Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Hva mener Erling Ellingsen med dette?

men som alltid er det Microsoft som leder folk.

 

Bakgrunn: Jeg blei litt sur da jeg leste artikkelen Slik blir din nye TV-fremtid hos vgnett. For meg virka det som artikkelen var rein M$ propaganda, så jeg sendte en mail til artikkelforfatteren. Her er den (og svaret) gjengitt:

Heisann,

 

At Windows Media Center nå kommer på norsk, vil uten tvil gjøre Mediasentere mye mer populære på markedet. Frem til nå har dette, i Norge, vært nærmest ikke-eksisterende, og bare brukt blant de "datakyndige" med interesse for det.

 

Med Windows Media Center i norsk versjon, kommer flere stue-PC'er og større fokus på salg hos de store kjedene, noe som igjen betyr flere kunder og allmenn utnyttelse av teknologien. Klart det er alternativer, men som alltid er det Microsoft som leder folk.

 

Takk for mailen!

 

Mvh,

Erling Ellingsen

 

 

 

 

 

 

>> From: BjørnI.V. Berg  [***@gmail.com]

>> Sent: 2005-10-06 22:38:15 CEST

>> To: [email protected]

>> Subject: «Slikblir din nye TV-fremtid»-artikkel

>>

>> Dere bør virkelig opplyse folket om andre gratise alternativer. Som artikkelen er skrevet, virker dere som reine nikkedukker for microsoft. Jeg kan nevne noen (som er gratis og funker på «vanlige pc-er» i tillegg):

>> http://geexbox.org/en/index.html

>> http://freevo.sourceforge.net/screenshots.html

>> http://www.mythtv.org/modules.php?name=MythFeatures

>> http://www.mysettopbox.tv/knoppmyth.html

>>

>> -----

>>

>> Denne tilbakemeldingen er sendt til deg via VG NETTs websider.

>> -----

>> Sendt av: Bjørn I.V. Berg

>> IP-adresse: 193.216.***.***

>> e-post: ***@gmail.com

>> telefon:

>> -----

 

Noen som har foslag til evt. hva jeg skal svare tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har stor tro på at en mer generell og saklig oppsatt epost fører til bedre diskusjoner.

Har derfor nå i mangel av noe bedre å gjøre, skrevet dette utkastet til en mulig besvarelse på Erling Ellingsens epost. Det er sannsynligvis masse grammtikk feil og stavefeil siden jeg har dyslexsi, men det kan hende du finner noe du kan bruke for å føre diskusjonen videre, siden du ba om hjelp til dette.

 

 

 

Erling Ellingsen

[email protected]

Journalist VG

 

Ditt navn

adresse

tittel

 

Re «Slikblir din nye TV-fremtid»-artikkel

Referer til din besvarelse av min epost ångående; "artikel om Windows XP Media Center", der du hevder

 

Sitat

"Klart det er alternativer, men som alltid er det Microsoft som leder folk."

Sitat slutt.

 

Etter å ha lest det overstående datt jeg nesten av stolen, men etter en kortere pustepause og ny lesning har jeg dannet meg en mening om hva jeg tror du mente →

Siden Windows er markeds leder og hva Micrsoft gjør er det som stort sett får konsekvenser for mannen på grasrota, så er det viktig å informere hva Microsoft gjør..

 

Nå hvis det var dette du mente kan jeg si meg ening i at du har et poeng, men allikevel er det en hårreisende formulering.

 

Microsoft håper nok de har makt nok til å lede folk, men dette er alikevel ikke deres rolle. Det er Media som maktorgan og forbrukerens nærmeste kilde til sannheter og usannheter som må ta på seg noe av skylden for at Microsoft har så stor makt som de faktisk har. Media må bli flinkere til å gå tilbake til røttene som vakthund og kritisk røst og ikke følge blindt etter lik andre velopdragene dresurhunder.

 

Med dette mener jeg at hvis ikke media informere den store brukermassen om alternativer til Microsoft vil det nesten bli umulig å bedre markedet og å danne en konkurranse situasjon som vil kunne bedre data tilværelsen for alle (også Windows brukere).

 

Derfor vil jeg oppfordre deg og dine medjournalister til å nevne alternativer til windows og andre store konserner så ofte som mulig slik at flere ser at det finnes alternativer og vi dermed kan klare å karre oss opp av denne håpløse situasjonen vi er i med liten til ingen konkurranse (Monopol).

 

Venlig Hilsen

 

 

EDIT:

skrivefeil

Endret av Fjoggs
Lenke til kommentar
Det man kan gjøre, er å sette opp en Solaris-boks, og så la en FTP-server kjøre i en container. Man kan da sette opp FTP-brukere, og disse har null innflytelse på det reelle systemet. Det er også umulig å hacke seg inn på det reelle systemet fra containeren, og man kan sette av prosessorkraft til denne serveren. Det betyr også at containeren maks har lov til å bruke en viss prosent CPU som man setter. Dermed får man ikke overbelastning av systemet heller. Det skal i hvert fall jeg prøve meg på.

De fleste ftp-tjenere støtter ftp-brukere som ikke er systembrukere. I tillegg kan man også bruke Xen til separere på tilsvarende måte.

 

En annen ting: Jeg har *aldri* opplevd at et normalt (les: ikke kernel-støtteprosess/kernelen selv) program i Linux har grei å bringe systemet til stopp/få det plagsomt treigt ved å bruke CPU som en villmann. Og dette er hovedsakelig på 650 mhz'ern min... (forkbombs blir sikkert noe annet). Det som får ting til å gå treigt, er vill harddisk-trashing av flere programmer samtidig med vill swapping. Da kan ting bli "hengt" treigt.

Lenke til kommentar

Følte også for å sende en mail til denne journalisten. Her er det jeg skrev:

Nå er det slik at det eksisterer svært gode alternativer til Windows XP Media Center Edition. GNU/Linux og FreeBSD tilbyr bred multimediastøtte. Programmer som MPlayer og Xine gjør at brukere kan bruke ett avspillingsprogram istedet for å måtte installere mange forskjellige kodek og programmer for å kunne spille av forskjellige formater. TV-kort støtte er på plass i GNU/Linux, og også til en viss grad i FreeBSD. Dessuten har man mulighet for 3D-applikasjoner med skjermkort fra nVIDIA (GeForce) i både GNU/Linux, FreeBSD og til og med i server-operativsystemet Solaris (UNIX). Synes det er en skam at media så ensidig fokuserer på produkter fra ett enkelt selskap. Sånt er med på å opprettholde M$ (Microsoft) sitt monopol som ikke tjener noen andre enn M$ selv. Media bør gjøre bedre research og presentere de forskjellige alternativer som eksisterer, slik at forbrukere selv kan velge hva de vil bruke, istedet for å hele tiden bli presentert for ett alternativ som faktisk er alt for dyrt i forhold til hva man får igjen. Og når det kommer til pris: GNU/Linux, FreeBSD og Solaris er alle gratis for forbrukere.
Lenke til kommentar

Når vi først snakker om vgnett- prøv å lim inn dette i adresselinja:

javascript:void(window.open('http://www.vg.no/tips/?til=Din Email', 'popup', 'width=450,height=500,scrollbars=no'));

Der du bytter ut «Din Email» med din egen email. Var jo en artig måte å sende mail på, istedet for å gå gjennom php, mail() og sendmail :D

Lenke til kommentar

Det største hinderet for at GNU/Linux skal bli utbredt i stue-pc'er er etter min mening ACPI - og kun ACPI. Strømstyring og stabil dvalefunksjon er et must i et miljø hvor man forventer at pc'en skal oppføre seg som en tv.

 

Jeg har et nforce2-basert hovedkort og en bærbar med et eller annet sis-brikkesett. Ingen av dem vil våkne fra "dvale", og det er også grunnen til at jeg fjernet Ubuntu fra den bærbare maskinen.

 

På en annen side så har jeg et par eldre "skrotburker", og apm ser ut til å fungere helt greit på dem.

 

Microsoft har ikke monopol. De har den største markedsandelen når det gjelder operativsystemer og kontorpakker på "desktop". Likevel er det er viktig å huske på at det faktisk er de betalende kundene som har sørget for at MS er størst.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
er vel ikke så mange som jobber i ACPI prosjektet/ACPI kernel prosjektet.

Stort sett Intel og RedHat så vidt jeg har skjønt. Men ting har skjedd i det siste! Den ene laptoppen min som var ubrukelig når man snakket om ACPI for et år siden (selv ikke viftestyring virker skikkelig) har nå fungerende dvale. En annen ting er at Software Suspend beveger seg fort nå...

 

Ang. lisensiering: Lite hindrer vel BSD-utviklerene å titte på hvordan Linux har gjort det - hva de måtte gjøre av workarounds for å få ting til å funke. På en annen side er det vel lite kode som kan tas "copy paste" mellom solaris/bsd og linux (ifl Alan Cox er i alle fall Solaris-kjernen og Linux-kjernen svært forskjellige internt, så han bryr seg ikke om at Solaris er lisensiert ikke-GPL kompatibelt)

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...