Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

GUI-automasjons-sak:

http://people.redhat.com/zcerza/dogtail/index.html

Filmer av den i aksjon:

http://people.redhat.com/zcerza/dogtail/media.html

 

Ser nyttig ut til testing, "vanlige oppgaver" (enten "alle må gjøre det en gang", "dette er jeg drittlei av å gjøre manuelt", eller "autokonfigurasjon av mail, hilsen din ISP", etc. Fordel at den faktisk lar brukeren se hva som skjer for læringsverdiens skyld. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvfølgelig. Det er helt riktig at Solaris-kjernen og Linux-kjernen er svært forskjellige i oppbygning. Linux-kjernen er monolitisk, mens Solaris-kjernen er tilnærmet mikrokjerne. BSD, derimot, ligger nærmere Linux-kjernen i oppbygning.

Jaha :ermm:

 

monolitisk og mikrokjerne? Forklaring please- regner med at mikro ikke betyr at den er mindre :p

Lenke til kommentar
En monolitisk kjerne har mange funksjoner innebygget i selve operativsystemkjernen. En mikrokjerne tar kun for seg de kritiske tingene som er helt nødvendig. Alt annet, som f.eks. filsystem osv blir tatt hånd om av kjernemoduler.

Rettelse: Det blir tatt hånd om i userspace av egne prosesser.

Kjernemoduler (slik Linux bruker) blir fortsatt lastet inn i kernelspace.

Lenke til kommentar
stigfjell; Kjører bestandig et google-søk før jeg spør på forumet. Jeg klarte derimot ikke finne annet enn windows xp drivere.

Da er du nok dessverre låst til NDIS-wrapper. Bruker det selv på min laptop (Dell Truemobile 1300) som kjører Slackware 10.2. NDIS-wrapper fungerer helt utmerket. Full støtte for 54 Mbps pluss WPA gjennom wpa_supplicant.

 

Til zyp: det høres riktig ut, det du sier. Takk for korreksjonen.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig. Det er helt riktig at Solaris-kjernen og Linux-kjernen er svært forskjellige i oppbygning. Linux-kjernen er monolitisk, mens Solaris-kjernen er tilnærmet mikrokjerne. BSD, derimot, ligger nærmere Linux-kjernen i oppbygning.

Nå tenkte jeg mer hvordan interne strukturer etc er satt opp. Uten at jeg kjenner dem inngående. Men det finnes store forskjeller som ikke er monolittisk/mikrokjerne.

Lenke til kommentar
Noen som veit om en treningsdagbok for linux?

At det var?

En bok hvor du noterer resultater av trening (altså fysisk, kroppslig) og planlegger videre treningsøkter.

Man har jo tekstredigeringsprogram og regneark, som tidligere nevnt. Men jeg har ikke hørt om spesifikke program laget for å notere treningssaker i, nei...

Lenke til kommentar
Hvis du ikke finner en ren treningsdagbok kan du alltids benytte rengearkl, men det har du sikkert allerede tenkt på.....

Ja, det har jeg. Men jeg prøver å motivere dama til å trene, men hu har som de fleste nybegynnere (innen trening) litt lett for å finne på unnskyldninger for å skippe unna. Men på den annen side er hun glad i sette opp planer og skjema og sånt. Så noe som så litt fancy ut, med grafer og oversikter og slikt, tror jeg kunne være med på å motivere henne.

 

Kanskje det finnes noe ferdig slikt man kan benytte, for open office. :hmm:

Lenke til kommentar
Hvis du ikke finner en ren treningsdagbok kan du alltids benytte rengearkl, men det har du sikkert allerede tenkt på.....

Ja, det har jeg. Men jeg prøver å motivere dama til å trene, men hu har som de fleste nybegynnere (innen trening) litt lett for å finne på unnskyldninger for å skippe unna. Men på den annen side er hun glad i sette opp planer og skjema og sånt. Så noe som så litt fancy ut, med grafer og oversikter og slikt, tror jeg kunne være med på å motivere henne.

 

Kanskje det finnes noe ferdig slikt man kan benytte, for open office. :hmm:

Det eneste jeg har funnet, er kipina. Men denne ser ut til å være kun beregnet på idretter hvor resultatet måles i distanse og tid (sykling, svømming, løping etc.) Var ekstremt lite praktisk til f.eks. styrketrening.

 

Desverre ser det ikke ut som om dette programmet har en hjemmeside, dvs. det ser ut som om hjemmesiden har blitt tatt ned. Jeg fant den i Debian repositoriet, og den eksisterer sikkert som pakker til andre distroer også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...