDIT: Fant typingmastermac, et enkelt lite javaprogram. Koster penger, men men.

EDIT2: Ktouch var jo egentlig ganske greit, men mener å huske jeg synes det var ræva første gang jeg så på det...

 

Glem denne posten ;)

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...