Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Jeg bare beskrev en mulighet til å kjøre FTP uten å risikere at sikkerheten på hele maskinen ble truet. Selvfølgelig vil det kreve en del ressurser å lære Solaris, da det faktisk er ganske krevende, mer krevende enn GNU/Linux (alle distroer).

Jepp, men nå vil jeg nå påstå at Slackware med vsftpd er mer en sikkert nok.

Systemer blir aldri sikrere enn det root selv klarer å sette opp. Og en annen ting: containers er noe som er hentet fra Trusted Solaris 9, så det sier litt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Systemer blir aldri sikrere enn det root selv klarer å sette opp. Og en annen ting: containers er noe som er hentet fra Trusted Solaris 9, så det sier litt...

Klart, poenget mitt er at man ikke trenger Solaris for å ha et sikkert system.

 

Trusted Solaris sier meg ingenting (som navnet sier så skal det vel være sikkert).

Lenke til kommentar
"Trenger" kommer helt an på hva slags sikkerhetskrav man stiller.

Høye sikkerhetskrav betyr ikke Solaris. Admin er like viktig som OS'et ;)

Selvfølgelig. Det er alltid et forbehold. Men det letter selvfølgelig jobben når man kan sette opp en virtuell maskin som kjører en dedikert tjeneste og som i praksis er totalt adskilt fra hovedmaskinen, og som ikke kan tas ned.

Lenke til kommentar
Korleis du mountar eit SMB-share i GNU/Linux?

 

mount -t smbfs -o username=<>,password=<> //server/share /mount/point

 

Kutt evt ut brukarnamn/passord-greia om du ikkje har det.

 

cp kan køyrast automatisk med cron. Korleis såg du det for deg? Kor ofte?

Siden jeg ikke har passord, skriver jeg

mount -t smbfs //server/share /mnt/store

men da får jeg feilmeldingen

Mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on //server/share, or too many mounted file systems

 

Jeg får tilgang til mappa fra andre windows-maskiner rundt i huset.

Lenke til kommentar
Korleis du mountar eit SMB-share i GNU/Linux?

 

mount -t smbfs -o username=<>,password=<> //server/share /mount/point

 

Kutt evt ut brukarnamn/passord-greia om du ikkje har det.

 

cp kan køyrast automatisk med cron. Korleis såg du det for deg? Kor ofte?

Siden jeg ikke har passord, skriver jeg

mount -t smbfs //server/share /mnt/store

men da får jeg feilmeldingen

Mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on //server/share, or too many mounted file systems

 

Jeg får tilgang til mappa fra andre windows-maskiner rundt i huset.

Distro?

 

Prøvd IP istaden for host?

 

--

 

MySQL er vel ikkje opent for anna enn localhost som standard, så det burde gå fint. Som sagt, SFTP like greit å gå for, og enklare, då den ligg i OpenSSH-pakka og er på som standard.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Når en nyere versjon av suse kommer ut, er det da mulig å oppgradere til den- uten å reinstallere hele OSet?

No er dette snakk om OpenSUSE, så veit ikkje om eg ville satsa på nokon oppgradering frå 9.3 til denne.

 

Men ja, du kan sikkert oppgradere til neste OpenSUSE frå denne, når neste kjem ut.

Lenke til kommentar
Sitter på familiens windows Xp nå, er det noen som kan forklare meg hvorfor det heter "Preferences" i linuxversjonen (ligger under edit) og "options" (ligger under tools) i windowsversjonen av Fx? Fryktelig irriterende :mad:

Det er p.g.a. "gnome guidelines" tror jeg. Men jeg ser i så fall at mange GTK-programmer ikke følger de.

 

EDIT: Endret, siden jeg ble litt usikker.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
No er dette snakk om OpenSUSE, så veit ikkje om eg ville satsa på nokon oppgradering frå 9.3 til denne.

OpenSUSE er kun det SUSE heter under utviklingen/utviklingsmodellen - selve produktet heter fremdeles SUSE og det går derfor naturligvis fint å oppgradere fra 9.3 til 10.0.

Lenke til kommentar
No er dette snakk om OpenSUSE, så veit ikkje om eg ville satsa på nokon oppgradering frå 9.3 til denne.

OpenSUSE er kun det SUSE heter under utviklingen/utviklingsmodellen - selve produktet heter fremdeles SUSE og det går derfor naturligvis fint å oppgradere fra 9.3 til 10.0.

Oppfatta det slik at OpenSUSE 10 hadde kome ut, men ikkje SUSE 10, men det var jo feil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...